Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat/sopp tørker


Chris B.

Anbefalte innlegg

Vurder og kjøpe en mat/sopp tørker som jeg kan tørke mat, grønnsaker og frukt i til og lage egen turmat.

 

Har regnet ut at det vil koste rundt 15.000,- for tørket turmat til npl turen og da kan jeg heller invistere i en god tørker som jeg har til senere også.

 

Er det noen som har noen kunnskap om slike og kan komme med anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forrige taler. Stekeovnen funker fint. Varmluft ca 50-60 grader, ovnsdøra på gløtt.

 

Forøvrig en morsom orddelingsfeil. Mat tørker... I så fall trenger man kanskje ikke en mattørker? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt greit med stekeovnen, ja. Men veldig lettvint og praktisk med egen tørker. Og skal en gjøre større oppgaver over tid er det greit å ikke komme i konflikt med den ordinære kjøkkenbruken. Om en ikke har varmluftskomfyr går det dessuten raskere og en har større kapasitet i en egen tørker. Veldig greit å kunne vaske brettene i oppvaskemaskin også.

 

Det er veldig enkle og ukompliserte saker og tidligere fikk en jo kjøpt slikt på f.eks Elkøp o.l. steder for noen få hundrelapper, nå må det stort sett bestilles eller kjøpes i spesialforretninger og prisen starter vel på 7-800 kroner. Jeg har uten termostat og timer og har ikke savnet noen av delene, så mitt tips er å kjøpe en så enkel og ukomplisert dehydrator som mulig.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal lage rundt 300 komplette måltider for frokost og middag bør jeg vel invistere i en skikkelig tørker?

 

Tenkte også og lage en 50-60 måltider til en tur i sommer nå. 

Vet ikke helt hva du tenker på med "en skikkelig" tørker. Som sagt er dette utrolig primitive greier som rent teknisk ikke burde koste mer enn 150 kroner for enkleste modell. En 2000 watts vifteoven som en får for 79 kroner er faktisk både mer krevende og avansert. En enkel tørker er et kabinett med hyller/brett, en liten vifte på kanskje 25 watt og et varmeelement på 150-300 watt. Det er vel i første rekke beskjeden etterspørsel som gjør at en må ut med 4 - 5 ggr så mye.

 

Selv har jeg en rimelig og enkel tørker, men lager ingen komplette måltider "som kun skal tilsettes vann" e.l., bare tørkede komponenter som inngår i matlaging og for ikke å glemme helt himmelsk hjemmelaget "Beef Jerky" som ved siden av å være god snack også metter. Det er to grunner til at jeg ikke lager komplette måltider. For det ene synes jeg det er både trivelig og variert å lage mat fra bunnen av og for det andre synes jeg ikke det er så dyrt for det lille jeg kjøper av f.eks Real Turmat.

 

Jeg skjønner det er annerledes for deg som skal ha 300 måltider, men jeg er temmelig sikker på at kan du få ned prisen. Enten som kvantumsrabatt alene eller i en kombinasjon med litt god reklame. Det mest interessante er forøvrig ikke disse 15.000 kronene alene, men forskjellen på hva det vil koste deg å lage alt dette selv.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å investere i noen dyr tørker med mindre det er industriell produksjon du har i tankene. Jeg har en enkel mattørker fra OBH og den koster ikke mange hundrelappene http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760251#info Jeg har tørket mye mat på den, både kjøtt og grønnsaker. Står på ei natt og det er tørrt som bare det. Greit med mange brett å fordele maten ut over, og brettene går fint inn i oppvaskmaskinen når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpt Excalibur Dehydrator fra www.sanabona.no for 5 år siden og har siden da laget komplett turmat (alle måltider) til mine sommerturer som varer i ca 14 dager. Kjempefornøyd!

Min kone bruker den samme dehydrator til å tørke grønnsaker, urter, sopp og mye annet som vi koser oss med utover vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah...tusen takk for tips! Skal bestilles :D

Du behøver ikke å investere i noen dyr tørker med mindre det er industriell produksjon du har i tankene. Jeg har en enkel mattørker fra OBH og den koster ikke mange hundrelappene http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760251#info Jeg har tørket mye mat på den, både kjøtt og grønnsaker. Står på ei natt og det er tørrt som bare det. Greit med mange brett å fordele maten ut over, og brettene går fint inn i oppvaskmaskinen når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å investere i noen dyr tørker med mindre det er industriell produksjon du har i tankene. Jeg har en enkel mattørker fra OBH og den koster ikke mange hundrelappene http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760251#info Jeg har tørket mye mat på den, både kjøtt og grønnsaker. Står på ei natt og det er tørrt som bare det. Greit med mange brett å fordele maten ut over, og brettene går fint inn i oppvaskmaskinen når jeg er ferdig.

