Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første multifuel - hjelp?


Opethist

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har pt. kun en Jetboil Zip som har holdt stand i snart 6 år, men som begynner å skrante.

Ønsker å utvide reportoaret til en helårsbrenner.

Dvs. Multifuel/dualfuel, og i mitt tilfelle: gass og renset bensin/miljøbensin.

Utfordingen jeg har er ... Hvilken brenner..?

Det jeg legger vekt på er:

- Vekt (orker ikke noe 5kgs hikeroppsett, jeg reiser lett; mindre enn 500 gr. for brenner)

- Driftsikkerhet (holdbarhet, vedlikeholdsintervaller, skralle deler(plast) etc.)

- Som nevnt over: kan brenne på gass(butan/propan/mix) eller bensinvariant. Helst uten dysebytte, men ingen dysebytte for bytte av fuel er ikke must.

- I tillegg hadde det jo vært kjekt å ikke hatt en digital brenner(av og på), men en som man kunne regulere flammen/varmen slik at middagen(les: øyre, taco, pølser etc.) blir topp.

Har selv sett litt rundt, men min erfaring med multibrennere er liten.

Vet at Kovea Booster +1 har vekt og fuelkriteriene mine, men er den driftsikker? Primus Omnifuel/omnilite har også de to.

Ser også at det finnes enkelte andre produsenter som f.eks. MSR Whisperlite Universal, men den ser litt for pinglete ut...

Andre tips/brennere? Brukererfaringer med de to over, som svarer på spm. mine?

Ps. Er litt tunghørt, så om brenneren bråker eller ikke spiller liten rolle :P

Pps. Ja, jeg vet at Klikk har en multifueltest her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article295603.ece

og her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article728974.ece , men har hatt dårlige opplevelser av Klikk sine tester de to-tre siste årene, så jeg henvender meg heller til folket her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som du burde kjøpe den her http://cascadedesigns.com/en/msr/stoves/rapid-cooking/xgk-ex/product eller primus sin ekstrem version og så har du en liten gass brenner til sommer når du ikke går med pulk :)

har selv MSR simmerlite og syns den er veldig bra tar kun bensin så har jeg gass brenner til sommer tid,bensinbrenner tar får stor plas og unødvendig gram på sommertid gass brenner får du nede i under 100 g tli under 300 kr :)

den her kom bra ut i test og tar liten plass http://www.outnorth.no/no-optimus/crux.php?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=productlinks&utm_term=Optimus+Crux&utm_content=K%F6k+%2B+tillbeh%F6r&utm_campaign=Prisjakt hvis du ikke har tenkt og være mye på tur slik att du vil spare penger på og bruke bensin til sommertid er det bedre og bruke gass syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Whisperlite er ikke pinglete, tverdt om. Fantastisk til sitt bruk, men er ikke egnet som eneste primus. Stille kosevarme i telt på vinteren er dens spesialfelt, og den er svært driftsikker. Regulering må du ta på flasketrykk, altså ikke i praksis under matlaging.

 

En primus som dekker basisoppgavene bør ha høy effekt for snøsmelting, koking og varme, og ha bra reguleringsmuligheter for matlaging. Støy må du kanskje ikke legge så mye vekt på. Selv foretrekker jeg Dragonfly som allround primus, men så er jeg opptatt av matlaging og bryr meg ikke om at den ikke brenner gass. Omnifuel har god regulering, men kort avstand mellom flamme og kjele, ergo noe dårligere på matlaging, men går på gass...

 

Husk at du får både Optimus og Omnifuel som passer i Trangia. Begge disse har god regulering, men bråker endel... Kan være et alternativ for deg.

