Gå til innhold
  • Bli medlem

Havfiskesett fra Biltema.


REs

Anbefalte innlegg

Etter å ha fisket fra båt med et "havfiskesett", en stang og en snelle, fra Biltema i mange år, så hadde jeg nettopp en erfaringsoppsumering.

Jeg fisker for det meste i fjordene nord og øst for Stavanger og trenger ikke så veldig kraftig utstyr.

Stanga er fremdeles like fin, ringene viser ingen tein til rust eller annen slitasje og håndtak og snellefeste er helt fint. 

Snella er en enkel duplikatorsnelle, sort og gullfarget med en slik bøyle som sørger for at snøret legger seg jevnt frem og tilbake på spolen.

Snella er tydelig brukspreget, men fungerer fremdeles helt fint bortsett fra at håmdtaket på sveiven er løsnet. Akslingen som går gjennom håndtaket er klinket fast til metallet på sveiven og her er det en ring som har sprukket. Dette har ført til at håndtaket er løst, men henger på og er fullt brukbart, så lenge det varer. Usikkert å si om det vil falle av på neste fisketure eller ikke. 

Denne snella har selvfølgelig vert underlagt jevnlig vedlikehold med demontering, rengjøring og oppsmøring. 

Sist uke kjøpte jeg et nytt havfiskesett fra Biltema. 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Stenger/Havfiskesett-14222/

Stort sett for å ha en back up hvis håndtaket skulle ryke, men også for at min sønn skulle ha en stang som egnet seg bedre til fiske fra båt enn den vanlige haspelstanga.

Sist helg ble utstyret testet og førsteinntrykket var stort sett bra.

Den nye snella virket litt mindre "fast i fisken" enn den første. Den laget litt mer lyd i lager og mekanisme og de forskjellige delene virket litt løsere sammensatt. Med andre ord litt mer slarken.

Snella var utstyrt med 250m 0.40 sen av relativt billig kvalitet. (Slikt snøre som kommer av spolen som en spiral).

Men den gjorde jobben og resultatet ble en fin "ferdatorsk". http://www.aftenbladet.no/nyheter/Ferdatorsken-er-kommet-2645267.html

Stor nok til to middager for fire personer.

 

Nå gjenstår det bare å se om det nye utstyret holder like bra som det gamle.

Mitt gamle havfiskesett fra Biltema er faktisk det eneste fiskeutstyret jeg har prøvd meg på fra Biltema. Haspelsnellene deres er det nok å sveive litt på i butikken for å oppdage at de sikkert passer best der de er. Altså på hylla i butikken.

 

Det kunne være litt interessant å høre om det er noen andre erfaringer med dette utstyret.

Det er jo veldig billig og i mange tilfeller så får det litt hard medfart når det brukes i en småbåt hele året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Nå har jeg vert et par turer på fjorden og testet stang og snelle fra Biltema.

Det virket helt fint bortset fra at vanlig 0.40 snøre var lite egnet til å fiske på dyp over femti meter. Det ble nesten som å fiske med strikk.

Stavangers eldste og mest erverdige skipshandel, Helge Myhre, hadde opphørssalg :cry: og der fant jeg en FireLine med 40% rabatt.

Nå blir det nok en annen dans når svenskepilken går i vannet.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Nok-en-veteran-stenger-dorene-i-sentrum-3022804.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siste innkjøp fra Biltema har gjennomgått en liten modifikasjon. Vanlig 0.40 sen ble skiftet ut med 270 meter 0.39 FireLine Exceed.

Snøret laget litt støy mot toppringen på stanga og snøreføreren på snella og til å begynne med la den igjen noe gulfarve alle steder hvor den hadde kontakt med fast materiale.

Men etter en liten stund virket alt tilsynelatende bra. Det ble litt fisk og etter å ha hentet opp en del mellomstor lyr og faktisk noe makrell, selv om vi bare skriver slutten av mars, så begynte ting å skje. 

