Gå til innhold
  • Bli medlem

2 Måneder i Femundsmarka!


KjetilSØ

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal 2 måneder i Femundsmarka og områder rundt der mai/juni 2016. Sammen med labradoren min og muligens en kompis, vi skal vandre sammen i perioder og fra hverandre i perioder. Har vært der 2 ganger før på 2 ukers turer og sett det meste av de "vanlige" stedene, har dere noen tips på noen mere uvanlige perler jeg bør ha med meg?

 

en annen ting er tips for hvordan andre som har vært på veldig lange turer har løst problematikken rundt all oppakkningen jeg må drasse på, finnes vel ikke noe annet enn og gå alle strekkninger dobbelt? hva vil dere tippe totaltvekten vil bli? har ikke annen erfaring om "ekspedisjoner" enn det jeg har lest meg til...

 

mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei KjetilSØ og velkommen til oss på Fjellforum.

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Fulufjället, et riktig spennende område sørøstlig i Femunden/Rogenområdet.

Takk for det.

Det er et område jeg ikke har hørt mye om før, så det skal jeg vurdere! Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et flott prosjekt! 

 

Hva vekt på oppakning angår kommer jo det an på om du planlegger å være uten etterforsyninger, eller om du planlegger en eller flere turer innom nærmeste postkontor eller turisthytte for å få tilsendt mat og andre forsyninger? Den erfaringen jeg har er en 30 dagers vandretur, der løste vi forsyningssituasjonen ved å få levert eller tilsendt mat og andre forsyninger til forhåndsavtalte steder underveis. På den turen veide sekken 30 kilo med mat og andre forsyninger for én uke, så det blir jo fort noen kilo hvis du skal bære med deg mat for to måneder... Det skal sies at man sikkert klarer å pakke lettere enn det jeg gjør :)

 

Jeg er ikke kjent i området, men kanskje det går an å kjøre ut et depot eller flere med bil eller båt i forkant av turen som du kan tusle innom for å etterforsyne underveis?

 

Til inspirasjon legger jeg ved en link om hva som skjer hvis du legger ut noen hyggelige overraskelser i depotene :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen KjetilSØ.

Hva gjelder matforsyning så finnes det DNT-hytter på norskesiden og tilsvarende på svenskesiden hvor man kan proviantere. 

Nå er det en del år siden jeg var der sist, men hyttene har som regel greit utvalg av tørrvarer og basismat samt godis for slikkmunner.

En henvendelse til DNT sentralt vil kunne gi deg mer eksakte opplysninger om vareutvalg.

 

Minnes fremdeles med velbehag den ene ølen jeg kjøpte meg på Skedsbrostugan på svenskesiden  :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

 

Foreløpig er planen og gå fra femundshytten om fjella på den siden og innom Langen Gård der jeg planlegger og ha et depo med mat til meg og hund. Utenom det er det bare et par ting jeg veit jeg vil innom; Store Svuku, Grøtadals setra, Styggsjøkoia, innom nabolandet en tur også innom et par vann som er navnløse som jeg har hatt ufattelig fint fiske i før. Så da er det jo bare og sy seg en rute utifra det.

 

Mitt største problem er at jeg tenker og gleder meg så mye nå, 3 år før avreise... hehe.

 

Noen som forresten veit om dette er en type tur man kan få sponsorer på? hvordan går jeg da isåfall frem?

 

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har bare lyst til å tipse deg om noen flotte steder du burde bruke litt tid på, styggsjøane... Nyyydelig der, og vi fikk godt med fisk.

Og ikke minst, store Vonsjøen, og over i lille Vonsjøen. Det er en heftig tur over, mye kampestein (men vi klarte det med kanoer) men oppe i lille vonsøen er det nydelig! Og masse fisk! Og veldig lite folk!!! Og grei skuring ned til Rogen igjen. God tur, nyt det!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.