Gå til innhold
  • Bli medlem

Norheim Fjelltelt TY 3 Extreme


Are123

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av et nytt telt, men har liten eller ingen erfaring med å velge et godt telt. Er Norheim TY 3 Extreme et godt telt? 

http://www.gmax.no/produkt/721565%28BC_7%29/norheim-fjelltelt-ty-3-extreme-/

 

 

Er det eventuelt andre telt på gsport / gmax som gir bedre value for the money?

http://www.gmax.no/Kategorier/Friluft/Telt/Fjelltelt/

 

 

Bruksområde:

- 2 personer (tenker 3-mannstelt for å ha litt ekstra plass)

- Brukes mest i østmarka / nordmarka, men ønsker å ha muligheten til å bruke det på vestlandet og på fjellet

- ønsker å ha yttertelt

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen brukserfaring med TY3 men har sett det opslått på Gmax.

Fikk et intrykk at det manglet litt i forhold til "merketeltene". Slik som at løkker til plugger på fortelt ikke hadde strammemulighet. Så og ut som det var vanskelig å få god strekk i duk mellom kuppel og stangbuen i fortelt. Ser for meg at det fort legger seg en god kladd snø der hvis man bruker det om vinteren.

Har du råd å legge på et par hundrelapper får du Helsport Fjellheimen 3 på XXL. Det er godt utprøvd av mange.

For 500 ekstra får du Fjellraven Akka 3 på XXL.

Ellers er det tilbud på Gjende 3 hos Outnorth som noen har nevnt over http://www.outnorth.no/no-helsport/gjende-3-camp-telt.php?group=prod_prod_grp-s1%2F375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen brukserfaring med TY3 men har sett det opslått på Gmax.

Fikk et intrykk at det manglet litt i forhold til "merketeltene". Slik som at løkker til plugger på fortelt ikke hadde strammemulighet. Så og ut som det var vanskelig å få god strekk i duk mellom kuppel og stangbuen i fortelt. Ser for meg at det fort legger seg en god kladd snø der hvis man bruker det om vinteren.

Har du råd å legge på et par hundrelapper får du Helsport Fjellheimen 3 på XXL. Det er godt utprøvd av mange.

For 500 ekstra får du Fjellraven Akka 3 på XXL.

Ellers er det tilbud på Gjende 3 hos Outnorth som noen har nevnt over http://www.outnorth.no/no-helsport/gjende-3-camp-telt.php?group=prod_prod_grp-s1%2F375

Takk for tilbakemeldinger!

 

 

Slik jeg forstår dere er Gjende 3 og Fjellheimen 3 bedre telt. Dette er jo tunelltelt, er ikke kuppeltelt mer praktisk for en hobbyturgåer som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Ty3 selv og er veldig fornøg med det,men det jeg har er ikke "kuppel" telt det er samme som vanlige fjellheimen osv.

skrevet en liten omtale om det her http://www.fjellforum.no/page/articles.html/_/utstyrstester/telt-soveposer-og-liggeunderlag/norheim-ty3-extrem-r23 mit veier 2.5kg 

jeg har brukt det både på vinter og på sommer med 1 barn og 2 voksen da er det litt trangt,eller kjempe fornøg med telte holder i masse hvis til "vanlige" dødlige turer hverfall :)

 

Jeg ville eller valgt et tunnel telt enn kupel telt,tror det tåler mere og veier mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

 

 

Slik jeg forstår dere er Gjende 3 og Fjellheimen 3 bedre telt. Dette er jo tunelltelt, er ikke kuppeltelt mer praktisk for en hobbyturgåer som meg?

Det er en smakssak. Mange kuppeltelt har to innganger, med mindre fortelt på begge sider. Noen liker det, andre liker å ha det større forteltet man ofte får i tunneltelt. Jeg hører til de siste.. En del kuppeltelt har bedre høyde inne, og siden endeveggene blir litt brattere kan de føles mer romslige inni. Min erfaring er at jeg bruker forteltet mer på turer utenfor snøsesongen, og at jeg derfor foretrekker et tunneltelt. Et stort fortelt gjør det også enklere å grave ei skikkelig kuldegrop om vinteren.

 

Og så er det slik at de fleste kuppeltelt er laget sånn at man må slå opp innerteltet først. Så kan ytterteltet dras over når hele greia er oppe. Dette er kjipt i regnvær..

 

Jeg ville sjekket ut Fjällrävens Akka 3 (tunneltelt) som er nevnt over her. Mye telt for pengene. Romslig fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har desverre ingen egen erfaring med teltene du nevner, men har både tunnel og kuppeltelt selv.

Tunnel eller kuppel, begge har sine plusser og minuser. Tunnel er vel gjerne noe lettere og  noe raskere å sette opp enn kuppel. Kuppel har fordelen av å være selvstående og således er du ikke helt avhengig av å finne pluggfeste. Tunnel har som oftest et fortelt, stort eller lite avhengig av modell. Kuppel leveres enten uten fortelt, med 1 eller 2 fortelt, store eller små. Kuppeltelt har som regel brattere vegger som muligjør god utnyttelse av plassen. Tenker da spesielt på liggelengden. Fortelt på tunnel er som det er nevnt tidligere ofte romsligere enn på kuppel selv om det totale bagasjeromsareal ikke nødvendigvis er større enn kuppeltelt som har 2 fortelt. Det leveres også telt som kombinerer løsningene til både kuppel og tunnel. Her er som regel god innvendig plass og i tillegg et romslig fortelt vektlagt. Som regel en løsning som ses på telt godt egnet for vinterbruk. 

Nordiske kuppeltelt reises i en opprasjon, altså at inner og ytterduk henger sammen med hemper. Telt fra USA reises ofte slik Lompa beskriver. Her er også innerteltet noen ganger i Mesh, noe som er greit for de helt varme netter, men kan bli noe trekkfullt de fleste sommenetter i Norge. Fordelen er at teltet blir mye lettere i sekken.

 

Til syvende og sist blir det en smakssak. Det er heller ingen grunn til å betale for de dyreste modeller om du ikke planlegger for ekspedisjoner. 

Selv ville jeg prioritert ventilasjonen. Jo bedre luftemulighet teltet har, jo mindre kondens vil du plages av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå til innkjøp av et nytt telt, men har liten eller ingen erfaring med å velge et godt telt. Er Norheim TY 3 Extreme et godt telt? 

http://www.gmax.no/produkt/721565(BC_7)/norheim-fjelltelt-ty-3-extreme-/

 

 

Er det eventuelt andre telt på gsport / gmax som gir bedre value for the money?

http://www.gmax.no/Kategorier/Friluft/Telt/Fjelltelt/

 

 

Bruksområde:

- 2 personer (tenker 3-mannstelt for å ha litt ekstra plass)

- Brukes mest i østmarka / nordmarka, men ønsker å ha muligheten til å bruke det på vestlandet og på fjellet

- ønsker å ha yttertelt

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

Har selv the north face ve25 og er veldig fornøyd. Det er et telt som brukes på himalayaekspedisjoner og tåler derfor også litt norsk ruskevær også:) koster litt mer enn de du så på men ser det er en bedrift som selger det på finn.no for 5699,-

Billigste du finner dette ellers ser ut til å være 6999,-. Vet ikke om nevnte firma har noen hjemmeside men er vel bare å sendte en mail og spørre.

Ihvertfall et glimrende 4-sesongstelt som tåler alt. God plass innvendig oså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.