Gå til innhold
  • Bli medlem

Fatbike


anaktuvuk

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Annonse

Enig, synd at det blir fler og fler forbud mot sykling i fjellet.  Rondane og Dovre med fatbike hadde vært en drøm. 

Alvorlig? Er det virkelig mange steder i fjellet med sykkelforbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig? Er det virkelig mange steder i fjellet med sykkelforbud?

Sykling er i utgangspunktet forbudt i de fleste verneområder og nasjonalparker. I Hardangervidda Nasjonalpark er det kun etter disse traktorslepene det er tillatt. Ellers kan forvaltningsmyndighetene tillate sykling etter bestemte stier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder @anaktuvuk og @Chalshus  :-P

 

Var innom Intersport i dag og kikket på en fatbike de hadde fått inn til demonstrasjon. Selgeren fortalte at det ville komme en serieprodusert modell fra Nakamura til høsten for et sted mellom 10-20000. Skal innrømme at det frister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling er i utgangspunktet forbudt i de fleste verneområder og nasjonalparker. I Hardangervidda Nasjonalpark er det kun etter disse traktorslepene det er tillatt. Ellers kan forvaltningsmyndighetene tillate sykling etter bestemte stier...

Er det gode grunner for dette, eller er det så på trynet som det virker ved første øyekast?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er gamle og til dels kunnskapsløse menn i dress som bestemmer?

 

Eg vil bare minne om at det var ei kvinne under 40 år som var miljøvernminister i tida Hardangervidda nasjonalpark vart utforma. Då nasjonalparken til slutt vart endeleg oppretta hadde ho riktignok passert 40 og vorte statsminister. (Eg har riktignok ein aning om at regelen som regulerer sykling er kome inn seinare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil bare minne om at det var ei kvinne under 40 år som var miljøvernminister i tida Hardangervidda nasjonalpark vart utforma. Då nasjonalparken til slutt vart endeleg oppretta hadde ho riktignok passert 40 og vorte statsminister. (Eg har riktignok ein aning om at regelen som regulerer sykling er kome inn seinare)

ingen bygde ut mer natur en arbeiderpartiregjeringene den gang. Nasjonalparkene ble brukt for å legitimere storstilt utbygging av naturen. Så Gro skal ikke helgenerklæres

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gode grunner for dette, eller er det så på trynet som det virker ved første øyekast?

Tenker at det må være fordi sykkeldekkene setter stygge spor i bakken som bruker lag tid på å forsvinne. Tunge kropper og lite kontaktflate gir høyt marktrykk. Ser flere steder i Nordmarka hvor stiene er syklet i stykker. Dype spor som gjør at stiene blir ekstra gjørmete.

 

Disse fatbikene ser interessante ut. Er de feite dekkene store nok til å forhindre skade på marka?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 1.Dype spor som gjør at stiene blir ekstra gjørmete. 

 

2. Disse fatbikene ser interessante ut. Er de feite dekkene store nok til å forhindre skade på marka?

 

Der hvor det er gjørmete i stiene, har det vel alltid vært gjørmehull. Mens de fleste stisyklister sykler rett gjennom, går fotgjengeren rundt og lager gjørmehullet større og større.

 

Med lavt lufttrykk blir kontaktflaten like stor, eller større enn om du går på beina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sti er slitasje, og økt bruk medfører større slitasje.  En del stier som ikke har blitt brukt mye før, egner seg veldig godt for sykling og blir dermed mer brukt - og dermed mer slitt.  Det er undersøkelser som viser at slitasjen er vel så stor når man går på beina.  I Oslo har forøvrig sykkelmiljøet i stor grad også bidratt til forbedring av stiene - med drenering og klopping osv.   Hovedproblemet i Norge er stort sett at stier ikke blir nok brukt, slik at de forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig? Er det virkelig mange steder i fjellet med sykkelforbud?

Ja....trist.

Jeg synes Dovre og Rondane er spesielt trist - her skyves villreinen forran.  Det som er pussig er at jeg har sett jakthundtrening (kurs) i det samme området - jeg vil som uvitende anta at jakthunder skremmer reinen mer enn noen få terrengsyklister.  Det var en lang diskusjon om dette - også forslag om egne sykkeltraseer ble nedstemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det må være fordi sykkeldekkene setter stygge spor i bakken som bruker lag tid på å forsvinne. Tunge kropper og lite kontaktflate gir høyt marktrykk. Ser flere steder i Nordmarka hvor stiene er syklet i stykker. Dype spor som gjør at stiene blir ekstra gjørmete.

 

Disse fatbikene ser interessante ut. Er de feite dekkene store nok til å forhindre skade på marka?

 

Jeg var på en tur i går med fatbiken.  Syklet opp og ned samme spor.  Et problem med den er at når jeg først står fast, så går jeg skikkelig igjennom med beina - så siden fat-biken flyter mye bedre enn beina mina, vil jeg tro at den også volder mindre skade.

Sporene virker også litt som valser - så stien så nesten bedre ut der jeg hadde syklet enn der jeg ikke hadde det.  Jeg syklet forøvrig i et hestetråkk.  Når det er sagt, så hadde jeg ikke funnet på å gå der....så det ble nok mer slitasje av å sykle enn å sitte hjemme. 90% av turen gikk på snø og "elv" så.

I stiens nedre parti fikk jeg med meg litt gjørme hjem - så der slet jeg nok litt på stien, men jeg syklet i midten, mens alle fotgjengerne utvidet den langs kantene....

