Gå til innhold
  • Bli medlem

helsport sine teltstenger


piril

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurte på om noen har opplysninger iht Helsport sine problemer med teltstenger. Jeg har lest endel om problemer de hadde med en årgang . Jeg tror det var fjorårets modeller, og etter hva jeg har forstått, skal de nå ha skiftet leverandør.

 

 

Problemet blir da med kjøp av telt på nett, siden det er kun årets modeller som har fått stenger av den nye leverandøren. Er dette problemet overdrevet, og gjelder det bare noen spesefike lengder?

 

Hvis noen har erfaring med dette, ville det vært fint å få litt innfo. Det er antagelig nyttesløst å forlange årets modell av stenger på fjorårets modeller av telt da dette henger sammen.

 

På forhånd takk

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport har hatt dårlege stenger i ei årrekke. Det er fyrst årets modell som har (forhåpentlegvis) ordentelge stenger. Eg ville ikkje kjøpe eit Helsporttelt utan å forsikre meg om at det er med dei nye stengene.

 

Det er sikkert riktig som mange skriv at Helsport ofte yter god service. Men ikkje stol på det. Erfaringa mi med Helsport sin service ved stangknekk, står til stryk. Sjølv løyste eg dette med å kjøpe ordentleg teltstang frå ein annan leverandør, men dette er ei dyr løysing når Helsport leverer ordentlege stenger sjølv, bare du forsikrar deg om at det er årets modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo kjedelig å sitte på fjellet med knekt stang også. De knekker neppe når de ligger sammenpakket i boden hjemme.  Kan jo kanskje fikses midlertidig men med litt vind så er det ikke sikkert det går så lenge og faren for å rive opp teltduken er stor.  Nei best å få de beste stengene med en gang når man har muligheten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga knekk helst midt på natta og i dårleg vær. Fordelen med den sprø helsportstanga, er at den er så dårleg at ho knekk i fint vær.

Med både ekstra stangledd (bytte ut det knekte stangleddet) og skøytestykke (tre utanpå det knekte stangleddet) (begge deler skal følge med teltet), er ikkje reprasjon i felt noko problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo sende mail til helsport og forklarer att du lurer på hvor mye det koster og få bytte/oppgradert til DAC stenger da du ikke har lyst til og ta sjansen på turen du skal med mulig telt stenger som knekker :)

er ikke sikkert det er så mange kr eller om dem gjør det gratis hvis vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill.

 

Jeg skal på sykkeltur til sommeren, og skal "stealth-campe endel av tiden. Det betyr at jeg trenger et solid telt. jeg hadde bestemt meg(etter mange mnd med frem og tilbake) for et helsport telt. Det stod i mellom Gjende 2 camp, fjellheimen extrem2,  

 

Den siste tidens omtaler av Helsport sine stangproblemer, fikk meg imidlertid betenkt. Jeg har pløyet alt av omtaler i reprise på nett, og jeg finner ikke et Hilleberg telt som ikke får bare ros. Det finnes hundrevis av omtaler og videoer, i fra alle land, og jeg merker meg at at de har et sterkt rykte i hele verden blant alle typer brukere.

 

Det fikk meg til å bestemme meg (tror jeg!)  for et Staika foran Allak. Skulle valgt et tunneltelt, ville det blitt et med to innganger (mye enklere med bagasje og mat), og da var det bare et 2 manns å velge : Kaitum 2. Jeg har gått vekk i fra GT, da det trengs ikke med enkel tilpasning med innerteltet i ene enden etter min mening.

 

 

Jeg ønsket egentlig et Helsport pga stormatter. Jeg vet at det er det få som har sansen for her inne, men jeg mener at det er en extra sikkerhet mtp sommervinder når det er vanskelig å sette plugger og barduner. Noen steiner på mattene, og teltet stikker ikke av selv om det selvsagt kan bøye seg.

 

Dette vet jeg ingenting om av erfaring, men det er sikkert de  som har noen innspill her inne selv om det er litt på siden av tråd-emnet.

