Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig fersk i gamet


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 18 år som har vært speider i 10 år, og har gode kunnskaper om friluftsliv. Har sovet ute til alle årstider, sommer som vinter og jeg elsker det!
Nå har jeg bestemt meg for å reise på tur i påska 2014, og før det trenger jeg mye trening og tips. Jeg vet ikke hvor jeg vil reise, eller hva jeg skal gjøre. Kan være i Norge, Sverige, Svalbard eller resten av verden. Jeg ønsker noe utfordring, og budsjettet ligger på 10000 kroner fordelt på 7-10 dager. 

 

Er det noen som har tips til en tur? Ikke for krevende, men skal gi litt utfordring og flotte naturopplevelser. Er rimelig fersk i gamet i forhold til ekspedisjoner og utenlandsturer over lengre tid. Var i Sveits i 2010 og gikk litt i fjellene der.

Håper på flotte forslag, og en fin diskusjon!


Mvh/
Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen på forumet!

 

Tror du må være mer presis med hva du ønsker for det er så enormt mye man kan finne på for så mye penger på et så stort område. Lenge til påsken 2014 og innen den tid kan du jo finne mer ut selv av hva du ønsker å finne på.

 

Toppturer eller vandringer - telt eller hotell. Hva har du utstyr i dag. Slike ting vil jo være avgjørende. Påsken er jo en fin tid for skigåring og lange turer her i Norge. Viktig å finne et mål som er litt å strebe etter syns jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk, Kjell Iver.

Skal ikke nødvendigvis bruke alle pengene, men det er maks-beløp. Jeg er klar over at det er lenge til, og at mulighetene er store, men jeg vil bare orientere meg litt om hva jeg kan gjøre. Det store spørsmålet er ikke utstyr, for det har jeg stor tilgang på.

Hotell vurderes kun i forbindelse med start- og endepunkt på turen. Hovedsakelig er det snakk om telting - eller andre ting dersom det er mulighet for det. Kommer selvfølgelig an på klima.

Jeg har jo tross alt omtrent et år og to måneder før avreise, så jeg har god tid til å trene meg opp. Derfor kan jeg ha en utfordring som jeg kan strebe etter. :) Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha et sånt prosjekt å glede seg til. Sikkert lurt å si hvor utgangspunktet ditt er, sånn at du ikke får forslag hvor du må bruke to døgn hver vei for å komme deg dit du vil.

 

En bra tur på 7-10 dager kan være å starte på Tyinkrysset og gå sørover. Det er overkommelig å komme seg over Hardangervidda og ned til Haukeliseter på den tiden du har til rådighet. Mye fine fjell og vidder. Det er mulighet for å gå i kvistede løyper om man vil, men det er heller ikke noe problem å finne urørte områder hvor du ikke vil møte noen. Det er bra med hytter i området, så om været slår seg vrang, eller om du vil ha et par netter med "luksus", er det bare å ta inn på DNT-hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa,

Jeg har også sett på å gå fra Haukelisæter til Finse, hytte til hytte, men jeg vil heller ha noe enda større å strekke meg etter. Skal se litt nær,ere på forslaget ditt!
Åpen for alle mulige forslag!


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ut fra budsjettet ditt er det kanskje litt begrenset hvor langt vekk fra Norge du kommer, men det finnes mange utfordringer også her i landet. Hva med å dra til et fjellområde ikke så mange pleier å dra til? Femunden er populært blandt mange her på forumet, men er litt usikker på hvor attraktivt det er ved påsketider. Dovre/Sylane kan også være et mulig sted å se på. I tillegg har vi jo flere nasjonalparker i Nord-Norge som ikke som mange besøker (Evt. f.eks. Finnmarksvidda). Kanskje det kunne være noe?

 

(Og ja, å gå fra nord mot sør er alltid lurt i påska :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Femunden er populært blandt mange her på forumet, men er litt usikker på hvor attraktivt det er ved påsketider. 

 

Jeg har en gang gått i Femund i påsken og kan fortelle litt om den gangen. Vi gikk fra Tufsingdal via Grådalen og Flensjøen mot Langen. Noen scooter spor der, men ikke overalt. Neste dag forbi Lorthulbua, over isen over Kalven og Nordvika og inn mot land omtrend der hvor øya "Jabben" ligger. Detnne ruten ble anbefalt av verten på Langen. Derfra gikk det et scooterspor retning Røvollen. Vi traff godt med folk akkurat der hvor vi fikk i land. Det er tydeligvis populær å gå mot Gubtjønnbua. Vi følge deres spor, men sporet endte der, så vi måtte litt gjennom marka for å finne scottersporet. Det gikk som sagt mot Røvollen hvor vi traff på en hundekjører som var på vei ut etter en pause. Ingen folk inne i hytta. Neste dag krysset vi Nedre Roasten, omtrend der hvor det på ut.no sitt kart står en trekant med 723. Det ble også anbefalt av Arne Langen som sa at isen var utrygg lenger mot munningen.