 

Når snøen er smeltet og maten er laget tar jeg frem Whisperliten for kosevarme mens jeg leser Aftenposten :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Omnifuel på bensin kan du i alle fall glemme alt som heter "la småkoke i X minutter", der er det fosskoking eller ingenting. Men for min del har panner med non-stick gjort matlaging på Omnifuel helt kurrant. Har vært skeptisk til teflonen pga den sterke varmen, men med litt forsiktig bruk har de holdt overraskende lenge. Steke fisk og pannekaker går f.eks helt greit, og supper/gryteretter svir seg aldri. Mulighet for litt lavere effekt er det eneste jeg savner med den brenneren. Med enkelt vedlikehold har den fungert knirkefritt de årene den har vært i hus(/telt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg akkurat OmniLite Ti på XXL. Fikk settet inkl en stor drivstofflaske for 1500,- Settet inneholder brenner, vindskjerm i aluminium, liten flaske, pumpe, ventiler og verktøy. Det er tre ventiler, en til parafin, en til gass og en til bensin. Svært enkelt å bytte. Dessuten vet man jo som regel på forhånd hva man skal brenne. Testet den i dag både på gass og bensin. Dette er min første brenner som kan bruke bensin, og må si at forvarmingen er svært rask og enkel i forhold til parafin. På denne har man to justeringskontroller - en i brenneren, og en på flaska/pumpa. Den på brenneren er nok mest sensitiv, men bruker man vindskjerm så er den umulig å komme til uten å kutte hull i skjermen. Å bruke den på flaska gikk fint for meg - jeg trenger ingen fin-innstilling til mitt bruk - det er som regel full pinne for å koke vann.

Det jeg liker med den også - er at den er lett og ganske kompakt - Får plass i kjelen under transport. Vindskjermen lærte jeg her inne at kan rulles jeg rundt brennstofflaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang gass.  Gassbrennere er lette men gassbokser er tunge. Altså trenger man lite drivstoff lønner det seg med gass og mye drivstoff så lønner det seg med flytende(vektmessig)  Bensin og Parafin kan oppbevares på plastflasker som kan brennes på ett bål. Da slipper man å bære mer på de.   En helt annen ting er at disse multifuelbrennerne som regel ikke er spesielt gode på å brenne gass. De fungerer men er ikke gode og du får en tyngre kombinasjon enn nødvendig. Jeg ville satset på en Rein gassbrenner (som veier rundt 100 gram) når du tar med gass.  Også ville jeg vurdert en colemanbrenner til vinterbruk. Feather Stove veier 685 gram og det er med fastmontert tank og pumpe. Bare 100g mer enn omnifuel m flaske og pumpe.   Dette er en ren bensinbrenner.  Du slipper forvarming og styret med slanger og koblinger som kan begynne å lekke, søl når man kobler fra etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einkvar enkel, billig og lett gassbrennar fungerer langt betre enn dei langt dyrare multifuelbrennarane gjer på gass. Så eg ser ingen god grunn til å ville brenne gass på ein multifuelbrennar. Mitt råd er å kjøpe ein god brennar for flytande brennstoff og ein billig, liten og lett gassbrennar for gassbrenning. Då får du ein betre gassbrennar, og du får eit litt større utvalg¹ av brennarar til flytande brennstoff. I tilleg slepp du å slite ut den dyre brennaren på å brenne gass i den varme årstida.

¹Sjølv om brennarane som brenn både flytande brenstoff og gass ikkje er optimale til gass, er dei gode på flytande brennstoff, så vurder dei på lik linje med andre brennarar for flytande brennstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste multifuel brennere av annerkjente merker er ganske bra. Nå er det også kommet noen som har en forvarmingloop på røret som fører drivstoff frem til brenneren. Dette er bra hvis du beregner å bruke gass om vinteren.

Unngå høye brennere som står på gassbeholderen. De er ofte veldig ustødige. Se etter lave brennere som tar liten plass når de pakkes ned. Vindskjerm er helt nødvendig og så er det litt forskjell på støynivået hvis det betyr noe. Unngå billige kinesiske kopiprodukter. De holder skjelden det de lover. Jeg har en sånn billigsak som kalles multifuel brenner, men den brenner bare gass. (Etter diverse fikseoperasjoner.)

Optimus Nova, Omnifuel og Kovea booster er nok ganske sikre kjøp. Kovea har forvarming av drivstoffet og brenner gass hele året.

Jeg har en Omnifuel. Den brenner bra, men støyer litt mye. Den brenner ikke gass når gradestokken kryper under 0 grader.

Optimus Nova er ikke så forskjellig fra Omnifuelen, men blir litt mindre når den pakkes sammen.

Både Nova og Omnifuel har vert i markedet lenge. Kovea kjenner jeg litt mindre til, men etter prisen å dømme så bør den være bra.