Jeg ligger ved en morsom link

MVh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har nettopp været på solotur i fjellet med vår gamle Helsport telt. Helsport gir bra servise og sydde ny teltbunn i siste år for 600 kr.

Men jeg forbannet de trange, innvendige stangkanaler ved oppsetting alene. Og selv om jeg har saget ca. 5 cm av stengene stod den ene som en flitsbue. Den annen unnlot jeg å bruke det siste korte stang ledd. Tross dette knakk den ene stang, da jeg justerte litt på teltet ingen vinn da. Noe vinn på natta. Teltet fikk en noe sær fasong, men stod ganske bra med noe blafring. Det ble ganske mye rim inni teltet, selv om jeg ikke kokte i det hele tatt.

Jeg har et annet telt med romslige, utvendige stangkanaler - en velsignelse! Og justerbare stangkopper!

Flott natt ca. - 20 og måneskinn. Flott tur sammen med huskyen, som hadde stor kjærlighet til min sovepose! Han måtte nå ligge på eget underlag med mine fiberbukserunder og -jakke over.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med enkelte unntak tror jeg de fleste problemer helsport-stenger skyldes brukerfeil. Eller skade påført stangen uforvarende. Med noen unntak; blant annet for en viss type eldre ringstind-stenger uten mellomledd, kun en holk. Disse hadde ugjevn spenningsfordeling over skjøten:
Helsport_pole_with_normal_connectior.jpg

 


Helsport har levert utrolig mye stenger oppigjennom, og ville ikke bygget opp det godt renome med dårlige stenger. Jeg har selv et Spitsbergen 4camp som i storm (tvers-vind 21m/s vindmålermålt) ble lagt helt flatt til marken, uten at stengene knakk. Syv stangledd på 4 stenger ble bøyd, og erstattet av Helsport fordi de kunne være blitt svekket. Helsport har meget god kundeservice. Stengene var ikke mer bøyd enn mine Hilleberg/DAC-stenger er blitt, uten slik belastning. Bøyde stenger betyr vel ikke nødvendigvis redusert stangstyrke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste taler tiltredes.


Opplevde en heftig vårstorm i nordnorsk fjellheim i fjor. Fra 15 grader, stille og knallvær på isfisketuren på dagtid, blåste det opp ila natta til sydvestlig storm (i Tromsø by måltes 26 m/s..gudene vite hva det var på fjellet). Mitt Ringstind II Light med ÈN fattig stang, ble lagt skinnflatt. Fikk ikke sove et sekund, og var hyppig ute og etterså barduneringene og pluggene. Da vinden gikk over til kuling utpå mårran og vi pakka sammen basen, var to stangledd bøyd litt, men ikke verre enn at jeg ikke har gidda å gjøre noe med de annet enn å bøye de lett tilbake selv. Et ørlite punkt over stangkanalen var duken også slitt "halvveis gjennomsiktig" så jeg måtte hive på et par lappebiter med rep-settet jeg fikk med teltet.

 

Det er fort å skylde på dårlig kvalitet fra produsentene, men jeg er ikke så sikker på at ikke mange av defektene som oppstår der ute, skyldes feil bruk.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med enkelte unntak tror jeg de fleste problemer helsport-stenger skyldes brukerfeil....
Tror ikke Lars Monsen og Børge Ausland mangler brukererfaring... Det er en grunn til at Helsport har gått vekk fra sine egenpproduserte stenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Lars Monsen og Børge Ausland mangler brukererfaring... Det er en grunn til at Helsport har gått vekk fra sine egenpproduserte stenger.

 

 

Merk at Lars Monsen og Børge Ausland hverken utgjør noe statistisk grunnlag, eller er representative brukere. Du kommer igjen trekkende med disse personene som sannhetsvitner, men husk at når man har 1000-vis av døgn i telt, er det klart man har spesielle behov. 

