Gå til innhold
  • Bli medlem

Politidirektoratet vil forby utendørs overnatting


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Annonse

På en måte kan det kanskje det. Men vi har allerede ett lovverk som sier at man ikke har lov til å ha leir en plass lenger enn 2 døgn. Denne loven i seg selv burde bli praktisert oftere med tanke på de tilfellene av offentlig forsøpling og tilgrising av områder grunnet individer som har opprettet langvarige leirer. Såvidt jeg kan skjønne er det en mulighet for å forby overnatting i bynære områder og i tettbebygde områder de nå ser på at kommunene kan gjøre. Vi som driver med friluftsliv ferdes jo som oftes ikke i bynære områder og etablerer våre leirer i slike områder. Vi rydder sådann opp og forlater en plass slik den var når vi kom også uten forsøpling.

Egentlig er det jo slik at det gjeldende lovverk burde bli praktisert oftere. Man kan ikke ha langvarige teltleirer noen plass. Hadde vi gjort det hadde vi blitt pent bedt om å fjerne oss, men ser ut som loven plutselig ikke gjelder for enkelte grupper til tider. Er vi så redd for å bli kalt noe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det ikke trengs noen nye lover da det jo allerede eksisterer lover mot å sette opp telt mer enn 2 døgn på samme sted og forsøpling er jo også allerede forbudt.

Men dersom det skulle bli noe slikt forbud som Politidirektoratet ønsker seg, må friluftsorganisasjonene være svært påpasselige i høringsrunden for å unngå at friluftslivet utilsiktet blir rammet.

Man kan ikke stole på at politikernes "gode?" intensjoner kommer til å ivareta friluftslivets interesser automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke vitsen med å lage nye lover for noe det allerede finnes plenty med lover for og i mot. Problemet er at lovene ikke blir fulgt opp.  Hjelper ikke en skit med en ny lov om ingen er ute å kontrollerer.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror slike forbud fort kan føre til utilsiktede hindringer for oss som driver med friluftsliv.

 

Politidirektoratet vil forby utendørs overnatting

http://www.dagbladet.no/2013/03/20/nyheter/politikk/politidirektoratet/tigging/offentlig/26296286/

Det tror ikke jeg. Forslaget dreier seg om overnatting på offentlig sted. Vi driver kanskje ikke så mye friluftsliv på offentlig sted?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil ikke ha noe å si for oss som driver med friluftsliv. Formålet med denne loven er hindre romfolk og lignende å etablere leir i byområder. Jeg har heldigvis fortsatt til gode å lese en turrapport her inne med tittelen "1 uke med telting i Sofienbergparken", selv om det nye prosjektet til Marius Nergård Pettersen ikke er så langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hindrer ikke vanlg friluftsliv, men uteliggere på offentlige steder. Som Dag nevner er nok årsaken til dette forslaget Romfolkets gjøren og laden (og forsøpling) på offentlige steder. Men det skulle jo vært artig å oppleve politibesøk dersom jeg lå og sov under noen busker et sted i Femundsmarka, med beskjed om å pakke sammen kaffekjelen og hute meg hjem. Og selveste Lars Monsen måtte finne seg noe annet å gjøre. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ta et seriøst standpunkt til feks dette forslaget, så er ikke medias unøyaktige og gjerne mangelfulle omtale om temaer det rette stedet å orientere seg etter.

Dette forslaget vil ikke ramme friluftslivet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir neppe et problem. (Har hørt at det og er forbudt å slå lens i naturen. Det er og fulgt opp i noen situasjoner nære lysløyper, grenseland mellom tettsted og natur.) Politiet følger neppe etter friluftsfolk som etterhvert må slå lens ikke heller at de vil slå opp et telt eller grave seg en snehule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor uteliggerne vil gjøre av seg. Er helt blåst på det temaet om uteliggere og har ingen anelse om hvor de ellers kan sove.

