Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifuel med bensin - oppbevaring mellom bruk i telt


HakonJ

Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på folks rutiner ang fyring med bensin i telt. Nå tenker jeg på typiske slangebrennere (og med opptenning i teltet). Hva gjør dere mellom hver gang det fyres, hvis dere ikke skal forflytte dere? Stenger primusen rett av og lar hele greia ligge i forteltet med trykk på? Stenger av og kobler fra flaska, men med trykk på? Legge trykksatt system/flaske utenfor teltet? Stenger primusen ved å slippe ut trykket, og eventuelt demontere alt?

Sistnevnte er åpenbart den tryggeste, men jeg finner det litt tungvint. Skal jeg slukke brenneren ved å slippe ut trykket er jeg nødt til å ta brenneren ut av teltet. Å puste inn den bensindampen som kommer etter at flammen er slukket må jo være direkte livsavkortende, så det unngår jeg for enhver pris. Er jeg klar for soveposen og skal stenge primusen for kvelden er det lite fristende å ta ut primusen om det er grisekaldt eller plaskregner. I slike tilfeller blir primusen oftest bare stengt rett av på begge ventiler og lagt i ytterteltet. På morgenen/ellers er det ikke noe problem, men hender jeg er litt lat da også.

Jeg føler meg 100% trygg på primusfyring i forhold til den tekniske utførelsen, men den ørlille risikoen for lekkasje/brann grunnet utstyrssvikt har gjort meg småparanoid. Marerittscenariet er gasslekkasje i løpet av natta med enten forgiftning eller brann som resultat. Jeg er nøye med vedlikehold og går over primusen 1-2 ganger i året, samt i forkant av litt lengre turer. Allikevel vurderer jeg å bytte til parafin, om så bare for å få litt mer ro i sjela. Å fyre i teltet er en stor luksus og en viktig del av turkosen for min del. Rimelig lange morgenstunder med primusfyring og frokost/kaffe/avslapping har jeg nesten hver dag på tur. Kveldsfyring for varme/vannkoking skjer også ofte. Vil en parafinlekkasje i løpet av natta fra en trykksatt flaske kunne utgjøre noen som helst slags risiko? Brannfaren er vel minimal, og det lille som fordamper utgjør heller ingen umiddelbar helserisiko? Diaré osv er jeg klar over. (En kompis fra forsvaret ønsket å slippe en øvelse, så tullingen slurpet i seg et par håndfuller F34 for å få rennaræv. Det funket ikke, og han måtte på øvelse allikevel. Hehe, er det kanskje litt overdrevet dette med risiko for diaré? :P )

Litt off topic:

Noen forslag til en god parafin jeg kan bruke? Lukt/sot er kanskje viktigste faktor, som sammen med enklere forvarming er hovedgrunnen til at jeg har brukt bensin. Og forslag til en god flaske for oppbevaring av rødsprit til forvarming? Gjerne noe som søler lite, ala de med spiss tut fra forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å koble slangen fra tanken, og slippe ut trykket. Da vet jeg at neste gang jeg skal fyre, så må jeg pumpe trykk, og vet dermed hvor mye trykk som er i flasken. Hvis du lar trykket være på, vet du ikke hvor mye trykk som er der til neste gang, og det kan bli en del om den ligger i solen. Eller så kan du få veldig lavt trykk om det blir kaldere.

Det enkleste tror jeg derfor er å slippe ut trykket, så vet du hva du har å forholde deg til når du skal fyre opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: På en lengre tur med flere fyringer på samme flaske over flere dager; bruker dere å skru av pumpa, eller transporterer dere flaska med pumpa i (da etter å ha sluppet ut trykket)? Jeg har alltid skrudd ut pumpa, men dette er kanskje unødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha pumpa på. Men jeg har også opplevd lekkasje en gang pga dette.

