Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiltak for mer hverdagstrim.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Annonse

Er jo mulig å ta handleturen til fots med stor sekk på ryggen og. Fin trening for å holde turformen vedlike.

Sykkel med henger kan brukes om det er litt lenger til butikken. Ski og sikkert.

Evt kan man bevist gå hjemmefra til buss/tog/bane noen minutter for sent slik at man må løpe for å rekke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg hund igjen i sommer og er naturlig nok mer i aktivetet til daglig av den grunn. Det jeg også begynte med (og burde begynt med før jeg fikk hund) er at jeg hver tur kaster tursekken på ryggen med x antall kilo. Dette gir en fin trening året rundt. Jeg har nemig startet på 2 ukers turer hvor jeg har sekken tungt lastet og det er lenge siden jeg sist gikk med sekk, og det kan fort bli litt unødig mye banning over hvor lite grunnlaget har vært....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Hva med en kjapp joggetur (eller skitur nå på vinteren) og litt styrketrening et par ganger i uka i stedet for å tenke ut alle mulige kreative metoder for å gjøre hverdagen mer komplisert og slitsom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en kjapp joggetur (eller skitur nå på vinteren) og litt styrketrening et par ganger i uka i stedet for å tenke ut alle mulige kreative metoder for å gjøre hverdagen mer komplisert og slitsom?

 

Fordi dette er trening, og trening er kjedelig.

 

Å gå tur derimot, kansje med et kaffebål og en pølse fra sekken, det er en hel liten opplevelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Fordi dette er trening, og trening er kjedelig.

 

Å gå tur derimot, kansje med et kaffebål og en pølse fra sekken, det er en hel liten opplevelse.

At trening er kjedelig er din mening, og neppe noe alle vil være enige i. Og selv om det er kjedelig, kan det være ganske kjekt. At en dagstur med kaffebål er en flott opplevelse tror jeg derimot alle her på forumet kan stille seg bak, inkludert meg. Men du svarte vel egentlig på noe helt annet enn det jeg skrev. Poenget mitt var:

Det må da vel være vel så kjedelig å gå av bussen to-tre stopp for tidlig, alltid ta trapper i stedet for heis, bruke trillebår til butikken, klippe gresset med gammeldags klipper uten motor osv., alle de tingene som folk synes er så grei hverdagstrim. Ærlig talt, det er jo ikke trim å gå et par meter ekstra, det er bare mas. Og hvis man er i så dårlig form at det å ta et par skritt er trim, så er kanskje ikke dette forumet stedet. Det jeg mente med min kommentar er at sånne ting er meningsløst tungvindt, og jeg tror ikke noe på at folk gjør det særlig aktivt uansett, i en stresset hverdag hvor ting skal ordnes. Skal det ha en effekt må du fly rundt med trillebåren opp trapper flere ganger i uka, ikke bare en gang i året, rett etter nyttårsaften. Så jeg foreslo litt god gammeldags trening. Ikke noe fancy, sikkert litt kjedelig, men dersom det er "trim" som er poenget så er det det eneste som funker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så detå være i god form er altså et krav for å være med i dette forumet?

Da bør vel jeg trekke meg tilbake herfra da, som syns det er god trim å gå til barnehagen og hente tassen, gå til butikken, og ta trappa isted for heisen når jeg kan. For dette forumet er "kansje ikke steded for meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke missforsto tvprogrammet Puls på NRK nylig så hadde man ikke så mye utbytte av å trene to tre kvelder i uken på treningssenteret hvis reten av uken ble tilbrakt på en kontorstol, et bilsete og i tv-stolen.

Jeg sykler til jobben. Ca. 16km hver vei og det prøver jeg å holde på med hele vinteren også så sant vær og føreforhold ikke gjør det livsfarlig å bevege seg ute på to hjul. Stavangerområdet er jo ikke akurat kjent for å være et vinterspots sted, selv om dette har endret seg noe de siste årene.

(Kanskje sekstitallets vintre er på vei tilbake?)

Ellers prøver jeg å få med meg en god søndagstur på 4 - 5 timer så ofte som mulig, men uheldigvis er det bare en søndag i uka.

 

Til informasjon så har nå Aker Solutions flyttet kontorene sine fra Strømsteinen øst i Stavanger sentrum til Jåttåvågen. 2100 ansatte måtte i utgangpunktet dele på 417 parkeringsplasser. De klarte, etter trussler om at ansatte ville slutte, å få 300 ekstra p-plasser og søker nå om ytterligere 400.

