Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av pariserpulk


Folkins

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et par godt brukte pariser-pulke forærende, men de har et par mindre sprekker i bunnen som jeg vil prøve å reparere. Er der noen der veit hvordan man best gjør det?


De muligheter jeg har tenkt på, et å legge en tynn kryssfinérplate i bunden over sprekken og så skrue nedenfra og opp i platen, for at lukke sprekken. En anden løsning jeg overveier er å legge en alu-plate i bunden og så nagle området omkring sprekken til alu-platen. Det eneste problem med de løsninger er, at bunnen i pulken ikke er helt plan. Derfor har jeg tenkt på om man kanskje burde prøve å forme alu-platen så den får samme profil som bunnen i pulken, innen den nagles fast.


Er det noen handy-menn her på forumet der har noen tanker om, hvordan man best kan gjøre det?  Evt. om der finnes andre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Da må de være godt brukt, for de tåler mye juling! Jeg ville nok velge tynn alu-plate og pop-nagle, gjerne med en liten skive under, så naglen ikke trekkes inn i plasten. Jeg ville forsøke å tilpasse platen, så noenlunde og i øvrig sette den på innsiden og forsøke å tette ripen på utsiden med smeltelim-stift.

Paris pulken er gjort av "baljeplast" som er meget vanskelig å reparere, men det finnes noe smelte greie til "sveising" av det. På båter av tilsvarende materiale fx. pioner-joller er dette et proff.-jobb.

Muligens har west-system noe til det i Oslo http://www.westsystem.no Du kan spørre, de har bra peiling!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri reparert parispulker før, men ettersom det faktisk er jeg som har skadet de aktuelle pulkene vi snakker om, føler jeg et visst ansvar for å bidra :)

 

Sprekkene er nok forårsaket av tunge transportkasser som, på gjentatte kiteturer over mange mil, har hoppet i pulken når harde skavler er forsert. De er altså mest sannsynlig kommet som følge av slag innenfra. Med mindre du tenker å laste identiske kasser i pulken tror jeg stedet hvor sprekken er oppstått ikke er spesielt mer utsatt for belastninger enn andre steder på pulken. Jeg vil derfor tro at et veldig sterkt lim bør kunne fungere dersom tiltenkt bruk er vanlige skiturer. Jeg ville i alle fall forsøkt dette før jeg begynte med popnagler og andre mer omfattende reparasjoner. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med heller å lime et par lag med glassfiber på innsiden?

Hei

Problemet med "baljeplast" er nettopp at polyester eller epoxy IKKE hefter på "baljeplasten" "Glassfiber" er den vanlige betegnelsen for "glassfiber armert polyester/epoxy". Muligens kan man med mye rubbing og bruk av tynner få det til å hefte, men blot inntil det en vakker dag popper av.

Jeg kan se at "Folkins" holder til i Drøbak? Forsøk å spørre i båtmiljøet der, om noen reparerer pioner-joller? (også fremstillet av "Baljeplast" som er polyethylen basert.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å sveise. Det kan gjøres ved parallellt å varme opp både sprekken og tilsattsmaterialet/sveisestang med butanlighter, loddebolt eller varmluftpistol. Vet ikke hvor man får tak i sveisestang, så derfor ville jeg rett og slett skåret polyetylenen fra kanten på parispulken og brukt det, evt ofret den ene pulken som "forsøksobjekt".

http://www.steadyboat.no/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=fee880d6-0ad5-445b-b59c-b23ec4951ce1&FileName=SveiseanvisningPSteady.pdf

 