 

Det er viktig å beskytte pumpen. Ruller du den inn i liggeunderlaget, er den godt beskyttet. Rull først en liten runde, så legger du flasken med pumpen inni og ruller videre. Hvis du legger flasken rett inni liggeunderlaget og så ruller underlaget rundt flasken, kan den falle ut av liggeunderlaget.
 

Eller så kan du skjøre av en brusflaske å tre over for å besytte pumpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koble slangen fra tanken, og slippe ut trykket. Da vet jeg at neste gang jeg skal fyre, så må jeg pumpe trykk, og vet dermed hvor mye trykk som er i flasken. Hvis du lar trykket være på, vet du ikke hvor mye trykk som er der til neste gang, og det kan bli en del om den ligger i solen. Eller så kan du få veldig lavt trykk om det blir kaldere.

Det enkleste tror jeg derfor er å slippe ut trykket, så vet du hva du har å forholde deg til når du skal fyre opp igjen.

 

Nå er kanskje jeg litt i overkant paranoid ang. helsefarer og bensin, men jeg er ikke spesielt glad i det uunngåelige bensinsølet man får av å skru løs pumpen når flaska er under trykk. O-ringen tørker ut en del raskere også, uten at det nødvendigvis er et reelt problem. Det er kanskje den greieste løsningen allikevel, til tross for sølet. Har forresten aldri opplevd å få spesielt høyt trykk pga temperaturforskjell, men jeg er generelt ganske mild med pumpingen. Gjør man et prøvepump kjenner man raskt om det er for mye trykk, evt får man litt følelse ved å se på bensinstrålen man slipper ut før forvarming. Har opplevd lavere trykk etter kalde netter, men aldri så lavt at primusen ikke har tent på vanlig vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jeg tænkte på, når man bruger en multifuelbrænder i teltet/ apsis er der noget man skal passe på så, altså ud over at der ikke går ild i teltet :)

 

Det jeg tænker er om der bliver udviklet nogle giftige gasser/ luftarter som kan være farlige at indånde?

 

Håber i kan svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje jeg litt i overkant paranoid ang. helsefarer og bensin, men jeg er ikke spesielt glad i det uunngåelige bensinsølet man får av å skru løs pumpen når flaska er under trykk. O-ringen tørker ut en del raskere også, uten at det nødvendigvis er et reelt problem. Det er kanskje den greieste løsningen allikevel, til tross for sølet. Har forresten aldri opplevd å få spesielt høyt trykk pga temperaturforskjell, men jeg er generelt ganske mild med pumpingen. Gjør man et prøvepump kjenner man raskt om det er for mye trykk, evt får man litt følelse ved å se på bensinstrålen man slipper ut før forvarming. Har opplevd lavere trykk etter kalde netter, men aldri så lavt at primusen ikke har tent på vanlig vis.

Hei. Hvilken type brenner er du har? Det skal ikke være nødvendig med noe søl ved demontering av pumpa? Dvs. du skal ikke skru løs pumpa mens det er trykk på flaska. Om jeg lar kokeapparatet overnatte med trykk på, kommer an på hvilken brenner jeg har med, Novaene går det dårlig med, da du kan risikere å ikke få løs spindelen igjen om morgenen, mens med brennere som har reg. på pumpa, lar jeg trykket være over natta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvilken type brenner er du har? Det skal ikke være nødvendig med noe søl ved demontering av pumpa? Dvs. du skal ikke skru løs pumpa mens det er trykk på flaska. Om jeg lar kokeapparatet overnatte med trykk på, kommer an på hvilken brenner jeg har med, Novaene går det dårlig med, da du kan risikere å ikke få løs spindelen igjen om morgenen, mens med brennere som har reg. på pumpa, lar jeg trykket være over natta.

