Gå til innhold
  • Bli medlem

skal kjøpe ny helårs-sovepose


Anbefalte innlegg

Annonse

Helsport Alta!
1,7kg komftemp på -10 og liten i volum. Bruke min hele året. Om det e kaldere enn -10 så må du kompanser me lakenpose eller fjellduk, og et godt underlag e alfa omega. På de varmeste sommerdagene er det bare å legge deg rett i bokseren, og ect ha den åpen. Min all-time favoritt :) 
Overlegen testvinner i Villmarksliv blandt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt Helsport Alta som er mye sovepose for en billig penge. Vil likevel påpeke at på min pose var sømmene av dårlig kvalitet og glidelåsen kjørte seg ofte fast i innerstoffet. Det finnes mange poser som er betydelig bedre, men da koster de også mer.

Jeg ville sett etter en pose som har sydd inn en stripe med stivere stoff inntil glidelåsen da slipper du mye irritasjon. Volum sammenpakket og vekt er også i overkant i forhold til hvor mye varme den gir. Men dersom du ikke skal gå langt og gjerne sover ved bål kan den være et godt alternativ.

 

Vil ellers si at en helårs sovepose ikke finnes. Du bør vurdere når på året du er mest på tur og kjøpe pose som er optimal for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det allereie er nevnt, finnst ikkje heilårsposen.

 

Ein varm sovepose til vinterbruk er for varm, og unødvendig tung til sumarbruk. Når ein også veit at soveposen har begrensa levetid, er det unødvendig å slite på den dyre vinterposen når ein billigare og lettare pose er eit betre alternativ om sumaren. Sjølv har eg delt året i 3 når det gjeld sovepose. Ein rein vinterpose, ein haust/vår-pose¹ og ein lett sumarpose.

 

¹vår/haust-posen min er riktignok varmare enn det eit innlegg i denne tråden har nevnt som heilårspose.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 3-sesongersposer både er litt i varmeste laget og stor til vanlige sommerturer. Ganske tunge også, sett ift alternativene. Men selvsagt et greit budsjettkompromiss. Tror det vil bli mer vanlig med rene sommerposer. Har selvsagt opplevd at det har blitt rimelig kjølig en og annen gang, men det kompenserer jeg med å dra på meg ullundertøy. Dette skjer tross alt ganske sjelden, så jeg synes det er en grei løsning.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sein vår, sommer, tidlig høst:   Ajungilak Sphere Spring  550g (-1)

Tidlig vår, sein høst:                  Helsport Alta 1,8kg (-5)

Vinter:                                       Helsport Austfjorden 3,1kg (-21)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi er noen stykker på forumet, som har vært inne på tanken om å bruke 2 poser i en som vinterpose bestående av en tynnere sommerpose >>>(i dun?) og en 3-sesong fiberpose for å få et smidigere system. Det forutsetter at ytterposen er romslig nok så den ikke klemmer innerposen.

Helsport har faktisk noen poser som er innredet så, fra fødselen. Jeg har ikke prøvd de.

1 sovepose for hele året finnes ikke, som nevnt tidligere, men dette kan være en måte å få det til på.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi er noen stykker på forumet, som har vært inne på tanken om å bruke 2 poser i en som vinterpose bestående av en tynnere sommerpose >>>(i dun?) og en 3-sesong fiberpose for å få et smidigere system. Det forutsetter at ytterposen er romslig nok så den ikke klemmer innerposen.

Helsport har faktisk noen poser som er innredet så, fra fødselen. Jeg har ikke prøvd de.

1 sovepose for hele året finnes ikke, som nevnt tidligere, men dette kan være en måte å få det til på.

Hilsen elgen

Jeg har faktisk prøvd dette. Etter å brukt Alta en stund kjøpte jeg en lett dunpose til sommerbruk. Helsport selger en utvidelseskile som gjorde Altaposen stor nok til å trekkes utenpå dunposen om vinteren. Dette fungerte faktisk brukbart. Men etter å ha oppdaget dunposens fordeler med hensyn på vekt, volum og komfort har jeg investert i dunposer tilpasset hver sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi er noen stykker på forumet, som har vært inne på tanken om å bruke 2 poser i en som vinterpose bestående av en tynnere sommerpose >>>(i dun?) og en 3-sesong fiberpose for å få et smidigere system. Det forutsetter at ytterposen er romslig nok så den ikke klemmer innerposen.

Helsport har faktisk noen poser som er innredet så, fra fødselen. Jeg har ikke prøvd de.

1 sovepose for hele året finnes ikke, som nevnt tidligere, men dette kan være en måte å få det til på.

Hilsen elgen

 

Har brukt dobbelposesystem i flere vintre nå og det fungerer absolutt bra. Det tar et par ganger å bli vant til å skulle pakke seg ned i to soveposer men så er det en vanesak. (Om det er veldig kaldt er det dog mer behagelig å bare ha en glidelås å dra opp men dette er sjeldent et problem ;-) ) min nåværende kombinasjon er en Mountain Hardwear Lamina 0(-12 EN-lim.) ytterst og en Ajungilak Taiga(+5 EN-lim.) dunpose inni. Laminaen er forresten den mest allbruksvennlige sovepose jeg har vært borti med en komforttemp for herre(EN) på -12 grader og en vekt på 1,64 kg. (Det er en syntetpose, med dun finnes det nok noe tilsvarende med enda litt lavere vekt om man ønsker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faller stadig tilbake til Ajungilak Kompakt Winter til helårsbruk, med mindre det er kaldere enn -10. En veldig god og komfortabel allround-pose. Drøye 2 kg og ikke spesielt liten, men den funker. Er lei av Helsport-poser der glidelåsen kiler seg i stoff-leppa utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det inte svårt att få en sovsäck som fungerar både på vintern och på sommaren? Det kan ju gärna skilja 40 grader i utetemperatur? Jag håller ju på att brinna upp i min Valandre swix 700 vissa sommarnätter och det är inte en vintersäck ens...

 

Jag skulle ha gått för 2 påsar, en för sommar och sedan en lite större som man stoppar sommarsäcken i. Ser att flera är inne på samma idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.