Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundhags 75 mm skisko UTEN tre-pins hull med rottefella super telemark tre-pin binding m/wire


andynb

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har nå på mine fjellski Rottefella super telemark (3 pin) med wire, og Crispi Sydpolen 75 mm sko. Vurderer å skaffe meg et par skisko av typen Lundhags Husky 75 mm, men disse har visst ikke hull til tre-pins binding. Noen som har erfaring med å jukse det til ved å bruke disse skoene i binding med tre-pin? Ser for meg at man må skjære ut hull til pinnene. I og med at støvelen ikke har mellomplate i metall/kompositt som sikrer må man bruke wire.

 

Alternativet er jo å kjøpe en ren wirebinding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de fjernet hullene nå?

Har Lundhags 75 mm, men mine var med hull, brukes i Voile 3 pin, sålen er litt bred i forhold til wirene, har vært brukt i Rottefelle Super T med wire, til rottefella sprakk.

 

Hvis de har fjernet hullene - det kan tenkes at de skriver du skal bruke wire fordi sålene brekker lettere uten (de sa noe om det da jeg kjøpte mine for 3 år siden på fabrikken) - er det mulig at det er vel så fornuftig å file vekk pinnene (Dremel med liten kappskive), så lenge du skal ha wiren bak hele tiden. Du mister riktignok sikkerheten i å ha to systemer, men bytter du til en ren wire binding vil jo den forsvinne uansett.   

 

Skal du lage hull ville jeg brukt bor, finn diameter ved å måle i de du har, farg pinnene med kritt og trykk skoen nedpå, krittet vil da vise hvor du skal bore.

Mulig en skomaker kan lage noe med plate, f.eks ved å bore et større hull, sette inn en skive og legge på noe masse...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bare å bore ut 3 hull til pinnene. Men det høres ut som du må bruke wiren hele tiden uansett, siden ikke sålen har denne platen du nevner. Jeg går utifra at uten plate i sålen, så er det kanskje ikke tilrådelig å bruke kun tåbinding uten wire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare antok at det ikke var hull siden Lundhags skriver i beskrivelsen av Husky at den er" (endast för bindningar med vajer, ej för 3 pins fastspänning)". Kanskje er det som du sier, at de skriver det fordi de er redd for knekk av sålen. Hvis det faktisk er tre hull, så er det jo ikke noe problem. Har snakka litt med den lokale skomakeren om plate, som han sa ble vanskelig, men den kan jo få som du foreslår å legge inn noen mindre skiver el.l.

poengene med wire og pin er , som du sier sikkerhet, men også mulighet til å tilpasse forholdene. For eksempel rottefella ved flatmark og mye gåing, wire ved dyp løssnø eller nedkjøring. Jeg liker denne muligheten til å variere.

Skal høre med Lundhags. Hva er din erfaring med denne støvelen? Virker som folk snakker om gnagsår og at de er kalde. Har lest at innerstøvelen er forbedra i det siste mtp å forhindre gnagsår. At de er kaldere enn andre skisko virker rart. Skulle tro det var omvendt da Husky virker romsligere enn mange 75 mm sko, jamfør et tidligere innlegg jeg har om spisse skisko, som du også svarte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vi du ha akkurat disse skoene?

Hvis du vil ha tips til støvler:
Selv synes jeg crispi jøkulen er veldig gode og stødige. De har stiv "skjelettramme" i karbon på sidene, som er forankret under sålen. Så har vi Crispi svartisien, som blir min neste støvel når jeg får innvilget det på budsjettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse og de er ned tre hull. Fungerer strålende i super telemark uten wire. Men mulig det et endret på. At de er kalde høres veldig rart ut! Det er jo med innersko av ull! Jeg har ikke fått gnagsår i de, men jeg sliter generelt ikke med gnagsår i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare antok at det ikke var hull siden Lundhags skriver i beskrivelsen av Husky at den er" (endast för bindningar med vajer, ej för 3 pins fastspänning)". Kanskje er det som du sier, at de skriver det fordi de er redd for knekk av sålen. Hvis det faktisk er tre hull, så er det jo ikke noe problem. Har snakka litt med den lokale skomakeren om plate, som han sa ble vanskelig, men den kan jo få som du foreslår å legge inn noen mindre skiver el.l.

poengene med wire og pin er , som du sier sikkerhet, men også mulighet til å tilpasse forholdene. For eksempel rottefella ved flatmark og mye gåing, wire ved dyp løssnø eller nedkjøring. Jeg liker denne muligheten til å variere.

