Gå til innhold
  • Bli medlem

Timelaps - teknikk etc (utskilt)


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Annonse

Satt sammen 1300 RAW bilder og fikk til en kort liten timelapse-film fra en tur ved Gjuratinden forrige helg. Tok en hel uke å lære all programmvaren å få satt i stand dette. Resultatet ble en noe hakkette film (bygde opp scenene med 25fps i adobe premiere cs6 + adove after effects cs6). Om noen kan mye mer enn meg og vil gi råd eller tips tar jeg gjerne imot. Håper det går greit å vise videoer i denne tråden.

I cde få forsøkene jeg har hatt på TimeLapse så har jeg brukt Lightroom til å fremkalle alle bilda først(knall til store mengder "like" bilder) så bare brukt Quicktime pro til å lage selve filmen. QT er veldi enkelt egentlig da man bare åpner bildesekvens og velger framrate,lagre som.. Din film er langt fra så hakkete som mine tidvis har vært, men så er jo jeg ofte gnien på bilda også (15 sek interval knipsing og bare 20 på filmen så da blir det hakking). Blir så mye kulere når man gjør slik som du og bruker panorering i stedet for bare statisk knipsing. Har ikke råa til slikt fancy utstyr.. Bare fortsett slik du gjør du Christian! Digga den forrige filmen din også! :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I cde få forsøkene jeg har hatt på TimeLapse så har jeg brukt Lightroom til å fremkalle alle bilda først(knall til store mengder "like" bilder) så bare brukt Quicktime pro til å lage selve filmen. QT er veldi enkelt egentlig da man bare åpner bildesekvens og velger framrate,lagre som.. Din film er langt fra så hakkete som mine tidvis har vært, men så er jo jeg ofte gnien på bilda også (15 sek interval knipsing og bare 20 på filmen så da blir det hakking). Blir så mye kulere når man gjør slik som du og bruker panorering i stedet for bare statisk knipsing. Har ikke råa til slikt fancy utstyr.. Bare fortsett slik du gjør du Christian! Digga den forrige filmen din også! :)

 

Tenkte litt på Quicktime selv, men har litt større ambisjoner for det som er mulig å gjøre der! Fancy utstyr har jeg heller ikke råd til, så det går mye i kreativitet. Alle bildene blir først fikset i Lightroom, så lærte jeg meg Adobe Premiere Pro CS6 og brukte enormt mye tid på å lære meg Adobe After Effects for å lage dette. Så all zooming og panorering i timelapsen ble laget i after effects. Har ikke noe utstyr til å gjøre dette ute i feltet.

 

Så satt jeg på jobb endag å tenkte ut litt om jeg kunne lage meg en egen timelapse-slider (en enkel slik en koster jo på tusenvis av kroner). Etter å ha prøvd noen metoder for å bevege kameraet over ca. 1m gulv (brukte tråd for å trekke kameraet sakte, men dette ble ikke jevnt nok) bygde jeg meg en lego-bil (greit å jobbe i barnehage hvor det er masse lego!) og bygde den slik at kameraet står dønn i ro på kjøretøyet. Så tok jeg å skaffa meg en 1m lang trefjøl som jeg tegnet opp en vei på og stopp-streker hver 1cm. I praksis setter intervallen på kameraet på min. hvert 3 sekund, slik at du får tid til å kjøre bilen riktig. Tar bilde midt i mellom streken også, slik at jeg får en nesten 10 sekunder lang frekvens på 25fps på den 1m lange fjøla. Du må selvsagt ligge bak kameraet å manuelt kjøre kjøretøyet mens kameraet tar bildene, så jeg blir liggende i 10-20min, spørs på hva jeg tar bilde av.

 

Det var slik jeg fikk til den timelapse-scenen av bålet, heineken og redbullen på den filmen. :)

 

imag0022x800.jpg

Brukte blyanten som stoppe-peker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på Quicktime selv, men har litt større ambisjoner for det som er mulig å gjøre der! Fancy utstyr har jeg heller ikke råd til, så det går mye i kreativitet. Alle bildene blir først fikset i Lightroom, så lærte jeg meg Adobe Premiere Pro CS6 og brukte enormt mye tid på å lære meg Adobe After Effects for å lage dette. Så all zooming og panorering i timelapsen ble laget i after effects. Har ikke noe utstyr til å gjøre dette ute i feltet.