Kontoret ligger 30 meter fra togstasjonen, men toget går mellom Stavanger og Eigersund og flertallet av de ansatte bor helt andre steder enn der det er naturlig å reise med tog. Da blir det buss, med et tillegg i reisetiden på fra en halv til en time. Bussene står jo i de samme køene som bilene.

Alternativet blir da sykkel og etter hvert så kan nesten sykkeltrafikken i stavangerområdet sammenlignes med en by i Danmark.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.8358312

 

Jeg slår gjerne et slag for sykkelen.

 

I dag passerte jeg telleverket i Møllebukta Hafrsfjord ca. kl. 06:20 og da som sykkel nr. 16.  

En fin sommerdag passerer det sikkert et par tusen sykkler her hver dag.

http://www.stavanger.kommune.no/Tilbud-tjenester-og-skjema/Natur-og-miljo/Transport1/Sykkel-i-Stavanger1/Sykkeltelleren-ved-Mollebukta/

Vi er ikke kommet lenger enn til 20. februar og det er allerede, i dag kl. 08:15, registrert 21557 sykkelpasseringer her i år.

Med dagens sykkelutstyr og sykkelklær så finnes det ingen unskyldning for ikke å bruke sykkelen mer. Biltrafikken nord og sør for Forus området er i ferd med å stoppe helt opp morgen og kveld og skal dette problemet løses på kort sikt så ser jeg ikke annen løsning enn sykkel.  

Helsegevinsten vil sikkert også korte inn helsekøene på SUS ganske betraktelig.

 

 

 

Det finnes selvfølgelig noen politikere som tror at trafikkproblemet kan løses med avgifter, men da har de sikkert ikke fått med seg hva lønnsnivået i dette området er for tiden. Hva er f.eks. 250 - 300 kroner ekstra i uken for folk som har råd til å kjøre Porche, Mercedes  eller BMW til og fra jobb?

 

Hvis man er redd for regn og vind så finnes det jo alternativer.

http://sandnesposten.no/index.php?page=vis_nyhet&GammelArtikkelID=40689

post-4220-0-32931100-1361347099_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk også inntrykk av at hverdagstrim og trening supplerer hverandre. Egentlig skal nok hverdagstrim være nok til å holde seg frisk (ungå fedme og hjerte/karproblemer), men for å få bedre kondis, trenges trening i tillegg. Som barn syklet jeg 30 km per dag fra og til skole, men jeg fikk ikke særlig kondis av å sykle i normalt mosjonisttempo. Jeg må drive med trening hvor pulsen stiger litt 3 ganger i uken for at kondisen skal bli bedre.

 

Hvis trening er kjedelig, bør du velge en annen treningsform eller trene sammen med noen.

 

Jeg er veldig oppgitt over NSB som har lagt ned min lokale togstasjon, GRRR  :evil:. Det betyr at jeg nå (om vinteren) må kjøre bil til neste stasjon og at jeg har mistet min 2 x 15 minutter gåtur til stasjonen som ga akkurat en grei mengde hverdagstrim. Supplert med litt trappegåing på jobben var det nok. Nå merker jeg at jeg sitter mer stille og må drive med mer trening for å kompensere. :angry:

Målet er nok på sikt å finne seg en jobb på sykkelavstand hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha utbytte av trening så bør du kjøre med en puls ca. 80% av maks, ikke som jeg har en lei tendens til å gjøre når jeg sykler til jobb. "Starte for fult og øke på etter hvert". Det blir ofte litt kappsykling når forholdene er gode og det er flere sykler ute på veien.

Dette resulterer i at man sykler "konkurranse" hver dag til og fra jobb og så blir det kanskje en treningstur i helgen, i stedet for å trene hver dag til og fra jobben og heller ta en og annen konkurranse i helgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bøye ryggen, men bruke knærne og lårmusklene når man skal ned på gulvet for å gjøre hva det nå er man skal, plukke søppel, knyte sko, åpne vesken, osv. Mange bøyer ryggen hundre ganger om dagen uten å tenke på konsekvensene. Vi har digre lårmuskler som er til for å brukes. Bruk dem! Du vil i løpet av kort tid merke at du blir mye sterkere i lårene, og tilslutt vil det være helt naturlig å gå ned på huk og ikke bøye ryggen..

