Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektspose vår/sommer/høst - hvor varm?


Snublefot

Anbefalte innlegg

Hvor varm dunsovepose bør en velge til vår/sommer/høst? Tenker da at den skal fungere både i marka og på fjellet vår/sommer/høst og tåle at det bikker under null samtidig som den skal være mulig å bruke når det er litt varmere. Vet at man ikke kan få alt i en pose (og sekk) så er på jakt etter det "perfekte kompromiss". Holder det da med en pose med komfortrating rundt 0 grader eller bør man velge en pose som går ned mot -5/10 grader?

 

Tenkt bruk med skikkelig isolerende oppblåsbart liggeunderlag ala Exped Downmat UL eller Thermarest NeoAir XTherm.

Målet er så liten og lett pose som mulig, men ikke på bekostning av en behagelig natt. Bør altså tåle frostnetter hvor tempen bikker under nullpunktet. Er varm av meg, kan godt dra på ullundertøy i posen når det er kaldt og kommer trolig til å kombinere med silkelakenpose. Tenker at nakkekrage er en fordel mtp å beholde varme (selv om dette legger noe på vekta). Vil helst ha hel glidelås for temperaturregulering. Er 173 høy, ikke spesielt stor og ønsker ikke noen stor og romlig pose.

 

Poser jeg har vurdert er lettvekterene til Western Mountaineering (Summerlite, Ultralite), Marmot (Atom, Hydrogen, Helium, Plasma), Feathered Friends  (Osprey UL, Hummingbird UL) og Mountain Equipment (Xero 250, 350, 550). Slått fra meg Sir Joseph Koteka serien da den ikke har nakkekrage og jeg synes hetteløsningen ser litt spinkel ut, men åpen for å endre mening.

 

Setter pris på erfaringer i forhold til hva som er tilstrekkelig tykkelse/temptolleranse og er også takknemmelig for konkrete tips til hvilken pose jeg eventuelt bør velg, gjerne også kandidater jeg ikke har listet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har xero 550 og marmot helium. Helium har ikke nakkekrave, har ikke savnet det. Jeg forstår ikke vitsen med å kjøpe dunposer som veier under kiloen. Da bærer man mer stoff enn dun. Skal du bruke posen på lengre vandringer, så tåler kroppen gradvis mindre kulde ettersom dagene går, og fuktighet lagres opp i posen slik at isolasjonsevnen reduseres. Ville ikke kjøpt noe lettere pose enn de to nevnt over. Blant dem liker jeg best heluimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt Western Mountaineering Ultralite siden 2007 og er meget godt fornøyd med den. Opprinnelig kjøpt med henblikk på 3 sesongbruk i fjellheimen.

Meget god egenvekt samt godt komprimerbar, da posen var helt ny brukte jeg den også til vinterturer ned mot -10/15 grader, men nå trenger den en rens for å kunne duge til det. Ellers meget god dunkvalitet.

Har ikke vært noe å utsette på WM ultralite, ikke dunlekkasje eller sømmer som ikke holder, glidelåsen går helt ned hvilket gjør at den kan brukes som dyne på de varmeste nettene i fjellet samt at glidelås har en stripe langsetter som gjør at glidelåsskoen ikke hekter seg opp i ytter- eller innerstoff.

Meget god dunkrave med elastisk snor som tetter godt rundt hals uten å stramme.

Det eneste jeg har savnet på den er en innvendig lomme til oppbevaring av småtjasf (mp3 spiller e.l.) men det har ikke vært noe stort savn.

Konklusjon; kan klart anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har xero 550 og marmot helium. Helium har ikke nakkekrave, har ikke savnet det. Jeg forstår ikke vitsen med å kjøpe dunposer som veier under kiloen. Da bærer man mer stoff enn dun. Skal du bruke posen på lengre vandringer, så tåler kroppen gradvis mindre kulde ettersom dagene går, og fuktighet lagres opp i posen slik at isolasjonsevnen reduseres. Ville ikke kjøpt noe lettere pose enn de to nevnt over. Blant dem liker jeg best heluimen.

