Gå til innhold
  • Bli medlem

Holmeslet Backwood erfaringer


Norstorm

Anbefalte innlegg

Hei allesammen..

Jeg er ny her. Første posten min.
Jeg var fisker og fjellmann tidligere, men måtte gi meg med både-åg etter en stygg skade i nakke og rygg.
Men nå er jeg tilbake i formen etter noen år under kniven og har fått stempla godkjent i panna..
så nå må jeg vel ut igjen både på havet og på fjellet.

 

Trodde jeg hadde satt opp teltet for siste gang, så solgte desverre alt jeg hadde. Har kniven og skoa igjen liksom.

Nå når jeg kikker meg om etter ny oppakning, for jeg jo litt panikk. Er jo så mye nytt at huet mitt står på kuleledd.

 

Først og fremst - Telt.

Har noen erfaringer med Holmeslet Backwood..??
Jeg var tidvis på lange turer vår sommer høst, og da erre litt kjekt med litt høyde synes jeg.
Teltet så veldig fint og praktisk ut. 5000mm søyle er vel så og si vanntett.

PS:  ..og hvis noen føler de har tid til offtopic, så kan man kanskje anbefale en særdeles god sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Uten å kommentere på Hlmeslet teltene forøvrig så er de vel ganske tunge? Ville trodd at med tanke på nakke- og ryggskader at du kanskje ville valgt noe lettere? Er det høyden og mengden plass som appelerer til deg eller har du ikke tenkt å slepe det så langt, mer basecamp type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Tor Magnus, og takk for innspill..

Jeg har planer om langturer ja, når jeg føler meg ferdig trent.. 

Noen dager hvertfall, så tar bl.a. sikte på 130L sekk.

Ja, vekta på akkurat dette teltet har plaget tankene mine endel.
Jeg vil ha så stor plass som mulig å boltre meg på. Mulighet til å bevege meg, henge litt klær, og sove uten at duken dasker meg i panna om det blir vind. (Ja, ok.. siste var overdrevet, men.. plass er en fin ting i min bok)

Men så er det balansen da.. Skal jo bære mer enn teltet  i/på sekken..

Thoughts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, jeg har lest litt siden sist, og kikker nå endel på Hilleberg sitt Kaitum telt..

Vil jo også ha muligheten til å familiært sett dra på tur med kjærring og unger, når jeg ikke er totalt villmann og stikker til fjells alene i ett par uker.. Derfor ønsker jeg jo ett minimum av 3-mann telt..
Kikker litt på Kaitum 3 GT, var jo ikke så ille, men steike for noen priser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si.. :/ Hilleberg er jo kvalitet i alle fall. Jeg har selv et Helsport fjellheimen 3, og er veldig fornøyd med det. Samme vekt og litt mer takhøyde. Tror også det er litt billigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kikker vi på det...

Men vil jo også ha mulighet til å pakke telt og gå med det alene i sekken i noen dager, så vekt er jo også vesentlig her.
Jeg har lite erfaring med telt, men vil jo unngå telt som er så små at duken dasker deg i trynet på natta hvis det kommer ett par regndråper.

Jeg MÅ ikke kunne stå i teltet altså, men vil ha litt albuerom hvertfall, og mulighet til å ha både guttungen og utstyret innabords i teltet, uten å måte åle meg rundt på en 5-øring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bommer kanskje litt, men vi har løst saken gjennom en lavvu (=basecamp - kortere turer - masse plass), plus et annet tunneltelt. Lavvun er tung som bare den, så vi ruller omkring den i en sykkelvogn, eller trekker i pulk vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken, men blir nok ikke lavvu eller wiglo, eller hva alle kaller sin version for..
Holmeslet sin backwood var jo helt genial, men så var det vekta da...

Uansett hva jeg kommer fram til, så er vel målet å sitte med det ene teltet og kunne bruke det til både åg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen..

Jeg er ny her. Første posten min.

Jeg var fisker og fjellmann tidligere, men måtte gi meg med både-åg etter en stygg skade i nakke og rygg.

