Gå til innhold
  • Bli medlem

Feilsøk på Omnifuel


virrma

Anbefalte innlegg

Omnifuelen min har nok fusket litt en stund, men jeg har skyldt på dårlig håndtverk fra min side, renset dysa og den har virket. Den har i hele perioden kun blitt brukt på renset bensin. På denne ukas tur har problemene eskalert kraftig. Først var den vanskelig å tenne, mye blafring, tente ikke skikkelig når jeg skrudde opp etter forvarming, slukkket noen ganger. Deretter merket jeg at den slukket hver gang jeg tok vekk en kjele og at effekten var dårlig. Den begynte å slokke under bruk, på tross av godt trykk på flaska. Nå får jeg ikke ut bensin i det hele tatt.

 

Jeg har dobbeltsjekket min pumpe med en annen brenner, og det fungerer godt. Problemet ligger altså i brenneren min. Jeg har prøvd å følge tipsene i bruksanvisningen, byttet filter, sjekket pakninger, renset dysa en gang til, renset spindelen. Er det noen som har tips til hva som kan være problemet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk at du faktisk får skikkelig trykk nå du pumper. Du kan pumpe helt til det begynner å bli merkbart tyngre å pumpe. Skjer ikke dette så prøv å smøre pumpa.

 

Skru ut dysa og pump igjennom litt bensin for å skylle ut eventuelle urenheter som ikke kommer igjennom dysehullet. Rengjør dysa fra begge kanter så godt du kan og skru den inn igjen.   Si i fra om ikke det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

 

Gitt at pumpa funker fint med annen brenner, så tror jeg den er friskemeldt.

 

Jeg har tatt ut dysa og renset fra begge kanter, men ikke skyldt med bensin. Jeg ser godt gjennom hullet, så jeg har litt vanskelig for å tro at det er så tett at jeg ikke får gjennom noe, men jeg skal teste i morgen tidlig.

 

Jeg drar på tur igjen i et par dager, med egen eller lånt Omnifuel, så dersom jeg ikke svarer på nye innspill her på et par dager så er det årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også satt pengene på skikkelig dyse-/kammerrens.

 

Har du byttet/sjekket filteret som ligger i enden av drivstoffslangen også? Kan være noe i veien med ventilen som skrus på pumpa også, selv om pumpa i seg selv er helt fin. Kan det ha kommet noe smuss inn her, som tetter ventilen (men som ikke har kommet videre til slangefilteret)? Denne delen ligger jo ofte ubeskyttet når brenneren er frakoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en gul og slakk flamme så kan det enten komme av for lite trykk eller for stor dyse.

Først sjekker du om du bruker riktig dyse. Til parafin er det den minste dysa, til bensin den mellomste og til gass den største.

Så er det trykket. Hvis du har en lekkasje et sted som slipper ut trykk så vil du oppleve at brenneren gir dårlig effekt og brenner med en gul slakk flamme.

Det kan også tenkes at det er en blokkering et sted mellom drivstoff-flaska og brenneren som fører til at det ikke kommer nok drivstoff frem til dysa. Da hjelper det ikke om trykket i flaska er på topp.

Hvis du demonterer alle delene og sjekker alle pakninger så kan det godt tenkes at du finner en ødelagt pakning eller noe annet som ikke er i orden. Det er ikke vanskelig å demontere / montere denne brenneren.

Kjøp deg et repp. sett og skift ut de delene som det er tvil om.

http://www.base-camp.co.uk/primus%20himalaya/expo-fuel.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har kontroll på at begge ventilene/kranene er skrudd opp. Og at flaska ligger rett vei. 

 

Og om pumpa virker greit på en annen omnifuel så kan vi jo utelukke den.    Skru av slangen inne ved brenneren og sjekk om det kommer bensin der.  Mener det det sitter en enveisventil i andre enden avslangen, den enden du kan skru løs fra pumpa og sette på gassboks. Mistenker egentlig at denne ventilen har hengt seg fast og ikke vil slippe igjennom noe.   Du kan eventuelt prøve slangen fra den andre primusen og se om det hjelper.  

