Gå til innhold
  • Bli medlem

Spiste 103.724 sauer og rein?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Ørna er en av de største predatorene også på Hardangervidda. La oss for sikkerhets skyld legge skylden på reindriftsindustrien der også...

 

Nå er da vel ikke det som er av rein på Hardangervidda strengt tatt ikke tamrein? Forøvrig er vel kanskje mennesket det rovdyret som tar mest rein der og? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor får reindriftsnæringen erstatning i det hele tatt? Er ikke tap av dyr en risiko som følger med? Det er da ikke så lenge siden det ble drevet tradisjonelt uten at det var noen norsk stat som kunne hjelpe til.

Erstatning for krypskytteri, løse hunder, påkjørsler og lignende er greit, men der har vi et rettsvesen som kan ordne det. Fristende å gjøre det samme for sauenæringa - slipper du dyra ut i den frie naturen, så gjør regning med at ikke alle kommer tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får reindriftsnæringen erstatning i det hele tatt? Er ikke tap av dyr en risiko som følger med? Det er da ikke så lenge siden det ble drevet tradisjonelt uten at det var noen norsk stat som kunne hjelpe til.

Erstatning for krypskytteri, løse hunder, påkjørsler og lignende er greit, men der har vi et rettsvesen som kan ordne det. Fristende å gjøre det samme for sauenæringa - slipper du dyra ut i den frie naturen, så gjør regning med at ikke alle kommer tilbake.

 

Jeg tror det er helt klart at vi ønsker å ha en oppdrett av kjøtt som lager diverse lyder i dette landet og vi ønsker helt klart at denne oppdretten skal være slik at vi får kjøtt av god kvalitet. Problemet er vel at vi har et erstatningssystem som er alt for lett å jukse. Man burde vel heller kanskje hatt en tilskudd for antall dyr i begynnelsen av sesongen, og dersom man tar vare på dyra så tjener man mer i enden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får reindriftsnæringen erstatning i det hele tatt? Er ikke tap av dyr en risiko som følger med? Det er da ikke så lenge siden det ble drevet tradisjonelt uten at det var noen norsk stat som kunne hjelpe til.

Erstatning for krypskytteri, løse hunder, påkjørsler og lignende er greit, men der har vi et rettsvesen som kan ordne det. Fristende å gjøre det samme for sauenæringa - slipper du dyra ut i den frie naturen, så gjør regning med at ikke alle kommer tilbake.

I den tiden du snakker om så var det opp til enhver reineier og sauebonde å skyte ned alle rovdyr også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er helt klart at vi ønsker å ha en oppdrett av kjøtt som lager diverse lyder i dette landet og vi ønsker helt klart at denne oppdretten skal være slik at vi får kjøtt av god kvalitet. Problemet er vel at vi har et erstatningssystem som er alt for lett å jukse. Man burde vel heller kanskje hatt en tilskudd for antall dyr i begynnelsen av sesongen, og dersom man tar vare på dyra så tjener man mer i enden?

 

Ulempen med en sånn ordning er at man politisk har satt rovdyrsoner her til lands. Det vil gjøre det klin umulig å konkurrere for en sauebonde i Hedmark, med en på Vestlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med en sånn ordning er at man politisk har satt rovdyrsoner her til lands. Det vil gjøre det klin umulig å konkurrere for en sauebonde i Hedmark, med en på Vestlandet..

Det kan man jo ta hensyn til ved å gi forskjellig tilskudd i forskjellige soner. Men ja, helt klart at det vil gjøre det hardere å konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At myndighetene gjør en slett jobb opp mot reindriftsnæringer er helt klart! Sånn som det er nå er bukken satt til og vokte havresekken. Men jeg mener at uansett hva det skulle være, har du ansvar for dyr, og driver med dyr er du ansvarlig for deres velferd! BASTA! Jeg klarer ikke skjønne hvorfor folk får drive på slik. Har du en hund du ikke gir mat burde du ikke få ha hund. Har du mere rein enn du klarer sørge for får næring burde du redusere/kutte helt ut med det du driver med!

 

En bonde med kyr som lar de sulte i hjel blir straffet, en reindriftsutøver som sulter i hjel dyrene sine får erstatning.... Jeg synes ikke det er riktig

Er helt enig med deg i at problemet ligger i at bukken vokter havresekken. Bestanden i Finnmark burde vært max 1/4 av dagens, og i en periode mens beitet regenereres burde man kanskje vært nede i 1/10.

