Gå til innhold
  • Bli medlem

Nei til unødvendig snøscooterkjøring i norsk natur


olaskaansar

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er vell de færreste som ønsker fri sneskuterkjøring. I kommunen jeg bor i (Nord-Troms) er det tilrettelagt sneskuterløyper og definitivt nei til barmarksløyper for ATV.

Dette fungerer og har fungert i åresvis.

Synes i grunn det er sidrompa og egoistisk å tenke at naturen er kun for de som går på ski, truger eller til fots.

Alle går ikke på ski, mange av oppvoksende generasjon er motorintereserte. Klarer ikke å fange opp alle med ski og appelsiner.

Sneskuter og friluftsliv er en sunn hobby, sammenlignet med mye annet. Jeg ser ikke noe galt i det.

Mange av de hær oppe har fått sin intro til friluftsliv gjennom sneskuterturer med mor og far.

I dag om en blir tatt utafor løypa svir det hardt. Bøtenivået henger ikke på greip med forseelsen, men det er en annen sak.

Jeg er for tilrettelegging og å slå hardt ned på de som kjører ulovlig. Men da innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

10-15 tusen (som det ligger påi dag) svir for de fleste

Jeg har gått mye på fjellet og også etter sneskuterløyper, du må virkelig lete hardt for å finne spor sommerstid etter sneskuter.

De fleste spor jeg ser er etter samenes trekkveier, de kjører året rundt uten hensyn til natur.

Tror nok det er en helt annen sak ang. snøscooterkjøring i nord-norge, med masse areal, tradisjon for det og kultur, enn andre plasser i Norge.  Akkurat som feks i Canada eller deler av USA.  Samtidig bør man være noe forsiktig med og åpne for mye, hadde vært leit om kommersielle interesser (les grunneiere som styrer lokalsamfunnet) hadde fått lov og plutselig sette opp scooter-kjøring tvers over de fleste nasjonalparker. Husk grunneiere tenker på en ting...peng...og de driter i storsamfunnet eller naturen eller folk flest.  Bare se på hvordan de forvalter vassdrag. Om noen bonder eller rein-driftere kjører scooter i nord norge eller troms er nok noe annet enn og sette opp scooter turisme tvers over Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at det å møte folk på ski på "viddene" her i Agder hører også til sjeldenheten. 

95% av skifolket (min mening) går i løypene og de faste traseene. De beveger seg kun få km utenfor dette området. De fleste som går på ski, gjør dette som en dagstur, og da kommer de ikke så langt innover heiene.

Noen få legger ut på lengere turer med telt eller hytteovernatting. Da er det oftest turistløypene som blir brukt.

Men det er jaggu ikke mange som trasker avgårde i dagesvis med ski på beina. De få som går milevis på ski trur jeg aksepterer at det kommer en snøskuter kjørende forbi eller ser sporene av en. 

 

De som liker snøskuteren minst er de som har satt av lørdagen til å gå på ski og nyte stillheten. En skuter som kommer kjørende vil ødelegge denne stillheten i 5 minutt og legge igjen noen stygge spor. (Selv om de går i skutersporet etterpå siden det er lettest).

Mange mener at bare det og komme til et område der man ser spor etter flere skutere, er med på å ødelegge følelsen av å være alene i fjellet. Det var jo derfor de satt av denne lørdagen. Være alene i fjellheimen. De har jo stampet 2 timer utenfor løypene for å være alene i "villmarka".   Og det kan fort bli 2-3 uker til neste gang de har mulighet for å gå tur igjen.  Da blir skifolket sint. 

 

Så det å forlange stillhet og urørt snø mener jeg er litt voldsomt.

Når jeg kommer padlene i kanoen min ned elva eller på et vann langt inne på heia en stille sommerkveld, blir ikke jeg sint når det kommer en båt. Jeg akseptere det, og etter noen minutt er det stille igjen. Om det er flere båter som bråker og herjer rundt, padler jeg en annen vei.

