Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp en nybegynner med valg av kokesystem.


Snubblefot

Anbefalte innlegg

Vi er 3 stykker som skal opp på fjellet en helgetur i sommer på jakt etter fiske og friluft.

Jeg skal ha med en liten backup løsning for matlagging i tilfelle, men jeg har også lyst til å ha noe jeg kan bruke på turer fremover også.

Kommer nok til å bruke systemet 70% til vannkoking og 30% til matlaging (pølser, bacon, fisk etc)

 

Etter mye lesning har jeg har sett meg ut et par kombinasjoner.

 

Billigste var:
Primus eta solo        529,-    365g (xxl.no)
Gosystem soloset    100,-    200g (Tilbud lokale Coop, regner bare med å ta med pannen på denne turen)
Totalt            629 kroner og 565gram

Billigt, men veier litt.

 

Minst vekt:
Optimus Crux Lite    325,-    72g (fjellsport.no)
Titanpanne og kokekar    495,-    195g (fjellsport.no)

Totalt 820kroner og 267 gram.
Veldig lett og ikke så altfor dyrt. Crux skal ha en god varmefordelig har jeg lest, men også hørt at titan ikke leder varme så godt så du risikerer hotspots.

 

I tillegg ser jeg at fjellsport.no har tilbud på Jetboil SOL Titanium til 1200. Er det verd å bytte ut Primus Eta Solo med denne?

Den titan stekepannen er 13.5cm, er det nok til litt småmatlaging?

 

Håper det er noen der ute med erfaring med disse produktene/materialene som vil dele erfaringene de har ettersom du kun kommer så langt med å google :)

 

På forhånd takk.

 

Linker til de nevnte produktene:

Primus Eta Solo:

http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kjøkken-og-mat/Kokeapparater/EtaSolo/p/1059558_1_Style

Gosystem soloset

http://outdoorandadventure.co.uk/show-item.asp?ItemType=Camping&SubType=Pots+%26+Pans&Item=Go+System+Solo+Set

Crux Lite:

http://www.fjellsport.no/optimus-crux-lite.html

Titan kjelesettet:

http://www.fjellsport.no/eagle-products-titan-kjelesett-2-deler.html

Jetboil Sol Titanium

http://www.fjellsport.no/jetboil-sol-titanium-turkjokken-260g.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

viktigst er oftest brensle-valg:

 

Gas er lettvint, enkelt, men virker dårligt ved minusgrader. Dersom målet er i hovedsak turer ved varmt vær, så velg gas.

Vinterstid (=kulde) gjelder renset bensin eller renset parafin. Bensin er meget lettantennelig. Parafin er ikke eksplosivt på samme måte, men angivelig gir meget små mengder i maten dårlig mage i lang tid. Energiinneholdet per vektenhet er relativt likt. Energiinneholdet er mye høyre enn i gas, så skal man være ute lenge kan man evt velge bort gasskjøkken.

 

Dersom du velger gryte med varmeveksler, så må man passe seg for CO2 - ikke bruk slik inne i lukket telt. Det er ganske stor forskjell mellom modeller, men det virker være høgre risiko med gryter med varmeveksler en ellers.

 

Stekpanne: Non-stikk underletter, men den vill bli slitt.

 

Dette var nog ikke helt svarene du ønsker, men inputten jeg syns er viktig. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at slike system som Eta solo etc er ganske små. Ikke bare i størrelse men og hva du kan koke av gangen. Best egnet til vann og lettflytende. Få modeller tar mer enn 0,5 liter av gangen. Går helt greit alene men ikke så egnet for 2 eller flere. Finnes noen litt større men da er de dyrere og veier mer.

Har selv 2 grunnoppsett for sommer når jeg er alene med bikkja.

Et sett med kjele og panne/lokk av den smale versjonen. En lett toppbrenner fra biltema. Ekstra støttebein til boks.

Da får jeg gassboks, brenner og støtte oppi kjelen. Da er det litt større enn f.eks Eta Solo men det tar 230gr gassboks.

Andre oppsett er samme brenner med en 0,7l kaffekjele kjele og en 1,2 liter vanlig kjele i stål. De kan pakkes i hverandre og brenner separat.

KJekt oppsett siden kjelene kan brukes på bål ute fare for at de går istykker. Med bare en kjele og brenner veide det vel ikke mer enn ETa solo.

Så har jeg 1,5 l kaffekjele, en kjele til på 1l, Omnifuel til helårsbruk og litt andre deler som jeg mixer inn ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt tungt men mitt synspunkt er: Stormkjøkken med gass/evt bensin.

 

Du får et stabilt kokesett som tåler (delvis) unger, hunder og folk som er snublete til fots :-), du kan lage mat til flere enn deg selv, du får med kaffekjele!

 

Har diverse av de minikokesettene som er så lette og fine, men med en gang du lager mat til flere enn deg selv så er de en pest og en plage. Og du har vel tenkt å spise annet enn Real turmat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha brukt et eneste av systemene du lister opp, så ville jeg gått for Optiumus Crux Lite. Skal være en meget god og effektiv brenner, samtidig som du får en løsning som kan brukes til både kjele og panne.

