Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre dager på Ringebufjellet


Larsdx

Anbefalte innlegg

Jeg tror at Gud har en plan for meg, men jeg er ikke helt sikker på at planen er at jeg skal gå på ski. Tanken var å gå fra Øksendalen på Ringebu til Hafjell. Jeg startet i 14-tiden og fulgte den vinterstengte Friisvegen til jeg fant stikkene mot Jammerdalsbu. Det var sol og vindstille og jeg la i vei videre.

post-9775-1362382293,5278_thumb.jpg

Det gikk ikke så fort, men det var vindstille og vakkert. Fjellet på sitt aller beste.

post-9775-1362383027,4691_thumb.jpg

Etter å ha gått til ut i skumringen slo jeg opp teltet på en flate. Dagen etter skinte sola praktfullt og jeg var i gang allerede rundt halv ni.

post-9775-1362382510,5475_thumb.jpg

Slik var utsikten fra teltet da jeg våknet.

Sekken veide nå neppe mer enn ti kilo og jeg kom frem til Vetåbu i 11-tiden. Men nå blåste det stiv kuling.

post-9775-1362382630,1539_thumb.jpg

Riktignok ville jeg ha medvind til Djupslia, men det ville likevel bli strevsomt. Valgte å følge den oppkjørte Trolløypa i skogholtet tilbake til Øksendalen. Gikk noen få kilometer i sterk motvind. Greit å gå, men gikk fryktelig tregt. Slo opp teltet i et lite skogholt som ga litt ly. Vinden blåste gjennom natten, men teltet sto fint.

post-9775-1362382760,2146_thumb.jpg

Kondens ble imidlertid et problem og alt inne i teltet ble vått etter primusfyring. Black Diamond Lighthouse er på mange måter et fint temt for korte vinterturer,men denne natten ble ikke veldig komfortabel. Jeg fikk likevel sove greit og var i gang i åttetiden neste dag. Hadde omtrent femten kilometer foran meg inn til Øksendalen. Det gikk fint, men beina var tunge og kroppen litt groggy. Trolig hadde jeg fått i meg for lite å drikke. Uansett kom jeg frem etter litt under fire timer og kom meg ned i taxi til toget. En flott helgetur som anbefales på det varmeste!

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, føret var helt perfekt. Stort sett skare, men med et tynt lag av nysnø gjør at selv en skipyse som meg også takler nedkjøringene greit.

Jeg gikk fra Vetåbua ca. i 14-tiden og frem til 15-16 økte vinden i styrke. På et tidspunkt var det vanskelig å ikke bli kastet i bakken av vinden. Merket det litt mindre da jeg kom meg i ly og satte opp teltet, det kom noen kraftige vindkast utover kvelden, men bare sporadisk. Ut på natten løyet det, men jeg slumret fra ganske tidlig, så helt når vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.