Så følge vi igjen fotruta sørover, delvis over scooterspoor, men ved løpekrysset tok vi av mot Storvika. Der kjørte vi ned og så en bjørn! Den var tydeligvis kommet ut av hiet sitt. Denne uken var det 30-35 kuldegrader om natten, men fint solvær om dagen. Så krysset vi vannet mot Femundhytten over gikk over fjellet mot Tufsingdal, omtrend via fotruta. Der har vi vår egen hytte.

Etter Røvøllen har vi ikke sett andre mennesker. Det er ikke markerte vinterruter, men det kan som nevnt være enkelte scooterspor når Samene har dyrene sine i det området denne vinteren. Jeg får inntrykk av at dyrene ikke beiter på samme sted hvert år. Det er på ingen måte plagsom scooterkjøring. Min konklusjon er at det generelt er veldig rolig i Femunden i påsken. Dette var forøvrig ca. 6 år siden. Legg merke til at DNT pleier å ha en fellestur gjennom Femund i påsken. Hvis du skulle treffe på gruppen i en hytte, kan det godt føles veldig fullt. Vi sjekket turen og planla å være på Røvollen på en annen dag. Jeg regner også med at Svukuriset har en dag faste gjester og at det kan være folk på ski i det området. Men Femunden er mye større enn Svukuriset og hvis du telter kan du garantert finne rolige steder der. Det er morsomt å navigere selv istedenfor å følge en staket rute. 

 

Snøen i Femund kan være litt rart enkelte år. Da kan den være så fluffy at at det vanskelig å gå utenom spor. Da vi var det denne gangen var det perfekt snø og kunne du gå overalt. Et par år senere var det ikke mulig å gå utenom oppkjørte spor. I år ser det ut til å være bedre snø. Kan hende at du treffer på oss på Røvollen en av dagene.

 

Norgesferie på fjellet kan bli billig og du kan bruke budsjettet dit på bra turutstyr. 

 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er fra kr.sand. En fin tur nærme for deg er da Setesdal Austheiene. Du kan starte på Haukeli, Hovden, Valle eller Fyresdal og andre plasser også. Alt etter å langt du vil gå.

Er noen DNT-hytter langs merka sti, men er MYE natur som ikke er merka også. Er ett relativt tungt terreng med mange topper å forsere. Men også veldig variert. Man får litt av alt i Austheiene.

Jeg hadde en ukes(fot)tur der i september som var og en 3dagers tur nå forige uke, på ski. Fantastisk! Jeg liker Austheiene virkelig godt :)

Lykke til med planleggingen. Det er en stor del av moroa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrik: Jeg har sannelig vært på Austheiane og Setesdalsheiane 5 helgeturer de to siste årene, så jeg vil gjerne prøve meg på ukjente steder. I hvert fall når jeg har 10000 i budsjett og 7 til 10 dager å være borte. 

Men innspillet er toppers! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tøft prosjekt! Hva med å gå en strekning av "Norge på langs-ruta" (sørover)?

Alt 1. Bjørnefjell - Sulitjelma

Alt 2. Sulitjelma - Umbukta

Alt 3. Umbukta - Majavatn (ved grensen melllom Nordland og N.Trøndelag)

I disse områdene ligger en rekke større nasjonalparker, både i Norge og Sverige, bl.a. Europas eldste (Padjelanta, Sarek, osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

10000 kan få dig langt hvis du vil, tur-retur syd Amerika eller Asien fx men tiden du har til rådighet er begrænsing hvis du vil virkeligt langt væk fra turister og folke mængder. Med så pas få dage, og ja i mine øjne er 10 dage ikke ret lang tid, ville jeg satse på Norge og kanske Sverige, hvis der skal være en vintertur. En anden mulighet er syd europa, samtidigt som det virke ganske anderledes har du forsat god infrastruktur og mulighet for at nå nogle veldigt fine områder med fly og transpost som ikke spiser mere end rundt et døgn i hver ende. Meget af mellem Europa vil jeg ser som en udfordring at planlegge til i denne periode, da vejret endten kan være tidlige vår uten sne eller sen vinter som i år med rimeligt store sne mængder i nogle områder. Der er en række spørgsmål som jeg er blevet stillet når jeg selv at har ville drag på sådanne turer, og som jeg idag stiller mig selv.

Det første er aldrig økonomi, plain and simpel, der findes altid en billigere løsning, bliv hjemme og jobb.

Derfor er det første hvad har jeg lyst til og hvor kan jeg gøre det? Der efter hvor meget tid kan jeg skaffe til at gøre det? Ikke hvor meget tid tro jeg kanske jeg har brug for, men hvor meget tid kan jeg med en vis rimelighet rive ut at kalender til at tage denne tur.  Derfor vil jeg stille dig de samme spørgsmålene?

 

Hvad har du lyst på? Vandring, ski, klatring, kajak, sejling, you name it. Prøv selvom det kan være svært at kredse dette ind.

 

Der efter kommer du til hvor? Den henger gerne sammen med hvad, landskab, klima, osv. er nu engang afhendige af at hvad vi vil, at stå på ski i Libanon i påske ville kanske være at at satse på noget som ikke lader sig gøre, men i februar er der al  mulghet for at gøre det. Derfor aktiviter, sted og sidste tidsperiode, er forbundet.