Er det timer på den? (Ellers så er det jo bare å sette på en timer kontakt...)

Hvilke instillinger er det for temperatur? (Min - Max)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Magnus, on 05 Mar 2013 - 12:28, said:

Er det timer på den? (Ellers så er det jo bare å sette på en timer kontakt...)

Hvilke instillinger er det for temperatur? (Min - Max)

Den jeg har har ikke timer, eller noen temperaturregulator. Den har en innstilling på toppen som skal veksle mellom 40 og 50 grader tror jeg. (Må dra hjem for å lese bruksanvisningen)Det er enkelt bare en regulering av luftgjennomstrømmingen. Hvis du senker denne øker temperaturen, og motsatt. Det har fungert fint for min del. Den lager heller ikke noe støy ut over en svak viftesus som knapt er hørbar. Jeg ser at den modellen jeg linket til visstnok har to innstillinger på temperaturen, mulig det er en annen utgave av den jeg har eller de mener det samme vedrørende innstillinger som det jeg har beskrevet ovenfor. Den er i alle fall billig og man er igang med å tørke det aller meste uten noe stor investering eller bygging av skap og annet mikk-makk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Två bilder på hur du kan göra.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=55867&set=

Scrolla ned en bit till inlägg nr 18.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=11219&page=2

Sedan så finns det bra böcker att köpa. Har valt en som jag själv har.

https://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=918677381X

Å tørke mat er en ting, men å tilberede den ute er noe helt annet.  Inneholder boken tips angående tilberdning i felten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OttoStover Da skjønner jeg hvorfor den heter mushroom & fruit drier. Så vidt jeg vet så burde vel kjøtt tørkes på minimum 64 grader for å være trygt? Ser også at det er anbefalt å varmebehandle det til enda høyere temperaturer etter at det er tørket for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Å tørke mat er en ting, men å tilberede den ute er noe helt annet.  Inneholder boken tips angående tilberdning i felten?

Den innehåller recept och det beskrivs hur de skall tillredas. Svar ja, med andra ord!

 

Anledning till redigering; dålig stavning...

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OttoStover Da skjønner jeg hvorfor den heter mushroom & fruit drier. Så vidt jeg vet så burde vel kjøtt tørkes på minimum 64 grader for å være trygt? Ser også at det er anbefalt å varmebehandle det til enda høyere temperaturer etter at det er tørket for å være sikker.

Tja, si det.. Det skrives mye motstridende. Jeg har lest og hørt at temeraturen IKKE bør overskride 60 grader, men helst ligge i området fra 50 grader opp til i underkant av 60. Dette av to grunner. For det første blir kjøttet varmebehandlet og får en annen karakter, for det andre vil en kunne kapsle inn en kjerne som ikke tørker hvor ulumskheter får anledning til å utvikle seg.

 

Om en tenker på århundreder med tradisjoner for tørking er varmeelementet sgs fraværende både her i Norge, på Island og i Nord-Amerika. Jeg har noen bøker som omtaler emnet, f.eks Astri Riddervold og Helge Hagen, men kan ikke huske noen av dem nevnte noe om en så høy temperatur. Indianere og andre s.k. naturfolk brukte ofte(st) kun solen og i den sammenheng var tørkehinnen det viktigste å få raskt etablert, akkurat som på fisk. Det ble riktignok brukt båk under tørkestativer, men dette var for å få røyk til å holde unna fluer, ikke konservering og smak.

 

Og jeg har aldri blitt dårlig av mitt eget tørketkjøtt, og har heller ikke hørt noen av de mange som har fått hos meg bli dårlig. Til eget bruk "sprøtørker" jeg heller ikke kjøttet, men lar det være en tanke mykt ved å dele kjøttet opp i litt kraftigere strimler.

 

Det aller viktigste tror jeg er hygiene. Ferskt, førsteklasses kjøtt som hurtig marineres og plettfri håndhygiene, rene tørkebrett og selvsagt fornyftig lagring inntil det blir med på tur. Jeg legger tørket kjøtt i tette vakuumpakkede prosjonsposer i fryseren. Jeg har forresten aldri forsøkt meg på å bearbeide noe på forhånd ved koking og steking, noe jeg leser i forumet at mange gjør.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.