 

Kommer det bensin igjennom slangen så sitter problemet etter denne. Men her har du jo egentlig gått igjennom alt så tror ikke det skal være noe.  Eventuelt sitter det noe stort inni der som må skylles/blåses ut uten dysa på plass. Men da burde det ihvertfall kommet noen dråper med bensin før det tetter seg igijen.  Eventuelt kan det fortsatt være tett inne ved spindelen, Ta ut dysa og blås ned i hullet med trykkluft eller en sprayboks med crc for eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å sjekke filteret som sitter i koplingen mellom slagen og røret. Om du åpner der sitter et lite hvitt filter. Plukk det ut med ei nål og kutt av den ytterste mm'en.

Gjorde underverker for min omni, som viste akkurat samme symptomer som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Tusen takk for mange gode innspill - og takk for supert tilbud borgern! Jeg drar så snart jeg får pakket pulken, og får låne en omni her jeg er nå. Jeg skal ta med meg alle forslagene her og gå nøye gjennom min egen omni når jeg kommer hjem igjen, og hvis jeg ikke løser det så setter jeg stor pris på det hvis du vil kikke på den med meg.

 

For å ta de tingene jeg har kontroll på: rikig dyse i bruk og den er renset, flaska ligger rett, filteret inn i brenneren er byttet.

 

Ville også satt pengene på skikkelig dyse-/kammerrens.

 

Har du byttet/sjekket filteret som ligger i enden av drivstoffslangen også? Kan være noe i veien med ventilen som skrus på pumpa også, selv om pumpa i seg selv er helt fin. Kan det ha kommet noe smuss inn her, som tetter ventilen (men som ikke har kommet videre til slangefilteret)? Denne delen ligger jo ofte ubeskyttet når brenneren er frakoblet.

 

Hva mener du  med kammerrens? Ventilen har jeg ikke sjekket, det er et godt poeng.

 

Hvis du får en gul og slakk flamme så kan det enten komme av for lite trykk eller for stor dyse.

Først sjekker du om du bruker riktig dyse. Til parafin er det den minste dysa, til bensin den mellomste og til gass den største.

Så er det trykket. Hvis du har en lekkasje et sted som slipper ut trykk så vil du oppleve at brenneren gir dårlig effekt og brenner med en gul slakk flamme.

Det kan også tenkes at det er en blokkering et sted mellom drivstoff-flaska og brenneren som fører til at det ikke kommer nok drivstoff frem til dysa. Da hjelper det ikke om trykket i flaska er på topp.

Hvis du demonterer alle delene og sjekker alle pakninger så kan det godt tenkes at du finner en ødelagt pakning eller noe annet som ikke er i orden. Det er ikke vanskelig å demontere / montere denne brenneren.

Kjøp deg et repp. sett og skift ut de delene som det er tvil om.

http://www.base-camp.co.uk/primus%20himalaya/expo-fuel.htm

 

Lekkasje er en mulighet jeg ikke har tenkt på, og slangen er heller ikke undersøkt. Skal følges opp. Jeg har sjekket alle pakninger jeg vet om, i alle fall.
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har kontroll på at begge ventilene/kranene er skrudd opp. Og at flaska ligger rett vei. 

 

Og om pumpa virker greit på en annen omnifuel så kan vi jo utelukke den.    Skru av slangen inne ved brenneren og sjekk om det kommer bensin der.  Mener det det sitter en enveisventil i andre enden avslangen, den enden du kan skru løs fra pumpa og sette på gassboks. Mistenker egentlig at denne ventilen har hengt seg fast og ikke vil slippe igjennom noe.   Du kan eventuelt prøve slangen fra den andre primusen og se om det hjelper.  

 

Kommer det bensin igjennom slangen så sitter problemet etter denne. Men her har du jo egentlig gått igjennom alt så tror ikke det skal være noe.  Eventuelt sitter det noe stort inni der som må skylles/blåses ut uten dysa på plass. Men da burde det ihvertfall kommet noen dråper med bensin før det tetter seg igijen.  Eventuelt kan det fortsatt være tett inne ved spindelen, Ta ut dysa og blås ned i hullet med trykkluft eller en sprayboks med crc for eks. 

 

Lurt å sjekke med gassboks! Og slangebytte for å finne ut hvor feilen ligger.

 

Takk igjen, alle sammen! Jeg skal oppdatere når jeg har funnet ut av det. Nå må pulken pakkes og vi skal ut i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også satt pengene på skikkelig dyse-/kammerrens.

