Gå til innhold
  • Bli medlem

Abisko og sørover sommertur - Telt eller hytte?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Planlegger en sommertur i fra Abisko og sørover mot Sulitjelmafjellene.

Er veldig i tvil om jeg skal satse kun på hytteovernattinger her eller om det er verdt å gå med storsekk og fullt utstyr og klare meg selv? Noen som har gått turen og som har gode ide'er og tips å komme med?

Har søkt og lest en god del - og har studert det meste av kart og ruter men er fortsatt usikker på om jeg skal satse på friheten med sekk eller om hyttene er OK. Blir i høysesongen i August dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært der, men mener både å ha lest og blitt fortalt at det kan være ganske mange på hyttene utenfor toppsesong. Nå er jeg ikke en hyttevandrer og har i tursammenheng karakter av einstøing, men tror jeg uansett ville ha satset på friheten med telt. Ikke er det særlig tyngre og så er det jo så utrolig fint i seg selv også!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bør ta med telt eller satse på kun hytter er litt avhengig av rutevalg. 

 

Langs Kungsleden er det mye folk i juli/august, og det kan være folksomt på hyttene. Er du morgenfugl og liker å starte 0600 bør det være greit å få plass. Selv har jeg bare brukt telt langs Kungsleden, og har stort sett hatt stiene for meg selv etter klokka fire. Er heller ikke noen fan av de store og tidvis upersonlige svenske turiststasjonene, men det er en smaksak.

 

Om du følger svenske stier til Ritsem og tar båten over Akka og videre langs Padjelantaleden er det greie avstander mellom hyttene. Det kan ofte være mye folk i Staloloukta (Helikopter landingsplass fra Ritsem), men ellers greit. Sårjåsstugan like før Grensa er liten og kan fort være full, men ikke så alt for langt til Sorjushytta på norsk side.

 

Om du planlegger å gå Nordkalottruta gjennom Narvikfjellene til Hellemobotn er det relativt lange dagsetapper etter Sitashytta og til Ritsem. Etappen fra Røysvatnhytta til Ritsem er ca 60km med en del vadinger, så her kan det være greit med teltet. Gode teltplasser finner du på grensa der stien tar av ned til Hellemobotn. Avstikkeren ned til Hellemobotn er også en flott tur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode opplysninger der. Jeg liker meg godt alene, men det som fristet var egentlig å gå med veldig lett sekk. Har hørt ymse om de hyttene - og så mye folk  som det kan være i høysesongen er kanskje best å holde seg unna - men som nevnt - å ha lett sekk betyr mye for meg og spesielt i starten av turen før formen stiger.

 

Jeg har 26 dager å gå på - hvorav jeg tenkte å hvile i 6. Har i utgangspunktet tenkt å gå så langt sørover som jeg klarer, uten noe stress. Umbukta burde jeg klare. Har studert kart og noen bøker - og jeg er veldig usikker på om jeg skal gå via Narvikfjellene. Om jeg gjør det så går det på bekostning av distanse sørover - samtidig er det et flott område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett sekk er digg, men på en slik tur vil jeg tro det er maten som vil veie mest. Da kan det være greit å handle mest mulig underveis. På de fleste hyttene langs Kungsleden er det mulig å kjøpe noe proviant. Ikke alle har frysetørket turmat, men utvalget i knekkebrød, sjokolade og havregryn er stort sett godt i Sverige. De har også en del hermetikk, men da er det greiest å bo på hyttene. Du kan for eksempel etterfylle på Alesjaure - Ritsem (butikk) - Staloluokta (stort utvalg av turmat i kiosken) - Sulitjelma.

 

Går du Narvikfjellene er det bare ubetjente hytter og sekken blir tyngre. Selvsagt mulig å fiske underveis på norsk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er telt straks mer fristende ja.

Er det nok å være dnt medlem her eller? Ser det er andre priser for svenske turistforeningen på det meste i disse hyttene.

 

En klar prioritering fra meg å heller bære telt og klare meg selv og heller kjøpe mat ja. Får ha med mat for noen dager - så kan man justere underveis.

