Gå til innhold
  • Bli medlem

Kunst eller forsøpling ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Begge deler! Uten at jeg skal ha sagt hva jeg faller ned på av standpunkt.

 

Kunstnerisk kunne det være et uttrykk for at naturen gråter (for hvordan vi behandler og (ikke) respekterer den). Forsøpling fordi det legges beslag på hvordan det ser ut og skal se ut der og en ikke aner hva for stoff slike kan finne på å bruke.

 

Men helt enig med ordføreren som vil anmelde, for det er jo soleklart at folk ikke skal kunne ta seg til rette på denne måten. Det neste kan bli et rødt fjell i bengalakk. Osv...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nok at steget ifra naturlig saftfarge til Bengalac er ganske stoooort.  Allikavel skjønner jeg at ordføreren ville anmelde dette.  Det blir vel mere et prinsipielt spørsmål om hva privatpersoner kan foreta seg i guds frie.  Jeg synes dette er langt over streken.  Kall meg gjerne gammeldags og avstumpet, men jeg har ikke sans for de fleste såkalte "happenings" som det å kle inne et bygg eller sette ut kunstcontainere i skjærgården eller for den saks skyld: farge en foss rød.

 

Men det er jo bare meg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dr er kunst da er vel denne rustklumpen noen har slengt fra seg nedi fjæra  fra det såkalte "skulpturlandskap Nordland" også kunst. Syns jo de ivertfall de ansvarlige  kunne sikre rusten sin slik at unger og dyr slipper å skade seg på skrapet.

 

ska4f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunst? I mine øyner er det der like mye kunst som at jeg løper rundt på et snødekt jorde med snoppen ute og skvetter litt rundt meg. Helst over flere dager og et lett synlig sted for forbipasserende slik at jeg virkelig får fremmet kunsten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så kan dagens kunst deles inn i tre kategorier.

Kunst, kolumbiegg og keiserens nye klær.

Skal det kune kaldes kunst så bør det i det minste kreve et minimum av kvalifikasjoner for å lage det.

Et kolumbiegg er noe som hvem som helst kunne laget, men "det var jeg som gjorde det".

Keiserens nye klær er vel som alle vet, en eneste stor bløff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dr er kunst da er vel denne rustklumpen noen har slengt fra seg nedi fjæra  fra det såkalte "skulpturlandskap Nordland" også kunst. Syns jo de ivertfall de ansvarlige  kunne sikre rusten sin slik at unger og dyr slipper å skade seg på skrapet.

 

ska4f.jpg

Jeg likte faktisk den rustklumpen. :)

 

Ser ikke helt hvorfor det skal sikres? Det er ikke noe mer farlig enn en gjennomsnittlig steinur eller glatt svaberg, og ser ikke helt for meg at vi skal begynne å sikre de....

 

Hvis det er brukt saft for å male isen som er nevnt i førsteposten, så ser jeg ikke problemet der heller. Jeg syntes ikke akkurat det så bra ut, men det plager meg like lite som snøskuterspor på fjellet eller at noen har gravd ut en plass å sitte i på en fjelltur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo hatt et tilfelle av at en kunstner forsøkte å dekorere Solastranden med noen nettingbiter og en del platposer og annet søppel. Ikke forstår jeg hva som var så kunstnerisk med det. Vinden klarer det sikkert mye bedre når den blåser forbi en søppelplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man måste ställa sig frågan om något är konst eller inte, så är det inte det.

 

Om något är "konst" så syns det direkt. Att måla is på fjellet rött är INTE konst, helt oavsett vad målaren påstår.

Kommentaren din her er rimelig historieløs. Det som er etablert som kunst i dag, f.eks grafitti var definitivt ikke sett på som kunst for et par tiår tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren din her er rimelig historieløs. Det som er etablert som kunst i dag, f.eks grafitti var definitivt ikke sett på som kunst for et par tiår tilbake.