 

Godt poeng at varmeevnen reduseres. Om den veier 800 g eller 1 kg er egentlig ikke så farlig (uansett halvparten av alternativene jeg har i dag) og viktigere at den er varm nok når det trengs enn at den er lettest mulig. (Bare den ikke blir for varm igjen når det er over 0 grader). Fra tidligere har jeg opplevd at en god nakkekrage kan utgjøre mye for komforttemperaturen, men det var på varmere poser, så mulig det ikke har like mye for seg i dette segmentet!(?) Har for øvrig et meget godt forhold til Marmot gjennom en fantastisk CWM, spennende å høre at du foretrekker Marmot over Xero som så mange priser opp i skyene. Ikke like mange Marmot eiere her i landet, grunnet tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt Western Mountaineering Ultralite siden 2007 og er meget godt fornøyd med den. Opprinnelig kjøpt med henblikk på 3 sesongbruk i fjellheimen.

Meget god egenvekt samt godt komprimerbar, da posen var helt ny brukte jeg den også til vinterturer ned mot -10/15 grader, men nå trenger den en rens for å kunne duge til det. Ellers meget god dunkvalitet.

Har ikke vært noe å utsette på WM ultralite, ikke dunlekkasje eller sømmer som ikke holder, glidelåsen går helt ned hvilket gjør at den kan brukes som dyne på de varmeste nettene i fjellet samt at glidelås har en stripe langsetter som gjør at glidelåsskoen ikke hekter seg opp i ytter- eller innerstoff.

Meget god dunkrave med elastisk snor som tetter godt rundt hals uten å stramme.

Det eneste jeg har savnet på den er en innvendig lomme til oppbevaring av småtjasf (mp3 spiller e.l.) men det har ikke vært noe stort savn.

Konklusjon; kan klart anbefales.

Hører veldig mange godord om WM så frister å teste dem. På amerikanske forum virker det ofte som det er Marmot eller WM (alternativt Feathered Friends) som trekkes fram som det ypperste, med kanskje en svak seier til WM. Bare synd de er så sabla dyre, får eventuelt finne en kreativ metode å finne rimeligere i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke vitsen med å kjøpe dunposer som veier under kiloen. Da bærer man mer stoff enn dun.

 

Er det en magisk grense hvor dun blir mindre effektivt hvis det veier mindre enn stoffet det er i? Stoffet i seg selv er jo isolerende, og poser med mindre dun bruker ofte lettere materialer. Så lenge dunet er av god kvalitet og det er nok til å fordele seg i lommene så vil det jo isolere, selv om det veier mindre enn stoffet.

 

Når det gjelder WM så vil jeg også anbefale de posene. Kona har en ultralite og jeg er ganske misunnelig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en magisk grense hvor dun blir mindre effektivt hvis det veier mindre enn stoffet det er i? Stoffet i seg selv er jo isolerende, og poser med mindre dun bruker ofte lettere materialer. Så lenge dunet er av god kvalitet og det er nok til å fordele seg i lommene så vil det jo isolere, selv om det veier mindre enn stoffet.

 

 

Enig i det, det viktigste er funksjonen i praksis, men kan forstå at man kan bli skeptisk når en leser hvor "lite" dun i gram som faktisk er i enkelte av posene.

Men så lenge den er varm nok og duna er jevnt fordelt i hele posen, som du selv sier, så er det ikke viktig for meg hva som veier mest eller minst. Totalvekt og isolasjon er det som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, det viktigste er funksjonen i praksis, men kan forstå at man kan bli skeptisk når en leser hvor "lite" dun i gram som faktisk er i enkelte av posene.

Men så lenge den er varm nok og duna er jevnt fordelt i hele posen, som du selv sier, så er det ikke viktig for meg hva som veier mest eller minst. Totalvekt og isolasjon er det som betyr noe.