Når det gjelder vadinger - så er jeg vel godt vant med det - men blitt mer pysete med årene. Er det vanlig å ha merkede løyper og på de merkede løypene ha heftig vading? Jeg har aldri gått i merkede løyper men trodde at det betydde at det var lite vading...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på om du får rabatt med DNT medlemskap på STF hyttene. Mener jeg fikk det på Ritsem i 2011, men litt usikker. DNT samarbeider noe med STF, så sender du en e-post til DNT får du svar.

 

Når det gjelder vading er det ikke mange som kan kalles heftig i august, om det ikke er usedvanlig mye regn. Unntaket er på etappen mellom Røysvannhytta og Hellemobotn. Der er det 1-2 vad som kan være utfordrende med stor vannføring. Resten er greie vad og gir god kjøling for beina. Ellers vil du i Sverige knapt bli våt på beina. Der er det klopper over alle fuktige flekker, og broer om bekkene er mer en 2 meter brede (litt overdriving, men bare litt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var jeg deg, ville jeg valgt nordkalottruta via Narvikfjellene. Da slipper du i hvert fall å gå i kø!

Jeg har vandret fra Sulitjelma til Dividalen via Narvikfjellene og kan sterkt anbefale denne varierte ruta når det gjelder opplevelser.

Lengste etappen mellom hytter/gamme er fra Røysvatn til en flott gamme ved Hellemobotn som ligger mellom fjellformasjonen "Kanonen" og Gussajavrre (Kuvatnet). Mener det er ca. 35 km. Det blir en liten avstikker fra ruta på et et par km til gammen. Vi opplevde bare enkle vadinger i slutten av Juli - begynnelsen av August.

Her er en link til flere rutebeskrivelser i Nordland. http://www.samenland.nl/lap_nordland.html

Kan jo fort bli noe tung sekk på denne ruta, for alle de norske hyttene er ubetjente, men har du haspelstang med, er det gode sjanser for matauk. :)

Vi brukte telt/ hytter ca. 50/50

Tror du får rabatt på svenske hytter med DNT kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ruta på npl, det er en hel haug med mennesker på stiene bare for å være litt obs dette betyr jo også da at hyttene er det endel folk på også, av en eller annen grunn likte jeg ikke hyttene spesielt godt annet at de har skjønt det at isopor-doseter er genialt i motsetning til Norge.

Ville nok satset på telt og gått litt utenfor stiene

snakker da om svenskedelen av turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var jeg deg, ville jeg valgt nordkalottruta via Narvikfjellene. Da slipper du i hvert fall å gå i kø!

Jeg har vandret fra Sulitjelma til Dividalen via Narvikfjellene og kan sterkt anbefale denne varierte ruta når det gjelder opplevelser.

 

 

Mange gode tips fra flere poster her. Ser at hvis jeg velger å gå Narvikfjellene vil det gå på bekostning av fremdrift. Det svenske terrenget ser jeg for meg er rimelig fremdriftsvennlig i den forstand at man kan legge bak seg en del distanse om man går på litt. Det norske terrenget er vel mye mer krevende kan jeg tro.

 

Vil det være best å starte i Abisko/Abiskojaure eller ved Riksgrensen på Norsk side om man skal ha med seg dette fjellområdet? Ser at jeg må beregne kanskje dobbelt så lang tid om målet i første omgang er Sulis - men litt vel mye sikk-sakk i den ruteoversikten jeg har. Skal studere dette detaljert så jeg får en bedre oversikt... Blir vel et valg i mellom flotte fjellområder eller lengre distanse,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start vid Abisko är modellen om man skall gå kungsleden. Första dagen går i skogen och är heltrist. En lång ***** transport bara.

 

Starta i Riksgränsen och gå mot Unna Alakas är en mycket finare tur, men också mycket mer fysik krävande. Det finns stig endast delvis, inga broar och andra bekvämligheter. Ingen matförsäljning i Unna Alakas heller...

 

Ska du gå kungsleden så ta en avstickare till Nallo, Sveriges finast belägna fjällstuga. Det tar en dag extra, men är väl värt besväret.