 

Merk videre at jeg sa at Helsport ikke kunne bygget et godt renome med dårlige stenger. Jeg sa ikke noe om at stengene ikke kan bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort å skylde på dårlig kvalitet fra produsentene, men jeg er ikke så sikker på at ikke mange av defektene som oppstår der ute, skyldes feil bruk.

Kall det kva du vil. Eg foretrekk i alle fall stenger frå DAC og Easton som eg har betydeleg betre erfaring med enn Helsport sine gamle stenger. Om det er kvaliteten som er overlegen, eller det bare er produktet som er mindre sårbar for brukerfeil, betyr eigentleg ikkje så mykje. For meg er det viktigast at stengene ikkje bøyer seg.

Eg har bøygde stenger frå både DAC og Easton. Det er mykje betre at sengene bøyer seg i vinden, enn sprøe stenger som knekk tvers av i same belastning.

Helsportstanga som knakk for meg to gonger i løpet av teltet sine fyrste 28 netter, gjorde det heilt uprovosert. Ingen sterke vindar som har herja med teltet, verken då stanga knakk eller tidlegare. Bare satt opp og tatt ned teltet på same måte som eg sett opp og tar ned andre telt. Dersom det var på grunn av feil eg gjorde, var rett og slett ikkje Helsport godt nok for meg.

Denne Helsportstanga er erstatta med ei stang frå Easton. Eg har fortsatt å bruke teltet på akkurat same måten, utan at dei eventuelt same brukerfeilane har knekt denne stanga. Dette er forresten ei stang som tidlegare var brukt i eit vintertelt i all slags vær. Stanga har omlag same diameter som Helsportstanga, men er nokre gram lettare.

Erfaringa mi (og eg veit om fleire med same erfaring i nær bekjentskapskrets) er heilt klar at stengene frå Helsport er for sprø, eller for sårbar for brukerfeil. Kall det kva du vil. Resultatet er det same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det kva du vil. Eg foretrekk i alle fall stenger frå DAC og Easton som eg har betydeleg betre erfaring med enn Helsport sine gamle stenger. Om det er kvaliteten som er overlegen, eller det bare er produktet som er mindre sårbar for brukerfeil, betyr eigentleg ikkje så mykje. For meg er det viktigast at stengene ikkje bøyer seg.

Eg har bøygde stenger frå både DAC og Easton. Det er mykje betre at sengene bøyer seg i vinden, enn sprøe stenger som knekk tvers av i same belastning.

Helsportstanga som knakk for meg to gonger i løpet av teltet sine fyrste 28 netter, gjorde det heilt uprovosert. Ingen sterke vindar som har herja med teltet, verken då stanga knakk eller tidlegare. Bare satt opp og tatt ned teltet på same måte som eg sett opp og tar ned andre telt. Dersom det var på grunn av feil eg gjorde, var rett og slett ikkje Helsport godt nok for meg.

Denne Helsportstanga er erstatta med ei stang frå Easton. Eg har fortsatt å bruke teltet på akkurat same måten, utan at dei eventuelt same brukerfeilane har knekt denne stanga. Dette er forresten ei stang som tidlegare var brukt i eit vintertelt i all slags vær. Stanga har omlag same diameter som Helsportstanga, men er nokre gram lettare.

Erfaringa mi (og eg veit om fleire med same erfaring i nær bekjentskapskrets) er heilt klar at stengene frå Helsport er for sprø, eller for sårbar for brukerfeil. Kall det kva du vil. Resultatet er det same.

Men afe, da var det kanskje en produksjonsfeil på den stanga? Eller den var av stangtypen uten skjøtestykke?

Ang. bøyde stenger, så får DAC-stengene varig krumming av å spennes opp i teltet (Kaitum), mens helsport-stengene mine fikk varig krumming under last. Dersom du mener dette sier noe om rest-styrken til stengene, så vil jeg gjerne lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei DAC stengene som Hilleberg har brukt dei siste åra, har vore forhåndsbøygd. Dersom det er dei to midterste ledda på kaitum-stengene dine som er bøygd, trur eg dei var slik då du kjøpte teltet.