 

De to andre er effektive vannkokere og den jobben gjør de visstnok bra. Når Jetboil Sol har en spesial stekepanne, så øker vekten (og antar jeg, prisen). Liker vekten, det som later til å være enkelhet og allsidigheten til Crux bedre.

 

Titan og varmepunkter kommer vel av to ting:

1) ujevnheter i godset. Tidlige kjeler og panner i titan hadde ikke nok presisjon i produksjonen. Skal være i orden nå hos de større produsentene.

2) Liten, konsentrert flamme. Det unngår du med Crux.

 

Titan leder varme dårlig, men det løses ved å utnytte styrken i metallet slik at godset lages tynnest mulig (her kommer ujevnhetene). Trur eg, hopp inn med bedre forklaring på hvordan titan oppfører seg i kjøkkenet. På min egen titangryte får jeg jevn kok over hele bunnen samtidig som grytekanten er nesten kald. Hvordan dette blir på stekepanner vet jeg ikke, men jeg mistenker at den ikke bør være for stor for å unngå omeletter som er rå i kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Skee og Bjarnehs over her. Et stormkjøkken er greit og fleksibelt, og man kan variere med antall gryter/kjeler osv.

Jeg har i tillegg en bitte liten gassbrenner som kostet et par hundre. På småturer putter jeg denne oppi kjelen og tar med en liten gassboks. Ikke mange grammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Titan leder varme dårlig, men det løses ved å utnytte styrken i metallet slik at godset lages tynnest mulig (her kommer ujevnhetene).

 

Det vil i alle fall ikkje resultere i jevn varme. Tynt gods fører til varme der brennaren varmar.

Metallet skal lede varme veldig effektivt for å få jevn varme med tynt gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal ha et backup system, kan du også vurdere en Bushbuddy: http://bushbuddy.ca/

Den krever selvfølgelig at du finner noe brennbart. På fjellet er det stort sett krattet og det bør man vel helst ikke brekke av.

 

Jeg er fornøyd med bensinbrenner. Bruker det kun til koking av vann (real og te) og tar derfor bare med en liten kjele. Før tok vi med 2 gryter, men har sluttet med det. Vi klarer oss med en liten bensinflaske (3 dl) for en ukes tid. Men da koker vi veldig minimalt med vann.

En venn av meg er fornøyd med Jetboil. Hvis det bare er et backup system, hadde jeg valgt det letteste altermativet. Men du kommer sikkert til å bruke produktet fremover og da må du tenke på hva som blir praktisk på fremtidige turer.

Trangia-brenneren virker litt for stor og tung for meg, men hvis du vil lage mer ordentlig mat, er den sikkert brukbart.

Når det gjelder en spiritusbrenner, synes jeg det er en ulempe at du ikke kan styre varmen så godt som med en brenner med et skrulokk. Men jeg ser i et innlegg over at man kan få et Trangia sett med gassboks. Det er sikkert mer praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner titanpanne til 500,-. Dette er et usedvanlig godt alternativ http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/96225800/ Veier ingenting, koster enda mindre :-P

Tar du i tillegg med en slik http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler-og-bestikk/Trangia-kaffekjele-324-25---0%2C/p/1009446_1_Style har du alt du trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Det vil i alle fall ikkje resultere i jevn varme. Tynt gods fører til varme der brennaren varmar.

Metallet skal lede varme veldig effektivt for å få jevn varme med tynt gods.

Helt korrekt så langt jeg vet, derav pkt 2. Med tynt gods og dårlig leding er du mer avhengig av størrelsen på flammen og avstanden mellom brenner og bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! basert på 10døgns. erfaring!

trangia 27-3 med teflonpanne

og trangia b74 gassbrenner.

eller annen form for primus minste trangia settet er optimalt for 2-3pers. primusrn velger du selv,anbefaler gass t sommer. men ikke stol på gass om vinteren.

bensin eller parafin er da det beste valg.

jeg har mye utforsking med tur kjøkken. og liker godt simpeltheten til et stormkjøkken.

mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde desverre bestilt når siste innlegg kom, men alltid kjekt med bekreftelser :)

 

Endte tilslutt opp med Trangia 27-5 HA, Crux og en Primus vindskjerm.

 

Ved å mikse litt har jeg da et Trangia systemet til vinter eller når jeg trenger noe mer solid/stødig eller når vekt ikke teller.

Som et alternativ kan jeg også kjøre Crux sammen med Trangia pannen, kokekar og Primus vindskjermen når det skal være lett oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge inn et ord for MSR Pocket Rocket som alternativ for lett, liten gassbrenner. Har den selv, og er meget godt fornøyd.

 

http://www.fjellforum.no/page/articles.html/_/utstyrstester/primus-og-kokesystem/msr-pocket-rocket-r92



AAAAArUUYaAAAAAAAO6G8g.jpg?v=12079296960

 

Regner forresten med du har lest anbefalingene på de andre kokesystemene som ligger under "utstyrserfaringer" på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.