Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett tomannstelt.


Hans Ola Jordet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter et lett og praktisk tomannstelt.

Har fra før et Helsport Fjellheimen 3 camp, som jeg er svært fornøyd med. Men skulle gjerne hatt et lettere telt egnet til soloturer og sammen med kjæresten vår - høst.

Har følgende "kriterier":

- mindre enn 2 kilo

- ok plass til 2 personer

- liggelengde ca 220 cm

- gjerne selvstående innertelt, som kan brukes med og uten yttertelt.

- prisramme: 2000 - 5000 NOK

 

Har blant annet sett på disse 2 alternativene som er gunstige i fohold til pris.

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-hardwear-skyledge-21-tomanns-kuppeltelt-7934.aspx

http://www.fjellsport.no/merker/h-m/helsport/helsport-ringstind-light-2.html#beskrivning

 

Er det noen som har noen nyttige tips om andre modeller? Fordeler og ulemper med de forskjellige modellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringstind 2 light som jeg bruker som solotelt, synes det fungerer greit. Kansje ikke det mest vindstabile teltet, men har ikke vært plaget med det jeg. Det har jo bare en stang så er litt mere utsatt der da hvis det skulle skje noe. Passer godt til bruket du snakker om, solo turer og turer med kjæresten..ikke med kompisen..hvis du skjønner  ;-)

 

Hva med http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Trolltind ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om teltet skal brukes på høyfjell og vindutsatt, evt om vinteren. Eller om det bare skal være et "finværstelt".

MSR Hubba Hubba på Outnorth til ca 3500,- Veier 2 kilo. Selvstående og kan brukes uten yttertelt. KJøp HP versjon hvis det skal brukes som "helårs", men dyrere.

Hilleberg Anjan 2. Tunnel 3 sesongstelt.Ikke selvstående. koster ca 4500

Evt kjøpe fra utland som jeg gjorde. http://www.campsaver.com/copper-spur-ul-2-tent-2-person-3-season. Kom på ca 3.000 med rabatt, frakt og mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips sålangt!

 

Siden jeg har et Helsport fjellheimen 3 camp fra før som jeg kan bruke som helårstelt. Så er det et "finværstelt" jeg har mest nytte av, men såklart må det tåle en  del vind og lignende.

 

Er det forresten noen som har erfaringer med telt lignende MH skyledge? Altså selvstående innertelt med netting og separat yttertelt. Litt med tanke på at det er et luftig telt, som holder dårligere på varmen. Men er det så mange varmegradene, man kan tape mot et tett innertelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips sålangt!

 

Siden jeg har et Helsport fjellheimen 3 camp fra før som jeg kan bruke som helårstelt. Så er det et "finværstelt" jeg har mest nytte av, men såklart må det tåle en  del vind og lignende.

 

Er det forresten noen som har erfaringer med telt lignende MH skyledge? Altså selvstående innertelt med netting og separat yttertelt. Litt med tanke på at det er et luftig telt, som holder dårligere på varmen. Men er det så mange varmegradene, man kan tape mot et tett innertelt? 

En teltduk isolerer ikke nevneverdig mot varme, så det kan du se bort fra. Enkelte telt har litt for høy klaring fra yttertelt til bakken. Det kan forårsake litt mer trekk i teltet. Jeg pleier å kappe stengene litt for å få duken lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv det Big Agnes Copper Spur UL2.

Forskjellen å netting og duk vil ikke være så stor men noen forskjeller er det.

- Netting lufter mye bedre, blirikke badstu i teltet om morgene når sola kommer

- Blir mindre kondens i nettingtelt

- Fyrer du med primus vil duk holde litt på varmen mens den stikker mer av med netting.

- Ved kraftig vind så er det enklere å regulere trekk i innerteltet.

- Med netting er du mer under åpen himmel ved bruk av bare innertelt.

Som du ser av det jeg har så har det duk et sykke oppover innertelt så man ikke får trekk direkte på seg. Duk går ned til bakken i yttertelt så det er ved vind forfra eller bakfra det trekker litt inne. Såpass bratte vegger i det at det ikke blir så ille. Jeg synes det er kjempedigg telt. Lett, rimelig, bra høyde mye av innertelt pga konstruksjon. Selvstående så det er enkelt å sette opp alene. Ikke da så avhengig av å finne optimalt pluggfeste rundt hele. Fint med 2 fortelt. Enkelt å gå ut og inn hvis man er to. Med bikkja bruker jeg et til bagasje og et til inngang.

Eneste jeg ikke likte på det var at bardunstrammere var vel pinglete. Men en pose med 10 strammere fra Hilleberg kostet kr 60 så jeg bare skiftet de ut.

Jeg har og ekstra bunnduk, mest for å unngå slitasje. Det gjør at jeg kan sette opp på 3 måter. Enten både inner og ytter, bare innertelt eller bare yttertelt og bunn. Siste er jo greit når det ikke er insektsesong.

En del som ikke liker den typen telt her til lands. Skal jeg til høyfjellet og regner med ganske kjølig vær(norsk sommer) og mye vind har jeg et annet telt fra samme produsent jeg tar. Men da har du jo Fjellhemien 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.