Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellski


fjellsofa

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp med valg av fjellski.

Dette blir mine første fjellski og pga en del helgearbeid blir det sikkert ikke veldig mange turer i sesongen. Helst skal skiene være smørefri og tåle litt dvs at de ikke knekker ved første gang jeg tryner (noe som helt sikkert kommer til å skje en del ganger..hehe..). Er ikke helt nybegynner på ski, men heller ingen racer.

Først tenkte jeg på Åsenes Nansen, men fant ut at det ikke trengs å betale så mye for så lite bruk. Så kom jeg til Amundsen og nå sa noen til meg Vikafjell hadde vært nok for å begynne med. Forvirringen er komplett.. :???:

Noen som kan hjelpe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være en fordel å bruke litt tid på å definere bruken. Blir det turer i bratt terreng? Mest rolig vidde uten alt for mange bakker? Er det som regel mye løs snø der du går? Går du i løyper deler av tiden? 

 

Vikafjell er smal og synker dypt i løs snø. Samtidig er den fin om du er innom løyper en del. Jo bredere, jo bedre flyt i snøen.

 

Åsnes sine kortfeller er veldig smarte. Da får du smørefrie når du har dem på, og god gli/vanlige smøreski når du ikke bruker dem.

 

Redigert: Glemte å si at dagens ski svært sjeldent brekker. De tåler mye mer enn i "gamle dager"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at dagens ski svært sjeldent brekker. De tåler mye mer enn i "gamle dager"

Hadde det vore så enkelt, hadde eg spart mykje peng....

Eg har desverre knekt alt for mange ski til at eg kan vera enig i påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok kupert terrreng med ikke alt for bratte nedkjøringer. Og heller ingen løyper. Når det gjelder hva snø det er så har jeg rett og slett ikke peiling. Blir sikkert litt av hvert.  

Siden jeg er ikke den store raceren så bør skiene være lett å styre, om det i det hele tatt går an å ønske seg av en ski ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok kupert terrreng med ikke alt for bratte nedkjøringer. Og heller ingen løyper. Når det gjelder hva snø det er så har jeg rett og slett ikke peiling. Blir sikkert litt av hvert.  

Siden jeg er ikke den store raceren så bør skiene være lett å styre, om det i det hele tatt går an å ønske seg av en ski ;)

Ut i fra det du beskriver vil jeg helt avslå vikafjell og amundsen. De er mer "bortoverski".

Nansen eller Ingstad er nok e bedre valg for deg. Nansen er litt bedre på flatene, Ingstad er litt bedre nedover. Uansett hvilken av de du velger, så kan du ikke gå feil her ;)

Når det kommer til binding, ville jeg enten gått for en BC-magnum binding, eller en 75mm med avagbar hælkabel.

BC-bindingen er litt bedre bortover, mens 75 mm er litt bedre nedover, hvis du fester på kabelen når du skal nedover. Det går fint an å gå med kabelen på hele tiden, men det blir littegrann tyngre.

Selv har jeg Nansen med BC-magnum binding og crispi Jøkulen sko. Jeg føler at jeg går lett, og har god kontroll nedover. Ikke umulig å ta noen telemarkssvinger med det heller, når du blir stødig og får litt teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de samme skiene(Nansen) som mindviruz med BC-magnum binding og crispi stetind sko. Og kan forøvrig følge anbefalingen som mindviruz har. Jeg kjøpte pakke og fikk det til ca 4800,- på obs sport lade. I andre sportsbutikker må man fort opp i 5500,-. Jeg visste hva jeg skulle ha, så jeg trengte ikke særlig stor veiledning fra butikkselger og coop obs funket fint det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynner å komme noen vårtilbud nå på ski. Bl.a selger XXL Amundsen med støvel og binding for 2.999,-

Amundsen er en bra ski for flater med en ganske bra smørespenn. De bredere har ofte dårligere smørespenn.

Bilig pakke men utifra det du skriver så passer nok en bredere ski bedre. Men sjekk med XXL om de kan mekke en bra pakke til deg på f.eks Nansen eller Ingstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute i samme ærend, har gått litt rundt i Trondheim i dag og sjekket tilbud på Åsnes Nansen med binding og sko. G-sport har et litt sprøtt tilbud nå for tiden der de gir 100,- avslag pr pepsi-max flaske du kjøper ned til 50% av opprinnelig pris. Så om du setter sammen en skipakke der til ca 5000 kr (er vel omtrent det nansen, binding og sko kommer på) åsså kjøper du pepsi-max ned til halv pris. Det blir en rabatt på 2500kr, da må du ha 25 flasker for ca 18 kr/stk? 25*18 er 450kr. 2500kr + 450kr blir 2950kr som er 1000kr billigere enn andre butikker i Trondheim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Ingstad med BC Magnum, og er kjempefornøyd. Jeg synes de funker ypperlig både som bortoverski (utenfor løyper), nedoverski og i forskjellig terreng. Virker også solide. Jeg bruker bare feller, så vet ikke hvordan de er med smøring osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen turer i året og ikke lyst til å koste på mer enn nødvendig. Det ligger masse fint på finn.no :) Åsnes har vell ikke det store utvalget i smørefritt.Hva med denne som er på tilbud http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e99-crown-xtralite-smorefrie-fjellski-1213-29205.aspx

Ellers fikk kona ett par peltonen nanogrip ski av meg til jul. Jeg har prøvd de og de virker veldig fint på mildt føre. Litt tråe når det er kaldt men de trenger visst noen km for å oppnå maks glid. Disse skiene har ett belegg under skien istedenfor mønster som sikrer feste. Men er de breie nok 53-49-51?