 

Jeg har en Primus Omnifuel. Problemstillingen kom kanskje ikke tydelig fram fra første post:

 

Skal man slippe trykket ut av denne brenneren må man vanligvis snu brenselflasken til slangen har tømt seg for drivstoff. Etter at flammen slukker vil det ose ut en god del bensin i gassform, som varmes opp av det varme brennehodet og diffunderer raskt rundt i teltet. Dette har jeg ingen ønsker om å puste inn, så derfor gjør jeg aldri dette inne i teltet. Alternativt kan brennerens ventiler stenges direkte, men da vil drivstoff fortsatt ligge i slangen, samtidig som flasken fortsatt er trykksatt. For å slippe ut trykket vil man da måtte løsne pumpen fra flasken, som nødvendigvis vil gi en del sprut/søl av bensin. Hvis flaska ikke er trykksatt blir det ikke noe søl av betydning. 

 

Derfor laget jeg denne tråden, fordi jeg ville høre om folks erfaringer med dette. Kanskje dukket det opp noen løsninger jeg ikke hadde tenkt på. Selv klarer jeg ikke se noen god måte å unngå lekkasjerisikoen samtidig som man stenger primusen uten søl eller masse bensindamp. Derfor vurderer jeg å gå over til parafin, som etter hva jeg har skjønt ikke gir noen særlig stor risiko for forgiftning eller brann ved lekkasje. Med parafin ser jeg for meg at jeg relativt trygt kan stenge primusen med bare ventilen, og la primusen ligge til neste gangs bruk, men ønsker innspill på dette også. Kanskje jeg må skaffe meg en god gammel Optimus 111 e.l., synes fyringsrutinene med disse funket helt topp i forsvaret. Kan ikke huske at det var mye søl ved å slippe ut trykk fra tanken på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Primus Omnifuel. Problemstillingen kom kanskje ikke tydelig fram fra første post:

 

Skal man slippe trykket ut av denne brenneren må man vanligvis snu brenselflasken til slangen har tømt seg for drivstoff. Etter at flammen slukker vil det ose ut en god del bensin i gassform, som varmes opp av det varme brennehodet og diffunderer raskt rundt i teltet. Dette har jeg ingen ønsker om å puste inn, så derfor gjør jeg aldri dette inne i teltet. Alternativt kan brennerens ventiler stenges direkte, men da vil drivstoff fortsatt ligge i slangen, samtidig som flasken fortsatt er trykksatt. For å slippe ut trykket vil man da måtte løsne pumpen fra flasken, som nødvendigvis vil gi en del sprut/søl av bensin. Hvis flaska ikke er trykksatt blir det ikke noe søl av betydning. 

 

Derfor laget jeg denne tråden, fordi jeg ville høre om folks erfaringer med dette. Kanskje dukket det opp noen løsninger jeg ikke hadde tenkt på. Selv klarer jeg ikke se noen god måte å unngå lekkasjerisikoen samtidig som man stenger primusen uten søl eller masse bensindamp. Derfor vurderer jeg å gå over til parafin, som etter hva jeg har skjønt ikke gir noen særlig stor risiko for forgiftning eller brann ved lekkasje. Med parafin ser jeg for meg at jeg relativt trygt kan stenge primusen med bare ventilen, og la primusen ligge til neste gangs bruk, men ønsker innspill på dette også. Kanskje jeg må skaffe meg en god gammel Optimus 111 e.l., synes fyringsrutinene med disse funket helt topp i forsvaret. Kan ikke huske at det var mye søl ved å slippe ut trykk fra tanken på disse.

Nå skjønner jeg. Mesteparten av farlige stoffer er jo fjernet fra miljøbensinen, men helsebringene er dampen helt sikkert ikke. Jeg bruker å åpne døra ut til ytterteltet når jeg slipper ut trykket, da forsvinner dampen ut (mesteparten). Ellers lar jeg min Omnifuel stå med trykk på over natta, har ikke opplevd noen lekasjer ennå. At parafin er så mye sunnere vet jeg ikke...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jeg tænkte på, når man bruger en multifuelbrænder i teltet/ apsis er der noget man skal passe på så, altså ud over at der ikke går ild i teltet :)

 

Det jeg tænker er om der bliver udviklet nogle giftige gasser/ luftarter som kan være farlige at indånde?