Men nå er jeg tilbake i formen etter noen år under kniven og har fått stempla godkjent i panna..

så nå må jeg vel ut igjen både på havet og på fjellet.

 

Trodde jeg hadde satt opp teltet for siste gang, så solgte desverre alt jeg hadde. Har kniven og skoa igjen liksom.

Nå når jeg kikker meg om etter ny oppakning, for jeg jo litt panikk. Er jo så mye nytt at huet mitt står på kuleledd.

 

Først og fremst - Telt.

Har noen erfaringer med Holmeslet Backwood..??

Jeg var tidvis på lange turer vår sommer høst, og da erre litt kjekt med litt høyde synes jeg.

Teltet så veldig fint og praktisk ut. 5000mm søyle er vel så og si vanntett.

PS:  ..og hvis noen føler de har tid til offtopic, så kan man kanskje anbefale en særdeles god sovepose?

Jeg har 8-9 års erfaring med Backwood. Kort fortalt: Hvis du er interessert i komfort og kvalitet så trenger du ikke lete lenger. Holmeslet Backwood er svaret på begge. Skal du ha et lite og ultralett telt er ikke Backwood teltet du skal kjøpe. Når det er sagt så har jeg aldri vært i tvil om hvilket telt jeg skal ha med meg på tur. Jeg har et tomannstelt som veier 1,7 kilo, samt et tunnelltelt fra Helsport (ukjent vekt), men det er ALLTID Backwood jeg pakker i sekken, sommer som vinter. Teltet har vært brukt på blant annet Saltfjellet, Hardangervidda, Rondane, Dovrefjell og i Nordmarka. Det har stått støtt i vindstyrker over 20 ms (sjekket på vindhistorikk på yr.no), men er antageligvis mer utfordrende å sette opp under slike forhold enn feks Helsport Svalbard. Men har du trent på å sette opp teltet riktig, så er heller ikke det noe problem. Teltet har mange barduneringspunkter (de nye modellene har enda flere enn modellen jeg har), og du blåser nok bort før teltet blåser ned...

 

Det blir sagt at Backwood er verdens største tomannstelt. Om det er riktig vet ikke jeg, men jeg har mange overnattinger med 3 feite mannfolk i teltet, pluss ei slank Huskeytispe. Plass er ikke noe problem. På langturer med flere i følget er alltid Backwood'en samlestedet. Vi har vært opptil 7-8 personer som har lagd fellesmiddag i teltet, uten at det opplevdes som trangt. Prøv det i et tomannstelt fra Helsport eller Hilleberg!

Tørke og kokemulighetene er fantastiske, men jeg anbefaler å bestille med "loftet" som ekstrautstyr. Det hjelper på å holde varmen nærmere bakken når du fyrer. Og fyring og matlaging gjør du selvsagt INNE i teltet - helt trygt - og veldig sosialt!

De som har kjøpt telt etter at de har vært på tur med meg har alle kjøpt Holmeslet. Det er ikke tilfeldig!

 

PS: representanter fra Holmeslet kan ta kontakt på mail for kontonummeret mitt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det ubehaget ett kilo tyngre telt gir - det henter du veldig mange ganger inn igjen de timene du faktisk oppholder deg i et telt med såpass god komfort. Det å kunne sitte helt oppreist i et telt er i mine øyne verdt veldig mye. Husker tilbake til tiden jeg brukte telt med "vanlig" takhøyde, og jeg hele kvelden gleda meg til å legge meg ned i soveposen for å strekke på rygg og nakke. DET er ikke et problem med Holmeslet sine telt. Du vil rett og slett merke at du er mer uthvilt og bedre restituert etter en kveld i Holmeslet, enn i et vanlig telt.

 

Angående sovepose er jeg ikke oppdatert på hva som har kommet de siste åra. Har selv en Mountain Equipment 1250 Glacier (?) som jeg er fornøyd med (til vinterbruk), men det har helt sikkert kommet nye modeller som er bedre enn denne. Bare pass på å ikke kjøpe for stor (romslig) pose! Og kjøp heller en for varm pose, enn en som "akkurat holder". Det er lettere å få ut varmen, enn det er å få inn varme!

