Gå til innhold
  • Bli medlem

Nova vs Tragia multifuel/ Omnifuel - hvilken skal jeg velge?


børt-erik

Anbefalte innlegg

Min gamle Nova har store behov for reparasjon, og jag har kommet til at det er like greit å kjøpe en ny framfor å koste på deler, repsett, tid, ergrelser osv.

Primært skal brenneren brukes i et Trangia stormkjøkken.
Men hvilken brenner skal jeg velge: Optimus Nova (ikke +, jeg er skeptisk til effektregulatoren her) eller Trangias multifuel ( dvs Primus Omnifuel).
 
Spørsmålet er diskutert mange ganger før, men jeg er litt i stuss på hvilken jeg skal velge. Prismessig er det omtrent et fett. XXL tilbyr begge til rett under tusenlappen.
Nova: Fordeler
-    Funker bra i stormkjøkken med adapter
-    Kan brukes uten stormkjøkken (men jeg bruker Coleman 442 til kortere turer – liker den ikke i telt, både pga av stabilitet og fordi jeg har opplevd at den flammer opp under opptenning)
-    Brenner alt uten dyseeskift
-    Oppvarming funker greit med tennvæske eller bensin
-    Presis effektregulering
-    Dyserens
Nova: Ulemper
-    Hurtigkobling – her blir det ofte litt søl, og ved slurv så kan flaska lekke fra pupma/ hunndelen av hurtigkoblinga under transport
-    Støy
Trangia multifuel/Omnifuel: Fordeler
-    Brenner alt
-    Passer godt i stormkjøkken
-    Gjenget tilkobling mellom pumpe og slange og separat stengning av flaske/pumpe
-    Brenner gass – men lite relevant, både fordi jeg sjelden bruker gass (dessuten ligger det en Trangia gassbrenner i et skap et eller annet sted)
Trangia multifuel/ Ominfuel: Ulemper eller ting jeg er usikker på
-    Effektregulering – er den like presis som på Nova?
-    Formvarming – like rask som på Nova? Kan den forvarmes med tennvæske
-    Dyserens – må jeg ha med eget verktøy for dette?
-    Skifte dyse for ulike brennstoff (men det spiller liten rolle – skifter sjelden brennstofftype på tur)
-    Støy – bråker den mer eller mindre enn Nova’en?
Er det andre ting jeg bør tenke på? Hvilken bør jeg velge? Kjør debatt!
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Nova+... kan forstå "skepsisen" når det gjelder nivåreguleringen da det ser litt spesielt ut at man benytter seg av slangen. Samme brenner som Nova. Brenner det du kommer over uten skift av dyse også. Deler er lett tilgjengelig i form av rep. sett og bestilte selv det rimelig fra USA. Service i seg selv klarer den seg så og si uten da man kan bruke magnetverktøyet for rens av nyse eller blåse rent ved hjelp av trykk fra tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Trangia multifuel basert på Omnifuel:

750001-1.jpg

Legg merke til at reguleringsnøkkelen ved brenneren er fjernet. I tillegg er effekten redusert ved mindre dyse for gass/bensin:

Nr 750001
Trangia Multifuel X2.
Brännare, pump, bränsleflaska 0,6 l, servicenyckel,2 munstycken (0,32 mm gas/bensin+0,28 mm fotogen/diesel),fodral. Vikt 525 g.


Originalt har Omnifuel egen gassdyse .45 (om jeg husker riktig), og bensindyse .37. Dyse for parafin/diesel er den samme (.28).
Uten regulering på brennersiden opplever jeg den som håpløs å brenne på lavbluss. Her er det full fres/av. Ikke noe mellomting.

Fordelen med denne løsningen er at hurtigkobling er fjernet, og mulige problemer med den.

Støy? Som et fly under take off. Særlig ved bruk av gass. Mye støy dempes av kjele under bruk, men mitt blanke/røde og veldig pene "kjøkken" blir som regel hjemme. En 111 støyer mindre, synes jeg. Men det er altså slik jeg opplever det. ;)

Dyserens foregår med medfølgende verktøysett, det inneholder rensenål. Rensenåla er så tynn at den ikke bør brukes på varm brenner.

Enkel å forvarme, men jeg har ikke forsøkt med tennvæske.

Merk: Flammespreder er ikke festet i noe, bare klemt fast over brennerhuset. Etter litt bruk kan den løsne på grunn av varmen. Best å ha reserve på lengre turer. Jeg opplever at den stadig løsner til tross for at jeg bøyer den til slik at den skal sitte. Varmen motarbeider meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du er godt kjent med den gamle Nova, hvor søl-problemet med hurtig-koplingen vel er største problem. Med litt smøring av koplingen med silikonspray og omhyggelig betjening, syns jeg, at det er et mindre problem. Men den ny Nova med grønn "miljøvennlig" flaske - ikke Nova+! har en stengekran før koplingen = 0 søl! Og vist også en annen kopling.

En hvesende "primus" er jo ellers en kose-faktor i teltet. Så er maten på gang! Men jeg syns, at det er meget viktig, at man kan simmer-koke på Nova! Fx. med ris og meget annet, så det ikke bli brent.

