Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske-hjelp søkes


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg er isfiske-nybegynner, men har basisutstyr. Nå har jeg kommet på den gode ideen at vi kan dra på isfiske-camp etter påske. Jeg tenker meg å dra til et bra fiskevann, slå leir, fiske, gå dagsturer, leke (i solen?), brenne bål og ellers kose oss. Det store spørsmålet er hvor dette vannet er. Er det noen som kan tipse meg om et bra isfiske-vann, i et terreng der det ellers er fint å oppholde seg? Det er greit hvis det ikke er alt for langt fra bilvei (under en mil) og hvis det er innen rimelig kjøretid fra Oslo. Skal jeg antyde at alt opp til 4 timer er greit? 

 

I tillegg til det setter jeg pris på alle isfisketips. Jeg har lest litt rundt på nett, og er vel mer forvirret enn opplyst akkurat nå. ;) Jeg kommer definitivt ikke til å basere meg på fisk til mat, men det er jo moro med fangst! Særlig for 6-åringen, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ta turen opp mot Femunden? Volsjøen kan levere fin fangst i fint terreng leser jeg på nettsidene til Engerdal Fjellstyre. Mange fiskevann med fin fisk ellers i området har jeg hørt. Det finnes også åpne ljørbuer/koier i området. Tar dere den turen gleder jeg meg virkelig til blogginnlegget med turrapport derfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et ørretvann:

Bruk mormyshka med maggot eller mark. Personlig har jeg erfart her utenfor Tromsø, at ørreten er jævlig glad i rød maggot. Fikk 10 stk ørret fra 0,3kg opp til nesten kilosstørrelse på et par timers fiske for et par helger siden. Ørreten tar helst i på "passivt" stående bruk. Man skal bare av og til "vibrere" litt på agnet, for å tiltrekke ørretens oppmerksomhet. Inn i mellom kan man også slippe mormyshkaen i bunnen, for å virvle opp litt mudder i vannet, og gi ørreten inntrykk av at "det er noe interessant der". De beste mormyshkaene jeg fisker med er de som er rød på farge. Noen mener også at ørreten tiltrekkes av mormyshka med påmalte øyne framfor de som ikke har det. Det har jeg personlig ikke sett noen tendens på.

 

Er det et røyevann:

Aktivt fiske er tingen etter røya i motsetning til ørreten. Jeg bruker lokkeskje (blink) og krok med en fin klyse maggot 10-15 cm under skjea. Noen brukker akkar, reke, mais eller sågar brunost. Fiskeøyer funger også! Når røya er i bettet, eter den stort sett det meste. Bruker Tyranitar på dette forumet KAN røyefiske på isen.

 

 

GENERELT:

Finn ut hvor det renner elver/bekker inn i vannet. Bor hullene dine rundt disse innosene. Innoser er attraktive steder for fisken, da det ofte er "liv og røre" der, og elvestrømmen/bekken frakter med seg snadder som fisken beiter på. Det er også lurt å fiske på grunner, eller rundt grunner. Vær obs på at det ikke er så grunt at du smeller isboret rett ned i bunnen når du borer hull! Da kan du risikere at turen ender fortere enn planlagt, om du ikke har med reserveskjær.

 

 

 

 

Her er en bra side med tips og tricks for øvrig:

 

http://www.isfiskern.no/tips.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Jeg drar på lang påsketur nå, og skal la dette surre i bakhodet til jeg kommer hjem om 2-3 uker. Da er det på tide å ta en beslutning om sted og komplettere utstyr. 

 

Jeg har for øvrig det blå mora-borret det står i linken at man skal unngå. Hva er problemet med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet er at det finnes bor som er en god del bedre. Men til den bruken du skisserer skal det ikke være noe problem. Prøvebor før turen slik at du vet at skjæret er skarpt. Reserveskjær kan også være en god ide.

Med en 6-åring med på turen ville jeg lagt større vekt på mye fisk enn stor fisk! Kanskje røyevanna i indre deler av Telemark kan være en ide. Totak og Møsvatn f.eks. Ellers er det jo flust opp av gode vann i Oslomarka også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.