Skal høre med Lundhags. Hva er din erfaring med denne støvelen? Virker som folk snakker om gnagsår og at de er kalde. Har lest at innerstøvelen er forbedra i det siste mtp å forhindre gnagsår. At de er kaldere enn andre skisko virker rart. Skulle tro det var omvendt da Husky virker romsligere enn mange 75 mm sko, jamfør et tidligere innlegg jeg har om spisse skisko, som du også svarte på

 Jeg må generelt være nøye med sokkekombinasjonen i både skiski og fjellstøvler og jeg berger fra gnagsår i disse - så lenge jeg ikke slurver, må mao. passe på sokker og snøring. Begynner det å kippe, er det full stopp.  I forhold til de skoene jeg hadde tidligere (Crispi Super tror jeg de het) er disse varme, har ikke hatt problemer med kalde føtter i disse og fordelen er jo at man kan ta med seg innerskoene over i fotpose / skaller ved leirslaging og videre ned i soveposen, det blir mao. bare selve skallet som står i teltet - i motsetning til andre sko hvor dagens svette vil fryse over natta. Skoene er såpass romslige at man også kan bruke typiske samiske kartanker i de istedenfor innerskoen som følger med, men da må bør man nok være særdeles nøye med snøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vi du ha akkurat disse skoene?

Hvis du vil ha tips til støvler:

Selv synes jeg crispi jøkulen er veldig gode og stødige. De har stiv "skjelettramme" i karbon på sidene, som er forankret under sålen. Så har vi Crispi svartisien, som blir min neste støvel når jeg får innvilget det på budsjettet :)

Jeg liker generelt konseptet med skallstøvler, som det blir skrevet i et svar her, så er det lettere å tørke, innerskoa kan brukes i telt,osv. I tillegg tror jeg Lundhags sine støvler gir mer sideveis plass til tærne, da jeg er litt allergisk mot at tærne mine presses sammen, slik er tilfellet med alle skisko jeg har prøvd. Hadde håpa at disse kunne være de minst ille ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse og de er ned tre hull. Fungerer strålende i super telemark uten wire. Men mulig det et endret på. At de er kalde høres veldig rart ut! Det er jo med innersko av ull! Jeg har ikke fått gnagsår i de, men jeg sliter generelt ikke med gnagsår i det hele tatt.

Ok. Da regner jeg med at det også er ei plate rett under gummisålen, som sørger for at de tre pinnene ikke bare står i gummi, men står i hull gjennom stiv plate, som i andre skisko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med min egen tekst i svaret! Ikke etter redigering heller... Moderator: Forrige innlegg kan slettes.

Ok. Da regner jeg med at det også er ei plate rett under gummisålen, som sørger for at de tre pinnene ikke bare står i gummi, men står i hull gjennom stiv plate, som i andre skisko?

Det mener jeg å huske det er, men har de ikke her så jeg kan sjekke. Men som du sier, de er varme og gode, lett å tørke og romslige. Jeg bruker ofte Berghaus Yeti gamasjer utenpå, og da blir de enda varmere. Jeg har noen feite fine ullkartanker med næversåler (type samiske), tror ikke det er plass til disse i lundhagsskoene. Men for all del, de er varm nok som de er! Mye varmere enn Crispi Sydpolen som jeg brukte før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med min egen tekst i svaret! Ikke etter redigering heller... Moderator: Forrige innlegg kan slettes.Det mener jeg å huske det er, men har de ikke her så jeg kan sjekke. Men som du sier, de er varme og gode, lett å tørke og romslige. Jeg bruker ofte Berghaus Yeti gamasjer utenpå, og da blir de enda varmere. Jeg har noen feite fine ullkartanker med næversåler (type samiske), tror ikke det er plass til disse i lundhagsskoene. Men for all del, de er varm nok som de er! Mye varmere enn Crispi Sydpolen som jeg brukte før.

