Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Sovepose eller dunteppe (quilt)


ost

Anbefalte innlegg

Hei

 

Når jeg ser på utenlandske nettsider beregnet på folk som vil gå på tur, og da i særdeleshet forum for de som vil pakke lett, så er gjennomgangstonen at man skal ha duntepper (quilt) og ikke sovepose.

 

Så vidt jeg har forstått så er et dunteppe en sovepose uten rygg eller hodedel, mer som en dyne med en egen posedel til føttene. Videre er tanken at man skal la teppet omslutte liggeunderlaget slik at liggeunderlaget danner ryggen i soveposen. Stemmer dette?

 

Hvis dette er riktig, hvordan fungerer det så i praksis? Er noe av konseptet at man skal ligge med mye klær på for å spare vekt og plass i forhold til soveposen?

 

Når jeg ligger i soveposer foretrekker jeg så langt som mulig å minimere mengden klær jeg har på meg. Med et dunteppe har jeg en fornemmelse av at man blir nødt til å ha på seg fullt ullundertøy for å oppnå samme varme nattefølelsen. Stemmer dette?

 

Og hvordan vil et slikt dunteppe fungere i en norsk sommer? At det kan være behaglig i en varm amerikansk natur er en ting, men her på berget er ikke sommer ensbetydende med varme, og da særlig ikke om natten.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exped har noen slike turdyner. Fører vel hvertfall ene modellen på Sportsnett.

Så er det et laken som man trer rundt Exped liggeunderlag. Det har noen knapper som man knepper fast deler av dyna.

Kan man bruke den som dyne når det er varmt og kneppe den noe sammen når det er kaldere. Dog blir den trangere enn en vanlig pose da.

Tittet på den men så jo at det ikke var spesielt vektbesparende. Den posen de fører går ned til 2 grader. Kanskje litt å hente på en lettere modell for bruk midtsommer.

Jeg fant ut at det var like greit å gjøre noe jeg har testet før. Nemlig å splitte sovepose ved å ta et tynt pledd rundt liggeunderlag øverst, så dra ned glidelås til litt under hoftene og snu den. Har jeg og brukt i minusgrader med forsvarets mobpose og det funket fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått så er et dunteppe en sovepose uten rygg eller hodedel, mer som en dyne med en egen posedel til føttene.

 

Stemmer.

 

Videre er tanken at man skal la teppet omslutte liggeunderlaget slik at liggeunderlaget danner ryggen i soveposen. Stemmer dette?

 

Ikke helt eller kanskje likevel. Liggeunderlaget ER ryggen i "posen". Teppet omslutter ikke underlaget, det er, som vi skal se, poenget.

 

Tanken er som følger: I en vanlig sovepose ligger du oppå isolasjonsmaterialet og klemmer det flatt. Noe som fører til minimal isoloasjonseffekt. Derfor er det like greit å kutte ut ryggen i posen og ende opp med en teppepose. At man sparer vekt i tillegg er da en bonus.

 

Vektsparingen begynner å bli minimal: teppeposene har økt i vekt (bredere for komfort) og tradisjonelle soveposer har blitt stadig lettere. Så i dag trenger du ikke å bruke en quilt/teppepose for å spare vekt.

 

Hva teppeposen har som du ikke får i en sovepose er friheten til å surre rundt. På overkroppen er den et teppe og fungerer dermed som hjemme. Fint for de som føler en sovepose som tvangstrøye.

 

Når jeg ligger i soveposer foretrekker jeg så langt som mulig å minimere mengden klær jeg har på meg. Med et dunteppe har jeg en fornemmelse av at man blir nødt til å ha på seg fullt ullundertøy for å oppnå samme varme nattefølelsen. Stemmer dette?

 

Samme som for alle andre tynne poser: mer klær, mer varme. Det er en praksis ment for å øke komfortsonen i posen uten å bære på mer pose.

 

Og hvordan vil et slikt dunteppe fungere i en norsk sommer? At det kan være behaglig i en varm amerikansk natur er en ting, men her på berget er ikke sommer ensbetydende med varme, og da særlig ikke om natten.

 

Det vet jeg mer om til sommeren, men regner med å overleve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er som følger: I en vanlig sovepose ligger du oppå isolasjonsmaterialet og klemmer det flatt. Noe som fører til minimal isoloasjonseffekt. Derfor er det like greit å kutte ut ryggen i posen og ende opp med en teppepose. At man sparer vekt i tillegg er da en bonus.

 

  Fint for de som føler en sovepose som tvangstrøye.

 

Så for meg som liker å krype ned i posen, så er det kanskje like bra med en vanlig sovepose hvor jeg har isolasjon rundt hele meg selv om jeg roterer i løpet av natten.

 

 

Samme som for alle andre tynne poser: mer klær, mer varme. Det er en praksis ment for å øke komfortsonen i posen uten å bære på mer pose.

 

Da må man vel bare på mere klær da? Har du regnet på vektbesparelse på posen kontra mere klær? Eller er dette klær man kanskje har med uansett.

