Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Utstyr & Erfaringer


Grimner

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 måned senere...

Har tenkt å konvertere helt til lettpakking fra neste sommer og oppgradere endel av utstyret mitt. Har anskaffet noe i år som liggeunderlag (Exped UL) og en lettvektsquilt (Cumulus Quilt 150). Godt fornøyd med begge disse og de blir nok med på tur neste år også. Til kjøkken har jeg kjøpt en evernew titangryte og en helt enkel esbit brenner. Disse blir nok basisen i kjøkkenet på de letteste turene.

 

Noen som har noen kommentarer til den komplette listen min?

http://lighterpack.com/r/2pv5b4 (tilpasset JMT)

http://lighterpack.com/r/g9ioit (tilpasset norske forhold)

 

Zpacks telt, sekk og regntøy har jeg ikke kjøpt enda, så tar gjerne imot gode råd her før jeg handler. Sekken fikk jeg gode råd på i en annen tråd, så denne er jeg rimelig trygg på at er et godt valg. På teltet har jo Zpacks også endel alternativ, men jeg synes versjonen med fast bunnduk virker enklest samtidig som den er noen gram lettere så lenge mann skal ha full myggnetting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den lista står til godkjent hva lettpakking angår. Krangelen blir vel om den er SUL eller UL :)

 

Om fire-fem uker kan jeg kanskje si noe fornuftig om Hexamid Solo Plus med ponchoen som bunnduk. Enig i at fast bunnduk er enklest, men vi får se hvor mye styr det egentlig er å få på plass ponchoen - som i alle fall virker utmerket i regn og vind.

 

Du kan spare noen gram på å la snella ligge hjemme - stikkordet er japansk fluefiske :)

 

Gerber Ultralight LST - lett, billig og er antagelig en bedre kniv enn Baladoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den lista står til godkjent hva lettpakking angår. Krangelen blir vel om den er SUL eller UL :)

Er vel nesten nede i SUL om jeg dropper fiskeutstyret og bjørneboksen (som er påkrevd i nasjonalparker i USA).

 

Om fire-fem uker kan jeg kanskje si noe fornuftig om Hexamid Solo Plus med ponchoen som bunnduk. Enig i at fast bunnduk er enklest, men vi får se hvor mye styr det egentlig er å få på plass ponchoen - som i alle fall virker utmerket i regn og vind. 

 

Da gleder jeg meg til å høre erfaringene. Virker som Joe selv er mest fan av løs bunnduk. Hexamid Solo Plus veier 50 gram mer, men har jo endel mer plass. Liker døråpningen på Solplexen noe bedre da. Er ikke helt sikker på hvilken jeg går får enda.

 

Du kan spare noen gram på å la snella ligge hjemme - stikkordet er japansk fluefiske  :)

 

Tenkara er ikke like morsomt. Fluefiske er mer underholdning enn for maten sin del :)

 

Gerber Ultralight LST - lett, billig og er antagelig en bedre kniv enn Baladoen.

 

Var veldig lik den jeg har, bortsett fra at min har serraterte blader. 

 

 

Forresten noen som har tips til gode vandrestaver som egner seg til teltstang? De Grivel stavene jeg har er det litt dårlig låsesystem på og de gir etter med litt press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forresten noen som har tips til gode vandrestaver som egner seg til teltstang? De Grivel stavene jeg har er det litt dårlig låsesystem på og de gir etter med litt press.

 

Grivelstavene er vel snarere unntaket enn regelen, tror jeg. Hvis det er samme type som jeg nyss så hos G-Sport, så skjønner jeg du får trøbbel. Låsene virket ikke helt gode.

Kan gå god for Locus Gear CP3. Black Diamond og Gossamer Gear har staver som brukes i telt bortover. Sikkert mange flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker med grivel stavene er de lange eva håndtakene. Da er det lett å justere høyde med bare å ta et lavere grep og man kan lett justere rett høyde om man går en travers f.eks. Har ikke funnet noen lette carbonstaver som har slikt håndtak.

 

Bestilling på Hexamid Solo-Plus og Arc-Blast 60l ble forøvrig sendt i går, så nå gleder jeg meg til å teste ut dette. Håper på å få en tur eller to allerede i høst før snøen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker med grivel stavene er de lange eva håndtakene. Da er det lett å justere høyde med bare å ta et lavere grep og man kan lett justere rett høyde om man går en travers f.eks. Har ikke funnet noen lette carbonstaver som har slikt håndtak.

 

Bestilling på Hexamid Solo-Plus og Arc-Blast 60l ble forøvrig sendt i går, så nå gleder jeg meg til å teste ut dette. Håper på å få en tur eller to allerede i høst før snøen kommer :)

Anbefaler deg å få staver som er minimum 135 til teltet. Har staver som er 130 (helinox tl 130), og disse er for korte når underlaget ikke er en flat plen. Har en pole adapter som fikser dette, men det er noe å tenke på.