 

Jeg ser det fokuseres på at man må trene slik og slik for slik og slik får man ikke utbytte av. Jeg syns det er flott med trening jeg. Null trening er ille, det. Trener man, er veldig mye gjort! Blir man helt nerd, kan man selvfølgelig begynne å se på detaljene, men for de fleste er det nok å fokusere på bare det å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trening er kjedelig er din mening, og neppe noe alle vil være enige i. Og selv om det er kjedelig, kan det være ganske kjekt. At en dagstur med kaffebål er en flott opplevelse tror jeg derimot alle her på forumet kan stille seg bak, inkludert meg. Men du svarte vel egentlig på noe helt annet enn det jeg skrev. Poenget mitt var:

Det må da vel være vel så kjedelig å gå av bussen to-tre stopp for tidlig, alltid ta trapper i stedet for heis, bruke trillebår til butikken, klippe gresset med gammeldags klipper uten motor osv., alle de tingene som folk synes er så grei hverdagstrim. Ærlig talt, det er jo ikke trim å gå et par meter ekstra, det er bare mas. Og hvis man er i så dårlig form at det å ta et par skritt er trim, så er kanskje ikke dette forumet stedet. Det jeg mente med min kommentar er at sånne ting er meningsløst tungvindt, og jeg tror ikke noe på at folk gjør det særlig aktivt uansett, i en stresset hverdag hvor ting skal ordnes. Skal det ha en effekt må du fly rundt med trillebåren opp trapper flere ganger i uka, ikke bare en gang i året, rett etter nyttårsaften. Så jeg foreslo litt god gammeldags trening. Ikke noe fancy, sikkert litt kjedelig, men dersom det er "trim" som er poenget så er det det eneste som funker.

 

Ser ikke helt hvorfor man nødvendigvis må være i dårlig form for at det å gå til butikken skal ha noe effekt. Jeg går godt og vel 1 time hver dag, og selv om jeg ikke blir sliten av det har jeg ingen tvil om at det har effekt. Hvis jeg kombinerer dette med en halvtimes snømåking med håndskuffe, vedkløyving med øks, gåturer til butikken osv er jeg overbevist om at jeg holder meg i brukbar form. Med en generell holdning om at man skal bruke kroppen i hverdagen tror jeg man kommer vel så langt som ved å gjennomføre de samme monotone muskelbevegelsene/øvelsene på et treningssenter. Dette er etter min mening langt mindre ork og mas enn å bruke halve ettermiddagen 3-4 dager i uka på et nitrist treningsstudio. Men det blir jo hver sin smak :) Hovedpoenget er vel at man rører på seg. Jeg tror vi har blitt litt for bortskjemte, alt skal være så lettvint, til og med god helse. Dessverre finnes ikke noe vidunderkur for å komme i form, det krever enkelt og greit at man bruker tid på å bevege kroppen, samtidig som man spiser passe sunt. Enkelt, men tidkrevende.

 

Hvorfor passer ikke dette forumet for folk som er i dårlig form? Det diskuteres da mye mer her inne enn bare nordpolen-til-sydpolen-ekspedisjoner og ekstreme toppturer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg forstår at jeg provoserte litt med en litt utenksom formulering, beklager det. Jeg mente aldri å si at dette forumet kun er for sprekinger, det ville vært helt idiotisk. Dette er for alle som synes nyspikka furu lukter godt, og at ingenting er finere å se på enn snøtunge, frosne trær.

Jeg mente bare å si at jeg synes det blir veldig rart å kalle det "trim" å gå et par hundre meter ekstra og sånne småting, i mitt hode er ikke det trim med mindre man er alvorlig syk eller ekstremt overvektig. Men at det er ålreit å bevege seg normalt i hverdagen er jeg helt enig i. Jeg flyttet til Oslo for litt siden, og du verden, så mye man går når man bor her! Jeg er oppvokst et langt mindre sted, og når jeg tenker på hvor mye folk kjører bil og hvor lite folk går på mindre steder blir kontrasten stor til hvordan det er her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta de ekstratiltakene i hverdagen for å bevege seg er jeg enig i at ikke kan kalles trim. Jeg har syv og en halv times arbeidsdag, og er på beina hele tiden, men jeg kan overhodet ikke si at jeg har trimmet når jeg kommer hjem. Å trimme er å få pulsen opp og bli svett, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.