Jeg tror Trangia gikk over til Omnifuel, fordi Optimus en periode hadde voldsomme kvalitetsproblemer med Novaen. Min datter fik en Nova i den tiden og vi måtte gjennom 3 bytt, før vi fikk en brukbar! XXL ga så bra bytteservise.

Så med de ulemper jegerjenta nevner for omnifuel - manglende regulering, som det viktigste, ville jeg velge Nova, så har du også noen reservedeler fra den gamle.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for  svar. 

 

Nyttig og vite at Trangia Multifuel/ Omnifuel ikke har effektregulator på brenneren. Da utgår den. Omnifuel kan fremdeles være et alternativ, da i ordinær utgave, men montert i trangiaadapteren til Nova - er det noen som vet om disse passer som fot i hanske? Trengs det tilpasninger?

 

Det heller altså mot ny Nova. Greit å ha en velkjent brenner og ekstradeler på lur. Men det er jo artig å prøve noe nyt også...

 

Jeg har inntrykk av at Omnifuel er en vel ansett brenner - og at den jevnt over skårer like godt eller bedre i tester enn Nova'en. Er det andre svakheter med Nova eller andre fordeler med Omnifuel jeg bør tenke over? Hvor godt funker den nye hurtigkoblinga til Nova'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ihuga Nova tilhenger klarer jeg ikke å være helt nøytral. Den nye koblinga er klumpete, så du må nok laget hullet i Trangiaen større. Det er også en utvendig o-ring på den nye koblingen. Ellers er den et hakk mer idiotsikker.

Dette med multifuel uten dyseskift har mindre betyding for meg, jeg kjører jamt på parafin, med inntil 20% bensin.

Alle koblinger lekker litt, dette er vel ikke noe problem med bensin, men med parafin blir det fort litt lukt.

 

Regulering på selve brenneren er jo en fordel for finjustering ved svak varme.

 

På den annen? side finnes det mange spennende produkter der ute, Soto Muka??? Har litt lyst på den men kan ikke forsvare innkjøpet :-P

 

Se på hva du bruker av drivstoff, hvor viktig reguleringen er, og om du har behov for innebygget rensenål. Det er mange slangebrennere som egentlig er bensinbrennere.  Kan du klare deg med en billig "Kina brenner" ???  Kanskje flere spørsmål en svar. 

Jeg har primusser for et par hundre år, så alle utskiftninger her blir fo moroskyld. :mrgreen:

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en ny Nova.

Jeg har ikke fyrt den opp enda, men førsteinntrykket er bra!

Kobling mellom pumpe og slange ser mye bedre ut, her er det mindre fare for feil og lekkasje enn med den gamle hurtigkoblinga, ser det ut til. Både hann- og hunndelen har medfølgende plast/gummi beskyttelse for transport. Det er bra, men det gjenstår og se hvor lenge disse varer. Separat stenging på pumpe, slik at lekkasje under transport ikke oppstår hvis feil på koblinga, er bra. Dessuten er det nå mulig å koble fra flaska uten å ta ut trykket ved ommøblering i teltet o.l. Flammesprederen er bedre festet, det er bra, men det er fremdeles mulig å miste den og det er jo ikke bra.

 

Så er det bare håpe at egenskapene til selve brenneren er uforandret 

 

Montering i trangiaen krevde litt modifisering av trangiavindskjermen, men det er jo fort gjort. Det var litt mer plundrete enn jeg husker og ta brenneren ut av bein/kjelestøtte og montere den i trangiaadapteren. Regulatorhåndtak måtte av - og det spørs om jeg noen gang kommer til å gidde å montere brenneren inn i bein/kjelestøtte igjen.

 

Jeg har ikke tatt fram kjøkkenvekta, men differansen mellom trangia vindskjermer + adapter (den er betydelig lettere enn bein/kjelestøtte) vs. bein/kjelestøtte + alu.folie-vindskjerm kan ikke være særlig stor. Det er altså neppe behov for å bruke brenneren i original bein/kjelestøtte igjen.

 

En siste ting - skal du handle dyre ting på XXL - sjekk priser i nettbutikken først. I nettbutikken koster Nova nå 879,- mens hylleprisen var på 1499. I butikken slipper du unna med den laveste prisen, men da må du selv sjekke hva som er den laveste prisen på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Denne måtte bumpes!

Har i dag et trangia 25 stormkjøkken og en trangia multifuel x2 brenner. På dette er det nærmest enten full spiker eller av. Jeg ønsker nå å få ordnet meg regulatornøkkel på dette slik det finnes på omnifuel og nova. Hva blir kortest og enkleste vei? 

Er mitt eneste alternativ å handle en ny Nova eller Omnifuel brenner og få montert dette i Trangiakoppen i trangiamultifulen jeg har? Har jeg isåfall alt jeg trenger for å få til dette, eller må det noe mer til? Eller kan man på et vis få handlet kun regulatornøkkelen man finner på Omnifuelen og få modefisert den til å passe på min Trangia multifuel brenner siden det meste er identisk som Omnifuelen.

Til info er det søkt og lest flere tråder uten at man er noe spesielt klokere.

 

 

EDIT: Ser ut som det ikke lar seg gjøre å montere på en regulatornøkkel på trangia brenneren da den innvendige spindelen er kortere på Trangia varianten enn de andre, samt at de andre er gjenget, noe trangia varianten ikke er. 

Endret av Emanuel Desperados
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.