Gå til innhold
  • Bli medlem

Tafjordfjella på langs i påska 13


Kreml

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å krysse Tafjordfjella på langs kommende helg like før påska. Det er meldt bra vær og rimelig bra snøforhold. Jeg lurer derfor på om det er noen som er kjent i dette området vinterstid med tanke på rutevalg, kvisting og generelt tips & triks.

 

Jeg ønsker primært å krysse fjellområdet ved å bruke ruta Grotli - Danskehytta - Veltdalshytta - Pyttbua - Brøstet. Men er også åpen for å gå motsatt vei dersom noen mener det er et bedre valg. 

 

Kan også legge til at jeg tenker å gå turen alene. Jeg lurer derfor også på om noen vet om det pleier å være ganske værhardt på strekningen mellom Danskehytta og Veltdalshytta på denne tida, spesielt når jeg ser at løypa går opp til 1700moh. Er også litt nysgjerrig på om det er vanlig å møte på en del mennesker ellers i området og hyttene denne helga før påske?

 

Takker hjertelig dersom det er noen som ønsker å komme med svar ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke akkurat svare direkte, men fra Karitind så har du et par hundre kilometer i utsyn i de fleste retninger, så vil tro det kan være svært værhardt der. Gikk der i midten av juli, og brukte ihvertfall en snøbro over en elv, så ganske gode snøforhold midt på sommeren også.

 

... Karitind tror jeg hadde den utsikten jeg har likt best blant alle toppene jeg har vært på btw. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan :)
Med start fra Grotli Høyfjellshotel kan en også få en enkel start om skitrekket går.. Alternativt startsted er litt lenger vest ved Hamsevika.
Overgangen mellom Danskehytta og Veltdalshytta et grei, men det er greitt med litt sikt når en bikker det høyeste punktet ved Tordsnose. Iht nettsiden til turistforeningen så skal kvistingen være fullført 16.mars, så det skulle ikke være noe problem å finne veien.
Vil også anbefale å ta avstikkeren til toppen av Tordsnose om det er vær og tid for det. Da kan en også renne ned deler av breen.
Det vil forbause meg mye om du ikke ser folk på alle 3 hyttene du nevner, særlig med de værmeldingene som er, men Tafjordfjella er ikke det mest nedtrakkede området. Har opplevd flere ganger å ha hytte for en selv når en er der litt utenom sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.