Bra sagt...men husk Canada og USA, der scooterkjøring kan bli til tiders ganske voldsomt...dvs de tar en hel fjell-side.  Spørsmålet er om vi skal slappe av og la de tilstandene råde her? Det kan jo tros alt skje.....kanskje de burde få sine egne fjell-sider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger utvilsomt å bevare villmarksområder fri for motorferdsel. Områder man bare får tilgang til hvis man gidder å gå noen mil på ski, områder man kan oppleve virkelig stillhet. Og ja, det er ingen tvil om at scooterstøy bærer laaaaaaangt innover fjellheimen. Dette er det ingen tvil om. Dersom det er flatt må man milevis avgårde for å ikke høre scooterstøyen. Evt så må man bak fjell. Dette vet jeg godt ettersom jeg går mye på skitur der folk kjører scooter. Støyen bærer langt utenfor løypene. Jeg kjører scooter selv også, så jeg tilhører heller ikke scootermotstanderne. Dersom scooterkjøring slippes helt fritt, evt hvis det blir alt for mange løyper er det ingen tvil om at veldig mange, underrtegnet inkludert, hadde fått redusert livskvalitet. Motorferdsel i utmark må også begrenses av hensyn til dyrelivet.

Jeg mener at dagens ordning er et relativt bra kompromiss. Hytteeiere kjører til hyttene sine og det finnes mange lovlige isfiskeløyper og i Nord - Troms og Finnmark er det rekreasjonsløyper.

Men det burde være være mulig å opprette enkelte rekreasjonsløyper, uten for store konflikter med stille villmarker. Dette kan gjøres på en relativt enkel måte. Man kan feks lage scooterløyper ved siden av bilveiene. Hvorfor skal man absolutt kjøre bil om vinteren...? I vinterlandet Norge er det like naturlig å kjøre scooter, sånn er det i Finland. Scooterløyper parallellt met bilveier hadde ikke ødelagt stillheten i fjellheimen. Videre kan man lage noen scooterløyper beregnet på morrokjøring i nærheten av bebyggelsen rundt omkring, løyper som ikke stikker inn i stillhetens rike. Hvis man hadde gjort dette regner jeg med at de aller fleste vært fornøyd...?

Helt enig, og veldig bra innlegg! Ble en lang natt og ble noe ivrig her! Men er ikke så riktig sikkert at hytte-eiere (bortsett fra de som er glad i sledding) hadde vært enig!  Nå har jeg brukt en del tid på og se hvordan sleddere ødelegger pudderet i BC og Colorado, må nesten prøve det selv snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg, ble noe ivrig her! :-P  Men igjen, (og jeg tipper de fleste sleddere er FRP velgere, og kvinnene har samme hårfasong som Siv Jensen  :-P ), vi kan jo ta dette her på god gammeldags FRP/Høyre vis...altså kapitalisme/sammfunnsøkonomi....

 

Du har en negativt virkning/externality som de sleddere påfører en del andre i samfunnet (bråk hovedsakelig) som de ikke betaler for (en slags forunrensning). Da er løsningen og finne ut hvor mye det bråket koster (eller hvor mye vi andre i samfunnet er villig til og betale for og bli kvitt det), så har vi muligens en pris på bråket. Da må politikerne bestemme om VI naturelskere skal betale for det, eller om de skal botelegges, eller eller osv.

 

Det er det gamle ¨tragedy of the commons' igjen...at en negativt eksternalitet blir ikke tatt hensyn til i kalkylen (ja mange andre også, bl.a. vassdrag, estetisk forurensning fra monstermaster osv, vindmøller etc etc).  

 

Noen som har lysst å komme med noen tall? Hvor mye i skader (i kroner dog) sledding påfører oss andre...skal alle sleddere få f.eks. en avgift på feks 30,000 kroner fordi de ødelegger for ikke-eiere av scootere...osv...

 

Nåja jeg er like rabiat når det gjelder norske bonder, og vanlig forbrukere, men det forbli en annen sak! Gammel sammfunnsøkonom her...som har vært omtrent overkjørt av en vannscooter og ikke særlig vennlig mot uregulert motorisert ferdsel :shock:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hva menes med sledder? Hundekjøring???

 

For min del kan de verne omså hardangervidda og jotunheimen igjel.

Hær oppe i Finnmark og Nord-Troms har vi ett system som fungerer, hadde vi fått mer selvstyre til kommunene hadd det vært perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med sledder? Hundekjøring???

 

For min del kan de verne omså hardangervidda og jotunheimen igjel.

Hær oppe i Finnmark og Nord-Troms har vi ett system som fungerer, hadde vi fått mer selvstyre til kommunene hadd det vært perfekt.

Hei, beklager det, på godt amerikansk heter det og driver med snøscooter...'sledding'....ble noe slitsomt og skrive snøscooter hele tiden.  En til deg forresten...må prøve det en gang....