Bremsen på snella holder ikke, selv om den strammes maksimalt, og når det er fisk på må jeg bremse med tommelen på spolen. Selv uten fisk på, men bare en 200gr svenskepilk og ca. 50m snøre ute så slipper bremsen når jeg løfter stanga litt raskt.

Dette var ikke bra.

Med ca. 70m snøre ute og tre store lyr på en gang ble det umulig å sveive inn. Eneste muligheten var å holde spolen med tommelfingeren, trekke opp noen meter med stanga og sveive inn slakk når stanga ble senket.

Nå lurer jeg bare på om jeg skal gå tilbake og reklamere på denne snella eller om jeg skal åpne den og se om jeg finner ut hva som er problemet.

Et av problemene er vel kanskje at de som jobber på Biltema har liten peiling på hva jeg snakker om.

(Det opplevde jeg en gang jeg reklamerte på en liten sparkesykkel hvor lageret under styret gikk i oppløsning. Ekspeditøren kom med en masse absurde teorier om at brukeren selv var skyld i skaden, og det hjalp ikke at jeg prøvde å fortelle ham at slike ting faktisk var en del av jobben min og at jeg kanskje hadde litt bedre kunnskaper om slike ting enn det han hadde.)

Jeg får vente til over påske så får vi se.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Stenger/Havfiskesett-14222/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kanskje det kan være olje eller fett i bremselamellene. Har du vært raus med oljen? Det er vel bare å demontere snellen og rengjøre bremsen, har gjort det på en rekke sneller.  Men da ryker vel garantien. Så du får vurdere....

Nå har jeg demontert, renset lameller og skrudd det hele sammen igjen, og resultatet ble en del bedre, men fremdeles ikke helt bra.

Bremsen bestod av fire glatte stålskiver og mellom disse lå det to lys blå skiver som minnet om et eller annet plastmateriale og en skive av et mørkt, nesten sort, sammenvevd fibermateriale. Plastskivene var ganske blankpolerte med gråfarge fra stålskivene. Fiberskiven var bare lettere polert.

Alle skivene ble  avfettet og pusset litt ru med stålull før de ble satt sammen igjen.

Bremsen virker nå litt bedre, men ut fra konstruksjonen å dømme så vil jeg anta at jeg må gjøre samme operasjonen flere ganger pr. sesong for at den skal virke tilfredsstillende. 

 

Spørsmålet om reservedeler dukket selvfølgelig opp, og et raskt søk på nettet kunne kanskje avsløre produsent eller kanskje en slik fin oversiktlig deletegning som ligger i eskene til de fleste andre fiskesnellene jeg har. 

Etter en del søk med forskjellige kombinasjoner av navn og nummer var dette det nærmeste jeg kom.

http://item.taobao.com/item.htm?id=17524696009&

Ikke helt samme snelle, men det eneste som er forskjellig er at min ikke har dybdemåler og så er snørekapasiteten en tanke mindre.

 

Det nytter sikkert ikke å spørre etter reservedeler hos Biltema, kanskje de har bestilt fra samme nettside.   :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Frode_H

kjøpte selv en stang fra biltema i dag. kombistang 6'/9'. noen som har erfaring med denne?

kjøpte denne ene og alene for å få en 9' med høy kastevekt, da jeg skal bruke noen søkker som kun er levert fra 100gram og oppover.

men jeg ser også at pilke toppen ser meget kraftig og solid ut. mye kraftigere enn abu 6' båt stangen jeg har. men om den tåler større belastning er jo en helt annen sak. men kanskje lettere å dra opp større fisk med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene til Biltema pleier stort sett å være ok. Det svake punktet er ofte ringene. De irrer / korroderer lett i kontakt med sjøvann og så kan noen være litt enkle / svake i snellefeste.