 

Dersom det er snakk om høykvalitets dun så vil jeg heller si at jeg er imponert over hvor mye dun man får for vekta. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering anbefalinger så langt:

  • 2 x WM Ultralite; komfort limit -7 (EN komfort limit ?), 450 g US 850+ dun, totalvekt 820 g.
  • 1 x Marmot Helium; komfort limit -9 (EN komfort limit -8,7), 553 g US850+ dun, totalvekt 981 g.
  • (1 x ME Xero 550; EN komfort limit -6, 550 g EU700+ (US800) dun, totalvekt 950 g.

Virker som det er konsensus blant de som har svart på at posen bør tåle mellom -5 til -10 grader. Usikkerhet knyttet til WM's rating som sies og være troverdig, men som ikke kan sammenliknes direkte med de to andre som benytter EN 13537 rating og dermed kan sammenliknes med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Er det en magisk grense hvor dun blir mindre effektivt hvis det veier mindre enn stoffet det er i? Stoffet i seg selv er jo isolerende, og poser med mindre dun bruker ofte lettere materialer. Så lenge dunet er av god kvalitet og det er nok til å fordele seg i lommene så vil det jo isolere, selv om det veier mindre enn stoffet.

 

Når det gjelder WM så vil jeg også anbefale de posene. Kona har en ultralite og jeg er ganske misunnelig egentlig.

Det er jo luft som isolerer, ikke stoff. Stoffet lukker inne en dunmengde som holder på luft som isolerer. Her snakker vi uansett om lettvektsstoff, det var en forutsetning fra trådstarter. 

 

Hvis man går ned fra xero 550 til xero 350 for å spare vekt, så bærer man kun 20 gram mindre stoff, og hele 200 gram mindre dun. Det er dumt etter min mening, så viktig som de 200 grammene kan være under en vandring på vidda i august eller september. Jo mindre dun det er i posen, jo nærmere er man en "lakenpose". Så det er ikke en magisk grense, men en rimelig og lettvekts forsikring mot å fryse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har xero 550 og marmot helium. Helium har ikke nakkekrave, har ikke savnet det. Jeg forstår ikke vitsen med å kjøpe dunposer som veier under kiloen. Da bærer man mer stoff enn dun. Skal du bruke posen på lengre vandringer, så tåler kroppen gradvis mindre kulde ettersom dagene går, og fuktighet lagres opp i posen slik at isolasjonsevnen reduseres. Ville ikke kjøpt noe lettere pose enn de to nevnt over. Blant dem liker jeg best heluimen.

Interesant tema det med kuldetålighet, min erfaring er motsatt, nemlig at jeg tåler mer kulde etterhvert...

Har foresten xero 350 har sovet i ned mot -15 i den og frøs ikke før jeg måtte ut av posen :) ulempen er at den ikke er særlig vannavisende etterhvert som man bruker den endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering anbefalinger så langt:

  • 2 x WM Ultralite; komfort limit -7 (EN komfort limit ?), 450 g US 850+ dun, totalvekt 820 g.
  • 1 x Marmot Helium; komfort limit -9 (EN komfort limit -8,7), 553 g US850+ dun, totalvekt 981 g.
  • (1 x ME Xero 550; EN komfort limit -6, 550 g EU700+ (US800) dun, totalvekt 950 g.
Virker som det er konsensus blant de som har svart på at posen bør tåle mellom -5 til -10 grader. Usikkerhet knyttet til WM's rating som sies og være troverdig, men som ikke kan sammenliknes direkte med de to andre som benytter EN 13537 rating og dermed kan sammenliknes med hverandre.

Har både Marmot Hydrogen (sliten etter nesten 10 års bruk) og Wm Apache Mf. Synes kvaliteten på Marmot og Wm er lik. Wm har litt annen passform og tekniske løsninger. Jeg liker at Wm ofte er relativt vide øverst, slik at man får plass til armene. Min erfaring er at Wm posene har en ganske lik temperatrating som En skalaen.