 

 

Nåja hvis jeg hadde en RPG tilgjengelig på det tidspunktet og sett han der...mens jeg var på topptur gjennom det nydelige pudder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forresten vi forstår at scooter er viktigere enn bil der oppe...du må huske det er en del på forum som ligger sør for Tromsø...vi forestiller oss vel scootere i Oslomarka, eller Hardangervidda osv...(jeg bor i Vestlandet, dere kan gjerne kjøre gjennom Slottsparken for min del!)  :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja hvis jeg hadde en RPG tilgjengelig på det tidspunktet og sett han der...mens jeg var på topptur gjennom det nydelige pudder....

 

Bare innrøm det, det så herlig ut :)

 

Btw, sjansen for at du hadde kommet deg til mange av scooterområdene i BC uten noe løype å følge.., er lik null. Her snakker vi virkelig dyp snø og bratt terreng. Tror du hadde brukt 1 uke på å komme deg dit i såfall(uten oppakning), og så var det dette med mat og vekt da :) Tror du måtte se langt etter det pudderet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite definisjonsspørsmål: Er snøscooterkøyring friluftsliv? Klart  ein kan bruke snøscooter som eit redskap for å utøve friluftsliv ved å bruke den tll transport,men er snøscooterkøyring i seg sjølv å rekne som friluftsliv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt...men husk Canada og USA, der scooterkjøring kan bli til tiders ganske voldsomt...dvs de tar en hel fjell-side.  Spørsmålet er om vi skal slappe av og la de tilstandene råde her? Det kan jo tros alt skje.....kanskje de burde få sine egne fjell-sider....

 

Ja, ser her... forestiller meg at det lett kan bli slik om det blir lov for alle å kjøre snøskuter over alt uten begrensning. Åååå ser bare så superkoselig ut altså....

eller ikke!

 

Dette er nettopp slik naturen i norge bør og skal være fri for. Fyttikatta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager det, på godt amerikansk heter det og driver med snøscooter...'sledding'....ble noe slitsomt og skrive snøscooter hele tiden.  En til deg forresten...må prøve det en gang....

 

Nåja hvis jeg hadde en RPG tilgjengelig på det tidspunktet og sett han der...mens jeg var på topptur gjennom det nydelige pudder....

 

Skulle lett sendt i vei en spade eller en stav mot noen som holdt på slik. Hvis man skal holde på med dette kan man bare kjøpe seg et videospill eller simulator i steden. Dette har ikke mye med naturopplevelse å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som ønsker snøskuter-kjøring fritt. Hva blir det neste, når fly eller helikopter blir så billige at alle kan kjøpe seg ett. Skal det også være fritt å bruke over alt?

Eksempel: Du tar med det familien ut på tur i skogen for å oppleve naturen. Du har nettopp funnet en fin plass i sola, tatt av ski og pakker ut matpakka og kakaoen. Du hører noe som durer i det fjerne. Der ut av skogholtet, kommer det en gruppe med 20 snøskutere fra en bedrift som er ute å teambuilder.. De durer rundt på kryss og tvers uten mål og mening som hodeløse høns på jakt etter ett hode. Så kommer hansen, nilsen og jensen som har avtalt å lande på den fine åpne plassen der du sitter ved siden av, for å ta en kaffekopp før de må videre til hytta som ligger på hemsedal. De flapper ned med helikopterene sine så snøen legger seg mitt i snørra på 3-åringen din som sitter i pulken og begynner å grine. Dama di sitt hår kommer i uorden og hun sier hun må hjem, og brillene dine flyr av deg og lander i kaffen. Du kan ikke se noe lenger. Du bare hører motorer, og du bare smiler og ler, fordi dette er helt vanlig og bare morro, og tenker "det går over snart, eller så bare flytter jeg meg". Så kommer de som har råd til fly... Stordalen suser over deg med åpen etterbrenner, fordi han har lyst til å sette ny fartsrekord over nordmarka, i F-16! Det er jo lov og han har penger...og lyst, så hvorfor ikke? Det rister i trommehinnene dine så du tror de skal løsne og falle ut, men du bare ler..."Det skal vel være sånn da?" humrer du, akkurat som Atle Antonsen i ting som irriterer. 

 

Men det skal ikke være sånn. Det skal være stille i naturen, med mulighet for å høre den, og oppleve den slik som den har vært før det ble så mye folk og jævla bråkemotorer. Skjønner? Det er sånn det skal være..

