Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker anbefaling til valg av tykt skumunderlag.


Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i ett nytt skumunderlag. Det skal være beregnet på vinterbruk (snøhule, telt (evt. nødovernatting i vindsekk)) og til høst/tidlig vår.

Jeg har sett på både disse underlagene, og lest om alle i den gamle testen her: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article234089.ece

  1. Ajungilak EVA Comfort: Tykkelse 1,4cm, vekt 472 gram.
  2. Ajungilak Bamse Extreme: Tykkelse 1,4cm, vekt 660 gram.
  3. Ajungilak EVA Lux: Tykkelse 1,8cm, vekt 571 gram.

Det første som slår meg, er at jeg likesågodt kan gå for det letteste av de tre. Altså Ajungilak EVA Comfort. Jeg er 170 høy, så jeg kan kappe av det ca 10-15 cm og fremdeles vil det være langt nok for meg, så der kan jeg spare ytterligere 25-37 gram (altså, veldig lite).

Noen som har prøvde ett av disse underlagene, eller andre underlag som kan bekrefte at dette er ett godt valg, eller komme med andre/bedre forslag til skumunderlag?

(På sommeren har jeg ett 100 grams skumunderlag + ett Exped synmat UL som jeg bruker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av underlagene er egentlig nok alene, om vinteren i telt bruker jeg to underlag på minimum 14mm+10mm. Ajungilak Bamse + et rimeligere 10mm er en minimumsløsning når temperaturen er ned mot og under -20 etter min mening. I snøhule vil jeg tro du kan klare deg med en tynnere løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av underlagene er egentlig nok alene, om vinteren i telt bruker jeg to underlag på minimum 14mm+10mm. Ajungilak Bamse + et rimeligere 10mm er en minimumsløsning når temperaturen er ned mot og under -20 etter min mening. I snøhule vil jeg tro du kan klare deg med en tynnere løsning.

 

Når det blir ned mot -20 er jeg mest sannsynligvis ikke i telt, men i en hytte. Jeg sover mest sannsynligvis ikke ute når det er kaldere enn -15.

Men det høres egentlig litt voldsomt ut å gjøre som du sier; at ett tykt 14mm + ett 10mm er en minimumsløsning i -20 grader. Det du egentlig sier er at du helst vil ha med deg to stk. bamseunderlag for å få det komfortabelt da? Jeg har ikke teltet i så kaldt vær før, så jeg vet ikke. Men det første jeg tenker er at det hørtes litt mye ut.

Men om jeg allikevel skulle finne på å telte i så kaldt vær, og går for eks. Ajungilak EVA Comfort. Vil det bli en grei løsning å legge dette oppå min Exped synmat UL, eller kanskje kombinere det sammen med ett tynt, lett "sommer"-skumunderlag?

Evt. gå for Ajungilak EVA Lux som er 1,8mm?

 

 

Som nødunderlag synes jeg bamse funker. Veldig komfortabelt blir det nok ikke og ivteltwt vil heg ga litt mer komfort.

Det er mer som ett underlag jeg kan herje med, bruke ved bålet, under åpen himmel og sånt. En downmat gjør ikke nytten der, og blir brukt alt for sjeldent til at jeg kan forsvare å kjøpe ett slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Ajungilak (mammut) har ett annet liggeunderlag som også er 14mm tykt, og ellers er de andre målene helt like også. Dette veier kun 265 gram, og er laget av "superlight foam".
Noen som vet noe om dette kan være bra? 
 

Tradex Comfort blå kan klart anbefales. Jeg har brugt det i snehule og på vinterture i temperaturer ned mod -35 uden problemer. Det fungerer supert.


Ja, kanskje qwer993 bare er en frysepinn, eller trenger en varmere sovepose? :)

Ser at det har fått dårligere score på isolasjon i den samme testen som de underlagene jeg har omtalt til å begynne med. Men testene på klikk.no bør man ikke alltid ta så veldig høytidelig heller har jeg funnet ut ;)

Men om det er like varmt som de andre, så er det i tillegg litt tynnere, og veldig billig :) Når det gjelder skumunderlag, så ser jeg for meg at varmen må være proposjonal med tykkelsen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir ned mot -20 er jeg mest sannsynligvis ikke i telt, men i en hytte. Jeg sover mest sannsynligvis ikke ute når det er kaldere enn -15.

Men det høres egentlig litt voldsomt ut å gjøre som du sier; at ett tykt 14mm + ett 10mm er en minimumsløsning i -20 grader. Det du egentlig sier er at du helst vil ha med deg to stk. bamseunderlag for å få det komfortabelt da? Jeg har ikke teltet i så kaldt vær før, så jeg vet ikke. Men det første jeg tenker er at det hørtes litt mye ut.

