Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 2-manstelt,anbefalinger?


Umbros

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ett lett 2-manstelt i god kvalitet. Pris er ikke så viktig sålenge det overholder kriterier som lett vekt,god kvalitet,enkelt å sette opp, og tåler mye vær. (type vind,regn etc) 

Har dere noen anbefalinger? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe anbefaling merke/modell.

Men, skal du bruke det på fjellet, ville jeg valgt noe som tåler en del vind, har selv ligget våken noen netter, og hørt på vinden herje med tetduken. Da er det bedre å bære litt ekstra, og føle seg trygg i teltet.

Så hvis du kan skrive litt om hvor, og hvilke årstider, du har tenkt å bruke teltet, så får du nok svar.

Starta selv med helsport Ringstind 2, men gikk over til Hilleberg Soulo, av overnevnte grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt, ca. 1kg pr. person. Altså ikke mye over 2kg.

Skal du bruke det på vinterturer med telting på snø så bør det ha stormklaffer. Dett er også bra på sommeren hvis det blåser mye. Uansett så bør duken gå så langt ned mot bakken som mulig.

Plassbehov i ytterteltet. Skal du bare ha plass til bagasje eller skal du koke og kanskje bruke forteltet til kuldegrop og skifterom / av og på kledning vinterstid?

Jo lettere telt du ønsker jo mer må du betale. På et så lite telt så vil jeg anta at utforming og funksjonalitet er viktigere enn vekt.

Mellom 2 og 2,5 kg vil jeg si er akseptabelt.

her er noen eksempler.

 

Fjellreven abisko lightweight 2

Hilleberg Kaitum 2

Hilleberg Terra

Helsport ringstind

Helsport Fjellheimen 2 camp.

Helsport Fjellheimen X-Trem 2 camp

 

Hvis du ikke synes at prisen og vekta blir for høy så er nok sistnevnte telt det som jeg ville gått for som et 2 manns helårstelt, men skal du ikke telte på vinteren så er også Helsport ringstind et kjekt telt. 

Du bør nok se litt på hva som betyr noe for deg også kan du studere de forskjellige modellene og se hva du liker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter ett lett 2-manstelt i god kvalitet. Pris er ikke så viktig sålenge det overholder kriterier som lett vekt,god kvalitet,enkelt å sette opp, og tåler mye vær. (type vind,regn etc) 

Har dere noen anbefalinger? 

 

 

Hei.

 

Jeg har god erfaring med Helsport Fjellheimen 3 Camp, det er et godt 2-mannstelt.

Du kan lese om mine erfaringer med teltet her: http://www.fjellforum.no/topic/23253-fjellheimen-3-camp-erfaringer/?p=223349

Jeg har brukt mitt på vintertur, men det har ikke spesielt god ventilasjon. Det skal sies at det har fått et mye bedre ventilasjonsløsning i de nyere utgavene av teltet.

Helsport har også kommet med Fjellheimen Superlight 3 Camp - veier 1 kg mindre og ser ok ut. Ventilasjonen er lik som på mitt gamle Fjellheimen 3 Camp.

 

Jeg har også en del erfaring med Hilleberg Nallo 3 GT og må si at det slår Helsport på nesten alle punkter. Genialt barduneringssystem, god ventilasjon og gode løsninger jevnt over.

 

Finnes en god del lettere telt fra merker utenfor norden, om du søker finnes det mye info her :)

 

Som Sig Man skriver kan det vært bra om du beskriver behovet ditt litt bedre.

 

- Lars

 

(Rettet skrivefeil og satt inn en link jeg glemte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere være 2 i det eller bruke det som solotelt? vile sett på et 3 manns hvis man er 2 pers, spes ved bruk om vintern.

Og skal det brukes i lavland på sommern eller og på høyfjell og på vintern? Mange telt på markedet med noen vil falle fra her og noen er overkill avhengig av bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Helsport Ringstind Light 2 som jeg bruker som solotelt. Teltet veier 2,1kg i følge vekta mi.

Så har jeg et Helsport Fjellheimen 2 Camp som jeg bruker som solotelt eller 2 mannstelt, synes det er trangt om plassen med 2 i det. Vekta på det er 3,1kg.

 

Vil si at Fjellheimen 3 camp er et ypperlig 2 mannstelt, god plass og romslig fortelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er storfornøyd med Terra Nova Superlite Quasar.

- 2 fortelt/innganger

- rett over 2 kg

- Meget stabilt i kraftig vind

- reflekser i barduner

- mange lommer i innertelt

- innertelt i ripstop kvalitet som nesten er som et telt i seg selv

- selvstående

Skulle jeg pirke på noe kunne det vært enda større fortelt, men da går vekta opp..

