Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips ved valg av turbukse


Ziggy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal gå opp Gaustatoppen i begynnelsen av juli og trenger tips til hvilken turbukse jeg burde kjøpe, eventuelt hvilket merke som egner seg best.

Da økonomien er litt stram for tiden, har jeg ikke muligheten til å betale mer enn ca 1000,-. Så om det er en bukse i denne prisklassen dere kunne anbefalt hadde det vært det beste :)

 

Dette er min første fjelltur og er derfor helt fersk på dette med utstyr og bekledning, derfor ber jeg om tips til konkrete bukser dere vet passer til en slik tur.

 

Om den kan kjøpes via en nettside gjør det ingenting.

 

Kan også nevne at jeg er relativt kort i beina, 158 cm ;)

 

All tips tas imot med åpne armer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert fin bukse det, men jeg hadde gått vill i alt ekstrautstyret alias alle sømmene som venter på å ryke.

 

Eksempel (altså ikke en anbefalting ettersom jeg ikke kjenner disse buksene), på noe enklere og litt rimeligere:

 

http://www.outnorth.no/no-haglofs/mid-q-trail-pant.php?group=prod_prod_grp-s1%2F715

 

Bare husk å styre unna bomull.

 

Størrelser.

For min del er det greit å gå opp en størrelse sånn at ingenting strammer ved "utvidet beinbruk".

Men du må nok regne med å brette eller legge opp buksebeina - vanligvis ganske lange bein på turbukser. Nikkers, strømper og gamasjer kunne kanskje vært noe, men det spørs hvor korte beina er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Härkilla har flere bukser som er gode. Som Grimner sier så er det ofte lurt å opp en størrelse i turbukser for økt bevegelsesfrihet :). Härkila buksene har som regel innstramming ved anklene

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=12&prodid=12954 --- koster litt mer, men butikken har flere enn bare den så er ellers bare å se litt i utvalget deres. Har den som jeg linket til over. Meget komfertabel og på min har jeg påmontert bukseseler

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=12&prodid=14791 -- en som er satt ned litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fin bukse det, men jeg hadde gått vill i alt ekstrautstyret alias alle sømmene som venter på å ryke.

 

Eksempel (altså ikke en anbefalting ettersom jeg ikke kjenner disse buksene), på noe enklere og litt rimeligere:

 

http://www.outnorth.no/no-haglofs/mid-q-trail-pant.php?group=prod_prod_grp-s1%2F715

 

Bare husk å styre unna bomull.

 

Størrelser.

For min del er det greit å gå opp en størrelse sånn at ingenting strammer ved "utvidet beinbruk".

Men du må nok regne med å brette eller legge opp buksebeina - vanligvis ganske lange bein på turbukser. Nikkers, strømper og gamasjer kunne kanskje vært noe, men det spørs hvor korte beina er :)

Trenger Bomull å være så ille? Med mindre du planlegger å gå opp i veldig dårlig vær med regn, sludd og snø vil jeg heller si: Styr unna gore-tex.

En inpregnert bomullbukse vil være ganske vindtett og puste bra. Kan vel kanskje bli litt tung og ubehagelig om den blir skikkelig våt. 

 

Men jeg Har blitt veldig glad i softshell bukser. Lette og myke. Tåler litt vann og tørker for uten å føles veldig våt. Ta heller med den regnbukse over. 

 

Jeg har altså ingen spesifikke forslag. Softshell er veldig bra, men dyrt og kanskje litt lite slitesterke(spesielt bålglør). Bomull eller kombinasjoner med syntetmatrialer, er billigere og tåler litt mer. 

 

En helt annen ting. Du sier din første fjelltur... Hvis økonomien er stram, trenger du virkelig bruke penger på en turbukse for å gå opp på gaustadtoppen? hva med å ta en treningsbukse, gammel skibukse eller en olabukse. Stilongs under og regnbukse i sekken. Tenk litt over hva du ikke var fornøyd med, spar litt penger og kjøp en skikkelig bukse du er fornøyd med i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Härkilla har flere bukser som er gode. Som Grimner sier så er det ofte lurt å opp en størrelse i turbukser for økt bevegelsesfrihet :). Härkila buksene har som regel innstramming ved anklene

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=12&prodid=12954 --- koster litt mer, men butikken har flere enn bare den så er ellers bare å se litt i utvalget deres. Har den som jeg linket til over. Meget komfertabel og på min har jeg påmontert bukseseler

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=12&prodid=14791 -- en som er satt ned litt også.