 

Håber i kan svare :)

Hei. Sørg for god lufting, spesielt med kokekar på brenneren. CO er litegrann lettere enn luft, så ha toppventilene åpne.Bruk ikke under noen omstendighet kokekar med varmeveksler, disse produserer ekstremt mye CO. CO-forgifting kan være fullstendig symptomfri, du merker ingenting før du besvimer og dør...Ellers er det ikke spesielt farlig å fyre i teltet, så lenge man bruker hodet. Hold kontroll på dyr, barn og klær/soveposer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg. Mesteparten av farlige stoffer er jo fjernet fra miljøbensinen, men helsebringene er dampen helt sikkert ikke. Jeg bruker å åpne døra ut til ytterteltet når jeg slipper ut trykket, da forsvinner dampen ut (mesteparten). Ellers lar jeg min Omnifuel stå med trykk på over natta, har ikke opplevd noen lekasjer ennå. At parafin er så mye sunnere vet jeg ikke...

 

Vet ikke hvor mye sunnere parafindamp er, men hovedpoenget er at ved en lekkasje i normal temperatur vil parafinen som lekker ut på langt nær fordampe i like stor grad som bensinen (etter hva jeg har skjønt). Dermed vil man ikke få en eventuell forgiftning eller eksplosjonsfare. At parafindamp er mindre skadelig enn vanlig bensindamp er i alle fall sikkert, men jeg er litt mer usikker angående alkylatbensinen. Greit nok at den er mindre skadelig enn vanlig bensin, men jeg trodde det var rimelig ugunstig å puste inn dampen fra alkylatbensin også. Forøvrig er det vel en forstøving av bensinen som skjer når man slukker Omnifuelen på vanlig vis, og dermed vil man puste inn alt bensinen inneholder, ikke bare dampkomponentene. Leste en studie gjort på bensindamp, og det viste seg at under fordamping vil de mest skadelige stoffene fordampe med lavere rate, slik at forholdet mellom komponentene i damp vs væske blir forandret (var snakk om at så lite som 2% av opprinnelig andel farlige stoffer fordampet). Finner dessverre ikke linken til denne studien. Ved forstøving av vanlig bensin vil man altså puste inn en mye større andel skadelige stoffer. Hvordan dette er for alkylatbensin vet jeg ikke, men ønsker ikke akkurat å ta sjansen. Ren parafin brukes jo i medisinsk sammenheng (som lakserende middel f.eks), så man kan kanskje anta at det er mindre farlig å puste forstøvet parafin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar alltid pumpen sitte i/på flasken. Snur flasken og lar den brenne ut. Det som er igjen av trykk slipper jeg ut f.eks ved avmarsj, men enten vi snakker om kapsel eller pumpe setter begge deler seg grundig fast. Hjelper hverken med ny pakning eller vanlig grease. Men er sakene greit vedlikeholdt skal det ikke være noe i veien for å ha pumpen sittende i flasken. Selv om Novaen ikke er førstevalget på de fleste turene har jeg hatt den i utrolig mange år uten problemer.

 

Når det gjelder feil i hurtigkoplingen... Ofte kan denne "feile" ved frakopling eller "mislykket" tilkobling. Løsningen er å trekke tilbake utløserringen. Og som allerede nevnt, slangen skal ikke kunne roteres i motsatt ende av hurtigkoblingen.