Har ikke prøvd dette selv, og det er mulig parispulken er litt tynn til at dette fungerer. Sikkert interessant å prøve, du har jo to pulker så du kan øve deg på den ene :smile:

https://www.google.no/search?hl=no&as_q=+sveis+%7C+sveising&as_epq=&as_oq=polyethylene+%7C+plast+&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=off&as_filetype=&as_rights=#hl=no&lr=&safe=off&as_qdr=all&q=sveis+%7C+sveising+polyethylene+%7C+plast&oq=sveis+%7C+sveising+polyethylene+%7C+plast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for lim. Bruk et tokomponent epoxy som blandes med mindre herder enn normalt. Da beholder det mer mykhet, og har større sjanse for å holde (men bruker litt lenger tid på å herde). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var jo en del gode foreslag herinde. Lim virker som den letteste løsning, men som det nævnes vil den formodentlig ikke binde noget særligt på pulkene. Hugo var så snill å forære mig to stk, så jeg tror jeg vil prøve at eksperimentere litt med den med de største sprekker  og prøve å svejse den. Det kunne være litt gøy og se om det går an. Kansje det går an at bruke de polyetylen stænger man bruger når man reparerer skader i sålen på en ski? Sådan som de her:

 

http://www.xxl.no/Root/Vintersport/Sm%C3%B8ring-og-glider/Slip-og-struktur/T0170%2C-Polyetylen-stift%2C-transparent/p/1017295_1_Style

 

 

Fungerer det ikke med svejsning kan jeg altid prøve at lime den. Fungerer det heller ikke bliver sidst udvej en aluplade og nagler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveising er den eneste fullgode metoden som fungerer. Du kan spare deg bryet med å prøve liming, for det lim finnes nemlig ikke (ennå). Eller som de sa til meg på 3M, om du får limt polyethylen (jeg mener bestemt den pulken er i PE?!) er du allerede rik. Veldig rik. EKSTREMT rik! Selvsagt kan du f.eks perforere slik at limet hefter mot f.eks aluminium på inn- og utsiden, men på en pulk som ny og ubrukt kan kjøpes for drøyt 600 kroner virker det litt lite hnsiktsmessig

 

Riktignok limte jeg inn et skott i en skjærgårdskajakk, med der var det kun snakk om skjærkrefter og jeg kunne legge en 50mm bred limfuge på begge sider av skottet. Det er kun fordi det er såpass ekstremt mange kvadratmillimeter limflate at dette sitter. Vedheftet er minimalt.

 

Jeg har aldri sveiset PE, men antar du ikke må varme opp for mye og at du bør oppnå noenlunde lik temperatur på godset og de strimlene du bruker som "sveisetråd".

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var jo en del gode foreslag herinde. Lim virker som den letteste løsning, men som det nævnes vil den formodentlig ikke binde noget særligt på pulkene. Hugo var så snill å forære mig to stk, så jeg tror jeg vil prøve at eksperimentere litt med den med de største sprekker  og prøve å svejse den. Det kunne være litt gøy og se om det går an. Kansje det går an at bruke de polyetylen stænger man bruger når man reparerer skader i sålen på en ski? Sådan som de her:

 

http://www.xxl.no/Root/Vintersport/Sm%C3%B8ring-og-glider/Slip-og-struktur/T0170%2C-Polyetylen-stift%2C-transparent/p/1017295_1_Style

 

 

Fungerer det ikke med svejsning kan jeg altid prøve at lime den. Fungerer det heller ikke bliver sidst udvej en aluplade og nagler.

 

Husk sveiserapport :smile: Nagler vil fungere bedre enn lim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så viktig, men jeg er ganske sikker pulken var laget av polyurethan. Vet ikke om det har noe å si for stoffene dere snakker om.

Den er nok laget i PE iflg. nett. F.eks denne siden: http://loomisadventures.com/gear/paris-expedition-sled.

 

Polyurethan kan limes og har god vedheft selv også. Vannfast (tre)lim er typisk polyurethan og heter det faktisk ofte også fra flere produsenter.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er første test-sveisning gjennemført. Resultatet blev ok, men ikke helt bra. Sprekken blev lukket, men pulken fik nogle bulker i plasten. Kansje skyldes det at der var for mye varme på varmepistolen, eller at mine evner som plast-sveiser ikke var helt bra nok. Men sprekken blev i hvert fald lukket.

Jeg brugte en bosch varmepistol og polystiks (dem til rep. av skisåler) og svejsede både udvendigt og invendigt. Det virkede nu ganske holdbart.