 

Jeg skal titte nærmere på den siden senere i dag, takk for tipset :)

Vet du om det er unisex bukser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fin bukse det, men jeg hadde gått vill i alt ekstrautstyret alias alle sømmene som venter på å ryke.

 

Eksempel (altså ikke en anbefalting ettersom jeg ikke kjenner disse buksene), på noe enklere og litt rimeligere:

 

http://www.outnorth.no/no-haglofs/mid-q-trail-pant.php?group=prod_prod_grp-s1%2F715

 

Bare husk å styre unna bomull.

 

Størrelser.

For min del er det greit å gå opp en størrelse sånn at ingenting strammer ved "utvidet beinbruk".

Men du må nok regne med å brette eller legge opp buksebeina - vanligvis ganske lange bein på turbukser. Nikkers, strømper og gamasjer kunne kanskje vært noe, men det spørs hvor korte beina er :)

 

Har tenkt litt på det med nikkers og at det absolutt kan være et alternativ. Skal ha det i bakhodet når jeg leiter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull er fint til sitt bruk (vinter og ørken), men blir det vått, så forblir det vått resten av turen. Gjennomvåte bukser mens det blåser kaldt fra nord? Helst ikke når det finnes tonnevis av enkle syntetiske bukser som tørker i samme vind. Ellers enig med @Etsvends.

 

+1 på membranplagg, men de er ute av dansen når grensen er kr 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger Bomull å være så ille? Med mindre du planlegger å gå opp i veldig dårlig vær med regn, sludd og snø vil jeg heller si: Styr unna gore-tex.

En inpregnert bomullbukse vil være ganske vindtett og puste bra. Kan vel kanskje bli litt tung og ubehagelig om den blir skikkelig våt. 

 

Men jeg Har blitt veldig glad i softshell bukser. Lette og myke. Tåler litt vann og tørker for uten å føles veldig våt. Ta heller med den regnbukse over. 

 

Jeg har altså ingen spesifikke forslag. Softshell er veldig bra, men dyrt og kanskje litt lite slitesterke(spesielt bålglør). Bomull eller kombinasjoner med syntetmatrialer, er billigere og tåler litt mer. 

 

En helt annen ting. Du sier din første fjelltur... Hvis økonomien er stram, trenger du virkelig bruke penger på en turbukse for å gå opp på gaustadtoppen? hva med å ta en treningsbukse, gammel skibukse eller en olabukse. Stilongs under og regnbukse i sekken. Tenk litt over hva du ikke var fornøyd med, spar litt penger og kjøp en skikkelig bukse du er fornøyd med i mange år. 

 

Softshell har jeg egentlig ikke noe spesiell erfaring med, men skal prøve å lese meg litt frem om det og se om det er passende for meg :)

 

Når jeg sier "stram økonomi", tenker jeg mest at jeg ikke har råd til en bukse nå som koster 2-4000,-. Ihvertfall ikke når jeg ikke vet hva som egner seg best. Litt kjedelig å svi av flere tusen åsså viser det seg at buksa ikke passer mitt behov ;)

 

Men for all del, finner jeg en bukse som passer alle mine kriterier gir jeg gjerne mer for den enn det jeg nødvendigvis har planer om.

 

Men jeg liker tankegangen din om å heller satse på noe jeg allerede har og ta det derfra ifht hva jeg kunne tenkt meg til neste tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal titte nærmere på den siden senere i dag, takk for tipset :)

Vet du om det er unisex bukser?

Mener de er UNISEX. Den dyreste jeg linket til har GoreTex mebran og er selv meget fornøyd med den. Er jo så og si en jaktbukse, men det gjør igjen at den har ekstra forsterkninger på utsatte områder. Hvis du bor i Lier, Trondheim eller Oslo kan du også ta turen innom butikken deres å prøve.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste turbuksa uten membran jeg noensinne har hatt heter Norrøna Svalbard Flex1, men den koster jo 1500,- da.

Den er så fleksibel og behagelig å bruke at du kan kjøpe en som passer akkurat.

Vindtett men ikke vanntett, tørker raskt, mange lommer, slitesterk. Jeg bruker den både sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 bukser jeg kan anbefalle som ligger rundt din prisklasse.

http://komplettfritid.no/product/lundhags-traverse-pant-black Dette er en fantastisk bukse når det kommer til prisen, har brukt den gjennom alt av vær.