 

Om noen driver å herjer rundt på steder som BC eller steder hvor ikke det er masse folk på tur, eller det ikke er noen i det hele tatt som blir irritert. Så ser jeg ikke noe behov for å hindre folk i å kjøre skuter. Men her i Norge, så er det så mange folk som har lyst til å være i naturen, gå fra hytte til hytte i ren og urørt natur uten motordur og støy, og forurensning. 

 

Stemmer for avgjørelse på sveitsisk metode - folkeavstemning i lokale og nasjonale saker, det gjøres en folkeavstemning så blir alles mening hørt, kun da vil det bli rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle lett sendt i vei en spade eller en stav mot noen som holdt på slik. Hvis man skal holde på med dette kan man bare kjøpe seg et videospill eller simulator i steden. Dette har ikke mye med naturopplevelse å gjøre. 

Det er fantastisk å kjøre i sånne forhold! Både nedover med ski og oppover med skuter. Jeg gjør begge delene :)  

Jeg ser ikke problemet med at noen kjører slik? Hvorfor er det så ille at han leker seg med skuteren? Hva om han kom kjørende med begge skiene på bakken og en slede full av unger bak? Hadde du sendt en stav mot han da også?  For det er jo ikke mindre ulovlig.

Nei, slapp av folkens. Dere kommer ikke til å se denne lekekjøringen noe mer om det blir lettere å få løyve. Som sagt tidligere skjer denne kjøringen i STOR skala i dag. Men heldigvis ikke der folk går på ski. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp. Var på snøscootertur tidligere i dag. Hadde håpet å få se noen av Finnmarksløp -deltagerene, men jeg var nok litt for tidlig ute. Fikk istedet nytt  fjellets ro og fred da jeg tok meg en liten rast rett ved siden av kommunens "mest trafikkerte" snøscootertrasé :cool:  Må si jeg faktisk var overrasket over hvor nært scooterene måtte komme før jeg la merke til at dem kom kjørende. Til og med en hel scootersafari passerte(20 scootere) og lyden forsvant 30 sek etter at de passerte.

 

Satt 1 time i solen, og i løpet av den tiden passerte kun 2-3 scootere + denne turistsafarien da. Folk er slappe  :???:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite definisjonsspørsmål: Er snøscooterkøyring friluftsliv? Klart  ein kan bruke snøscooter som eit redskap for å utøve friluftsliv ved å bruke den tll transport,men er snøscooterkøyring i seg sjølv å rekne som friluftsliv? 

Friluftsliv er helt klart et vidt begrep, men snøscooterkjøring er og blir en motorsport på linje med bilkjøring.

Klart man kan kombinere scooterkjøring og pilketur eller hva det skulle være,men med friluftsliv er min

første tanke fysisk aktivitet i naturen helst uten noen form for motorisert kjøretøy.

Mulig jeg er traust og sidrompa.. men en en ting er jeg sikker på.. enda mer sidrompa blir man av og kjøre snøscooter unødig

i norsk natur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp. Var på snøscootertur tidligere i dag. Hadde håpet å få se noen av Finnmarksløp -deltagerene, men jeg var nok litt for tidlig ute. Fikk istedet nytt  fjellets ro og fred da jeg tok meg en liten rast rett ved siden av kommunens "mest trafikkerte" snøscootertrasé :cool:  Må si jeg faktisk var overrasket over hvor nært scooterene måtte komme før jeg la merke til at dem kom kjørende. Til og med en hel scootersafari passerte(20 scootere) og lyden forsvant 30 sek etter at de passerte.

 

Satt 1 time i solen, og i løpet av den tiden passerte kun 2-3 scootere + denne turistsafarien da. Folk er slappe  :???:

 

Helt fantastisk, kun 22-23 scootere på 1 time.. det er cirka det jeg ser av scootere i løpet av et helt år her i midt norge når jeg er på ski.