Dyrt i Norge, men kan kjøpes under 4k om man importerer selv.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=5287&cid=177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport fjelheimen 2 camp er et meget godt alternativ, synes selv det er grei plass til 2, noen vil ha mer plass. Men med hensyn til vekt og at forteltet er meget godt. Absolutt vert pengene.

Med tanke på bruk hele året så kan du med litt erfaring bruke det, for stormmatter er ikke 100% nødvendig, vel så mange som bruker telt uten.

Men det skal sies at det ikke er et fullverdig vinter telt men for turer opp til en uke ingen problem.

 

Ikke for og reklamere men har akkurat lagt ut mitt for salg til en god peng, bedre at det blir brukt enn at det ligger hjemme og støver ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på bærtur nå, for mitt tomanns-telt kjøpte jeg for mange år siden og det er kanskje utdatert. Men det har gitt meg svært mye glede. Det var i hvert fall et high-end produkt som (jmf "utstyrshysteri-tråden") jeg sannsynligvis kunne klart meg uten. Uansett, jeg bruker fortsatt mitt Bibler tomanns som jeg tror heter eldorado. Mulig selskapet er kjøpt opp av et amerikansk (black diamond?). En duk, svært lett å sette opp (også med votter og tæla hender). Veldig lett og jeg har ingenting negativt å si om det. Kanskje bortsett fra at det er lite, og at sekken ofte har stått utenfor døra når vi har vært to på tur. Har blitt satt opp på kaia i Hadsel i påvente av bilferge og på smale fjellhyller på klatretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jammen litt av en flott gjeng!
Ikke rart jeg skryter så til andre av dette forumet!

TUSEN takk for alle svar dere har kommet med, jeg skal sette meg ned å se igjennom allesammen skikkelig, før vi eventuelt bestemmer oss.

Ang.teltet:
Teltet skal brukes hele året. ( det blir nok flest turer på vår-sommer-høst, men også på vinter)
Vi reiser på tur i svært varierende terreng/klima/vær(alt fra fjell og dal til vidde og skog), og trenger derfor ett telt som tåler mye samtidig som det ikke skal veie for mye,og være rellativt greit å sette opp.

somsagt har dere kommet med flotte svar som jeg skal gå skikkelig gjennom!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ang.teltet:
Teltet skal brukes hele året. ( det blir nok flest turer på vår-sommer-høst, men også på vinter)

Vi reiser på tur i svært varierende terreng/klima/vær(alt fra fjell og dal til vidde og skog), og trenger derfor ett telt som tåler mye samtidig som det ikke skal veie for mye,og være rellativt greit å sette opp.

 

Om du ønsker kuppeltelt (blir oftest litt tyngre) har Exped Orion Extreme fått veldig mye skryt her inne. Det er svært vindstabilt, har visstnok mange gode løsninger, kan fås til en fornuftig pris og har ikke minst god takhøyde. Dessverre har det en veldig kort liggelengde (problem med sovepose nær teltduk på vinteren).

Et par andre kuppeltelt som får mye skryt er Hilleberg Allak og Staika. Staika er en litt mer robust og større utgave av Allak. De har et system som gjør de svært enkle å sette opp i mye vind. Dessverre er prisen svært høy.

Og sikkert hauger med andre gode telt :-)

 

Når det gjelder stormmatter så har de sin egen fangruppe. Jeg har aldri hatt behov for det vinterstid, legger bare snø opp mot teltduken. Det kan sikkert dukke opp en dag da jeg ikke får festet plugger/barduner eller hvavetjeg, men inntil den dagen er jeg lykkelig uvitende om deres nytte. Slik jeg ser det er de kun ekstra vekt og forhindrere av ventilasjon. Mange som sikkert er uenige.

 

Lykke til med teltjakten!

 

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stormmatter så har de sin egen fangruppe. Jeg har aldri hatt behov for det vinterstid, legger bare snø opp mot teltduken. Det kan sikkert dukke opp en dag da jeg ikke får festet plugger/barduner eller hvavetjeg, men inntil den dagen er jeg lykkelig uvitende om deres nytte. Slik jeg ser det er de kun ekstra vekt og forhindrere av ventilasjon. Mange som sikkert er uenige.

 

 

Det der er jeg helt enig i. Stormmatter har jeg aldri hatt bruk for. Unødvendig vekt og volum. Jeg bruker snø på vinteren, og på sommeren er det alltid muligheter for å finne en teltplass hvor man ikke trenger å bruke stein på stormmatter for å holde teltet oppe. Finner man ingen, leter man ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Exped Auriga. Veldig likt Orion Extreme, men er lettere, har litt mindre fortelt og har 2 i stedet for 3 stenger. Er selvstående så du kan bære det rundt til en egnet plass. Praktisk. Er svært vindstabilt og har mange gode løsninger. veier ca 3kg inkl reputstyr, pose og en haug av plugger. Ikke verdens letteste, men komforten veier opp for det. Halv pris av hva jeg betalte: http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-auriga-tomanns-telt-5611.aspx

IMG_1666_001.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn et godt ord for Exped Venus II Extreme. Dette er et tomannstelt (med plass til to personer) som jeg har vært på fjellturer med både vinter, vår og høst.