Haspelsnellene til Biltema derimot bør du holde deg unna hvis du ikke bare skal ha en snelle som skal ligge og slenge i båten eller i bilen en sesong og kastes etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frode_H

fikk prøvd stangen litt i dag. og den var overraskende god å kaste med. brukte en billig Abu snelle i typisk 6000 størrelse med 0.40 mono snøre, 71g søkke og enkel krok med agn. det kastet passelig langt og stangen hadde en veldig fin følsomhet. til tross for tykkelsen.. bittesmå agnfisk kjentes godt når de nappet i agnet. dessverre var dette det eneste som nappet før vinden tok overhånd, og jeg bare måtte pakke sammen og dra.

alt i alt kan en vel si at stangen var verdt pengene(hele 169,-) :mrgreen: det gjenstår fremdeles å se hvordan den håndterer 10Kg torsken som kommer i Desember :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

prøvde på en liten strekktest hjemme på den stangen i dag. da med pilke delen (som jeg ikke skulle bruke) jaggu sa jeg møkk. hadde ikke engang nådd 10Kg før det sa pang og stangen knakk nedenfor ring 2 fra topp. min 7' Daiwa stang for ferskvann og kaste vekt 3-15g taler mere enn dette. 

så for all del. ikke dra opp mere enn pilken med dette:D

post-12978-0-65966200-1382831954_thumb.j

post-12978-0-11732000-1382831979_thumb.j

post-12978-0-51355100-1382831999_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 kg direkte på stangen er en betydelig vekt, da. Jeg ville i hvert fall ikke ha utsatt en 3-15g stang for 10 kg direkte, siden du nevner akkurat det.

 

Men om dette er sterkt avvikende fra forventet styrke skal du få byttet den.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

det var nok passe langt unna 10 kg merke.

og nei. byttet blir den nok ikke. klaget på. JA. men blir nok å gå for en 13' DAM sea sniper surf i stedet:)

tuppen hadde vel en bøy på 10cm relativt til holdepunktet 60cm nedenfor (kun denne topp delen ble testet)

det er IKKE mye bøy.

dog godt mulig at dorge tuppen tåler mere. til tross for tynnere tupp. denne vil gi mere bevegelses frihet i materiale.

men som pilkestang på tyngre skyts. finn noe annet:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese folks erfaring med Biltemagreier.

Handler en del på "Feiltema" selv, men da stort sett håndverktøy og litt skruer og muttere og denslags.

Litt av "problemet" med Biltema er at man aldri vet når de har byttet leverandør. Det som var billig og hadde en akseptabel kvalitet i fjor, kan være billig(ere) og være totalt ubrukelig i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke alt de selger på Biltema er topp kvalitet, men svært ofte så er det en sammenheng mellom pris og kvalitet.

Det er jo en grense for hvor billig det går å produsere en vare uten at det går ut over kvaliteten.

Men jeg kjøpte nettopp en brannsafe på Biltema. Du vet en sånn til å oppbevare "blodige diamanter og svarte penger" i.

Har lite med friluftsliv å gjøre, men det er plass til fjellskoene mine i den.

Denne var ikke lagervare på butikken i Sandnes og når den endelig kom så ombestemte jeg meg og ville heller ha en annen.

Det ble da en del frem og tilbake, men en ting er helt sikkert. Servicen var det ingen ting å si på. Bare et stort smil hver gang jeg var i kontakt med dem, varen ble fraktet til og fra bilen min hver gang uten at jeg løftet en finger, og ny vare som normalt skulle ha ca. 2 ukers leveringstid ble levert i løpet av noen timer og hentet av meg neste dag.

Så "heia Biltema", selv om ikke alle varer kan sammenlignes med tilsvarende med tidobbel pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var ny stang kommet i hus. Endte opp med en Kinect Waterspeed 12.3' med kastevekt på 40-130g. Men her trengs da en multiplikator snelle, da det er en Trigger stang.

og prisen, den ble ikke stort mere enn Biltema stangen :D hele 299,-

Kjøpte samtidig også en Lawson Explorer 10' 15-45g til den fine sum av 299,-

Med en samlet ordinær pris fra Skittfiske på totalt 1698,- så må jeg si meg fornøyd med prisen:)

Snelle til Lawson stangen blir Mitchell Avocet gold 4000. Om det ikke dukker opp et godt tilbud innen snellen skal kjøpes da:)

Multiplikator snelle er litt mere usikkert ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.