Fra temp fra -40 til +20 og vind og kraftig regn i mine øyne en fantastisk bukse som funker til alt.

http://komplettfritid.no/product/lundhags-njeeru-pant-night-blue Bruker denne buksen og en litt enklere model og ikke like vannavisende men en herlig enkel turbukse som funker fint medmindre det regner ekstremt.

http://komplettfritid.no/product/lundhags-ahke-pant-black dette er den dyreste modellen jeg finner fra lundhags og er klart den mest avanserte bukse de har, har ikke teste den skikkelig enda men buksa jeg selv har valgt og bruke til min kommende Npl tur.

 

Den øverste buksa har jeg brukt hardt i tre 14 dagers turer i stabburdalen, dividalen og på svalbard og den gjorde virkelig jobben sin.

Ettersom jeg kommer fra det tørre og solfylte vestlandet har jeg brukt den så og si daglig på lengre og kortere turer  på den mest nedbørs rike plassen i landet Takle i sogn og fjordane, Så regn vær funker den bra i og.

 

Vil heller anbefalle deg og kjøpe en god bukse lignende disse alternativene enn og kjøpe en billig skall bukse.

Kan forøvring nevnes at xxl og amfibi i tilleg til komplettfritd ofte har disse buksene til gode priser i  nettbutikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskjellige typer stoff til turbukse. Fjällräven har bukser i stort sett bommull. De er veldig slitesterke, men sitter litt mindre smidig rundt kroppen. Det kan være litt ukomtortabel når du skal klatre og løfte oppknærne høyt. Hos meg har slike bukser også en tendens til å krympe litt i vasken over tid og da blir de litt korte.

Alternativet er microfiberbukser. De sitter som regel veldig konfortabelt, men er ltit mindre slitesterk i tilfellet du faller. Det løser du med å ta med et minisett med sysaker. Slik stoff tørker veldig fort.

Siste alternativ er goretex eller andre membraner og det er kun komfortabelt i våt eller kaldt vær. Jeg bruker min Bergans membranbukse kun på høstturer og på skiturer.

 

Tenk om du ønsker bukse med muligenhet til å ta av buksebein med glidelås.

 

Det som er viktig, synes jeg, er å se om buksa har gode nok lommer. En stor kartlomme på låret er kjekt å ha. Sjekk at kartet passer inn. Og ellers lommer som er dype nok eller som har glidelås hvor du kan ha litt småting.

 

Jeg kjøper ofte bukse på tilbud. Men til normalpris finner du gode microfiberbukser på rundt kr 800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er opphaldsver er mi meining at bukser i ein eller anna form for bomullsblanding er å foretrekke. Dette pustar fantastisk mykje betre enn membranstoff, og det blir dermed mykje mindre klamt og fuktig. I tilfelle dårleg ver er det då greit å ha med ei form for regnbukse (eller membran) i sekken.

 

Kan anbefale Fjällräven generelt, dei er laga av G-1000, ein blanding av 35% bomull og 65% polyester, og er etter mi meining både behagelege å ha på, har gode pusteeigenskapar og er svært slitesterke. Tørkar også relativt kjapt, langt raskare enn rein bomull. Kan også impregnerast med Fjällräven sin grønnlandsvoks, og tåler då ein god del fuktigheit, men ikkje kraftig regnver i lang tid. 

Har sjølv Fjällräven Keb (http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-keb-bukse-p-278-c-144.aspx), og dette må vere den beste buksa eg har prøvd. I tillegg til fjellturar brukar eg den stort sett heile tida til diverse utandørsaktivitet, sommar og vinter. Den er relativt dyr, men om du finn den på tilbud er det berre å slå til. Sjølv fann eg mi på halv pris hos G-Max. Trur alle G-sport og Intersport fører Fjällräven, i tillegg til ein god del nettbutikkar.

 

Når det gjeld størrelse er nok det beste å prøve buksa, med det du ser for deg å bruke av f.eks ullundertøy. Enkelte merker er ganske store i størrelsen, andre mindre, og passformen kan også variere mellom forskjellige modellar frå samme produsent.

 

Om du (som meg) har lett for å sveitte, er det også lurt å sjekke luftemoglegheiter på aktuelle kandidatar. F.eks har buksa eg linka til over, store lufteglidelåsar på både lår og legger, desse brukar eg svært mykje.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I juli tar eg bare på meg membranbukse dersom eg veit at det vert regn. Mi erfaring er at membranbukser er altfor klamt til å brukast i godt vær.