 

Det jeg liker med dette teltet er:

- Teltet er selvstående. (3-stangskonstruksjon)

- To store fortelt. (1 til bagasje, og 1 til matlaging)

- Man bruker 2min og noen sekunder på å pakke ut og sette det opp

- Lav vekt

- God lufteanordninger


Teltet er nylig kommet i en Ultralite versjon Exped Venus II UL som er ca 0,5kg lettere. (For gramjegeren) Det betyrmat den utgående modellen selges til halvpris en del steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her og jeg vil anta at forvirringen ikke blir mindre av å lese denne tråden hvor hver enkelt stort sett reklamerer for sitt eget telt.

Når man kjøper et så dyrt telt som de fleste her har gjort så skal det nok mye til før man skriver noe negativt om dette teltet.

Mitt råd er uansett at du analyserer ditt behov, ser deg ut to til tre telt som kan være aktuelle og så tar du deg en runde i diverse butikker og hører hva de har å si. Hvis du kan få se teltene oppsatt så er nok det det beste.

I min lokale XXL butikk så står noen telt oppslått i butikken og da er det bare å ta med seg en kamerat  låne et par soveposer eller liggeunderlag + et par store ryggsekker i butikken og krype inn i teltet.

Det kan også være lurt å kikke innom finn.no eller ebay. Jeg kjøpte min Hilleberg Akto på ebay og sparte mange penger.

Skulle du så oppleve at du, etter noen teltturer, f.eks. skulle ha mer behov for en barnevogn enn for et tomannstelt så er vanligvis slike telt enkle å selge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha bare ett telt, f.eks for 2 mann, og som er et skikkelig allround telt, kan jeg egentlig ikke tenke meg noe bedre alternativ enn Hilleberg Nammatj GT 3. Gitt at du ikke er over 190 cm høy.

Teltet har egentlig alt, og for å nevne:

- Vekten er ikke mer enn man må forvente av kraftig telt med høy kvalitet i forhold til plass.

- Stort fortelt er viktig for komforten i dårlig vær. Kanskje mest i regnvær sommerstid.

- Skikkelig ventilasjon.

- Hilleberg løsninger....

- Hillebergs kraftige 1800 duk og 10'mm stenger av høy kvalitet.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men kjenner jeg det rett har du fått tips om både stormmatter og vannsøyle. Dessverre tror mange at stormmatter er selve definisjonen på et vintertelt. Mattene er etter min vurdering bare i veien. Vær klar over av det er et motsetningsforhold mellom vannsøyle og kvalitet/holdbarhet. Seriøse teltprodusenter bruker materialer som er tilstrekkelig vanntette, men desto høyere kvalitet.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si meg helt enig i dufas sin definisjon av stormmatter. Et av mine telt har stormmatter og vinerstid er dette bra både for å stoppe vind og fori de ofte fryser litt fast når de er dekket av snø og da hjelper de med å holde teltet på plass hvis uværet bryter løs. Ikke alltid like lett å feste plugger og barduner i snøen.

Sommerstid kan du legge steiner på stormmattene og redusere trekken betraktelig hvis det blåser, men selvfølgelig vil et telt hvor duken går godt ned mot bakken også holde en del vind ute.

Ellers så hjelper det noe hvis innerteltet er laget av et stoff som tåler vind, eller at stoffet i bunnen på innerteltet er trukket noe opp på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter er praktisk på et vintertelt fordi det er enklere å hive på snø uten å presse ytterduken inntil innerduken. Dette kan ha betydning for ventilasjon og kondensering. Det kan heller ikke være noen tvil om at stormmatter med snø på gir noe bedre hold mot bakken enn snø mot duk uten matter. Men hvor viktig disse tingene er må vurderes opp mot den ekstra vekten stormmatter gir.

 

I tillegg til dette og viktigst, for telt uten stort fortelt som feks mitt Kaitum 2, er det vanskeligere å senke "gulvnivået" i hele ytterteltet feks 10cm, uten å få snøføyke inn i teltet. Å senke gulvnivået 10cm i hele det lille ytterteltet på Kaitum 2, gir veldig mye bedre plass. For å lettere unngå snøføyke inn, vil derfor stormmatter vært en fordel på små fortelt som benyttes til koking etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.