 

Sitter og leser litt om utslipp på snøscooter på SIF sin hjemmeside og det er interesant og se at de argumenterer med at NOx utslippene fra fly er større enn fra snøscooter på Svalbard selv om Svaldbard er den plassen i Norge med størst scootertetthet. Ergo mener de at snøscootere ikke er noen grunn til utslipp. Scooterne på Svalbard står for 2,8 % av utslippene, mens fly utgjør 97,2 %. Flott argument for at scooter kjøring ikke påvirker miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på en liten båltur i skogen her hjemme. Da jeg stoppet for å lage bål slapp jeg hundene mine løs, siden de liker å leke fritt mens vi pauser. De holder seg i nærheten, muligens i visshet om at pause og bål innebærer godbiter til dem også. Ulempen er min nyanskaffede buhund, som elsker å jage biler. Under pausen kom det en snøskuter kjørende like i nærheten, og hunden stakk etter. Jeg vet jo at noen kjører fort på skuter, så jeg ble redd for at en kjeftende liten hund kunne komme i veien. Alt gikk bra, men det var ikke gøy å frykte påkjørt hund langt til skogs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk, kun 22-23 scootere på 1 time.. 

 

 

Ja, og likevel var det så stille og rolig, kan du skjønne..?

Jeg satt ca 50 meter fra løypa og duren fra scooterne som passerte var svak, og du som skigåer kunne jo bare gått noen hundre meter innover terrenget så hadde du helt glemt at det gikk en scooterløype der. Men som scooterhater ville du nok helst fulgt skiløypa og ikke scootertraséen tenker jeg :mrgreen:  Da hadde du ikke sett en scooter før du kom til fjellstuen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på en liten båltur i skogen her hjemme. Da jeg stoppet for å lage bål slapp jeg hundene mine løs, siden de liker å leke fritt mens vi pauser. De holder seg i nærheten, muligens i visshet om at pause og bål innebærer godbiter til dem også. Ulempen er min nyanskaffede buhund, som elsker å jage biler. Under pausen kom det en snøskuter kjørende like i nærheten, og hunden stakk etter. Jeg vet jo at noen kjører fort på skuter, så jeg ble redd for at en kjeftende liten hund kunne komme i veien. Alt gikk bra, men det var ikke gøy å frykte påkjørt hund langt til skogs..

 

Er det scootern sin skyld at du ikke har kontroll på kjøteren din?

 

Er ikke gøy å ferdes i skogen og bli "angrepet" av snerrende kjøtere, men som eieren bruker og si: de er ikke farlige de biter ikke så hardt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp fordi de hører lyden av motor som nærmer seg sakte men sikkert og blir vant til den, slik at når den blir borte når du stopper, så skjønner de at det har vært masse lyd i nærheten, og at det da er fare på ferde. 

 

Elgen skjønner jo ikke hva en bil er, siden den ikke beveger seg som ett dyr, ikke ser ut som ett dyr, ikke høres ut som ett dyr osv...eller kanskje de liker å se på biler? kanskje de teller dem og fører statistikk? 

Så implisitt mener du at dyrene ikke hører når man kommer gående?

 

 

Ærlig talt; debatten handler ikke om at det skal bli full frislipp i verste stil, de forslagene som foreligger i Stortinget er at kommunene selv skal få regulere ved hjelp av plan og bygningsloven. Dette innebærer at grunneiere kan stoppe forslag om å legge løypetraseer på sin eiendom, og med tanke på at staten gjennom fjellstyrer og Statskog styrer særdeles store deler av Utmarksnorge - og følgelig kan si nei, er enhver framstilling om at at dette kommer til å skape fullt kaos med scootere overalt mer enn måte å skape steile fronter enn å gå konstruktivt inn i debatten. Sannsynligvis vil det bli løyper i kommuner med store private utmarksareal, og en allerede utviklet snøscooterkultur, Setesdal, deler av Sør-Trøndelag, Indre - Namdal, kommunene langs grensa til Sverige i Nordland. Å leve i den merkverdige villfarelsen at dette vil føre til opphopning av snøscootere i nasjonalparker, på Hardangervidda, i Jotunheimen, i Oslomarka er utelukkende tøv man trekker fram for å gjøre saken mer alvorlig enn den er og på uærlig vis mobilisere støtte blant folk som ikke evner å sette seg inn i tingenes reele konsekvenser. Likeledes er det en avsporing å trekke inn barmarksferdsel - det setter varige skader.

 

Forøvrig - forby gjerne snøscootere som er lite egnet til å kjøre pent med.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI eg trur du har rett i at det ikkje blir frislepp. Sannsynlegvis blir det, om endringa blir vedtatt, mykje strengare i praksis enn dei fleste tilhengarane av lovendringa trur. Når eg les innlegg på ulike forum så ser eg fort at svært mange trur at no blir det gode muligheiter for scooterkøyring i utmark.  Desse trur eg kjem til å bli veldig skuffa. Som du seier det er fortsatt grunneigar som bestemmer, og grunneigar er nesten alltid private eller staten . Kommunal utmarkseigedom omfattar svært lite areal..

