Gå til innhold
  • Bli medlem

Pasvik i februar


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Flott rapport fra et område jeg gjerne skulle besøkt. Siden mitt bosted er omgitt av store skogsområder liker jeg best å dra til fjells når jeg har mer enn 1 dag til rådighet. Må likevel innrømme at Pasvik frister. Kanskje en dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott raport fra et fantastisk turområde. Og jeg må nok være enig i at våren, sommeren og høsten frister mere, selvsagt utenom den verste myggtiden.

Bare ett par faktafeil som bør rettes: Det er så vidt meg bekjent ingen hundefarmer i umidalbar nærhet til der kalvene er på våren. Det kan nok være litt trafikk av hundespann, men det er sporadisk.

Det er ikke noe rettsak med russiske samer, men samer fra Varangerhalvøya. Og det er ikke samer som driver reindrift i Pasvik men innvandrere fra Finland, mulig det er litt samisk blod i deres årer også.

Det blir nok en liten runde til Pasvik snart, takk for inspirasjonsinnsprøytningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at den kan være ett generelt problem i vinterbeiteområdet. Men kalvingen fåregår i mai og da skal det ikke være rein der.
Reindrifta er en næring som presses fra alle hold, turisme, bergværk, hyttebygging m.m Ikke lett å være reineier så jeg forstår deres fustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har holdt meg i området Pasvik i snart 1år nå å har maaange flotte turer både i Pasvik og på Korpfjellet.

Både i nedre og øvre Pasvik står det koier som står fritt for folk å bruke så lenge man legger litt igjen for neste mann. Dessverre er det noen som driter regelrett oppi å gjøre nettopp de.

Synd at standarden ikke var helt optimalt på noen av hyttene samt at scootersporene ikke var "up-to-date" for deg. Men neste gang stikker du innom G-Sport i Kirkenes å spør di som jobber der om hvordan forholdene er :) Hadde de ikke vært for dem å deres lokale kunnskaper hadde jeg nok fått di kjipe opplevelsene slik som du fikk... Neste gang anbefaler jeg telt tur på Korpfjellet ;) Herligere plass med både større frie områder, vann og skog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott rapport! :smile: har vært i Pasvik i månedskiftet mars/april, og kjenner meg igjen i beskrivelsen om at det kan være håpløst med fremdrift utenfor scootersporet om det er mye snø :D du var ikke innom Grenseparvasshytta?

 

Takker for sympati !

Var ikke så langt unna Grenseparavasshytta men " ekspedisjonen" stoppet opp oppe ved Ellenholmen, kun 3 km fra hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.