Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av støtdempende såler ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte mine på XXL for over 5år siden. Men er sikkert flere som forhandler det.Bruker mine i M/77. Sole sålene formes etter foten også som gjør det etter min oppfatning mer "behagelig" å gå på tur med de.

jeg brukte de i forsvaret og en jeg kjenner som er "platfot" fikk de gratis av forsvaret også. Rart det skal være så vanskelig å finne dem...

http://www.combatkit.no/products/SOLE-%252d-Ultra.html <--- fant de her derimot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sole Ultra og Sorbothane er de som er mest brukt i Forsvaret. Men støtdempende såler er ikke utlevert, det må kjøpes privat. Selv bruker jeg Sole Ultra i Alfa Bever, Alfa M/77 og i joggeskoene. Veldig fornøyd. Men på vinteren går det kun i ullsåler! Ville også vurdert å få spesialstøpt egne såler kun til deg selv. Tror Löplabbet tilbyr dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fotsenger fra en ortoped. Løplabbet er dyrere enn vanlige ortopeder. Nydelig for mine føtter (litt tverrplattfot). Ikke alle har føtter som fikser såler som former seg etter foten. Noen ganger må man ha ekstra støtte visse steder. En såle som former seg, gir ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premisset ditt er feil. Demping er i svært liten grad ein faktor ved gange. Eg vil tru at skorne dine er rikeleg mjuke, eigentleg. Ein «dempande» sole kan kanskje gi ein viss komfort, men dersom du er plaga med vondt i beina, kan det like gjerne gjera det verre.

 

For dei som refererer gode erfaringar med Sole, er det iallfall ikkje «dempinga» som har gjort susen. Dette er nokså harde solar, og det er vel poenget; dei skal byggja opp under lengdebogen i foten.

 

Aksekrefter er ei langt vanlegare årsak til vonde bein enn støytkrefter. Kan henda er det stabiliteten i foten din som er det viktige. I mange slike tilfelle er det ekstra støtte som gjer innleggsolar aktuelt, og i utgangspunktet er solar med kileoppbyggjing (såkalla varus-kile på innsida av foten) ei betre tilnærming enn fotbogestøtte à la Sole. Men dette må du ha kompetente folk til å vurdera. Löplabbet har lang erfaring med å kjenna att problemføter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle svar.

 

Rotvelt : Jeg har ikke problemer med vonde bein, så dette med kjøp av nye såler er i grunnen prinsippet " bedre føre var".

 

Skoene jeg skal bruke på turen har veldig tynn og flat såle ( http://outlet.brandos.no/merrell/refuge-core-mid-gtx-j50931-coffee-bean/a26906) , og jeg har ikke brukt disse skoene på "lengre" turer, så tanken var som sagt "bedre føre var"

 

Jeg var innom min lokale sportsforretning og de selger Sole slim(1mm), regular(2mm), og Ultra(4mm).

 

Hvilken av disse bør jeg velge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er: den som er mest komfortabel, men berre dersom den er meir komfortabel enn den originale solen.

 

Elles er det ikkje alltid slik at meir stæsj under føtene er det som best samsvarer med føre-var-prinsippet.

 

(Internett er forresten ein god stad å søkja generelle råd, men føter er individuelt, og råd som tar høgde for individuelle variasjonar, er lettare å finna andre stader.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.