Brenneren bør ha flere dyser. Du klarer ikke å brenne både parafin og gass gjennom samme dysa selv om noen produsenter av billigbrennere påstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har whisperlite international(av den gamle typen) men regner med at kvaliteten ikke har sunket så den er nok fortsatt et godt alternativ. Det er ikke noe problem med styrken på denne og bruke den som eneste primus. Jeg har brukt whisperlite som eneste primus på vinterturer i Norge, Svalbard og Alaska uten problem. At den ligger litt under i effekt enn f.eks XGK og omnifuel gjør at det er enklere å lage mat på den uten effektregulering(min erfaring/oppfatning). I en utgave av Friluftsliv påpekte de vel også at en litt svakere effekt vil være drivstoffbesparende. Har ikke opplevd noe problem med koketiden. Til sammenligning har jeg også en Hiker 111C og en Omnifuel. Omnifuel er også et meget  godt alternativ så hvilken du ønsker er egentlig mest smaksavhengig. Omnifuel har effektregulering men den bråker betraktelig mer.

 

PS: Alle har sine preferanser på primuser så du får nok ikke to like svar her inne;-) Det lureste er nok å gjøre seg kjent med egenskapene og forskjellene til primusene du vurderer og så ta et valg avhengig av hvem du liker, enkelt og greit. Kvaliteten på de kjente merkene skulle nok være grei uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH.

Nå viser vel en del tester at de fleste brennere gir bet effekt hvis de ikke kjøres helt på på maks. Dette gir bedre drivstoffutnyttelse og da får du også mest varme for pengene.

Forskjellen i effekt fra brenner til brenner er som regel så liten at du i praksis ikke vil merke noe særlig. Påvirkningen av vind og trekk er ofte større. Vind er den verste fienden når du koker, og uten en god vindskjerm hjelper det lite om brenneren har stor effekt. Varmen blåser bort uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH.

Nå viser vel en del tester at de fleste brennere gir bet effekt hvis de ikke kjøres helt på på maks. Dette gir bedre drivstoffutnyttelse og da får du også mest varme for pengene.

Forskjellen i effekt fra brenner til brenner er som regel så liten at du i praksis ikke vil merke noe særlig. Påvirkningen av vind og trekk er ofte større. Vind er den verste fienden når du koker, og uten en god vindskjerm hjelper det lite om brenneren har stor effekt. Varmen blåser bort uansett.

 

Jepp, definitivt vil drivstoffutnyttelsen være bedre ved lavere effekt uavhengig av brenner. Derfor er den lille effektforskjellen ikke nødvendigvis negativ og ikke så viktig i bedømmelsen. Hvilket var mitt poeng. Mulig du misforstod meg i innlegget?

 

Og ja, å holde brenneren utenfor vind er veldig viktig for utnyttelsen av varmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp kjøpt Primus Omnilite TI og den brenner veldig stabilt og bra, det er en enkel regulering og den er LETT. eneste minus er at du må skifte dyse etter om du skal bruke gass, industribensin/powerfuel eller parafin.  ( på bildet vises alt som følger med utenom en oppbevarings taske/bagg som også følger med :-P )

post-12284-0-02716000-1363709277_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Primus Omnifuel før jeg fikk tak i en Coleman, da ble Omnifuelen pensjonert. Det å kunne bruke et telys eller en fyrstikk til forvarming i 20 minus er svært behagelig.

Er du en eller to på tur med dertil begrenset matlaging ville jeg valgt Coleman. Er dere mange på tur med omfattende matlaging eller behov for kontinuerlig fyring ville jeg valgt en slangeprimus. Dette fordi du med Coleman må vente til brenneren blir kald før du fyller brennstoff. 

 

Bortsett fra dagsturer om sommeren har jeg sluttet å bruke gass da Coleman er like enkel å betjene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

eneste minus er at du må skifte dyse etter om du skal bruke gass, industribensin/powerfuel eller parafin.   :-P )

Dette trenger ikke være så negativt. Ved å skifte dyse så får du en optimalt tilpasset dyse for det drivstoffet du bruker, men hvis du kjøper en brenner som bruker en dyse til alt så risikerer du å få en dyse som ikke passer helt optimalt til noe. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bestilt et alternativ til Coleman 442, en BRS-12 fra Kina. Den koster ca 350,- inkl frakt. Har enda ikke fått den i posten, så vet ikke hvordan den fungerer. Er riktignok bråkebrenner fremfor stillebrenner, noe som kan være litt irriterende som teltvarmer.