Les litt om de selv

http://www.elbe.no/vinter/produkter/ski/nano_grip-smorefritt/nano_grip/peltonen_nano_grip_mountain/no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vore så enkelt, hadde eg spart mykje peng....

Eg har desverre knekt alt for mange ski til at eg kan vera enig i påstanden.

Jeg har også knekt langrennski/markaski, men man skal kjøre hardt for å knekke fjellski. I alle fall hardere enn meg.. :-)

 

Ser ellers at Åsnes nå følger Fisher i å lage en slags "rocker-tupp" i sin nye ski (Gamme). De vil ære bedre i løs snø, ikke grave seg ned så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellskia mine knekk i same frekvens som langrennskia mine gjorde då eg brukte det i fjellet. Det er nok i større grad trettheitsbrot enn resultat av hard bruk som har teke livet av skia mine.

Den foreløpig siste skia eg knakk (Madshus Glittertind), hadde aldri vore brukt med tung ryggsekk eller harde utforkøyringar. Kun rolege turar med pulk eller lett dagstursekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer en ny fjellski fra Åsnes nå i slutten av februar, Åsnes Gamme 54.
 

De sier den er lengdestiv, og egner seg godt for pulk og lengre turer med oppakning, men at den også har en innsving som gjør den lett å håndtere. Leveres med nordisk rocker og fellelås. I butikken fra 25. februar, og kun i utvalgte butikker. Har ingen anelse om pris.


Lengde: 190 og 200
Bredde: 68-54-61
Vekt per par: 2100 g (2oo cm)
Stålkant: Ja
Fellelås: Ja
Såle: Smørbar /sinter
Materiale: Popler Isocore kjerne
Bruksområde: Klassisk fjellski med god bæreevne og mye kjøreglede
Anbefalt binding: BC eller 75 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på.
Skal du ha Åsnes, og du velger en av de middels-brede typene - Ingstad, Combat Nato, Breidablikk, Nansen - burde du ha 15 cm lengre: 195cm
Skal du ha de litt tynnere - Amundsen, Liv, Sondre - burde du ha opp i mot 20 cm lengre enn kroppshøyden: 200cm.

Regelen skal gå for de fleste fjellski, 15 - 20 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstad, Combat Nato, Breidablikk er mer eller mindre samme ski. Sistnevnte har ikke stålkanter. Ingen av disse er av den middels brede typen når man snakke bortoverski. De er vell heller de bredeste man finne som har hovedvekt på bortover egenskaper.

I tillegg til høyde/vekt har jo bruken også mye å si for hvilken bredde/lengde man velger. Skal man gå mye i skogen med ganske tett vegetasjon så er kortere og litt bredere ski en stor fordel. Kortere ski svinger også litt lettere når man kjører nedover. Går man mye i løssnø vil man gjerne ha breie ski, Kjører man mye nedover vil det være fornuftig å vurdere en 75mm binding/sko. Osv... Men du burde nok holde deg ett sted mellom 190-205 uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer en ny fjellski fra Åsnes nå i slutten av februar, Åsnes Gamme 54.

 

De sier den er lengdestiv, og egner seg godt for pulk og lengre turer med oppakning, men at den også har en innsving som gjør den lett å håndtere. Leveres med nordisk rocker og fellelås. I butikken fra 25. februar, og kun i utvalgte butikker. Har ingen anelse om pris.

Lengde: 190 og 200

Bredde: 68-54-61

Vekt per par: 2100 g (2oo cm)

Stålkant: Ja

Fellelås: Ja

Såle: Smørbar /sinter

Materiale: Popler Isocore kjerne

Bruksområde: Klassisk fjellski med god bæreevne og mye kjøreglede

Anbefalt binding: BC eller 75 mm

 

Somehow good skatable, good at downhill, and short traps. Looks like a killer ski for my bank account. Hope to see it also in women lenghts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ingen maskinoppkjørte spor og heller ikke turer i skogen. 

Fortsatt: Nansen eller Ingstad. Amundsen og Vikafjell blir for smale og med for lite innsving til den opp og ned bruken du beskriver. Ingen av disse er smørefrie da, men til gjengjeld har de feste for kortfeller som er ganske greit.

Fisher har ski med noenlunde samme breddemå som finnes i smørefrie utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme valgprosessen i fjor. Det sto mellom Ingstad og Nansen. Siden mine tidligere fjellski var rake tunge "plank" som var veldig lite svingevillige nedover har jeg gått på fjellet med skrekk ved nedfarter. Valget ble da den rake motsatsen og jeg valgte Åsnes Ingstad. Det var forelskelse direkt, men det svalnet litt etterhvert. De er brede med innsving og de er meget meget mer trygge og de flyter godt på sne. jeg ble anbefalt at ikke smøre dem men gå med kun glider og ev kortfeller. Dette var ok ved noen turer. Nå har jeg landet på å smøre dem likavel og det har gått veldig bra. Gikk opp fra Storulvån mot Blåhammeren med kun blåswix. Trengte ikke å sette på feller. Prisen jeg måtte betale var at den sklir med litt motstand. Ble likavel forelsket på ny. Skiene er litt tregere enn skiene til min turkamerat, som har "markaski". Det føles som at jeg har veldig trygge ski, særlig nedover, men på bekostning av fart. Kan vare at Nansen ville vært hakket mer i min bruk. Er likavel en veldig god ski. Skal ikke bytte ut dem, men ville nok valgt Nansen hvis jeg kunne velge på ny. Det koster en del i energibruk å gå 2,5 mil med sekk med Ingstad. (Og det var det mange som fortalte meg på forhand...)

Vet ikke om dette innlegget er noe hjelp, men min refleksjon over mitt Ingstadkjøp i fjor...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.