Wm Apache har et litt kraftigere og tyngre stoff enn Ultralite. Det gjør posen litt mer vannmotstandig, men også mindre komprimerbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo et par muligheter. Enten se på f.eks WM Megalite som går til -2 og så supplere med en fleecepose når det er kaldt. Eller ta en Ultralite/Alpinelite som går til - 7 og bære litt mer hele tiden.

Litt avhengig hvor bred du er og. Megalite og Alpinlite er litt bredere enn summerlite og ultralite så det er enklere å supplere med klær i posen ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo luft som isolerer, ikke stoff. Stoffet lukker inne en dunmengde som holder på luft som isolerer. Her snakker vi uansett om lettvektsstoff, det var en forutsetning fra trådstarter. 

 

Hvis man går ned fra xero 550 til xero 350 for å spare vekt, så bærer man kun 20 gram mindre stoff, og hele 200 gram mindre dun. Det er dumt etter min mening, så viktig som de 200 grammene kan være under en vandring på vidda i august eller september. Jo mindre dun det er i posen, jo nærmere er man en "lakenpose". Så det er ikke en magisk grense, men en rimelig og lettvekts forsikring mot å fryse.

 

Dette er egentlig i kjernen av det jeg lurer på. Ikke nødvendigvis hva som veier mest av stoff og dun, men hvor mye dunfyll og varme posen bør ha for at den skal fungere som en ok tre-sesongspose, verken for varm eller for kald. Veldig enig i det du sier angående Xero 550 vs Xero 350, men samtidig hvis Xero 350 er varm nok så sparer du 220 gram uavnehengig av hva de består av. Har selv en utrolig varm dunjakke med neste 600 gram dun og for 99% av min bruk nå hadde det halve fungert likebra eller bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant tema det med kuldetålighet, min erfaring er motsatt, nemlig at jeg tåler mer kulde etterhvert...

Har foresten xero 350 har sovet i ned mot -15 i den og frøs ikke før jeg måtte ut av posen :) ulempen er at den ikke er særlig vannavisende etterhvert som man bruker den endel.

 

Er ganske varm av meg, så godt mulig at Xero 350 eller tilsvarende er varmt nok. Det med vannavivsende egenskaper er vel noe jeg må tenke mer på. Marmot har bl.a. sine poser med eller uten et mer vannavvisende stoff (Membrain). Prisen og betale er vel at den blir stivere, mindre pakkbar og tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Marmot Hydrogen (sliten etter nesten 10 års bruk) og Wm Apache Mf. Synes kvaliteten på Marmot og Wm er lik. Wm har litt annen passform og tekniske løsninger. Jeg liker at Wm ofte er relativt vide øverst, slik at man får plass til armene. Min erfaring er at Wm posene har en ganske lik temperatrating som En skalaen.

Wm Apache har et litt kraftigere og tyngre stoff enn Ultralite. Det gjør posen litt mer vannmotstandig, men også mindre komprimerbar.

 

Er ikke spesielt stor, så usikker på om den ekstra bredden til WM er noe jeg trenger/vil trives med. Derfor satt jeg bl.a. opp Ultralite over Alpinelite, men bør kanskje se om jeg får prøvd dette i butikk. Apache skal sjekkes ut nærmere. Skal oppdattere anbefalingslista så fort jeg får tid. Inntrykket mitt av Marmot/WM stemmer bra med dine erfaringer, men forstår jeg deg riktig at du likevel holder en liten knapp på WM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo et par muligheter. Enten se på f.eks WM Megalite som går til -2 og så supplere med en fleecepose når det er kaldt. Eller ta en Ultralite/Alpinelite som går til - 7 og bære litt mer hele tiden.

Litt avhengig hvor bred du er og. Megalite og Alpinlite er litt bredere enn summerlite og ultralite så det er enklere å supplere med klær i posen ved behov.