Stavene er lange nok for vandring til meg, men skulle ønske de var 5 cm lengre til teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å få staver som er minimum 135 til teltet. Har staver som er 130 (helinox tl 130), og disse er for korte når underlaget ikke er en flat plen. Har en pole adapter som fikser dette, men det er noe å tenke på.

Stavene er lange nok for vandring til meg, men skulle ønske de var 5 cm lengre til teltet.

 

Bruker oftest de jeg har låst på 135 cm, så går nok ikke kortere enn dette nei. Bestilte stang også til teltet, men er jo 50 gram å spare på å legge denne igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas Vet ikke om den er for stor, siden det er uvisst hva du planlegger å ha med deg i sekken på en dagstur. Men, det jeg savner på denne sekken, er løkker på sidene og/eller bak for feste av strikker (shock cords). Hadde sekken hatt dette, så kunne du strammet sekken inn dersom du ikke fyller den helt opp med utstyr.

 

Når det er sagt, så liker jeg sekken. Lav og fin vekt, bra pris, flott at den kan komprimeres inn i (trolig) topplokket.

 

Om du bestiller denne, kan du da opplyse om hva portoen/shipping kom på? Jeg holdt på å bestille en Mariposa-sekk fra GG for et par år siden, men portoen den gang havnet på godt over $100...! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rino Holt Larsen

Vi snakker om en genser, regnjakke, litt mat. Muligens lettvekts brenner og kjele. Det jeg tenker på er nå jeg kanskje bare vil ha med litt mat og lommene på buksa blir for små - da er 25 liter sekk litt mye :D

 

Jeg kjøpte en Mariposa fra dem for et par mnd siden. Portoen som kom på nettet stemmer ikke. Jeg sendte dem en mail og ba dem sende med USPS (post) og de svarte at de alltid gjorde det på internasjonale ordre. De ville kredittere det jeg hadde blitt belastet for mye på kortet.

 

Da jeg mottok sekken og det andre hadde de sendt det med USPS, men ikke rettet opp i papirene, så jeg betalte mva for i underkant av $400 inkl $105 frakt.

Da jeg kontaktet dem og fortalte at de ved senere forsendelser til Norge måtte huske å rette opp papirene også da vi blir belastet for de som står på papirene og ikke nødvendigvis det vi faktisk har betalt, beklaget de veldig og krediterte litt ekstra for å dekke opp det jeg hadde betalt for mye i mva.

 

Om de hadde kreditert noe i det hele tatt om jeg ikke hadd tatt kontakt er jo et annet spørsmål, men det har vært VELDIG alrighte å forholde seg til.

 

Regner med frakten kommer på ca $25:

  • Priority Mail International® Small Flat Rate Box**More info about Priority Mail International® Small Flat Rate Box**
  • Value of contents can not exceed $400.00
  • USPS-Produced Box: 8-5/8" x 5-3/8" x 1-5/8"
  • Maximum weight 4 pounds.
  • $23,50

Så totalt blir det 70+25=95 dollars = 583 kroner

+ mva 583*0,25 =146

+ postens gebyr = 270

Totalt: 999,-

 

Det synes jeg det er verdt å slippe å gå med 2 kg Norrøna eller Bergans logo på ryggen....

 

 

[EDIT]: Den har små løkker for å feste shock cord

Endret av 7homas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas Da er det ikke snakk om så mye du tar med deg på dagstur, så hva med "lillebroren" til Quiksak'en: http://gossamergear.com/packs/backpacks/minimalist-ultralight-daypack.html ?

 

Akkurat, så denne $100+ portoen var feil, ja... Godt er det, for jeg steila da jeg så hva de skulle ha for å sende en pakke til kongeriket Norge. Om dette problemet skulle fortsette, så kan jo en løsning være å be om at de sender en PayPal Invoice med riktig kalkulert porto/frakt. Hmmm, nå ble jeg jaggu fristet til å kjøpe en av småsekkene til GG, også :D

 

 

Aha, ok, så den har løkker til dette formålet, ja. Jeg så bare to stykk oppe på hver sin side, og regnet med at dette var beregnet til noe annet enn komprimering :-)

Endret av Rino Holt Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rino Holt Larsen

Den har iallefall 2 løkker på hver side, så vidt jeg kan se av bildene.

Jeg synes kanskje daypack'n blir litt for lik i str. Og den minste, Riksak, er heller ikke så mye mindre igjen, men den har dertil dårligere "bæresystem".

 

Jeg kjøpte med hoftebelte til Maripposaen og lurer på om jeg skal forøke å få GG eller noen andre til å sy en slags hofteveske på ca 10 ltr som man kan tre på dette beltet (det er jo løst), så det blir noe ala den gamle fra Haglöfs som passer ganske bra til mitt bruk (den nye). Den gamle var litt større og hadde flaskeholderne vertikalt og litt mindre tilpasset kun flasker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.