Sjølv er eg veldig glad i buksene fra Fjällräven, som riktignok ikkje er "stort sett bommull" men 35% bomull og 65 % polyester. Dei fungerer godt dersom det ikkje er kortbuksevær. Prisen er rundt kr 1000.

Men strengt tatt ville det overraske meg om du ikkje allereie har ei bukse som fungerer massevis godt nok til ein julitur til fjells. I alle fall dersom det er ein dagstur, og du eventuelt kan skifte til noko tørt når turen er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan også impregnerast med Fjällräven sin grønnlandsvoks, og tåler då ein god del fuktigheit, men ikkje kraftig regnver i lang tid. 

 

Fjällräven sin greenland wax kan også brukast på dei fleste andre tekstiler av bomull og bomullsblandingar, uavhengig av produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mine tanker ifht din tur til Gaustadtoppen og andre dagsturer og innkjøp av turutstyr:

Jeg har et par Lundhags med strech. Ok for en rimelig penge. ser på friluftsfolk jeg møter på turer at de blitt veldig populære. Litt i overkant populære for prisen mener jeg. Strechen leder kulde og er ikke noe beskyttelsen i myggsesongen. Jeg har i mange år brukt militærbukser. Helt ok og veldig mye rimeligere. Og som et av svarene til deg fra Etsvends ovenfør Bruk gjerne en treningsbukse eller hva annet du kan ha i garderoben til den turen du ska gå.

Du må ikke ha dyre turbokser for en dagstur. Men kjøp en solid regnbokse. På fjellet om sommeren er nedkjøling veldig farlig. Vind og regn kommer fort og da blir du fort kall. Kjøp en vann og vinntett lett regnbokse at ha i sekken. Så går du i joggebokse el militærbokse fra f.eks Army shop. Turklær og turutstyr koster flesk. Kjøp etterhvert. masse å finne på finn.no og...

God tur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi, her var det mange bra og konkrete tips. Må gå litt i tenkebokse og finne ut hva behovet mitt er. Eventuelt gå innom et par butikker i Oslo og prøve noen av buksene.Tusen takk for alle tips og at dere deler erfaringene deres med meg! Det gjør at jeg tenker i litt andre baner ifht til mitt eget behov også.

God helg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Jag har en sådan här byxa. Herrmodell.

http://www.outnorth.se/haglofs/mid-q-flex-pant-50.0.127842.1.php?group=prod_prod_grp-s1%2F715

Är mycket bekväm att bära, ventilerar bra när det är varmt, lätt, vindtät, lite vattentålig och när den blir våt så torkar den snabbt. Det är bara fickorna på benen som jag tycker illa om. De har öppningen in från sidan, jag vill ha öppningen i toppen så att inget trillar ur fickan när den är öppen. Benslutet är stort så det går att vika/rulla upp benen om det skulle finnas behov för lite kortare ben (shorts).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har du kjøpt? Om ikkje, har Fjellsport tilbud på Fjellreven Keb: http://www.fjellsport.no/fjallraven-keb-bukse-til-herre-tarmac.html

Det er kun herremodellen som er på tilbud dessverre, men vil tru det bør gå bra om du finn korrekt str (det var det kanskje verre med).

Dette er i alle fall ei knallbra bukse som er perfekt unntatt når regnet høljar ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Etsvends over her. Bruk en av joggebuksene du sikkert har flere av i skapet, sjekk værmeldingen før du går, og ha med godt med mat og tørre klær, så blir dette helt sikkert en strålende opplevelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg er selv blitt frelst av softshell. Om man ikke trenger noe som er vanntett, er softshell absolutt det beste med tanke på bukser. Hvis det er en bukse av god kvalitet fra en bra produsent, så vil vindtetthet og slitestyrke og sånt være bra nok. Om man impregnerer softshell vil også litt fuktighet og smådusk prelle av. Det som virkelig har solgt meg, er imidlertid hvor komfortabelt det er å gå i, ikke minst på grunn av at softshell-materialet har litt stretch. Dette er spesielt bra om man skal gå mye oppover.

Den beste turbuksa jeg noen gang har prøvd er Norrøna Svalbard Flex1. Men den koster 1300 kroner, så det er litt over budsjettet ditt. Kanskje du finner den på tilbud? Ellers er sikkert softshellbukser fra andre produsenter også bra. Det har jo vært mye tilbud på klær fra Haglofs på diverse nettbutikker, kanskje du finner noe derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.