 

http://dx.com/p/brs-12-field-gasoline-stove-90762

 

Features:

Fully adjustable flame control

Fold out legs stabilize stove or uneven surfaces, and support large area, low center of gravity

Operates on aviation kerosene fuel or unleaded gasoline, diesel

Fuel capacity is 450 ml

One fill up will last through two typical weekends for a single person

1 liter boil time is 3 min, 55 sec

Burn time is 3 hour, 35 minutes on high, 10 hours on slow simmer

Dry weight is 567g

Output : 2117kw

Purpose: Outdoor Cooking,Camping Cooking,Other Cooking Works.

Origin: Guangzhou China

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at slike billigprodukter fra Kina er laget etter helt andre specker / standarder enn de kjente merkene som selges i butikkene her i landet. Dette fører lett til at du får en brenner som enten må fiksespå eller modifiseres før den tas i bruk eller så kan du også få deg noen overraskelser ute i felt. Disse trenger ikke alltid være bare positive.

Ref denne tråden:

http://www.fjellforum.no/topic/25557-hva-er-dette/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha god regulering på flytende drivstoff må du velge en brenner med regulering på selve brenneren.

Regner du ikke med å bruke parafin så vil en ren bensinbrenner bli lettere, og virke bedre på bensin.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha god regulering på flytende drivstoff må du velge en brenner med regulering på selve brenneren.

Regner du ikke med å bruke parafin så vil en ren bensinbrenner bli lettere, og virke bedre på bensin.

dsk

Takk for godt svar. Bra tips som jeg kan ta med meg videre.

  

Sjekk her for hvor enkel colemann 442 er 

Grei brenner det sikkert, men ønsker meg slange, og ikke så klumpete som den dessverre.

Utenfor mitt smaksområdet, uten å trampe noen på tærne.

  

Einkvar enkel, billig og lett gassbrennar fungerer langt betre enn dei langt dyrare multifuelbrennarane gjer på gass. Så eg ser ingen god grunn til å ville brenne gass på ein multifuelbrennar. Mitt råd er å kjøpe ein god brennar for flytande brennstoff og ein billig, liten og lett gassbrennar for gassbrenning. Då får du ein betre gassbrennar, og du får eit litt større utvalg¹ av brennarar til flytande brennstoff. I tilleg slepp du å slite ut den dyre brennaren på å brenne gass i den varme årstida.

¹Sjølv om brennarane som brenn både flytande brenstoff og gass ikkje er optimale til gass, er dei gode på flytande brennstoff, så vurder dei på lik linje med andre brennarar for flytande brennstoff.

  

Takk for godt innlegg. Ser i etterkant nå at mine krav kanskje ikke er helt optimale, og tar med noen poeng du har videre. Det jeg kanskje har behov for nå er å få flere innspill på gode bensinbrennere.

Takk til andre og som har kommet med innspill:)

Er virkelig ute etter å finne noe som er driftssikkert, og som trenger min med vedlikehold, samt at det går ann å regulere flammen såpass at man kan koke/steke noe på den, og ikke bare smelte snø;)

Vet at MSR har plastpumpe.. Er det noen som har bedre, mer driftssikre pumper enn andre?

Funker det å ha en Omnifuel i drift uten service i et år?

Noen som har testet Soto Muka?

Hvordan er kvaliteten på Kovea Booster +1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så klumpete,  "borde stove"   Neida. den blir nok for spesielt interesserte.  Vil bare legge til at det er mye dill og deler med en slangeprimius i forhold til en med fast tank. Jeg kjøpte omnifuel men bruker den svært lite da jeg syns det er veldig komfortabelt å bare forvarme og fyre opp uten noe montering osv.  Dessuten er det som regel færre deler som kan gå istykker. Ingen slange som lager søl osv.   Colemannen går oppi de aller fleste kjeler.    Eneste aberet jeg ser med den er justering og pumping med vindskjerm på.  Men det gjelder nesten alle primuser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.