 

Når det gjelder lekkasje i hurtigkoplingen skal det lite til. Jeg beskytter "han-delen" med en bit plastslange som jeg trer over. Delene er jo krommet og en ripe eller flassing og du har lekkasje.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du slukker omnifuelen med "flaska opp ned" så slukker primusen enten når trykket blir for lavt eller slangen er tom for drivstoff.  Med sistnevnte vil det sikkert komme til noen dråper bensin etter at den har slukket og ergo ose littegrann,  Da kan du eventuelt stenge den og vente til den blir kald før du slipper av resten av trykket utenfor teltet når du likevell skal pakke sammen..  Skal primusen stå stille i teltet til neste gang den er i bruk så kan den bare ligge sånn med trykk på, det vil da ikke kunne komme mere bensin inn i slangen og på denne måten kan den umulig lekke (bortsett fra oringen ned på selve flaska)  Ang søl med bensin vs parafin så tar jeg bensin hvilken dag som helst. Bensinen er borte etter kort tid mens parafinen/lukten er med i flere uker etterpå.   Ang sikkerhet med fyring i telt så er det CO og brann som er de store farene.  CO løser man ved å lufte mens man har noe oppå primusen, ved ren fyring kan man tillate seg å stenge igjen det meste. Fortsatt greit å ha en ventil oppe for sikkerhetskyld men de aller fleste brennere avgir svært lite CO ved ren fyringsbrenning,  Så brann. Bensin brenner kjappere enn parafin men jeg anser de for like trygge/utrygge. Om det skjer en ulykke er det stor kjangs for at det skjer med primusen varmet og at greiene er under trykk. Da er det plutselig ikke så stor forskjell på "eksplosiviteten" til bensin og parafin. Da er det nok viktigere og tenke på hva man skal gjøre om det skulle skje noe. Og ha noe man kan slenge over primusen i nærheten er lurt. En stor ullgenser for eksempel. Og det viktigste om dette tar fyr i telt osv er å ha en skarp kniv LETT TILGJENGELIG. Da kan man ihvertfall komme seg ut. Og ting går fort så det må være planlagt på forhånd.  Ligger man i soveposen i ett trangt telt så holder det ikke å ha kniven i beltet nede i soveposen. Den bør ligge fremme.  Bare nevner dette da jeg sjelden ser dette blir tatt med i primusdiskusjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha pumpa på. Men jeg har også opplevd lekkasje en gang pga dette.

 

Det er viktig å beskytte pumpen. Ruller du den inn i liggeunderlaget, er den godt beskyttet. Rull først en liten runde, så legger du flasken med pumpen inni og ruller videre. Hvis du legger flasken rett inni liggeunderlaget og så ruller underlaget rundt flasken, kan den falle ut av liggeunderlaget.

 

Eller så kan du skjøre av en brusflaske å tre over for å besytte pumpen.

Sjekk mitt emne under turrapporter:  "Fiaskotur eller----"  Der er bilde av en hette jeg har laget av en tom rødspritplaske,  Kutt den i to, og tilpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du slukker omnifuelen med "flaska opp ned" så slukker primusen enten når trykket blir for lavt eller slangen er tom for drivstoff.  Med sistnevnte vil det sikkert komme til noen dråper bensin etter at den har slukket og ergo ose littegrann,  Da kan du eventuelt stenge den og vente til den blir kald før du slipper av resten av trykket utenfor teltet når du likevell skal pakke sammen..  Skal primusen stå stille i teltet til neste gang den er i bruk så kan den bare ligge sånn med trykk på, det vil da ikke kunne komme mere bensin inn i slangen og på denne måten kan den umulig lekke (bortsett fra oringen ned på selve flaska)  Ang søl med bensin vs parafin så tar jeg bensin hvilken dag som helst. Bensinen er borte etter kort tid mens parafinen/lukten er med i flere uker etterpå.   Ang sikkerhet med fyring i telt så er det CO og brann som er de store farene.  CO løser man ved å lufte mens man har noe oppå primusen, ved ren fyring kan man tillate seg å stenge igjen det meste. Fortsatt greit å ha en ventil oppe for sikkerhetskyld men de aller fleste brennere avgir svært lite CO ved ren fyringsbrenning,  Så brann. Bensin brenner kjappere enn parafin men jeg anser de for like trygge/utrygge. Om det skjer en ulykke er det stor kjangs for at det skjer med primusen varmet og at greiene er under trykk. Da er det plutselig ikke så stor forskjell på "eksplosiviteten" til bensin og parafin. Da er det nok viktigere og tenke på hva man skal gjøre om det skulle skje noe. Og ha noe man kan slenge over primusen i nærheten er lurt. En stor ullgenser for eksempel. Og det viktigste om dette tar fyr i telt osv er å ha en skarp kniv LETT TILGJENGELIG. Da kan man ihvertfall komme seg ut. Og ting går fort så det må være planlagt på forhånd.  Ligger man i soveposen i ett trangt telt så holder det ikke å ha kniven i beltet nede i soveposen. Den bør ligge fremme.  Bare nevner dette da jeg sjelden ser dette blir tatt med i primusdiskusjonene. 

