Gå til innhold
  • Bli medlem

Medium/lett dunjakke


Snublefot

Anbefalte innlegg

Tenker å fornye litt og er på jakt etter en ny medium/lett dunjakke til turbruk vinterstid. Dvs. alt fra varmeplagg på dagsturer til telturer vinterstid i norske fjellheimen. Har en Arcteryx Atom SV som tynn varmejakke så ønsker noe som er hakket tykkere/varmere enn dette (altså ikke en fjærlett variant).

 

De jeg vurderer er

 

Lett:

-Sir Joseph Koteka Jacket (490 g/L, 220 g EU800 cuin, 95/5, europeisk dun, boxwall)

 

Medium

- Rab Neutrino Plus (760 g/L?, 275 g EU750 cuin, 93/7, europeisk dun, boxwall)

- Mountain Equipment K7 (775 g/L, 330 g EU750+ cuin, europeisk dun, boxwall)

 

Også vurdert Mountain Hardwear Nilas Jacket, men synes 630 g med 215 g dun (US850 cuin) ikke står seg helt mot konkurransen, samtidig som jeg har lest noe negativ kritikk angående glidelåser som er vanskelige å håndtere med votter. Ut fra denne sammenlikningen gir den også "kun" 3,5" isolasjon på 630 g mot Rab Plus' 5" isolasjon på 760 g og da synes jeg Rab'en er verdt de ekstra 160 grammene.

 

Noen som har innspill angående de foreslåtte jakkene og eventuelt tips til andre jeg bør titte på?

Blir Koteka for lett/tynn som basecamp jakke på vinterturer i Norge?

Noen som har testet ME K7, veldig lite info å finne om denne på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt en som går ned over rumpa. De aller fleste jakker i "lett-kategorien" er for korte til å fungere som leirplagg etter min mening. Man kan sammenligne isolasjonsverdier og fremstille det veldig vitenskapelig, men det handler om å isolere kroppen så mye som mulig. Rumpa er et stort kjøttstykke hvor det kan mistes mye varme. Å isolere der gir god effekt.

Denne scorer nok lavt på kulhetsskalaen, men er god som leirjakke: http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-gateway-dunjakke-19679.aspx

 

Jeg har hatt min i noen år, og den holder seg fin og mister ikke dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jag köpa en dunjacka utöver den jag har skulle jag köpa denna:

http://www.valandre.com/eng/Sleeping_Bags_and_Outerwear/outerwear/splits.html

 

Om jag inte skulle köpa en supervarm en, då skulle det bli en tjockare valandré-jacka.

 

Veldig fin vekt på denne, men vil helst ha med fast hette og da er den desverre ikke så aktuell. Ser for øvrig at den veier 60 g mindre enn Koteka, men har bare 137 g dun mot Kotekas 220 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en som går ned over rumpa. De aller fleste jakker i "lett-kategorien" er for korte til å fungere som leirplagg etter min mening. Man kan sammenligne isolasjonsverdier og fremstille det veldig vitenskapelig, men det handler om å isolere kroppen så mye som mulig. Rumpa er et stort kjøttstykke hvor det kan mistes mye varme. Å isolere der gir god effekt.

Denne scorer nok lavt på kulhetsskalaen, men er god som leirjakke: http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-gateway-dunjakke-19679.aspx

 

Jeg har hatt min i noen år, og den holder seg fin og mister ikke dun.

 

Godt poeng. Litt delt erfaring med Nanok fra tidligere, men ut fra dine erfaringer kan det jo virke som denne er blant det bedre. Kulhetsfaktoren er ikke superviktig, så at det er en leirjakke er helt ok. Skal sjekke den nærmere ut! Ser også at den skårer bra i denne testen, uten at man skal legge for mye i slike. Ser for meg at både K7 og Koteka dekker litt over stumpen, men vanskelig å finne gode bilder for å verifisere dette. Uansett ser det ut som Nanok er lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vrhae k7, den er utrolig varm og god. De beste glidelåsene jeg har opplevd, og veldig komprimerbar i medfølgende pose. Lekker ikke dun (enda). Litt tyngre enn de andre, men mer dun da.. Anbefales.

 

Den ser veldig fin ut. Var på 50% her om dagen, så burde vel bare ha slått til, men med litt is i magen kommer vel muligheten igjen. Må ta en totalvurdering på vekt/volum vs varme og hva jeg egentlig vil ha. I utgangspunktet står det mellom Koteka eller Neutrino Plus/K7, men vurderer alle innspill. Funnet veldig lite om K7 så supert med brukererfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin vekt på denne, men vil helst ha med fast hette og da er den desverre ikke så aktuell. Ser for øvrig at den veier 60 g mindre enn Koteka, men har bare 137 g dun mot Kotekas 220 g.

 

Det är skillnad på dun och dun. Det finns en "kvalitetssiffra" för detta. Högre siffra = bättre isolering i förhållande till vikt. Priset brukar också åka med kraftig upp med högra tal på detta värde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är skillnad på dun och dun. Det finns en "kvalitetssiffra" för detta. Högre siffra = bättre isolering i förhållande till vikt. Priset brukar också åka med kraftig upp med högra tal på detta värde.

Takk for info, men hvis du leser starten av tråden ser du at det allerede har vært tatt opp :)

 

Ikke postet tall for Valandrén du linker til (da jeg slo den fra meg pga mangel på fast hette), men den har i følge egen side US850+ dun. Koteka har som tidligere nevnt EU800 dun (= ca US900). I praksis er de nok kanskje like hva gjelder kvalitet og da er 200 g ganske mye mer enn 137 g, selv om noe av dunet i Koteka sitter i hetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.