 Bra grafitti har alltid varit konst, och den dåliga kommer aldrig att bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden har vel tatt en retning mot forakt for kunst, kanskje med unntak av nasjonalromantiske malerier og bronsefigurer av elg og hjort. Og skulle jeg tolke begrepet kunst med utgangspunkt i tråden ville jeg tro at kunst "må være" pent. For ordens skyld har jeg ikke peiling på kunst, men jeg har både vært så heldig å vokse opp i nær tilknytning til kunst og kunstnere (som forøvrig skal ha en stor del av æren for mitt friluftsliv og som (gledes)idrettsutøver da jeg var barn) og dessuten kostet på meg å skule til ting jeg ikke skjønner stort av.

 

Kunst er en uttrykksform og kan vanskelig defineres eksakt. En kunstner kan ville utrykke glede, takknemmelighet, forakt og harme og mye annet. Alt eller deler av det for å skape engasjement og debatt. Altså sette fokus på ting vi ellers kanskje ikke brydde oss om. Historien er full av vellykkede eksempler og kunst er utrolig mye mer omfattende enn det jeg oppfatter at det er forståelse for på denne tråden. Kunst kan være forfatterskap, fotografi, komposisjoner (musikk), scenekunst (teater og film), arkitektur, skulpturer, tekstil, brukskunst, installasjoner, billedkunst som abstrakt og figurativ og sikkert en hel del mer.

 

Når det gjelder innledningen på denne tråden synes jeg vi vet for lite. Jeg vet ikke hvilke tanker kunstneren hadde (jeg har lett litt på nett) og hva han hadde til hensikt. Ville han oppnå publisitet rundt egen kunst og person har han klart det. Ville han bare skape debatt har han klart det, ville han skape debatt rundt natur og miljø har han bare delvis klart det, ville han skape noe folk syntes var pent og gledet seg over ble det skivebom, tror jeg. Osv...

 

Jeg hørte engang en uttalelse fra Pablo Picasso som gjorde inntrykk på meg: "Kunst er en forbannet løgn som får folk til å se sannheten". Han var vel som de fleste i samtiden ikke spesielt høyt aktet til å begynne med og norske eksempler er det nok av. Jeg tror vi ville vært utrolig fattige uten kunsten

 

Jeg er glad det ikke ble brukt farlige saker, men ønsker ikke at noen skal kunne ta seg tilrette som dette uiansett. Selv ikke om det hadde vært "pen" kunst som f.eks et nasjonalromantisk bilde eller en diger figurativ skulptur i farvet is.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunst er for meg å skape noe unikt, ikke noe alle og enhver kan smøre sammen, evnt. søle utover. At kunst må være pent å se på ....nja, det kommer vel an på øyet som ser. Men det er no berre mi meining ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel at personlige preferanser for kunst er irrelevant for diskusjonen. Hva som er kunst eller ikke er vel neppe noe noen her inne har kunnskap nok om, ei heller burde man fortelle andre hva de burde like, på nærmest religiøst vis.

Bare fordi jeg ikke liker det så betyr det ikke at det bør forbys. Det finnes enormt mye der ute jeg ikke liker, selv om jeg aksepterer at det bør eksistere.

Liker jeg ikke denne fossen snur jeg bare bort til første mildværsdag så forsvinner det. Kunstneren er ute etter publisitet siden han er økonomisk avhengig av det. Jo mer man prater om det, jo mer tjener han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hokus  Joda jeg er enig i noe av det du sier her men akkurat dette tilfellet i fossen kan nok bedre beskrives som hærverk enn kunst da han har tatt seg til rette.  Eller er det noe jeg ikke har fått med meg, har kunstneren søkt rette etat om lov til å utføre dette stuntet?    Er en fontene her på torget som av og til blir fylt med såpe. Da skummer det veldig fint. Men kan aldri huske noen har omtalt det som kunst. Kanskje om en kunstner hadde gjort det og kalt det noe fint så. Men når en full russ gjør det, da er det hærverk.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.