 

Og husk at de gode egenskapene til en god sovepose blir fort spist opp av de dårlige egenskapene til et dårlig liggeunderlag! Har selv et Exped dununderlag (7 cm) som fungerer bra, men skulle gjerne hatt utgaven som er ekstra bred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backwood teltet har jo pirra meg lenge, men er liksom vekta som skremmer meg.. Alt er jo selvfølgelig en vurdering over hva i sekken som kan ha noen gram ekstra.
Men skal jeg på lang tur, så er det vel uaktuelt å bære 35-40kg.
Men at det teltet gir en stor fordel med tanke på comfort, er det vel ingen som kan krangle på.
Det er høyden i teltet som er planlagt å tørke event. våt klær, og koking av middag når det regner og slikt som er tankegangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loftet er rett og slett bare et stykke duk man fester i taket på innerteltet. Gjør at takhøyden blir redusert noen cm, og presser dermed mer av varmen nedover.

Jeg har ikke loftet selv, men bruker en vanlig svart søppelsekk som jeg legger over tørkesnora.

Bruker det bare hvis det er steike kaldt ute (-20 og under).

De solgte loft som ekstrautstyr tidligere.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Hyggelig å høre at du er friskmeldt og skal ut på tur igjen!

 

Jeg møtte en kar på Hardangervidda som hadde Backwood. På det tidspunktet hadde jeg aldri sett et slikt telt før. Min telterfaring hadde før dette møtet vært begrenset til gamle pyramidetelt og tunneltelt. Der og da fikk jeg teltsjokk. Etter å ha fått «omvisning», ble jeg fast bestemt på at dette er teltet for meg. Kort fortalt, teltet hadde alt. Jeg var så blendet at jeg ikke engang reagerte på vekta han oppga.

 

Når jeg kom hjem var det rett på nett for å bestille «drømmeteltet». Heldigvis hadde jeg «landet» litt, og samtidig oppdaget jeg Fjellforum. Derfor ble jeg sittende med Backwood i handlekurven på en nettside, og fjellforum åpnet i en annen. Etter noen timer på Fjellforum fant jeg flere alternativer til Backwood, og ble «opplyst» om dette med vekt på turutstyr generelt. Hovedinnvendingen med tanke på Backwood var vekt, men også hvordan inngangspartiet var designet talte imot. Derfor ligger ikke dette på hylla i turboden min i dag.

 

Jeg ville likevel ha et telt for turer til to eller tre personer med god takhøyde, plass innvendig og andre praktiske løsninger. Vekta skulle være akseptabel å fordele på turdeltagerne. Nå skal det sies at jeg ikke sparte så mye på vekta likevel. Når det er sagt så synes jeg valget mitt hadde flere praktiske løsninger jeg nå aldri kommer til å gå bort fra.

 

For det å ha to innganger på telt generelt ble det lille ekstra jeg trengte. Når vi er to har man hver sin inngang/fortelt. Når jeg har med hund har den sitt fortelt. Når vi er to på isfiske har vi hvert vårt hull i hvert vårt fortelt. Forteltene har god plass. Takhøyden er god slik at man kan fyre primus innvendig. Et annet pluss er at man har frihet til å justere teltåpningene etter hvordan vinden er ute. Slik sett kan jeg som er glad i å «glo i været», med få unntak, alltid ligge å se ut. På varme dager kan man åpne teltet helt og fult i begge ender for ventilering. Det har jeg savnet tidligere, og Backwood synes jeg ble veldig «hermetisk» lukket, samt at det å gå inn og ut av Backwood var litt masete. Først krabbe, plutselig står man inne i teltet, kanskje dryppende våt eller full av snø.

 

Teltet brukes primært når vi er to eller tre. Brukes også om vinteren. På aleneturer sommer/vinter bruker jeg et annet telt, men også her bruker jeg telt med to innganger.