Selvom du har skrevet 7-10 dage vil jeg havde den frihet at spørge

 

Hvor lang tid kan du tage ud af kalenderen? Hvis man planlægger et år ud i fremtiden er det ofte muligt at tage finde mere tid end man tro. Jeg er klar over at der er ting som bare ikke kan flyttes, Jeg studere og der er en del turer som er obligatoriske og derfor må jeg være til stede. Dette har begrænset min rejse virksomhet de sidste år til at se dele af Norge i forbindelse med skole  turer og egne turer, og tage en 5 ukers kajaktur en sommer langs svenske og norsker kysten. 

 

Når jeg har afklaret spørgmålene hvad, hvor og hvornår kommer spørgsmålet hvor meget koster det? Og herefter hvor skaffer jeg det :) hvis man er stål sat og vil leve billigt er det utroligt så mange penge man kan sette til side på kort tid.

 

Som inspiration kan jeg nevne nogle af mine turer, både med friluftsliv og bare med at rejse.

 

2 uker i nord sverige på fjelltur med 2 venner. planlagt et halv år  i forvejen samlet udgift for 3 personer, under 10000 uten personligt utstyr.

 

1 måned med interrail gennem øst Europa, rejste af sted med min sæk, pas, interrail billet og 1 betalingskort med 7000 på, hele turen rundt 10000 for en. En konge oplevelse at rejse alene og fantastisk ikke at havde faste planer. 

 

2 uker fra Abisko til Kebnekaise vandring med min far. Da fant jeg mig selv i de skandinaviske fjelle. 5000 pr person

 

6 måneder Jorden rundt med vandring i Burma(Myanmar), New Zealand, USA og Peru. Dette var endeligt en tur på 3 uker til New Zealand som kom igennem de 3 spørgsmål, ikke fortel det til mine forældre :) Kostede jo også lidt, nok nærmere de 80000, men så fløj jeg også mere en halvanden gang rundt jorden, noget som ikke er billigt.

 

Halvanden måned i Colombia med vandring, dykning og en masse natur og kultur, glemmer aldrig nord kysten, der er nogle områder som er taget ret ud af en anden tid. ca. 30000, dyr ferie, men verdt hver krone.

 

5 uker i kajak fra Malmø i Skåne til Gvarv i Telemark, fantastisk tur med en meget bedre forståelse af geografien og vejret i kattegat området som et biprodukt. ca. 3000

 

Finse Røldal på ski, 5 dage, 1500 kr i transport og ovrnatning. Første alene tur på vinterfjell, bra vejr og koldt som bare det.

 

Lofoten, Helgelands kysten, Svartisen og grotte vandring på en uke, 2000 kr, det er dyrt at rejse i Norge. Og Nej jeg så ikke alt men jeg fik smag på mere.

 

Jotunheimen, bre og fjell og et dejligt gensyn både med noget fantastisk natur og med nogle fantastiske mennesker, 1000 kr tro jeg det løb op i. ca. 1 uke

 

Hardanger Jøkulen 6 dage i blåis og tovlag, fin bre tur med meget læring. ca. 1000.

 

Den første af de nevnte turer fant sted i 2005, det er første gang jeg var på højfjellet i Skandianvien. Min første alene tur på vinterfjell var i fjor, som nevnt fra Finse til  Røldal og oven i de nevnte turer kommer et hav af turer med studiet, Friluftsliv, natur og kulturveiledning ved Høgskolen i Telemark. Med jobb som sykelbud i Kairo og Beirut og alle de små turer på et par dage som bare opstår. 

Jeg har ikke skrevet prisen på fordi det er noget jeg tenker på når jeg  husker turerne, de er på for at give et indtryk af hvad forskellige ting har kostede mig at gennemføre. 

Lige nu er alle sejl sat ind på at blive færdig med studiet  samtidigt som at jeg skal skaffe 17000 før august og ca. 10000 mere inden starten af oktober, da jeg rejser jeg nemlig til Nepal i 2 måneder, først med Hvitserk og Medical Aid Mountaineering for at bestige en top og derefter 5 uker som jeg forsat ikke helt ved hvad jeg skal bruge til men det kommer sig nok :)

 

Jeg håder dette kan bruges til noget og bare stil spørgsmål hvis der er noget du lure på. Og sidste men ikke mindst nyd det og gør det du har mest lyst til. Drømme er til for at blive levet ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk Stourup. Ser virkelig ut som du har hatt en mengde flotte turer opp i gjennom. Varierte og rike på både kultur og opplevelser! Dette satt virkelig igang tankene i forhold til hvor man kan sette foten ned og begynne å tenke på hvor en vil dra ihvertfall. 

Til tross for at jeg har opp til 10 dager med tur til rådighet tror jeg at jeg kan få veldig mye ut av de dagene selv om en ikke reiser så langt utenlands. Har tenkt på å gå en langtur fra A til B, slik at jeg får en lang tur i et strekk uten og bruke unødvendig transport fra et sted til et annet. 

Jeg skal tenke ennå mer på det, og se om jeg kan få med meg noen av vennene mine på ferden!


Takk for innspill så langt. Tar alltids i mot enda flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.