Hospits er det tilbudet som finnes for husløse. Men disse stedene er som regel invadert av rusmiljøet, og selv andre rusmisbrukere sover heller på fortauet om vinteren enn å bo der, pga bråk og vold

 

Likevel sender NAV familier til slike boforhold:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/smaabarnsfamilie-i-dyp-sorg-maatte-bo-paa-hospits-3509251.html

 

NAV deler ut telt til unge husløse og familier som har mistet boligen sinn i brann:

http://www.moss-avis.no/nyheter/nav-skriver-ut-telt-pa-rekvisisjon-1.7454161

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5668902.ece

http://tb.no/nyheter/nav-kan-gi-telt-til-unge-uten-bolig-1.7455721

 

Trebarnsfaren Alf har bodd i bilen sin i fem år:

http://www.ba.no/nyheter/article6181120.ece

 

Og enda en som bor i bilen i påvente av sosialbolig:

http://www.dagbladet.no/2011/11/28/nyheter/nav/innenriks/arbeidsliv/trygd/19185035/

 

Man kan jo håpe på at boforholdene til disse menneskene blir bedre med et slikt forbud, da NAV ikke lenger får lov til å sende folk ut på gaten med en sovepose og et telt under armen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang leirene til Romfolket etc. Så har de nok hjemler i eksisterende lover til å fjerne disse i dag så ser ikke behovet for å skape enda en lov som ikke blir fulgt opp.  Man kan ta dem på forsøpling/urinering/telting på samme sted over 2dager/ telting for nærme bebyggelse/til sjenanse for naboer/osv osv.    Om de absolutt skal lage en lov så kan de jo forby tigging igjen for eks, det ville vært mere målrettet men det tørr de sikkert ikke. Det kan jo fremstå som ett eller annet fælt.   Kjære politiker, Kall en spade for en spade.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KA skal ej da gjer når neste Hobbitfilmen kjem og ej skal sikre mej den beste plassen?? Stå i køa!!?? ;)

Kansje heilt greit med slike lover. Ikke ofte man trenger å overnatte på offentlig plass iallfall.

Og hva skal jeg og de som er som meg gjøre i april når Springsteen (Jeg er bare springsteen...)kommer till Telenor arena?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skal jeg og de som er som meg gjøre i april når Springsteen (Jeg er bare springsteen...)kommer till Telenor arena?

 

En tur i heia? :-P

 

 

Men du har egentlig et godt poeng.

Hva skal politiet gjøre ved slike anledninger (og det er jo også aktuelt i andre liknende situasjoner).

 

Overse forbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hindrer ikke vanlg friluftsliv, men uteliggere på offentlige steder. Som Dag nevner er nok årsaken til dette forslaget Romfolkets gjøren og laden (og forsøpling) på offentlige steder. Men det skulle jo vært artig å oppleve politibesøk dersom jeg lå og sov under noen busker et sted i Femundsmarka, med beskjed om å pakke sammen kaffekjelen og hute meg hjem. Og selveste Lars Monsen måtte finne seg noe annet å gjøre. ;)

 

Problemet er at loven ikke har noen klar definisjon på hva ett "offentlig sted" er.

Det er helt klart at dette er for å ramme sigøynerne (eller "romfolket" som media kaller de nå for å være politisk korrekte,) men man kan risikere at politikerne i sin iver på å ikke virke støtende og rasistiske klarer å formulere seg så generelt at friluftslivet utilsiktet kommer til å bli rammet.

Dessuten, er det noe galt om noen tar seg en lur på en benk i parken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil ikke berøre friluftslivet i det hele tatt. Bruk sundt norsk bondevett så går det nok fint. Pr i dag så finnes det en haug av lover og regler som politi håndhever på ulikt vis.Slik kommer det også til å bli i dette tilfelle.

Så pakk sekken og dra på tur!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Rolig nå! Så vidt jeg leste, ville man ha og bruke lokale POLITIVEDTEKTER, nettopp fordi det er et lokalt fenomen. Det er noe annet enn lov. Friluftsloven med allemannsretten vil så uansett ha pre-judisiell virkning. Dvs, være overordnet. Noen juss folk på forum kan sikkert uttale seg derom.

Jeg har i flere år hatt kontor med utsikt til Rom-leiren ved Grønland stasjon i Oslo. Et herligt svineri, hvor de skiter i buskene ved Akerselva og vasker klær og kopper i elva. Det siste er verst for klærne, for rottene bor i steinsettingen ved Hausmanns Bro. Som regel ble de fleste klær mv. kastet med annet søppel, hvor kommunen faktisk kom regelmessig og ryddet.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.