 

Så satt jeg på jobb endag å tenkte ut litt om jeg kunne lage meg en egen slider. Etter å ha prøvd noen metoder for å bevege kameraet over ca. 1m gulv (brukte tråd for å trekke kameraet sakte, men dette ble ikke jevnt nok) bygde jeg meg en lego-bil (greit å jobbe i barnehage hvor det er masse lego!) og bygde det slik at kameraet står dønn i ro på kjøretøyet. Så tok jeg å skaffa meg en 1m lang trefjøl som jeg tegnet opp en vei på og stopp-streker hver 1cm. I praksis setter jeg på at kameraet tar bilder min. hvert 3 sekund, slik at du får tid til å kjøre bilen riktig. Tar bilde midt i mellom streken også, slik at jeg får en nesten 10 sekunder lang frekvens på 25fps på den 1m lange fjøla. Du må selvsagt ligge bak kameraet å manuelt kjøre kjøretøyet mens kameraet tar bildene, så jeg blir liggende i 10-20min, spørs på hva jeg tar bilde av.

 

Det var slik jeg fikk til den timelapse-scenen av bålet, heineken og redbullen på den filmen. :)

så ikke nok med at du innrømmer å stjele lego ifra barnehagen men du legger også ut beviset! ;) Arti tralle det der da:)

After effects er jo helt sikkert det beste valget og om har man nok oppløsning å gå på så fungerer det nok helt supert. Lurte litt på hvordan du hadde fått plass til "alt! inni teltet ditt, men ei legotralle tar jo kansje ikke så stor plass og den er lett å reparere i feltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ikke nok med at du innrømmer å stjele lego ifra barnehagen men du legger også ut beviset! ;) Arti tralle det der da:)

After effects er jo helt sikkert det beste valget og om har man nok oppløsning å gå på så fungerer det nok helt supert. Lurte litt på hvordan du hadde fått plass til "alt! inni teltet ditt, men ei legotralle tar jo kansje ikke så stor plass og den er lett å reparere i feltet. :)

 

hehe, det kalles å låne, lager timelapser sammen med de største barna der, har til og med lært de litt photoshop, de elsker å ta bilder av seg selv å sette seg selv inn på romraketter osv. ;)

 

Ja Lego-tralla kan lett plukkes sammen + lettvekter! Kameraet tar jo 8000 pixler brede bilder (37mp), så kan zoome ganske langt inn før oppløsninga blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lego kan bruke til mye.    Men her er oppskrift på å lage en motorisert slider.   ligger med link til hvordan selve ramma ble laget også.

 

 

Finnes jo masse "do it yourself" instruksjoner på nettet.   Men jeg begynte å tenke på en "dolly" som kan henge på ett tau av ett eller annet slag.  Da kan man lage det hvor langt man vil.  Men alt dette blir jo mye mer komplisert med natt bilder med lang eksponering. Da må motoren stoppe for hvert bilde, med en ekstern timer som man mekker litt på kan man jo få til noe som fungerer for det også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lego kan bruke til mye.    Men her er oppskrift på å lage en motorisert slider.   ligger med link til hvordan selve ramma ble laget også.

 

 

Fin den, men må være forferdelig å drasse med seg på tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skinnene blir jo fort mye styr å dra på ja. Derfor jeg tenkte på noe som går på tau. Kan spenne opp med to skistaver og 4 plugger eller mellom trær,steiner etc.   Ulempen er at ett slikt opplegg ikke kommer til å tåle mye vind.     Søk på "diy cablecam" for inspirasjon.    

 

Ett par slike http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Blokk/Enkelblokk-254695/

En sånn http://www.clasohlson.com/no/Bosch-IXO-IV-skrutrekker/Pr406939000

Noe for å få tauet til å ta tak i drillen.   Monter i sammen på noe og heng kamera under.      Noen ide til hvordan man får drillen til å dra seg fram på tauet.  Tenkte om man setter en slags gummisylinder i drillen og surrer tauet en runde rundt så burde man komme langt.  Ideelt burde man ha en motor med hastighetsjustering på.  Drillen i linken tar vel bare bits og er bare på og av.          

