Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor finner jeg røye på Hardangervidda?


Mr.MountainLurk

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal en uke+ på Hangervidda snart, og har planer om endel isfiske. Min erfaring er at røya gjerne er litt mer aktiv og artigere å fiske etter når isen ligger, derfor lurer jeg på om noen kan gi noen tips til vassdrag, områder eller vann det er god bestand med røye?

 

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

Da jeg syklet Rallarveien for mange år siden fikk jeg røye i et vann i nærheten av Hallingskeid. Husker ikke hvilket vann det var, men regner med det er røye i flere vann i vassdraget.

Husker det var store stimer med røye, men fikk bare èn...

 

Ellers kan jeg tipse deg å søke etter arter her, så får du opp i kart. Har brukt med stort hell på planlegging av turer i nye områder ;)

 

Har søkt etter røye for deg her, håper det vises for andre enn meg.

 

 

 

Redigerte linken i håp om at virker for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kommer til å gi deg de beste fisketipsene her. De beste vannene må du finne selv. Blir de postet på internett kommer en eller annen tomsing å gå dit med garn for å plyndre og ødelegge.

Dessuten er vel noe av moroa med å fiske faktisk det å lete etter gode "hemmelige" fiskevann. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kommer til å gi deg de beste fisketipsene her. De beste vannene må du finne selv. Blir de postet på internett kommer en eller annen tomsing å gå dit med garn for å plyndre og ødelegge.

Dessuten er vel noe av moroa med å fiske faktisk det å lete etter gode "hemmelige" fiskevann. :)

Enig.

Fiskekartet kan hjelpe litt i jakten på sitt eget hemmelige vann. Så vet du hvor du skal leite. 

Min metode: sjekk fiskekartet etter arter du er ute etter, finn noen vann langt vekke fra veier og merkede stier, sjekk på norge i bilder om det ser bra ut mht. grunner, dybde, inn-/utløpselver osv.

Har fungert veldig bra for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal en uke+ på Hangervidda snart, og har planer om endel isfiske. Min erfaring er at røya gjerne er litt mer aktiv og artigere å fiske etter når isen ligger, derfor lurer jeg på om noen kan gi noen tips til vassdrag, områder eller vann det er god bestand med røye?

 

Takk for tips :)

 

 

Hei!

 

Jeg gikk fra finse til tuva i påsken i fjor, med god tro på supert fiske. Viste seg at mitt isbor inkl. forlenger ikke var langt nok :P 

På finse prøvde vi å kjøpe fiskekort. Det hadde ikke de vi snakket med hørt om hvertfall..

Arrester meg gjerne om jeg tar feil her.

 

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hatt med en forlenger eller to til isboret. I statsallmenningene i Hordaland er det fiskekort å få kjøpt via inatur.no. Rundt Finse: https://www.inatur.no/fiske/50d301f4e4b0ffc69bf2dc63/stongfiske-i-ulvik-statsallmenning

 

Det er ikke dumt å tenke ørret heller på isen. Den tar gjerne både mark og maggot.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal en uke+ på Hangervidda snart, og har planer om endel isfiske. Min erfaring er at røya gjerne er litt mer aktiv og artigere å fiske etter når isen ligger, derfor lurer jeg på om noen kan gi noen tips til vassdrag, områder eller vann det er god bestand med røye?

 

Takk for tips :)

Var innover i uke 9, knallvær,påskestemning (untatt lørdag, storm) Solheimstulen,Mårbu,Jegerbu,Vegarhovdhytta,Nedre Hein,Dagali seterdalen. Fisket ikke, men Tore Qenild har gitt ut bok om fiske og fjellfolk på Hardangervidda. Mye interressant lesing, ellers er det vel røye i de fleste oppdemte vann i randsonene til vidda. Har selv hytte ved Ossjøen(Dagali) der er det ivhertfall røye.

post-7472-0-94333500-1362667815_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsbergvatn og Langavatn. Disse hører under et fiskekort som administreres av Simadalen sameige (eller noe sånt). Jeg har kjøpt kort på Halne.

Støtter Bjarnehs i at det kan bli mye å bore. Glem heller ikke spaden, for å grave deg ned til isen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.