 

  På overkroppen er den et teppe og fungerer dermed som hjemme

 

Jeg ser for meg at man da er avhengig av et liggerunderlag som er godt å ligge på. Jeg liker å ligge med så lite ekstra klær på som mulig, men med bar hud direkte på et Bamse liggeunderlag ser jeg for meg at det kan bli en del ubehag i form av friksjon mellom ryggen og celleplasten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Grimners forklaring :)

 

Og kan legge til at jeg har brukt quilt på en 5 dagers på finnmarksvidda "sommerstid". Temperaturer lå mellom +15 til 0, med nattefrost. 

 

Jeg brukte en Golite quilt, og sov på et tynnt thermarest. Jeg sov i stilongs og skjorte, mest for å slippe å ligge rett mot underlaget.

Konklusjonen er det fungerte meget bra.  Jeg sov godt om natta og hadde det ikke kaldt.

 

Noen data om quilten:

Temperature rating: 20 F (-7 C)
Weight listed: 1 lb 5 oz (595 g) 
Actual weight: 1 lb 6.7 oz (644 g)

800 Fill 3-Season Quilt

 

 

 

Edit: Ser at en lettvekts dunpose Mountain Equipment Xero 550 veier 950 gram og koster 5000 kroner. Jeg bestillte Golite fra utlandet for 200$.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man vel bare på mere klær da? Har du regnet på vektbesparelse på posen kontra mere klær? Eller er dette klær man kanskje har med uansett.

 

Gjett om folk har regnet på det :)

 

Sluttsummen er som følger: Hvis du har klær liggende i sekken på natta, så har du tatt med for mye klær og/eller for mye sovepose. Så ja, dette er klær du har med uansett.

 

Klærne du har med er en del av sovesystemet (klær, pose, underlag og ly), noe som åpner vektbesparelser. Det andre ser som en kriseløsning, blir her normalt. Personlig foretrekker jeg litt ekstra klær - i tilfelle rottefella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har eit for godt forhold til sovepose forstår eg. Den store fordelen med sovepose er jo nettopp å kunne surre rundt heilt fritt utan at det vert ei kald glipe på ryggen.

 

Hva teppeposen har som du ikke får i en sovepose er friheten til å surre rundt. På overkroppen er den et teppe og fungerer dermed som hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposen må jo følge med når ein snur seg, ellers vert jo åpningen i bakhovudet. Eg foretrekk å ha åpningen framom ansiktet uansett kva veg eg ligg. Men kvar enkelt får ha sine meiningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har brukt min ME Xero 250 som quilt de siste årene...

Fordi den stort sett er for varm som sovepose og også litt trang for meg...

Så det er mer komfortabelt å bruke den som en dyne.

 

For alle de som synes soveposer kan bli for varme og klaustrofobiske finnes det en enkel løsning... 

ÅPNE glidelåsen og bruk posen som en dyne... Fungerer det for deg kan du vurdere å kjøpe quilt :-) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Når man først har prøvd en quilt er man solgt. Når du ligger urolig i en sovepose så ender du gjerne opp utenfor liggeunderlaget, og så blir du kald mot bakken. I en quilt ligger du alltid oppå liggeunderlaget. Quilten ligger alltid over deg. Sørg for at den er riktig festet rundt underlaget, og natten blir deilig. Du sparer del vekt ved å velge quilt framfor sovepose. Selv har jeg to stk. En fra mountain laurel designs som er i kunstfiber, og en dunquilt fra cumulus. Mld sin quilt er fantastisk god å ligge i og med løsninger som gjør at den kan brukes med hengekøye også. Når gradene kryper ned mot ti kalde om natta så bruker jeg dunquilten. Nå er sovepose forbeholdt de virkelig kalde turene. Jeg ser etter en løsning for å slippe det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte hammock quilten min på bakken i fjor og det var overaskende behagelig. Det eneste minuset var at min quilt er noe smal til å sove på bakken og det førte til at jeg kjente litt trekk når jeg snudde meg om natta.

Har nå invistert i sovepsoe fra Zpacks som er en slags hybrid mellom sovepose og quilt og denne vil nok bli brukt i "quilt mode" 95% av tiden.

Sovepose med hette kommer nok aldri til å bli brukt til 3sesongsbruk for min del i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skulle være i tvil, så overlevde jeg fjorårets turer med dunteppe.

Meget komfortabelt, men jeg lærte at når frysepinner skal spare 50 gr på underlaget, så blir det kuldehull. Fikset det så noenlunde med sekken under føttene, men i år blir det hellengde skumplast under luftmadrassen.

 

Savnet først hettedelen på soveposer, men en enkel lue kurerte det. En kjølig natt var det greit å ha en buff i halsen. Samme natt var det greit å kunne snøre igjen i toppen. Behagelig bare å vippe av teppet når man må ut på natta eller det blir for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Soveposen må jo følge med når ein snur seg, ellers vert jo åpningen i bakhovudet. Eg foretrekk å ha åpningen framom ansiktet uansett kva veg eg ligg. Men kvar enkelt får ha sine meiningar.

Er stor forskjell på om man er 'i-snuer' eller 'med-snuer'. Jeg er i-snuer, men sover da aldri på magen (ikke en gang hjemme). Så den _MÅ_ ikke følge med ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stor forskjell på om man er 'i-snuer' eller 'med-snuer'.

Ja det er stor forskjell, og det mest vanlige er vel å kalle det ene "kjæreste" og det andre "venn(inne)" eller "kamerat" :hug:

 

 

Sorry, bare måtte :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.