Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat m.m til ti-tolvdagerstur


Rita

Anbefalte innlegg

Skal gå ca 230 km - hytte til hytte i sommer. Det er ingen betjente eller selvbetjente hytter på turen, så jeg må bære med meg det jeg trenger av mat. Ser at det er mange som har erfaring med turer og turmat her på forumet, og håper dere kan gi meg noen tips:

Hvor mye bør jeg beregne av mat? Per dag/totalt?

Hvor tung må jeg regne med at sekken blir? Har bare gått på helgeturer før - og

da sparer jeg ikke på vekta! (Les_ etegilder...) Sovepose ca 1 kg må med, og Fjellduk på 600g. Ellers minst mulig - regner ikke med at jeg trenger fem klesskift og sminkepungen... :P. Trenger heller ikke lykt - det er lyst hele døgnet hos oss...

Har funnet flere pakkelister rundt omkring - men ingen som oppgir omtrent vekt man bør klare å bære før man planlegger en sånn tur.

Noen som har erfaringer og vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Rita!! Du får sikkert en hel masse svar på dette spørsmålet. Jeg vil gi deg det rådet å se på DNTs utstyrsliste, legge til og trekke fra etter eget hode, og legge til ca. 0,5 kg proviant pr. døgn. Hva du tar med av mat er selvfølgelig opp til smak og behag og din pengepung, men med havregryn, pasta, rosiner og posemat (supper) kommer du langt. Selv pleier jeg alltid å ta med meg noen dypfryste matpakker som tiner i sekken og på den måten holder seg i mange dager.

Jeg tipper at du vil gå i Nordnorge/Lappland, men jeg ville likevel ha tatt med meg en liten lommelykt. God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/2 kg mat per døgn er greit mål, men det avhenger også av hva du tar med. Viktig å ta med forskjellig mat, så du ikke blir lei. Pleier å ta med ett ferskt brød til de første dagene. Polarbrød holder seg noe lengre og smaker også bra. Bak gjerne ett Loganbrød som du har mot slutten av turen. Det varer leeenge og smaker godt (syns jeg). Real Turmat til middag. Mange gode smaker. Jeg liker havregrøt til frokost når jeg er ute på tur. HavreKvikk er bra - før hadde de flere smaker, men nå har jeg bare sett eple og kanel. Ta med en god del turknask (tørkede frukter, nøtter, etc) - og pass på å spare litt sjokolade til de siste dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nå er det ikke mange dagene til jeg legger ut på tur... Er i full pakking, og drømmer om hva jeg har glemt om natta! :wink:

Skal prøve å veie sekken før jeg legger ut, så får vi se hvor tung den blir til slutt. Kan jo være greit å vite før jeg planlegger neste tur. Blir vel noen turer med ungene til høsten - enten til Rostahytta eller Goldahytta - eller i telt hvis gubben blir med som sherpa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kom hjem for ei stund sia, men har ikke fått satt meg ved maskinen før nå. Jeg gikk ganske riktig i Nord-Norge, nærmere bestemt Troms fylke. Turen fra Kilpis til Sørdalen gikk kjempefint, uten de store spenningsmomentene... :wink: Anbefales på det varmeste!!! Lite folk og flott terreng, både for teltere og hyttegåere.

Før jeg dro prøvde jeg å veie sekken på badevekta - den svirra litt mellom 16 og 17 kilo. (Da hadde jeg med med to småkartonger med rødvin også.) Jeg gikk i ni dager, men hadde mat nok til 12 dager med meg. Følte ikke at jeg sparte på maten, men spiste godt. (Siste dagen fråtsa jeg i sjokolade og annet småsnacks!)

Loganbrød var perfekt som lunsj når jeg ikke var i nærheten av ved så jeg fikk laget varm mat. Noen pakker Real, suppeposer og potetmos utgjorde middag og kvelds. Knekkebrød og havregrøt frokost. (Tørka frukt og nøtter hadde jeg i massevis, siden jeg liker det så godt.) Har hatt mer klær med meg enn jeg trengte, men ellers ikke noe jeg fant ut var unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita ! Gratulerer med gjennomført tur som jeg forstår forløp uten problemer.

Jeg har gått samme strekningen selv og er enig i at det er greit å gå der, men du gikk der på din "jomfrutur" og det står det respekt av !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Jeg hadde jo egentlig tenkt å gå fra Lappjordhytta videre til Stordalsstua og så til Øse. (Lite/ingen merking der) Vet at det er mulig, men så at svært få hadde gått den veien. Fire stykker hadde gått Stordalsstua-Lappjordhytta på vinteren - ingen motsatt vei ifølge besøksprotokollen på Lappjordhytta. Siden jeg ikke følte meg helt sikker på ruta, valgte jeg å gå ned Sørdalen. Dermed ble det ikke 230 km heller... Det var for såvidt greit, men jeg regner med at jeg kommer til å prøve å få fullført turen til neste år. Enten den ene eller den andre veien. Det går an å starte i Abisko og fortsette derfra også, ser jeg.

For familien var det nok greit at jeg kom hjem også - de hadde vært en smule bekymret for om jeg kom til å klare turen. Godt å få bevist at jeg kan! :roll: Blir nok lettere å få "lov" til å dra på flere turer alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita !!

Start fra Abisko år greit. Jeg har gjort det, men da med buss det første stykket på E10 fram til det punktet i nærheten Bjørkliden hvor stien starter inn mot Pålnoviken og videre til Lappjordhyttene.

Jeg gikk en gang om vinteren fra Altevann, men fant ikke Lappjordhyttene i snøværet og havnet ute mot Sørdalen og overnattet i snøen. Men det sluttet å snø og været klarnet, så alt gikk bra. Det er imidlertid en helt annen historie som vel må sies å være litt "off topic" her på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.