Eg har stenger som har fått ein varig bøy etter mykje vind, både Easton og DAC. Dette er mykje betre enn at stanga knekk. Om stanga skal bøye seg eller knekke, er eit valg som er gjort i produksjonen av stanga, og altså eit valg produsenten gjer for deg. Eg foretrekk den produsenten som vel at stanga mi ikkje skal knekke.

Om Helsportstanga mi hadde ein produksjonsfeil, veit eg ikkje. Helsport har heller aldri svart på det. Men i så fall er det resultat av dårleg kvalitetskontroll, det er heller ikkje bra. Ein kollega har opplevd akkurat det same med eit anna Helsporttelt av ein annan modell og annan årgang. Ein annan kollega har også opplevd det med ein tredje modell og ukjent (for meg) årgang. Så kvalitetskontrollproblemet har i så fall vore eit problem Helsport har hatt lenge, og som dei no har valgt å løyse ved å kjøpe stenger frå ein anerkjent produsent.

For dei som ikkje trur Helsport har nokon grunn til å bytte ut stengene sine, er det jo sjølvsagt bare å kjøpe fjorårets modellar. Men eg ville ikkje gjort det, og eg har ikkje samvittigheit til å anbefale det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei DAC stengene som Hilleberg har brukt dei siste åra, har vore forhåndsbøygd. Dersom det er dei to midterste ledda på kaitum-stengene dine som er bøygd, trur eg dei var slik då du kjøpte teltet.

...

 

Ja det er riktig at de var det, og så er de blitt mer bøyd etterhvert. Den initielle bøyingnen ut til forbruker, kommer antagelig fra testoppsettingen på fabrikken, og ikke fra stangproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Man har mer brukererfaring. Ved å peke på 2 (to) ekstrembrukere, demonstrerer du at du mangler en grunnleggende forståelse av statistikken som ligger i premisset i post #9.
Du henviste ikke til noen statistikk i post #9. Premissene du bygger på er dine egne. Den statistikken du henviser til sitter bare Helsport på. Og de har bestemt seg for å bytte stangleverandør. Ekstrembrukere kjenner normalt mange andre brukere, og bygger også på deres erfaringer. Ousland er en av Helsports testere. Jeg har ved flere anledninger hørt om stangproblemene i sportbutikker. Dette er mer enn bare løse rykter. Ps: jeg har slitt ut to Helsporttelt, og mine stenger har aldri røket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henviste ikke til noen statistikk i post #9. Premissene du bygger på er dine egne. Den statistikken du henviser til sitter bare Helsport på. Og de har bestemt seg for å bytte stangleverandør. Ekstrembrukere kjenner normalt mange andre brukere, og bygger også på deres erfaringer. Ousland er en av Helsports testere. Jeg har ved flere anledninger hørt om stangproblemene i sportbutikker. Dette er mer enn bare løse rykter. Ps: jeg har slitt ut to Helsporttelt, og mine stenger har aldri røket.

 

Premisset var en kvantitativ betraktning rundt det store antallet solgte helsport teltstenger, og den, så langt vi vet, lave feilraten, bygget på det åpenbart høye antallet fornøyde brukere av helsport telt. I denne betraktningen ligger en enkel statistisk funksjon, kalt middelverdi. Eller gjennomsnitt på godt norsk.

 

Betraktningen var altså ikke kvalitativ, bygget på en enkelt teltstangs fysiske egenskaper. Mange selgere av ting og saker bruker kjendiser for å selge sine produkter, en veldig enkel form for markedsføring som ofte sier lite om produktet, men bygger på "autoriteten" til kjendisen. Noen benytter også kjendiser i forenklet argumentasjon, med motsatt fortegn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Når eg tenker på hvor mye vind-juling mine Helsport teltstenger har fått opp gjennom årene, uten stangskader, så er det vanskelig å si noe negativt om dem. Eg stoler på mine og stresser ikke med å skaffe meg DAC-stengene.

