Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnattingstur til Gjuratinden's nabo, Nyheitinden (1598m)


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

En kjempefin overnattingtur på randoski til Nyheitinden og toppene vest for hovedtoppen. Gikk opp fra Rabban (var brøytet helt fram til Stølen) med 25/30kg på ryggen. Tok ikke lang tid før den varsla snøskredfaren ble besvist. I løpet av 2-3 timer så jeg hele 11 større snøras som gikk ned Høgseternebba, Helvetestinden og helt vest på Nyheitindan (pt.1300), det ene stanset ca. 50m fra der jeg sto. Gikk opp på ei nesten-flate på 1300m, midt i mellom isbrevannet og Nyheitinden pt.1508 og satte opp teltet der. Fikk en fin solnedgang og etterpå sto fullmånen opp å lyste opp såpass at jeg kunne bestige den ene syltynne toppen på ca 1505m langs ryggen. Etterpå brant jeg opp 10kg ved og det gikk med litt drikke (måtte få lettet den sekken før nedturen!). 

 

Våknet på søndagen med at toppene fyltes med skyer å etterhvert kom det noen snøfnugg. Gikk opp til pt.1505 igjen og ned på nordsiden av ryggen på breen. Videre opp til skaret mellom Nyheitinden og Sjøvdøla for så å bestige Nyheitinden. Hadde jeg hatt bedre vær og litt mer mat hadde Sjøvdøla blitt besteget også, men må vel spare noen topper til senere! Episk bra pudderføre herfra og ned igjen. Fikk med meg sekken nede på 1300m og rant ned til ca. 600m hvor det gikk over i hard skare. Redningen ble å sette på fellene den siste biten gjennom skogen.

 

Mellom Rabban og Stølen
nyheitinden1.jpg
 
Snøras fra Gjurafjellet
nyheitinden2.jpg
 
Overnattingsplassen
nyheitinden3.jpg
 
ÅPNE PANORAMA (3850x800|500kb)
panorama1x1200.jpg
 
panorama4x1200.jpg
 
Bålkos!
nyheitinden11.jpg
 
ÅPNE PANORAMA (4071x800|1Mb)
gjuratinden1x1200.jpg
 
Nattbestigning av pt.1505
nyheitinden9.jpg
 
Stjerner over Gjuratinden
nyheitinden10.jpg
 
Nydag med skyer som kommer inn
nyheitinden4.jpg
 
Rett under og vest for pt.1505
panorama3x1200.jpg
 
Profil av Nyheitinden
nyheitinden5.jpg
 
Litt tåkete utsikt fra toppen
nyheitinden6.jpg
 
Vel nede i Grøvdalen igjen, ser tilbake på Nyheitinden
nyheitinden7.jpg
 
Kveld i Romsdalen
nyheitinden8.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte bilder og spenstig tur, ser bratt ut. Utrolig bra gjordt å bære med seg ved opp i fjellet for bålkos!

 

Må innrømme at jeg klarer meg faktisk uten ett bål, og gjorde mye av det for å få skaffet bildene! :D Men utrolig greit med den timen bålet varte (å den heinekenen!), selv om en halvtime gikk på å fikse en timelapse av bålet og bilder fra avstand av leiren! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lære meg å bruke timelapse med kameraet mitt, har utstyret til det så er bare å hoppe ut i det. Åssen får du til å flytte kameraet sidelengs under timelapse? 

 

Jeg gjorde det slikt.

Kopi fra http://www.fjellforum.no/topic/17373-dagens-bilde-med-muligheter-for-bildekritikktips/page-13#entry247725

 

Tenkte litt på Quicktime selv, men har litt større ambisjoner for det som er mulig å gjøre der! Fancy utstyr har jeg heller ikke råd til, så det går mye i kreativitet. Alle bildene blir først fikset i Lightroom, så lærte jeg meg Adobe Premiere Pro CS6 og brukte enormt mye tid på å lære meg Adobe After Effects for å lage dette. Så all zooming og panorering i timelapsen ble laget i after effects. Har ikke noe utstyr til å gjøre dette ute i feltet.

 

Så satt jeg på jobb endag å tenkte ut litt om jeg kunne lage meg en egen timelapse-slider (en enkel slik en koster jo på tusenvis av kroner). Etter å ha prøvd noen metoder for å bevege kameraet over ca. 1m gulv (brukte tråd for å trekke kameraet sakte, men dette ble ikke jevnt nok) bygde jeg meg en lego-bil (greit å jobbe i barnehage hvor det er masse lego!) og bygde den slik at kameraet står dønn i ro på kjøretøyet. Så tok jeg å skaffa meg en 1m lang trefjøl som jeg tegnet opp en vei på og stopp-streker hver 1cm. I praksis setter intervallen på kameraet på min. hvert 3 sekund, slik at du får tid til å kjøre bilen riktig. Tar bilde midt i mellom streken også, slik at jeg får en nesten 10 sekunder lang frekvens på 25fps på den 1m lange fjøla. Du må selvsagt ligge bak kameraet å manuelt kjøre kjøretøyet mens kameraet tar bildene, så jeg blir liggende i 10-20min, spørs på hva jeg tar bilde av.

 

Det var slik jeg fikk til den timelapse-scenen av bålet, heineken og redbullen på den filmen.  :)

 

imag0022x800.jpg

Brukte blyanten som stoppe-peker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og måpte under timelapse videoen. Dette var bra greier.

Etablering av camp i timelapse var moro, men jeg likte spesielt toppturen med hodelykt. Hadde håpet at du kom ned igjen i fine svinger:-)

Flott tråd med mange fine bilder.

Skal se videoen på min 46" smart TV. Tror dette var BBC kvalitet og tåler det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svarene!

 

Kristian123: 1m lang brødfjøl, legobil, 8kg ved, kamera-stativ, øl, redbull, masse vekt kun for å få de bildene jeg ville ha! Først fylte jeg opp 70l sekken min, men ble så jeg endte opp med 125l reconpack'en tilslutt! :D Har 64Gb minnekort pluss noen småkort (16gb + 8gb) fra forrige kamera (Nikon D80). Går greit enda da batteriet kapitulerer før minnekortetene er fulle. Skal få skaffet flere batterier evt. batterigrep før påske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.