Gå til innhold
  • Bli medlem

Fatbike


anaktuvuk

Anbefalte innlegg

Brumle-672x372.jpg

 

 

Fikk endelig testet ut overnattingstur på fatbike i helgen. Pakket så lett jeg kunne (litt for lett, skulle det vise seg) og fikk plass til alt i seteveska, rammeveska og en liten rull med sovepose og liggeunderlag på bagasjebrettet foran. Jeg hadde riktignok med en 11 liter sekk og en styreveske, men det var til diverse fotostæsj og strengt tatt ikke nødvendig (utover å gi plass til et drikkesystem i sekken, da).

 

Utrolig gøy å dure innover på vårsnøen og ha skogen mer eller mindre for seg selv. Anbefales!  :D

 

Jeg snekret likegodt sammen en liten turrapport med bilder og en pakkeliste: Et mikroeventyr på sykkel med bismak.

 

 

Fatbike-med-st%C3%A6sj.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en befrielse å kunne ta seg en tur i naturen uten å risikere å bli meiet ned av en sykkelist. Å gå en tur på stiene rundt vann og innskjøer i Stavangerområdet er en opplevelse kan man si. Man må i alle fall være lett til bens for å kunne hoppe fort til siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26"are är bättre att cykla på helt enkelt. Mindre och lättare hjul ger bättre manövrerbarhet. Lite som att jämför en merca med en alfa romeo. Fram kommer du mer båda, men alfan är mer villig att svänga och mer skoj, helt enkelt.

 

Men är valet mellan fatbike och 29" fulldempere, för att du kanske har en stående och vill slippa köpa nytt, så är 29" fulldempere bättre 7 dagar i vekan på sommaren. I snö blir det förståss annorlunda.

Helt klart att fatbike är för specialintresserade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en befrielse å kunne ta seg en tur i naturen uten å risikere å bli meiet ned av en sykkelist. Å gå en tur på stiene rundt vann og innskjøer i Stavangerområdet er en opplevelse kan man si. Man må i alle fall være lett til bens for å kunne hoppe fort til siden

 

Jeg har full forståelse for hva du mener, men jeg kan love deg at du ikke hadde trengt å være nervøs for å bli meid ned av meg på denne turen ;)

 

26"are är bättre att cykla på helt enkelt. Mindre och lättare hjul ger bättre manövrerbarhet. Lite som att jämför en merca med en alfa romeo. Fram kommer du mer båda, men alfan är mer villig att svänga och mer skoj, helt enkelt.

 

Men är valet mellan fatbike och 29" fulldempere, för att du kanske har en stående och vill slippa köpa nytt, så är 29" fulldempere bättre 7 dagar i vekan på sommaren. I snö blir det förståss annorlunda.

Helt klart att fatbike är för specialintresserade...

 

En fulldemper har helt sikkert bedre framkommelighet enn en fatbike under de fleste forhold med unntak av løst eller bløtt underlag. Men så var det dette med robusthet og muligheter til å få med seg ting (selv om måten jeg rigget sykkelen på i og for seg også kunne vært gjort på en fulldemper – selv bagasjebrettet fra OMM foran på sykkelen). En fatbike er vel også billigere i innkjøp, trenger mindre vedlikehold og er morsom hele året.

 

Jeg er kanskje spesielt interessert, men foretrekker en fatbike framfor en fulldemper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26"are är bättre att cykla på helt enkelt. Mindre och lättare hjul ger bättre manövrerbarhet. Lite som att jämför en merca med en alfa romeo. Fram kommer du mer båda, men alfan är mer villig att svänga och mer skoj, helt enkelt.

Men är valet mellan fatbike och 29" fulldempere, för att du kanske har en stående och vill slippa köpa nytt, så är 29" fulldempere bättre 7 dagar i vekan på sommaren. I snö blir det förståss annorlunda.

Helt klart att fatbike är för specialintresserade...

Er det lettere å komme frem, spesielt i oppoverbakkene, for en nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er kanskje spesielt interessert, men foretrekker en fatbike framfor en fulldemper ;)

Jag helgarderar med båda. Fatbiken var skojjig att ha i den lilla snö som var i vintras. Också i väldigt våt terräng så fungerar fatbike mycket bättre än vanliga cyklar. Det är stor skillnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lettere å komme frem, spesielt i oppoverbakkene, for en nybegynner?

Nja, för mig är det lättare att komma fram på en 26" än en 29", men 26" kräver en mer aktiv körstil. Man måste göra mer själv. Alltså mer cykla, mindra åka.

Annars finns ju det nya formatet 27,5". Det har jag inte provat, men det kan faktiskt vara riktigt bra. Mycket talar för det. Skall du köpa så försök att få prova lite olika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, å sykle i oppoverbakker vil vel bli lettere jo bredere hjul? Sånn i utgangspunktet? Eller har jeg misforstått?

Nej, det går ännu tyngre än med en vanlig MTB. Enda undgantaget är när det är så blött (eller för mycket snö) att en vanlig MTB sjunker ned och mer eller mindre kör sig fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.