 

Eg har tru på at det kan være for store kvalitetsforskjeller på Helsports teltstenger, men har de først bevist at de tåler hard vind, så har man nok vært den heldige vinner av kvalitets teltstenger fra Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Premisset var en kvantitativ betraktning rundt det store antallet solgte helsport teltstenger, og den, så langt vi vet, lave feilraten, bygget på det åpenbart høye antallet fornøyde brukere av helsport telt. I denne betraktningen ligger en enkel statistisk funksjon, kalt middelverdi. Eller gjennomsnitt på godt norsk.

 

Betraktningen var altså ikke kvalitativ, bygget på en enkelt teltstangs fysiske egenskaper. Mange selgere av ting og saker bruker kjendiser for å selge sine produkter, en veldig enkel form for markedsføring som ofte sier lite om produktet, men bygger på "autoriteten" til kjendisen. Noen benytter også kjendiser i forenklet argumentasjon, med motsatt fortegn.

 

Det blir vel en ganske enkel og feilaktig måte å betrakte det på. Her er det utallige feilkilder. Først og fremst vil jeg gjette at den gjennomsnittlige bruken og belastningen som helsport sine telt utsettes for er annerledes enn for dyrere telt fra for eksempel hilleberg. Det er nok en trend i retning av at det er ulike kundegrupper som kjøper helsport-telt på xxl versus å kjøpe et annet telt i mer spesialiserte/dyrere forretninger. Andre mulige feilkilder:

- Folk som oppsøker dyre eller spesielle merker som kun finnes i nisjebutikker eller på nett gjør nok mer research og forventer mer enn en person som er innom xxl og skal ha et telt, og får en anbefaling fra selger på stedet. Førstenevnte gruppe er nok sannsynligvis mer ivrige når det gjelder å reklamere, klage og dele erfaringer, og påvirker dermed både vårt inntrykk og statistikken.

- Helsport har også dyrere ekspedisjonstelt i tillegg til de billige teltene sine. Dermed blir det vanskelig å basere seg på hvordan helsport sine teltstenger i gjennomsnitt fungerer. Hvis de i gjennomsnitt fungerer like bra som DAC-stenger, kan det like gjerne skyldes at all den lette bruken de billige camping-teltene utsettes for trekker feilraten ned (og feilraten er da høyere på ekspedisjonsteltene sammenlignet med tilsvarende dyre telt fra andre produsenter).

 

Alt er selvfølgelig spekulasjoner, vi har vel ikke noe tall på dette, og produsentene vil neppe oppgi det. Poenget mitt var bare at det ikke er så enkelt å sammenligne som du skal ha det til, og gitt utfordringene, er nok en kvantitativ sammenligning meningsløs. Da står vi igjen med en kvalitativ sammenligning, slik flere andre her tar til ordet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er vel tøffere for en teltstang enn campingbruk. Som sagt i post #9: "Med enkelte unntak tror jeg de fleste problemer med helsport-stenger skyldes brukerfeil. Eller skade påført stangen uforvarende."

 

Poenget mitt fra post #9 var rett og slett: "Helsport har levert utrolig mye stenger oppigjennom, og ville ikke bygget opp det godt renome med dårlige stenger". I dette ligger det en enkel statistisk betraktning, "antall negative reaksjoner på helsport-stenger, pr. helsport-telt solgt". Påstanden i i post #9 er at dette tallet vil være veldig lavt.

 

Når vi ikke har kvalitative sammenligninger (tester) av helsport-stenger mot DAC-stenger å henvise til, så tror jeg det mest konkrete vi har, er å telle de få negative tilbakemeldingene som finnes på helsport-stenger. De er svært få ift antallet fornøyde brukere av helsport-stenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har også vært oppe til diskusjon tidligere. Det ligger brukerrapporter og YouTube clips på nett som også viser at teltstenger tilhørende Hilleberg telt som har knekt. Jeg har vært bruker av Helsport telt siden tidlig 90-tallet, og har aldri hatt problemer deres stenger.

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.