Efter avkøling skar jeg de værste kanter på sveisningen av med et stemmejern.

 

Nu genstår bare en testtur i påsken.  

post-7166-0-09601800-1363536669_thumb.jp

post-7166-0-86869400-1363536747_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! Bulker har nok ingen betydning i praksis. Jeg vil tro at suksess avhenger av om polystiken og pulkmaterialet ble varmet opp til samme temperatur, og at denne temperaturen ikke var for høy eller for lav. Men jeg har aldri prøvd noe sånt selv. Sikker lurt som du sier, å skjære bort overflødig tilsatsmateriale, spesielt det som bare ligger mot pulkmaterialet, og ikke er smeltet inn. Kom gjerne tilbake med en testrapport :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke brukt lim, men polyethylen, altså samme materiale som i resten av pulken.

 

Legger ved en snutt fra youtube om emnet. Finnes forresten mange slike, jeg søkte på frasen "How to weld polyethylene".

 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så er pulkene blevet testet og de holdt uden problemer til en 45 km's tur på Hadangervidda. Som en afsluttende test blev de udsat for aking med 3 voksne ombord og selv det tålte de. Så plastiksvising virker som om det tåler det meste. Åt bunden på bulken var blevet en smule bulket under sveisingen merket vi ikke i det hele tatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter litt "boney and steep canoe creecking" i Tennessee har jeg fått prøve meg på flere måter å sveise PE på den siste måneden.

 

Dette er metoden jeg vile brukt på noe så tynt som parispulk

A: Borr hull gjennom plasten i endene av spreken. Det reduserer stresskonsentrasjonsfaktoren drastisk og minsker sjansen for at sprekken vokser vidre.

B: Slip ned en liten V i matrialer fra begge sider.

C: Kapp veldig veldig tynne striper fra et annet sted typisk mye mindre en 1mm tynne og passe brede.

D: Legg en stripe over sprekken og varm med varmluftspistol til både den stripen du har lagt på og grunnmatrialet er smeltet helt sammen.

E: Kjøl ned

F: Gjenta D og E til du har fylt opp V sporet fra begge sider.

G: Slip ned til det er helt gjevnt på utsiden av pulken og etterlat en liten fuge på innsiden.

 

PE kan sveises, Jeg padlet kanoen på bildet dagen etterpå også. Jeg fikk en knyttneve gjennom sprekken.

post-2717-0-58117400-1365616935_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D: Legg en stripe over sprekken og varm med varmluftspistol til både den stripen du har lagt på og grunnmatrialet er smeltet helt sammen.

 

Sikkert en god fremgangsmåte, men varmluftpistolen vil vel smelte et mye større område enn nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en god fremgangsmåte, men varmluftpistolen vil vel smelte et mye større område enn nødvendig?

 Det kommer ann på hvor stor dyse du bruker, og hvor mye luft du blåser gjenom. Ideelt sett vil du ha en spesial pistol med PID regulering på temperaturen og veldig liten dyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fikk sprekk langsgående på min, etter å vært litt vel ivrig nå på våren med å frakte svææære vedkubber fra ett sted til et annet på tomta:/. Tenkte på det at dette er litt risikabelt, men tok sjansen da det var så sinnsykt mye lettere enn å bære eller frakte med trillebår..

 

I dag fikset jeg sprekken. Den går langs det midterset "styresporet" under. Benyttet med av en loddebolt. Denne blir varm nok til å smelte det den er i kontakt med, så begynte på undersiden og "klemte ned bittelitt av dette styresporet. Dette la seg ned over sprekken. Smeltet dette så jevnt utover. Tok så en kniv og skar av en tynn stripe fra sidekanten. Denne smeltet jeg så utenpå her igjen. Så smeltet jeg sammen sprekken fra innsiden. Veldig lett jobb, og null stress. Planen nå er at dette skal avkjøle seg, så skal jeg forsøke å pusse ned det hele noe. Er noe ujevnt da jeg ikke gadd å være supernøye. Tenkte at det sikkert går å pusse lett. Hvis ikke går jeg bare over med loddebolten igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.