 

Når det er sagt så kan man lage en skinne med 2 staver.  Først lag fester til begge stavene slik at du får låst de i en fast avstand i begge ender. Så trengs fire hjul som kan gå fint på stavene.   For eks kan det hende de i biltema linken kan egne seg.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott film, synes zoominga og panoreringa fungerte topp. Problemet med panorering i after-effects blir vel om du ønsker en skikkelig vid synsvinkel i sluttresultatet? 

 

@Lompa Min erfaring med timelapse er minimal, men RAW fungerte bra da jeg prøvde. Valgte RAW mest fordi bildene ble tatt i mørket, og ved nattbilder skyter kameraet mitt villt og uhemmet fra hofta når det gjelder hvitbalanse. Særlig hvis det er litt baklys fra byen med i bildet. Vanskelig å rette opp stygge feil i hvitbalanse på jpeg-bilder. Lightroom/PCen håndterte de tunge RAW-filene bra underveis (16mpx, 8GB RAM, Intel i5-ett-eller-annet).

 

Her er resultatet fra testen uten fargejustering (knallgul himmel): 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=UAc-H82Xe98

 

Og her med korrigering for hvitbalanse:

 

 

 

Det er mulig fargen i den første filmen er mer reell pga det relativt sterke bylyset og luftforurensning. Himmelen så allikevel kølsvart ut når vi stod der, og fargene i film 2 er nærmere vår egen oppfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfin film!

Det blir tunge filer med RAW. Er det for å gjøre redigeringen enklere? 

 

Er hovedsaklig fordi at jeg liker mulighetene jeg har for å redigere i ettertid, spesielt hvitbalansen. Har prøvd ett par timelapser i jpg, men på den ene ødela hvitbalansen alt. Eneste problemet med RAW er at det tar forferdelig mye plass (50-70mb pr bilde) på mitt kamera. Da fyller det til og med de største minnekortene farlig fort.

 

@hjaadd: takker. Ja, for å få til panoreringa må du jo zoome mye inn i bildet, men kan muligens endre dette ved å velge andre kameraer i after effects når du lager timelapsen? Har kun prøvd 35mm enda. Stilig timelapse du fikk til (heldig med at det kom litt nordlys), hvor lenge sto kameraet? Sliter litt med at batteriet går ut for strøm etter 3-4 timer ute i kulden nå i vinter, må vel få skaffet med batterigrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedsaklig fordi at jeg liker mulighetene jeg har for å redigere i ettertid, spesielt hvitbalansen. Har prøvd ett par timelapser i jpg, men på den ene ødela hvitbalansen alt. Eneste problemet med RAW er at det tar forferdelig mye plass (50-70mb pr bilde) på mitt kamera. Da fyller det til og med de største minnekortene farlig fort.

 

@hjaadd: takker. Ja, for å få til panoreringa må du jo zoome mye inn i bildet, men kan muligens endre dette ved å velge andre kameraer i after effects når du lager timelapsen? Har kun prøvd 35mm enda. Stilig timelapse du fikk til (heldig med at det kom litt nordlys), hvor lenge sto kameraet? Sliter litt med at batteriet går ut for strøm etter 3-4 timer ute i kulden nå i vinter, må vel få skaffet med batterigrep.

 

Jeg har ikke brukt after effects, brukte bare et heller begrenset gratisprogram. Tenkte bare at det blir umulig å panorere i etterkant om du f.eks vil ha med hele bildevinkelen til et vidvinkelobjektiv. Er det andre fordeler enn mulighet for videre synsvinkel man oppnår ved å panorere fysisk? Kanskje at det blir mer gøy å fange råmaterialet til timelapsen ;)

 

Var heldig med litt nordlys, ja :) Hadde 600x25s eksponeringer med 1s opphold, og det gikk helt fint på et fulladet batteri jeg hadde gått med i lomma. Litt over 4t opptakstid. Da var det også ganske kaldt på natta, ca -15. De mørke flekkene som vokser utover filmen skyldtes iskrystaller på frontelementet. Men batteriet var helt nytt, og jeg tror D7000 som jeg brukte generelt har ganske god batterikapasitet. Valg av codec sleit jeg litt med i etterkant, var mye som ble dårlig. Fant ikke så mye god info der heller, kanskje noen har gode tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ang hvitballanse så må i alle fall denne stilles inn og ikke stå på auto, da risikerer man at hvitballansen forandrer seg. Strengt tatt bør alt stå på manuell men om lysforholdene forandrer seg så er det greit å kjøre på fast blender og automatisk lukker.  