Hvis en bonde hadde hatt en kvote på 30 kyr, men bare fikk tilgang på nedgresset beite som på langt nær var tilstrekkelig, så ville sammenligningen vært bedre.... I tillegg er det en annen faktor her.  Reinen er en kulturbærer for samene, så det ligger et kulturelt element også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tallene kommer vel ikke tilfeldigvis fra innrapportering fra reinindustrien? :)

 

Nei, dette er tall som rovvilt kontaktene i SNO har kommet opp med. Altså dokumenterte førstegangsskader av kongeørn.

 

Rovbasen blir oppdatert av Fylkesmenn, SNO og NINA. I tillegg gir Naturvårdsverket tall fra svensk side.

 

Alle slike tall finner du hos Rovbase.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med en sånn ordning er at man politisk har satt rovdyrsoner her til lands. Det vil gjøre det klin umulig å konkurrere for en sauebonde i Hedmark, med en på Vestlandet..

Må en bonde i Hedmark drive med sau da?

Fleste der driver med storfe, gris, og korn.

Og så kan saueoppdretten holdes på rovdyrfrie områder vestpå.

Er vel uansett der de spiser saueribbe og hoder :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må en bonde i Hedmark drive med sau da?

Fleste der driver med storfe, gris, og korn.

Og så kan saueoppdretten holdes på rovdyrfrie områder vestpå.

Er vel uansett der de spiser saueribbe og hoder :-P

Du tenker vel på "flatbygda" i sør nå, gjør du ikke? Husk Hedemark er stort, går neste til Røros. :)

 

Men for min del, kan vi importere sau fra Australia, det blir mye billingere. Men skal vi ha bosettning i distriktene (utenfor flatbygdene), må de også ha noe å drive med. Og landet vil gro igjen av skog. Lite interessant for turistene det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må en bonde i Hedmark drive med sau da?

Fleste der driver med storfe, gris, og korn.

Og så kan saueoppdretten holdes på rovdyrfrie områder vestpå.

Er vel uansett der de spiser saueribbe og hoder :-P

Ingen MÅ noe som helst, men om man tenker økologisk så er gris og storfe noe av det verste man kan drive med. Det aller meste av kornet som produseres i Norge i dag ender som kraftfor for gris og storfe. Man må putte 10 kg kraftfor i dem for å produsere en kg (metanfisende) kjøtt. Lammene som slaktes på høsten har levd det meste av sitt liv i utmarka, og er av det sunneste vi kan putte i oss. 

 

Jeg er av den mening at vi bør øke produksjonen i utmarka for å sikre vår matvareproduksjon. Det vil også opprettholde et kulturlandskap som er i ferd med å gro helt igjen. Vi er i ferd med å gjøre norsk natur til bare et rekreasjonslandskap, og det mener jeg er en stor tabbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker vel på "flatbygda" i sør nå, gjør du ikke? Husk Hedemark er stort, går neste til Røros. :)

 

Jeg sa Hedmark, og da inkluderer vel det et helt fylke?

Men om du mener det er mer sauehold der enn det jeg ramset opp, så må du gjerne få tro det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10937037

"Ved Bávtajohka sørvest for Karasjok har disse reineierne mistet minst 30 av reinsdyrene sine i løpet av ett døgn.

Det er én jerv og muligens også en gaupe som har vært og forsynt seg, skriver avisa Sagat."

- Dette er vel ikke så veldig unikt, det unike er at det er dokumentert i tide før ravn og andre åtseletere har gjort sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa Hedmark, og da inkluderer vel det et helt fylke?

Men om du mener det er mer sauehold der enn det jeg ramset opp, så må du gjerne få tro det :)

Det er da sau hele "veien" fra Elverum og opp til Røros. Så ser en på det nordøstlige delen av Hedemak (over halvparten av arealet), så er vel sau og rein det vesentligste, av det som de driver med lokalt. Det er i hverfall lite korn, i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10937037

"Ved Bávtajohka sørvest for Karasjok har disse reineierne mistet minst 30 av reinsdyrene sine i løpet av ett døgn.

Det er én jerv og muligens også en gaupe som har vært og forsynt seg, skriver avisa Sagat."

- Dette er vel ikke så veldig unikt, det unike er at det er dokumentert i tide før ravn og andre åtseletere har gjort sitt.

 

Er det ikke unikt? Jeg har tungt for og tro at hver enkelt jerv daglig knerter minst 30 reinsdyr!! At det kan skje er jeg med på, men mener du tøyer strikken langt når du anntyder at det er vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem vet vel at dem bare får erstatning for en liten del av hva som er blitt tatt, så da blir det lagt på en 0 på tallet når dem rapporterer inn tap av dyr? Nei ikke vet jeg, men det var ville høye tall. Mye vil ha mer. . .. . #- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.