 

Mitt telt:

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf/0/8708083E3AE6987AC1257857003BD707?opendocument

post-5141-0-58134800-1369473909_thumb.jp

 

Det finnes et alternativ som er lettere og mer vindstabilt, men det er kun to-manns. Tror det er flere brukere av dette teltet her på FF.

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_na.nsf/0/C2E6C1E3F070A492C125767E00705EB5?opendocument

 

Mvh

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke, du skriver at det var litt masete å gå inn og ut av Backwood, men høyden i inngangen er jo høyere enn innvendig høyde på ditt Orion-telt. Selv har jeg brukt TNF VE-25 og de er ca 1,25 på det høyeste, men lavere å komme inn i, akkurat som ditt telt er lavere å komme inn i. Det å få et Holmeslet-telt med ordentlig ståhøyde var fantastisk. Jeg bærer ikke teltet, men har det i pulk om vinteren, ellers er det i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nikke, du skriver at det var litt masete å gå inn og ut av Backwood, men høyden i inngangen er jo høyere enn innvendig høyde på ditt Orion-telt. Selv har jeg brukt TNF VE-25 og de er ca 1,25 på det høyeste, men lavere å komme inn i, akkurat som ditt telt er lavere å komme inn i. Det å få et Holmeslet-telt med ordentlig ståhøyde var fantastisk. Jeg bærer ikke teltet, men har det i pulk om vinteren, ellers er det i bilen.

 

Takk for tilbakemelding rabbagasten.

At Backwood'en er et herlig telt under isfiske/vintercamping kan jeg absolutt se for meg! Håper også at du ser hvilke fordeler jeg prøver å fremme med Exped Venus 3.

 

Kan jeg ha misforstått eller vært utydelig i min beskrivelse? Det var trossalt sommeren 2008 på Hardangervidda dette møtet skjedde, og jeg kan ha glemt enkelte detaljer. Først og fremst er det viktig å få på plass at vi snakker om samme telt, og ikke minst om samme parti/del av teltet.

 

Backwood modellen på vedlagt bilde er det teltet jeg opplevde den gangen. Så langt alt bra? Slik jeg oppfattet størrelsen på ytterinngangen da, for det er dette partiet jeg mente, ser ut til å stemme med dette bildet. Hvis jeg da sammenligner med inngangspartiet på Exped Venus, så stemmer dessverre ikke din konklusjon etter min mening. For bildet viser at inngangspartiet på Backwood er noe lavere en på Venus’en.

post-5141-0-40627900-1369862434_thumb.jp

 

Dette kan man se her:

 

Hvis du tar deg tid til å hoppe til ca. 2.06min i denne videoen så ser du høyden på inngangspartiet til Venus’en ganske godt. Etter min mening er det en markant forskjell. Jeg påstår ikke at dette stemmer, men slik er hvert fall opplevelsen min med begge telt. Har du besiktet inngangspartiet på en Venus 3 nærmere? Jeg mener at adkomsten generelt er mer praktisk enn på Backwood.

 

Nikke.

Endret av Tor Magnus
Fikset siteringen din
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke!

Da jeg skulle kjøpe nytt telt for å erstatte mitt North Face VE-25, så var det viktigste for meg høyde. Det teltet har blitt brukt til vintercamping og ukeslange sykkelturer. I North Face-teltet var det god sittehøyde. At jeg ikke hadde samme høyde i inngangspartiet som i teltet, har jeg aldri opplevd som noe problem. Forskjellen jeg var ute etter var ståhøyde, mens vekta ikke betydde så mye. Høyden på inngangspartiet var heller ikke vesentlig, men den er høyere enn sittehøyden i North Face-teltet. Om sommeren bruker jeg ei teltvifte i taket av teltet, og den gjør inneklimaet behagelig, så det med to innganger er heller ikke vesentlig for meg. I mitt North Face-telt er det to innganger, men jeg har aldri brukt mer enn den ene. Den andre inngangen ble brukt til å lagre bagasje ol. Tror nok det med telt går på smak og behag, og jeg hadde nok valgt North Face igjen om jeg ikke hadde blitt kjent med Holmeslet her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.