 

Prøvde meg på en motorisert dolly til tau nå i dag,  

 

post-7957-0-63408900-1362516234_thumb.jp

 

Kamera skal stå nede på plata.  side vangene kan skrus av. Motoren med gir kommer fra en leke. Hastighetssjustering fra en hastighetsjustering fra en pc vifte.    

 

Funker ganske greit men blir litt gyngete, Må få til en bedre løsning på motor eller hvordan motoren tar tak i tauet.  Sånn det er nå blir det for rykkete gange som skaper for mye bevegelse i hele "dollyen"    Vind vil jo uansett bli ett stort problem med en slik løsning men fordelen er at den blir veldig hendig å ha med seg og man kan lage ganske lange strekk. 

 

Denne var jo litt fin også. Slider med grillmotor og eggetimer ttil bevegelse :) http://www.hv20.com/showthread.php?40756-DIY-Guerrilla-Style-Motion-Control-Michine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å begynne med timelapse, hvor mange GB trenger jeg ca og er det nødvendig med batterigrep?

 

 

Edit- lurer også på hva slags program jeg kan bruke for å lage timelapse av bildene jeg tar med mitt nikon D80.

Når du sier du tar timelaps bilder med ditt D80, bruker du den da opp mot en data hvor du bruker et intervalometer? isåfall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja si det :). Har en dings som heter Giga T Pro II fra hähnel som har interval timer og litt av hvert. Skal nok klare å programere den på ett sett, ellers så er jeg ikke helt sikker på hvordan man gjør det. Bruker vel et program på datamaskinen hvor man samler alle bildene og derfra lager en videosnutt av det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eggetimeren var ganske kul da!

 

Kristian123: Du må nesten prøve deg litt fram, hva slags timelapser er det du vil ta? Prøvde aldri noen timelapser med d80'n pga. at den var relativ dårlig på nattbilder, men timelapser på dagtid skal jo gå helt fint. Finnes mange programmer å lage en timelapse i, quick time pro, sns-hdr pro, adobe. Har selv gjort det i adobe premiere pro cs6 + adobe after effects cs6. De er ganske store programmer med nesten uendelige muligheter (du må altså være litt motivert for å greie å lære deg det for du roter deg lett bort + mye failing til å begynne med = ikke ett enkelt nybegynnerprogram) men finnes hauger med totorials på nettet om hvordan du skal gjøre det, så masse hjelp å få hvis du søker litt irundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noe av hakkingen rett og slett skyldes lange eksponeringer. Skyer etc beveger seg for mye mellom hvert bilde?  

 

virtual dub er ett greit lite og gratis program (open source) som raskt setter i sammen filene til en avi fil.  Du velger format/størrelse og framerate.  

Se her for helt basic http://vimeo.com/4212195   

 

Hvordan mulighetene til effekter og stabilisering er aner jeg ikke men tror dette lille programmet har en del muligheter om man leser litt.   Det er uansett en grei start for å sette sammen filene. særlig enklere blir det ikke.  

 

Edit    Har ikke sett videoen men dette kan se ut som en mulighet for stabilisering http://filmmakeriq.com/2010/08/virtualdub-deshaker-image-stabilizer-tutorial/

 

Her er også en effekt sak som ser litt artig ut. Her kan man lage star trails uten lange eksponeringer.  http://celestial-spells.com/en/logs/2012/04/virtualdub-afterimage-filter.php 

 

Det ser også ut som det er mulig å få til zooming og pan   

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noe av hakkingen rett og slett skyldes lange eksponeringer. Skyer etc beveger seg for mye mellom hvert bilde?  

 

Ikke sikker, orginalfilene som jeg laget for hver timelapse sekvens i 4k hakket ikke, var etter at jeg hadde satt sammen hele filmen at det ble my hakking. Prøvde vel 5 forskjellige lagringstyper, kan være noe jeg gjorde galt fra begynnelsen av i premiere-prosjektet også.

 

virtualdub må prøves, den så meget grei ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.