 

Har du byttet/sjekket filteret som ligger i enden av drivstoffslangen også? Kan være noe i veien med ventilen som skrus på pumpa også, selv om pumpa i seg selv er helt fin. Kan det ha kommet noe smuss inn her, som tetter ventilen (men som ikke har kommet videre til slangefilteret)? Denne delen ligger jo ofte ubeskyttet når brenneren er frakoblet.

En forhandler jeg snakket med om dette problemet tok vekk filteret.  Min omnifuel funket mye bedre etter dette.  Bruker kun renset bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du  med kammerrens? Ventilen har jeg ikke sjekket, det er et godt poeng.

 

Jeg mener bare det hulrommet som ligger under dysa, hvor det flytende drivstoffet varmes opp/fordamper. På veggen i dette kammeret er det et hull til spindelen (blant de nederste gjengene), mulig det kan ligge noe smuss der. Vet ikke om dette hullet "stakes opp" når du skrur igjen spindelen, så det var bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkuratt samme problem, bare dette er førte gangs bruk, akkuratt kjøpt. Menne får den ikke til å brenne rent, det blafrer gule flammer og slukker etter litt. Har fulgt alle prosedyrer og forvarmet godt, men får den ikke til å brenne ordentlig. Har selvsagt byttet til 37 dyse, flaske ligger på ON, ventiler er åpnet. Kanskje jeg kan få gode tips på denne tråden istede for å øage egen tråd. Bruker blyfri bensin fra pumpa på bensinstsjonen.

Pumpe 20 ganger

Flaske på ON

Opp med ventil på flaska

Åpne justeringsventil et par sekunder for å fylle kammeret litt med bensin

Lukke justeringsventil

Tenne på

Åpne justeringsventil ettersom det begynner å frese og flammen dør ut.

Brenneren begynner å brenne blått men blafrer gul flamme og sort røyk, den vil ikke stabilisere seg uansett om jeg justerer mindre eller mer på ventilen og slukker.

Skjønner ikke en dritt jeg ass, sett på primus sin video hvor han gjør den samme måte bare det fungerer :)

Kan det ha noe med bensinen? Trudde disse gikk på nærsagt alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å pumpe mere.  Du kan pumpe til du kjenner det begynner å bli markant tyngre å pumpe. Mange som har opplevd at 20 pump er for lite.  Dette kommer også veldig ann på hvor mye drivstoff det er i flaska.   Det kan også være urenheter i systemer etter produksjonen, skru ut dysa og slipp ut litt drivstoff mens du holder primusen opp ned for å skylle ut eventulle urenheter.    

 

Og pumpebensin bør brukes utendørs. Ville ikke tatt med det inn i telt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med blafring så pass og på at den hvite slangen på pumpa skrår ute fra midten av pumpa. Den skal peke ned når pumpe ligger i ON.

Hvertfall på min omni så kan den vri seg så den ligger mer langs midten av pumpa. Da vil den fort dra inn luft når flaske ikke er full.

Har du full flaske merker du det ikke så lett men du merker det når du legger den i OFF. Siden slangen da fremdeles er i bensin og ikke over så vil den ikke slukke slik den skal. I Off skal slangen peke oppover slik at den kommer over fuelnivå. Det er en grunn til at flaske ikke skal fylles helt full.

Ligger flaske litt skrått kan det og skje at slangen ikke kommer over fuelnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at flaska ikke skal fylles full er først og fremst for å få plass til pumpa og muligens litt luft til å opparbeide litt trykk slik at man slipper å pumpe hele tiden i starten. Men tror ikke det er igjen mye luft etter at man stapper oppi pumpa. Flaska skal nok ikke ligge veldig feil før "stopp" metoden ikke virker før du har brukt opp litt av innholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er brenneren på vei tilbake til meg. I følge Primus var det tett i selve brenneren, og denne er nå byttet. Høres ikke ut som noe jeg kunne fikset selv, med andre ord. 

Jeg spurte etter tips for å unngå problemet:

Hvis du passer på å snu flaska til off, og la det brenne til det kommer luft og ikke drivstoff. Og etter turer brenne den med gass i noen minutter. Dette vil rense slangen og brenneren slik at det ikke blir stående flytende brennstoff i slangen og brenneren. Samt at du bytter brenselsfilter med jevne mellomrom.

 

Det med å brenne gass for å rense slangen og brenneren var ukjent for meg. Kanskje nyttig for flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.