Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped synmat 7 ul lw eller Exped synmat 7 ul (vanlig størrelse)?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe et Exped synmat 7 ul liggeunderlag. Vanlig bredde på dette er 52 cm. Er det noen som erfarer at dette blir for smalt og at jeg heller burde gå for largewide versjonen?

Ser at 52 cm bredde er standard bredde på flere underlag fra exped.

Noen som har et innspill om hvorfor jeg burde velge det ene eller andre?

Ser de selger lw versjonen til en grei pris her:

http://www.skistart.com/nor/exped-synmat-ul-7-lw-liggunderlag.html

At det alltid skal være så vanskelig å bestemme seg når nytt utstyr skal kjøpes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Exped downmat 9 m. Denne er 52 cm bred, og det funker veldig fint for meg. Jeg er nesten 190 cm høy og og "normal" størrelse. :) Så vil si at det kommer til å gå helt greit med 52 cm bredde. Forøvrig er jeg svært fornøyd med mitt Exped liggeunderlag! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har den vanlige synmat LW. Jeg har erfart med de smale underlag inkl. skumunderlag, at armene mine dumper ned og ligger direkte på bakken og blir kalde. Så jeg går personlig inn for de breie underlag, hvis man er litt brei over skuldrene!

I øvrigt er jeg meget fornøyd med normal 7 cm synmatten, både med isolasjon og liggekomfort. Var på tur forrige uken med -18-20 om natten. Da det var mørkt kl. 20 lå jeg frem til solen kom opp kl. 8, altså 12 timer ca. Det klarer jeg ikke engang i min seng uten å få stiv rygg.

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Synmat UL 7 i vanlig selv om jeg er 187cm og litt bred. Til bruk i den varmere årstid,barmark synes jeg det fungerer fint. På vinteren har jeg Downmat 9LW, foretrekker litt bredere da. Er ikke så krise om arm og litt pose havner utenfor på sommern men det er kaldt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig med @borgern er og selv 187 og har synmate 7 UL og det er helt greit på sommeren,har downmate 7 til vinterbruk og her skulle jeg ønske att jeg kjøpte en større versjon,har løst problemet med og ha pakkposer/sekk osv hvor beina er slik att jeg ikke skal havne rett nedpå "snøen" fungerer jo greit men kan vel ikke si noe annet enn att det hadde vært kjekt med en størret ett,på sommer så syns jeg ikke det gjør noe da det ikke gjør noe om beina er litt på utsiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsa

 

Har brugt downmat med en bredde på 52cm og synes ikke det er et problem. er 176 høj og almindelig af bygning. Sover oftest på maven eller siden.

Jeg ville heller ikke om vinteren vælge et breddere. Alt efter dine turfæller er de bredde også for bredde til teltet hvis i skal være 2, 3 eller flere personer i et smalt letvægtstelt.

 

Vi har i øvrigt anmeldt både downmat og synmat her: http://www.grejguide.dk/site/tag/Exped.html

 

Og lækre det er underlag fra Exped helt sikkert -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@elgen et er ikke downmat du har? synmate blir vel kalt på vinterstid?

Hei

Nei, det er synmat med en R-verdi på 4,9 så langt jeg vet. Det holder til -17g iflg. noen selgere. Uansett er det langt varmere enn Bamse-underlag eller de fleste termarest underlag. Og mer komfortabelt.

Det holder fint til de - 20g! Det er viktigere for meg, at det er så bredt at armene ikke dumpe ned på snøen. Jeg har valgt synmat fordi jeg har tro på at fiber er mer robust enn dun, hvis pumpen går istykker og du puster med munn og derav følgende fukt i isolasjonen. Jeg har pustet med munn, fordi pumpen ikke funker med ullvotter på.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.