Gå til innhold
  • Bli medlem

1-2ukers slede/ski tur hardangervidda.


HenrikV

Anbefalte innlegg

Annonse

For å få til ein tur over så mange dagar, hadde eg ikkje valt ut ei rute i det heile. Då hadde eg bare reist til fjells og gått på må og få fram til 3-4 dagar før eg skulle heimatt.

Absolut mest behagelig å dra på tur uten noen timeplan eller stress.

 

Men det skaper noen problemer med hensyn på sikkerheten og hvor lett det er å finne deg dersom noe går galt.

Trodde vi var enige om at det var smart å gi pårørende en nøyaktig  rutebeskrivelse dersom noe gikk galt AFE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var enige om at det var smart å gi pårørende en nøyaktig rutebeskrivelse dersom noe gikk galt AFE?

Det kan hende du var enig med dine pårørande om dette.

Men det er ikkje noko eg er enig i. Eg er alltid heilt klar på at eg ikkje har noko bestemt rute eg følger. Eg er meir oppteken av å unngå at noko går galt.

Ved å ikkje ha ei avtalt rute, kan eg tilpasse turen etter forholda. Er det dagar med fint vær, kan eg utnytte det til kva eg har lyst til. Og dersom været er dårleg kan eg trekke ned i meir beskytta terreng. Slik får eg meir ut av turen, utan å auke risikoen.

Når ein er ute i 1-2 veker, må ein uansett stole på seg sjølv. Skjer det noko fyrste dagen, kan det ta 13 dagar før nokon savnar deg. Då hjelper det ikkje mykje at dei veit kvar du har tenkt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällvett regel två är förmodligen tilltänkt för att hantera Murphy's lag (kan något gå fel så kommer det att göra det).

http://www.turistforeningen.no/fjellvettreglene/

Nu handlar inte tråden om detta. Varför inte en kompromiss? Du kan börja med att tala om att du skall inom den stugan, väl där så pratar du med människor du träffar och därefter så bestämmer du dig för din vidare färd. Tar kontakt med anhöriga (kanske) och lämnar färdmeddelande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.