Mest slitasje var det nok på stiens øvre parti som var utvidet kraftig for å få plass til tråkkemaskin for skifolket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin sykkel. Her er min for noen dager siden.

 

DSCF9624_zps79a6d21e.jpg

 

 

 

 

Geilo, ved Grønnebakken Røde Kors hytte.

 

DSCF8719_zps3f6a0f35.jpg

 

 

Desember i fjor. Helt sjef å dra på langtur med sykkelen, men det forutsetter at man skaffer seg lettvektsutstyr. (Eller kjøper en sykkelhenger for stasj).

 

DSCF7051.jpg

 

Hvordan frakter du teltet osv? På styret?  Driver og vurderer frakt-løsninger på fat-biken nå.  Sykkelhenger tror jeg ikke går, da den absolutt ikke er "fat".   Baggasjebærer veier litt, rammeveske er ikke særlig stor - spesielt til vinterovernatting.  Skulle gjerne ha hatt en frontbærer uansett - for de litt mer stasj-befenkte turene (f.eks. sykle inn til Krossbu/Glitterheim o.l. før veiene åpner) med toppturutstyr.

Gi gjerne noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke ta med seg alt for mye på sykkeltur, så om man ønsker å drive med den formen for friluftsliv er man nødt til å bli vektbevisst.

 

Den turen som viser teltet var en slags testtur. Hadde med meg en 55 liters sekk som var full i tillegg til rammebagen. Stor sekk fungerer absolutt ikke til sykling. Tyngdepunktet blir for høyt.

 

En rammebag må du skaffe deg. I min (Large ramme) er det plass til pumpe/verktøy, slange, sag, vannflaske, matpakker, hybridkamera og litt annet småtteri.  

 

Jeg bruker heve-senkepinne som er et must i teknisk terreng og i mine og andres øyne det største fremskrittet siden knastedekket. Derfor funker ikke seteveske. Prøv du og (om du sykler sti) og bli hekta. 

 

Kommer nok til å droppe Unnateltet i fremtiden, rett og slett fordi det tar for mye plass. Vurderer kjøp av et lite Tarptent eller lignende. 

 

Bruker bagasjebrett foran nå. Her har jeg en vanntett  og lett pakkpose med sovepose og boblejakke.

I sekken (30 liter) på forrige tur hadde jeg et to tredels lengde Zlite, Neoair, kokeapparat, gassboks, literskjele, soveposeliner og tarp. Og to liter med vann. Tilsammen en 5-6 kilo på ryggen. Tror man ikke bør ha så veldig mye mer enn det. 

 

Salsa minimalist rack bagasjebrett er lett og fungerer bra. Importeres av Browncouch. Det kan man montere både foran og bak. 

 

Skal man ha henger må man enn så lenge modde/sveise noe selv. Søk på fat bike trailer på google så får du opp diverse varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,

joda jeg sykler sti, men bruker ikke senkepinne - men har hatt en (står på en sykkel som har fast bosted utenfor landet).  Enig at det er kjekt ned f.eks. Vettakollen.  Trykket akkurat på bestill-knappen for setebag og sweet-roll....men ser poenget ditt: jeg henger godt bak setet ned f.eks. Augunshaug (fra Høgevarde mot Norefjell).  Får kanskje  bare prøve.  Men, at man har ett alternativ utelukker jo ikke andre.  Blir det ikke raskt at man unngår de mest hårete nedkjøringene når man har mye baggasje?  Jeg hadde ikke kjørt med henger ned Augunshaug (har en Bob) - men den fungerer bra på sti (e-6 o.l.)

Fant baggasjebrett som passer på XXL..så jeg har den muligheten...kan nok montere det forran også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har ikke fått pøvd de ennå - bortsett fra i boden.  Setebagen imponerer: masse plass. Prøvd bare med telt, men vil tro at telt, liggeunderlag og  sovepose får plass.  Sweetrollen fikk også plass til telt med god margin - men virker litt mer "krøkkete" i bruk.  Vil tro at telt/liggeunderlag og sovepose får plass i den også.  Det burde ikke være alt for vanskelig å lage siden egen sweetroll ut av en pakkpose....

Konklusjonen var egentlig at det jeg frykter mest er "Volvo 240 komplekset": dvs at jeg tar med alt for mye bare fordi jeg kan.

 

Skisessongen fikk en liten revival i pinsen...så det det går vel ihvertfall et par uker før jeg kommer meg på en ny overnattingstur.  Usikker på om det blir på ski eller sykkel... (Kunne ta en natttur for å teste....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nu har jag också köpt fatbike. Provade en kort-tur i söndags. Fatbike är inget för den som har brottom. Den går trögare än en vanlig MTB, är lättare att sykla på på skogsstigare än en vanlig odämpad MTB men svårare än bra fulldämpad.

 

Man kan ju ändra sittställnignen själv, men det känns som att cykla fatbike är att ta det med ro och en mera upprätt sittställning är att föredra. Trampa på bara på låg växel, så kommer du fram tids nog. Cyklen känns vädigt stadig rakt fram. Det kommer inte att vara några problem att köra med last. Däremot känns det att däcken är stora och mjuka, så kurvtagning i hög fart känns inte stabilt. En vanesak kanske?

 

Hemsedalområdet verkar bjuda på bra möjligheter. Kanske det även finns möjligheter i området mellan Hjartdal och Gasutablikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.