Litt lettare vil det kanskje bli i områder med det du kallar snøscooterkultur. Svært mange stader er det ikkje slik kultur og der trur eg mange grunneigarar vil vera skeptiske, for kva har dei igjen for dette? .. Om dei då ikkje ser eit inntektspotensial og set høg leige for slik bruk,men då blir det straks mindre interessant for brukarane..Og korleis skal ein kontrollere dette i praksis? 

 

I min kommune finns det  grunneigarar som er skeptiske til at det er store hyttefelt på nabogrunnen der det samtidig er dårlig med  skiterreng. Resultatet blir at eigedomen til dei som ikkje eig hyttefelta blir brukt til skiterreng, uten at dei som eig skitterenget får 5 øre for dette. Skigåarar kan dei ikkje nekte,men eg kan aldri tru at dei vil tillate at hyttefolket brukar snøscooter til rekreasjonskøyring på deiras eigedom. I allefall ikkje utan at dei får rikeleg kompensert økonomisk for dette.  Og eg forstår dei godt, kvifor skal dei holde gratis rekreasjonsområder for snøscooterfolket?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så implisitt mener du at dyrene ikke hører når man kommer gående?

 

 

Ærlig talt; debatten handler ikke om at det skal bli full frislipp i verste stil, de forslagene som foreligger i Stortinget er at kommunene selv skal få regulere ved hjelp av plan og bygningsloven. Dette innebærer at grunneiere kan stoppe forslag om å legge løypetraseer på sin eiendom, og med tanke på at staten gjennom fjellstyrer og Statskog styrer særdeles store deler av Utmarksnorge - og følgelig kan si nei, er enhver framstilling om at at dette kommer til å skape fullt kaos med scootere overalt mer enn måte å skape steile fronter enn å gå konstruktivt inn i debatten. Sannsynligvis vil det bli løyper i kommuner med store private utmarksareal, og en allerede utviklet snøscooterkultur, Setesdal, deler av Sør-Trøndelag, Indre - Namdal, kommunene langs grensa til Sverige i Nordland. Å leve i den merkverdige villfarelsen at dette vil føre til opphopning av snøscootere i nasjonalparker, på Hardangervidda, i Jotunheimen, i Oslomarka er utelukkende tøv man trekker fram for å gjøre saken mer alvorlig enn den er og på uærlig vis mobilisere støtte blant folk som ikke evner å sette seg inn i tingenes reele konsekvenser. Likeledes er det en avsporing å trekke inn barmarksferdsel - det setter varige skader.

 

Forøvrig - forby gjerne snøscootere som er lite egnet til å kjøre pent med.  

 

 

Jeg håper du har rett  :-)    Debatten på nett og i media er ellers veldig lite nyansert.

 

Det er ikke den stillegående snøscooteren som brukes til transport langs en scootertrasé som er eller vil være problemet, problemet er de som driver villmannskjøring i og utenfor traséene med scootere som er langt fra stillegående.

Har både sett og sett spor etter hillclimbing med snøscooter, denne aktiviteten kan høres over store områder og den kan foregå i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere fatte at folk har ulike interesser, og alle kan ikke være like. Dere kan ikke forvente å ha naturen helt alene. Fremstår som en gjeng egoister.

Jeg kan ikke fordra hester i marka, men kaster hverken staver eller rpg etter de av den grunn. Kompromiss må alltid inngås for å ivareta interesser til forskjellige grupper. Som sagt av flere gjennom denne tråden er ikke støyen fra en snøscooter særlig stor, i alle fall ikke så fort du får litt avstand fra den. Snø er veldig lyddempende.

Det bør naturligvis reguleres, men ikke forbys. Motorisert ferdsel bør etter min mening være forbudt i nasjonalparker, men ikke i vanlig skog og mark. Snakker da ikke om at atv folket skal få frie tøyler til å kjøre i filler skogen, men for eksempel åpne for at kjøring på skogsbilveier og lignende er tillatt. Helt sikkert noen som vil ta seg en avstikker fra veiene, men de samme personene ville gjort det uansett. Motorsykkelkjøring på grusvei og skogsbilvei er fantastisk, ikke kom her å ha noen annen mening med mindre du har erfaring på området.

 

Naturen må vernes, men det får være grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.