 

Lett tilgjengelig kniv er et godt poeng. Har enten kniven stående i snøen like utenfor innerteltet, eller i slire på fast plass innerst i innerteltet. At de største farene sikkert hører til selve fyringsprosessen er nok veldig sant det også. Men det er kanskje en annen diskusjon, her tenker jeg mest på lekkasjer som kan oppstå når brenneren ikke er i bruk, nettopp på grunn av dårlige pakninger o.l. 

 

I forhold til søl ser vi nok helt forskjellig på saken. Jeg anser rask fordamping av bensin som en stor ulempe med tanke på gass og brannfare. Hvis man søler i forbindelse med fylling av drivstoff eller annen (u)kontrollert håndtering er jeg enig i at bensinens flyktighet er en god fordel. Men: ligger jeg en natt i et telt hvor en bensinlekkasje fører til masse bensindamp inne i teltet vet jeg ikke hvor godt jeg har det morgenen etter. Er jeg ubevisst på at det er bensindamp i teltet og tenner en fyrstikk kan man få en voldsom flammekule/brann om man er riktig uheldig med blandingsforholdet bensingass:luft. En lignende parafinlekkasje vil nesten ikke gi noe damp, og ingen brannfare av samme betydning. Det er selvsagt en relativt liten risiko for at noe slikt skjer, men jeg ser for meg at de mulige konsekvensene ved en parafinlekkasje er langt mindre enn ved en bensinlekkasje. Langvarig parafinlukt blir i mine øyne en bagatell i forhold til faren for forgiftning/brann over natta. Gode rutiner hindrer nok mye ulykker, men utstyrssvikt forekommer jo også.

 

Skulle gjerne lest forskning på hvor helseskadelig alkylatbensin egentlig er, for det vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje jeg litt i overkant paranoid ang. helsefarer og bensin, men jeg er ikke spesielt glad i det uunngåelige bensinsølet man får av å skru løs pumpen når flaska er under trykk. O-ringen tørker ut en del raskere også, uten at det nødvendigvis er et reelt problem. Det er kanskje den greieste løsningen allikevel, til tross for sølet. Har forresten aldri opplevd å få spesielt høyt trykk pga temperaturforskjell, men jeg er generelt ganske mild med pumpingen. Gjør man et prøvepump kjenner man raskt om det er for mye trykk, evt får man litt følelse ved å se på bensinstrålen man slipper ut før forvarming. Har opplevd lavere trykk etter kalde netter, men aldri så lavt at primusen ikke har tent på vanlig vis. 

På msr er ikke dette noe problem. Når du tar slangen av brenneren, kommer det av og til en liiiten dråpe eller to bensin ut, eller ikke. Den dunster vekk i løpet av noen sekunder. Ser ikke helt problemet der.

Når du skal slippe trykket ut av flasken, vrir du til det bare såvidt begynner å sive litt trykk ut. Da slipper du å få en liten bensindusj i håndflaten slik du får hvis du bare vrir pumpen rett av. Hvis flasken ikke er helt full kan du også slippe trykket ut av ventilen når flasken står oppreist. Da blir det ihvertfall no stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.