Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotelt til mann 189 cm og 100+ kg


Bjorn

Anbefalte innlegg

Huff ja, enda en telttråd.

Trenger et 2- manns telt til solotur, 3-sesongs, og litt vinter. Kommer antagelig til å bli mest brukt på Hardangervidda.

Har et Helsport Svalbard Extreme 3, men det blir jo litt tungt å drasse rundt med i sommerhalvåret.

Har sett litt på:

Hilleberg Unna, liggelengde 230 cm, vekt 2.1 kg, mangler myggnetting i døråpning

Hilleberg Allak liggelengde 225 cm, vekt 3.3 kg, 2 åpninger med myggnetting.

Har vinglet litt mellom Unna og Allak.

Hadde Unna hatt myggnetting i døren hadde jeg valgt Unna.

Hadde Allak veid 2.5 kg så hadde jeg valgt Allak.

Så har vi Exped Venus 2 Ultralite, vekt 2.5 kg og liggelengde 220 cm.

Er dette teltet brukbart for meg med en høyde på 189 cm?

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du vil ikke ha tunnel telt?  helsport sitt fjellheimen er jo en "kjenning" har du nok av penger er jo http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Superlight_3_Camp den din 2 mans telt og 1.65 kg til vinterbruker er det nok ikke opptimalt med "skrå" vegger så blir fort att det kommer mye snø så hvis telte er 230 får du fort "bare" 210 vansklig og feste telte skiklig på vintertid.

er jo og mange andre telt hos hilleberg blant annet http://hilleberg.se/sv/product/nammatj-2 som kanskje og er bra? :)

 

jeg går ut i fra det er "solo" telt du skal ha? siden du sier 2 mans eller er det faktisk til 2 stk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørn!

 

Jeg er 195 og har bodd i Hilleberg Unna både sommer og vinter. Totalt ca 50 overnattinger. Et godt telt, med grei plass innvendig. Det er veldig enkelt og slå opp og tåler mye vær. 

 

Vinterstid kan det bli litt vritent hvis du må fyre og lage mat inne i teltet. Klarer du deg uten dette, så er dette et veldig bra telt for lange personer.

 

Vurder også Kaitum og Keron som har lodrette endevegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent Scarp1 anbefales på det varmeste. Det har blitt min favorittbolig på sommerstid. 

med 218x81cm i innerteltet og endevegger som går loddrett opp et stykke først. Her har du god plass til også lengre personer og plass til ting og tang i innerteltet. To fortelt er fleksibelt og praktisk. Kjekt å ha to fortelt - et til bagasje og et til inngang/matlaging/etc. 

 

Bonus at det er lettere og billigere enn alternativene som er nevnt. 

 

Krever at man gjør en innsats med å tette sømmene før man tar det med ut i skikkelig rufsevær, men det er fort gjort. 

 

scarp1_zps578907a3.jpg

 

ekstra fortelt til å fyre primus i er veldig kjekt når myggen summer utafor 

P1070550_zpsa8789631.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 20m/s vind inn på skrå tåler scarp1 også fint - dog med skjerming med noen flak skaresnø (som fantes på isen - dagen før)... Når det blåste som værst var det kjekt å ha to fortelt. Et å fiske i og et å legge fisken i  :cool:

scarpVinter_zps2b6b8967.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og flotte bilder.

Hilleberg Unna er en god kandidat ja.

Tarptent Scarp1 så jo spennende ut, men det var ikke på lager.

Exped Venus 2 Ultralite kan fåes til 4000 kr men holder litt tilbake på dette teltet da jeg er usikker på om det er stort nok for meg.

Når det gjelder tunneltelt er jo Helsport Fjellheimen Superlight spennende, men det er ikke kommet ut ennå.

I morgen blir det tatt en avgjørelse for da skal et telt bestilles.

Edit: hrt: sjekker ut teltforslaget ditt nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat like høy som deg og veier nok det samme. Kjøpte et Unna telt i 2010 som jeg har omtrent hundre netter i. 

 

Du må ta liggelengden med en klype salt, da den ikke er effektiv. Liggelengden er nok målt helt nede ved gulvet. Jeg butter såvidt i innerteltet med sommer/høstpose og 6-7 cm tykt liggeunderlag. Liker du å sitte inni teltet, blir det nok litt knapt med plass. 

 

Unna har myggnetting i døråpningen.

Helt selvstående og står godt i vind.

Alt i alt et telt jeg er godt fornøyd med, og som er meget anvendelig, ganske lett og gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig bilde Chalshus, Hilleberg Unna er nok brukandes til litt av hvert.

Kvelden har gått med til å lese om telt. Gått igjennom Helsport og Hilleberg telt.

Mest lyst til å kjøpe telt i Norge, men Tarptent Scarp1 var jo et spennende telt da, men kan jo gjemme dette teltet til seinere, man må jo ha noe å brele seg med om sommeren også.

Har som sagt et Helsport Svalbard 3 fra før, liggelengden er helt ok, men merker jo at det ikke er så stor plass siden jeg ikke er så liten. Hele familien lo da jeg skulle kle på meg om morgenen etter en overnatting i teltet utenfor hytten. Hele teltet svaiet fra side til side da jeg skulle kle på meg.

Fremdeles kandidat: Hilleberg Unna, vekt 2.1 kg, liggelengde 230 cm, skråvegger men skal holde, høyde 100 cm

Nye:

Hilleberg Nallo 2, vekt 2.3, liggelengde 220 cm, en rett veg og en skrånende vegg, burde holde, høyde 100 cm

Hilleberg Nallo 3, vekt 2.4, liggelengde 220 cm, en rett vegg og en skrånende vegg, burde holde, høyde 105 cm

Til sammenligning så er Helsport Svalbard 3 100 cm høyt innvendig, det holder siden jeg har lange bein i forhold til overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står February 28 Stock Update at Scarp1 er på lager. Henry Shires hos Tarptent er topp på service - så sender du på en mail og spør så får du svar iallefall. 

Har lyst på et Moment DW i tillegg selv  :mrgreen: Enda lettere og stort nok - iallefall på sommerhalvåret. 

 

Har Keron 4 og Kaitum 3 og har også hatt et Allak, alle supre telt. Så er sikker på at du også blir knall fornøyd med et Hilleberg Unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i tenkeboksen ennå. Akkurat nå er jeg litt opphengt i Hilleberg Nallo 3. Veier 300g mer enn Hilleberg Unna. Og da får jeg en lengde på 220 cm og bredde på 160 cm og høyde 105 cm. Dvs et romslig telt, er ikke så glad i hverken trange telt eller trange soveposer. Siden Unna er et kuppeltelt er det lettere å sette opp på vanskelige steder enn et tunelltelt som Nallo er.

Innser at et alt-i-ett telt ikke eksisterer.

Regner med (håper) at Nallo 3 er like stabilt i vind som Nallo 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TEEDJAY: Tusen takk for ditt generøse tilbud.

Ikke kommet lenger i valg av telt. Var en tur på vidda med bil i går. Og da ble ikke lette telt så interessant lenger.

Sett litt på Jannu, lenger liggelengde enn Allak, men litt lavere i taket og 200 gram lettere.

Hilleberg Unna blir muligens litt for trang, men fremdeles med i løpet.

Har også vært inne på tanken på å kjøpe Exped Auriga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.