Siden du har brukt både Crispi Sydpolen og Lundhags Husky, hvordan er passformene sammenlignet med hverandre? Jeg opplever at mine Crispi Sydpolen har greit helgrep, grei passform i midtfoten, men er for smale på tvers av tærne. Mitt håp er at Husky er bredere i tåpartiet.

Fikk svar fra Lundhags, og ja, Husky 75 mm produseres med tre hull, men de anbefaler bruk av vaier for å minske sannsynligheten for sålebrekk. Fikk ikke noe info spesifikt om plate, men støvelen er nå beregna for tre pin binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på Landhags Husky 75mm og Lundhags Husky Ski? Står ingenting om at "Ski" ikke kan brukes med 3pin. Begge har uttagbar ullsokk. Eneste forskjelle jeg ser på bildene er sålen.

http://www.lundhags.se/boots/#showProduct-2?id=16318

Husky ski passer til 91 mm binding (kandahar?) mens Husky 75 passer til vanlig 75 mm binding (rottefella o.a.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler ja, føler nesten at tærne svever fritt fremme i skoen. Den sitter greit eller, så ingenting som gnager. Men har du mulighet til å prøve før du kjøper, anbefaler jeg det. Jeg bestilte mine på nettet, men hadde brukt de et år i militæret så var rimelig sikker på at de passet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk de til å spesialsy et par for 3 år siden. Fikk de til å sette på et annet skaft, som er bedre å snøre. Mener støvlene kom på ca 2800,-. Ikke så mye mer enn de vanlige. Disse ble sydd etter mål. Fikk tilsendt målskjema på mail. Dette skaftet finnes ikke på noen andre av støvlene, men mener de het city. Har bilde hvis ønskelig. Jeg foreslo i utgangspunktet et ranger high skaft med tynt skinn i pløsa (som på profesional high), men Håkan (tror jeg) foreslo dette skaftet som de drev å prøvde ut.

 

Er veldig fornøyd. Har fått litt gnagsår på helen, men dette skyldes at bindingene trekker helen ned. Noe som bidrar til økt friksjon. Blir som å gå i myr. Har voile 3 pin cable, men prøvde de på telemarkskia mine med chili binding, og det virket bedre/mykere. Har bestilt chili bindinger nå, og skal bytte de ut. 

 

Støvlene er gode å varme, samt at skallprinsippet er genialt. Bestilt et ekstra sett med filtsokk sammen med støvlene med en gang :cool:   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Den 14. februar 2013 kl. 11.28.39, andynb skrev:

Hei,

 

jeg har nå på mine fjellski Rottefella super telemark (3 pin) med wire, og Crispi Sydpolen 75 mm sko. Vurderer å skaffe meg et par skisko av typen Lundhags Husky 75 mm, men disse har visst ikke hull til tre-pins binding. Noen som har erfaring med å jukse det til ved å bruke disse skoene i binding med tre-pin? Ser for meg at man må skjære ut hull til pinnene. I og med at støvelen ikke har mellomplate i metall/kompositt som sikrer må man bruke wire.

 

Alternativet er jo å kjøpe en ren wirebinding...

Hei, noen år siden nå, men hva ble utfallet til slutt? 

Sitter med samme sko nå, og disse går selvfølgelig ikke inn i voile eller cobra bindingene mine. Ble tipset om Chilli bindingen, men litt spent på hva du gjorde :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Frekvensen av vinterturer de siste åra talte imot nyanskaffelser (særlig i det prissjiktet), så jeg endte opp med å være økonomisk fornuftig fortsatte bare med mine Crispi Sydpolen :-). Nå er ikke jeg helt stødig på alle bindingstypene, og måtte jo lese denne tråden om igjen for å huske diskusjonen, men hvorfor passer ikke Huskyene dine inn i Voile eller Cobra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.