 

Skal gå gjennom anbefalingene og oppdattere lista så fort jeg får tid, takk for tips. Tror neppe jeg kommer til å ta med fleece-pose, men hvis Megalite er varm nok med silkelakenpose og ullundertøy kan den absolut være et alternativ, eventuelt Summerlite (er denne den smale versjonen av Megalite?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor varm dunsovepose bør en velge til vår/sommer/høst? Tenker da at den skal fungere både i marka og på fjellet vår/sommer/høst og tåle at det bikker under null samtidig som den skal være mulig å bruke når det er litt varmere. Vet at man ikke kan få alt i en pose (og sekk) så er på jakt etter det "perfekte kompromiss". Holder det da med en pose med komfortrating rundt 0 grader eller bør man velge en pose som går ned mot -5/10 grader?

Tenkt bruk med skikkelig isolerende oppblåsbart liggeunderlag ala Exped Downmat UL eller Thermarest NeoAir XTherm.

Målet er så liten og lett pose som mulig, men ikke på bekostning av en behagelig natt. Bør altså tåle frostnetter hvor tempen bikker under nullpunktet. Er varm av meg, kan godt dra på ullundertøy i posen når det er kaldt og kommer trolig til å kombinere med silkelakenpose. Tenker at nakkekrage er en fordel mtp å beholde varme (selv om dette legger noe på vekta). Vil helst ha hel glidelås for temperaturregulering. Er 173 høy, ikke spesielt stor og ønsker ikke noen stor og romlig pose.

Poser jeg har vurdert er lettvekterene til Western Mountaineering (Summerlite, Ultralite), Marmot (Atom, Hydrogen, Helium, Plasma), Feathered Friends (Osprey UL, Hummingbird UL) og Mountain Equipment (Xero 250, 350, 550). Slått fra meg Sir Joseph Koteka serien da den ikke har nakkekrage og jeg synes hetteløsningen ser litt spinkel ut, men åpen for å endre mening.

Setter pris på erfaringer i forhold til hva som er tilstrekkelig tykkelse/temptolleranse og er også takknemmelig for konkrete tips til hvilken pose jeg eventuelt bør velg, gjerne også kandidater jeg ikke har listet.

Har akkurat gjort en del research for samme bruken som du nevner. Har sjekket med en del personer og fått mange gode tips. Jeg endte til slutt opp med å gå for Ajungilak Sphere 3 sesong. Fant også en test på nett av posen. Den er et par år gammel og posen er nok oppgradert siden den gang, men uansett positiv test. http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article588745.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske varm av meg, så godt mulig at Xero 350 eller tilsvarende er varmt nok. Det med vannavivsende egenskaper er vel noe jeg må tenke mer på. Marmot har bl.a. sine poser med eller uten et mer vannavvisende stoff (Membrain). Prisen og betale er vel at den blir stivere, mindre pakkbar og tyngre.

Jeg løste problemet med å tre goretex jakken over fotenden når jeg lå i telt og det funket temlig bra, den tørker veldig fort heldigvis hvis det skulle hende at den blir våt, jeg er også ganske varm av meg og kan bruke posen fint ut starten av vinteren, tar da med lakenpose tilfelle det skulle bli veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at slike former for vektbesparelse blir litt sært for meg. Har en sovepose som veier under 500 gram og holder ned til et par minusgrader med litt klær på, det holder fint for meg. Dessuten liker jeg ikke helt at man gjør seg avhengig av et oppblåsbart liggeunderlag - de kan jo fort gå i stykker.

Om man synes det er komfortabelt blir jo det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Inntrykket mitt av Marmot/WM stemmer bra med dine erfaringer, men forstår jeg deg riktig at du likevel holder en liten knapp på WM?
For min sovestilling passer Wm bedre. Dunkvalitet, stoff osv tror jeg er like bra.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.