Men om jeg allikevel skulle finne på å telte i så kaldt vær, og går for eks. Ajungilak EVA Comfort. Vil det bli en grei løsning å legge dette oppå min Exped synmat UL, eller kanskje kombinere det sammen med ett tynt, lett "sommer"-skumunderlag?

Evt. gå for Ajungilak EVA Lux som er 1,8mm?

 

 

Det er mer som ett underlag jeg kan herje med, bruke ved bålet, under åpen himmel og sånt. En downmat gjør ikke nytten der, og blir brukt alt for sjeldent til at jeg kan forsvare å kjøpe ett slikt.

 

Dette er jo litt smak og behag og personlig kuldetoleranse, dessuten er det totalløsningen av sovepose, underlag, bekledning osv. som avgjør. Bruker du et 14mm Bamse underlag dannes det et tydelig islag under teltbunnen i endel kuldegrader. Jeg bruker pulk på vinterturer, og tar gjerne med 300 gram ekstra skumunderlag. 14mm er definitivt for lite i mange kuldegrader etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo litt smak og behag og personlig kuldetoleranse, dessuten er det totalløsningen av sovepose, underlag, bekledning osv. som avgjør. Bruker du et 14mm Bamse underlag dannes det et tydelig islag under  teltbunne med bare Bamse i endel kuldegrader. Jeg bruker pulk på vinterturer, og tar gjerne med 300 gram ekstra skumunderlag. 14mm er definitivt for lite i mange kuldegrader etter min mening.

Dette vet sikkert du best ja, som har mer erfaring enn meg fra vintertelting.

Jeg har funnet ett par Oslosportslager sin side som er 20mm tykt, og har ett varmereflekterende belegg: http://www.oslosportslager.no/produkt/thermarest-ridgerest-solar-regular-liggeunderlag-25969.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script>

 


Dette vet sikkert du best ja, som har mer erfaring enn meg fra vintertelting.

Jeg har funnet ett par Oslosportslager sin side som er 20mm tykt, og har ett varmereflekterende belegg: http://www.oslosportslager.no/produkt/thermarest-ridgerest-solar-regular-liggeunderlag-25969.aspx

 

Edit: tok feil av verdiene, beklager.  Downmat 7cm har r-verdi på 6. 3,5 holder vel for noen kuldegrader, men ikke mange. Downmat 9cm har R-verdi 8. Dette er underlag for vinterbruk, men har ikke prøvd dem selv. Verdiene er endel høyere enn for enkle skumunderlag, som du ser.

 

http://www.fjellforum.no/topic/17489-bamse-extreme-r-verdi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig 1,4 mm er tykt nok i seg selv, men problemet er at du ikke greier å lage underlaget jevnt nok. Det blir alltid punkter du klemmer underlaget og da får du kuldegjennomgang. Det spiller egentlig ikke noe rolle om det er - 5 eller -20.

 

1,4 mm + et Thermarest gir sikker isolasjon på snø.

 

Sørgelig å tenke på alle som fullstendig har mistet smaken på vintertur pga. dårlige opplevelser som kun skyldes for utilstrekkelig underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Eva lux 1,8, liker at det er 60 cm i bredden og ikke 50 som mange underlag er. Noe jeg liker godt med underlaget er at man er så godt som limt fast til det, ikke noe gøy å våkne opp ved siden av liggeunderlaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har EVA Comfort selv. Bruker det dog bare vår/sommer/høst. Har Downmat til vinterbruk.

Angrer litt på at jeg ikke kjøpte EVA Lux, men butikken hadde ikke inne akkurat da og så var det en del dyrere.

Bamse er det billigste av de, sett dt under kr 200 til tider. Men det er både mindre og tyngre.

Målene på EVA med 190x60 er fint. Godt med lit ekstra bredde.

Skulle jeg kjøpt for vintern ville jeg gått for EVA lux. Alt Ridgerest i 20mm versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sommerkomboen din like varm som/varmere enn et tykt skumunderlag alene? Du går ned i vekt på underlaget om du går for ett av skumunderlagene her. Kan ikke tro det vil bli varmere enn det du bruker sommerstid. Var det mest pga backup/bål/isfiske du ville ha skum?

 

Vet ikke hvor varm sovepose du har, men -15 i telt med kun Bamse er for kaldt for meg. Er ikke ubehagelig kald, men sover lite og dårlig. Siden du har en Synmat fra før ville jeg spedd på med et tykt skumunderlag og brukt disse i kombinasjon. Da får du god søvnkvalitet, med skumunderlaget som grei backup i fall det oppblåsbare ryker. Samtidig får du et underlag du kan ta ut av teltet og herje med rundt bålet/på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.