 

När vi har gått i det här området har vi haft med tält. Bott i stugor ibland (lite folk + dåligt väder), sovit i tält annars. Man kan tälta och köpa tältplats vilket ger möjlighet till att laga mat och så i stugorna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Johan2000 om at starten ved Abisko ikke er den mest inspirerende. Du får noen glimt av canyonen i starten, men ellers stort sett skog og breie ATV spor inn til Abiskojaure. Fra Sälka og sørover er Kungsleden en lett sti i flott natur. En avstikker og alternativ rute mot Ritsem er helt klart en flott tur.

 

Som Willy vil jeg anbefale å bruke Nordkalottruta som utgangspunkt. Da får du en svært variert tur med mange flotte fjellområder. Fremdriftsvennlig og lett langs Kungsleden. Litt mer krevende i Narvikfjellene etter Gautelishytta og sørover til Hellemobotn. Fra Hellemobotn blir det lettere gjennom Padjelanta, til den store finalen i Sulitjelmafjellene.

 

Nordkalottruta fra Abisko til Sulitjelma er en passende tur med 26 dager til rådighet og 6 hviledager. Da kan du ta et par ekstra dager ved Kebnekaise, legge inn noen fiskedager, gå ned til Hellemobotn eller ta en avstikker med båtskyss fra Staloloukta og inn mot grensa/Rago. Har du fire dager ekstra når du kommer til Sulis er det bare å fortsette til Junkerdalen.

 

Om du ikke har full oversikt over Nordkalottruta finner du turdokumentet mitt før turen i 2011 her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jan Erik, men hvis du ikke nødvendigvis må starte fra Abisko, kan du jo gå av toget på Katterat stasjon (ikke bilvei dit) og gå til Cunojavri via Oallavaggi o.s.v. Da sparer du noe tid og en passende første overnatting kan du jo ta i Oallavaggi kvilebua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enig med Jan Erik, men hvis du ikke nødvendigvis må starte fra Abisko, kan du jo gå av toget på Katterat stasjon (ikke bilvei dit) og gå til Cunojavri via Oallavaggi o.s.v. Da sparer du noe tid og en passende første overnatting kan du jo ta i Oallavaggi kvilebua.

 

Takk @Willy for et godt tips. Har studert det og det ser veldig fornuftig ut.

 

Har nå en løselig plan (som sikkert vil endres) for å ta fly til Narvik (bare 700,-) og ta toget opp til Katterat og starte der i fra... Men tenker da å sette kursen inn i mot Sverige og gå sørover i mot Ritsem. Bruke minst en uke på det - helst 10 dg.

 

Tar da båt til Vaisaluokta og fortsetter sørover derifra. Men jeg lurte på - hvordan er utvalget på Ritsem? Er det mulig å kjøpe mat så man klarer seg en ukes tid i fjellet. Både middag og frokost osv? Tenker på slike ting som hurtigris, pølser, kjøttdeig, spaghetti, supper, pålegg, syltetøy, gassboks, Eller bør man sende en pakke dit med real turmat osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på svenskaturistforeningen.se vil du finne en oversikt over grunnsortimentet i butikkene på hyttene deres. Har ikke vært på Ritsem, men på flere av de andre hyttene i Nord-Sverige (Salka, Alesjaure, Unna Allakas) og utvalget består i det du nevner over(har ikke sett kjøttdeig). Men matvarer på hermetikk som frukt, skinke, kjøttboller, og pølser vil du kunne finne. I tillegg til posemat ala real turmat. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har gått flere ganger i Lappland på både Kungsleden og Padjelantaleden og har hver gang overnattet i hytter med selvbetjening. På de fleste rutene ligger det "rastskydd" og lange strekninger kan ha "spång" som jeg vil kalle "plankeklopper" på norsk.

I flere av hyttene selges hermetikk og pasta etc. I Staloluohta var det også røkt fisk å få kjøpt en gang jeg var der.Der er det også en badstu. 

Ruten .Abisko - Sulitjelma er lett å gå. No problem ! Det samme gjelder forøvrig også rutene til/fra Hellemobotn, Kebnekaise og Kvikkjokk..

 

Jeg startet en gang fra Katterat, men kom bare til Hunndalshytta fordi jeg ikke ville vade elva ved hytta  som det var veldig mye vann i da jeg var der. Jeg vil absoltt anbefale å starte fra Abisko, eventuelt Altevann i Troms.

 

God tur !

 

S.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode tips begge to. Hvor mange dager vil du påregne som normalt fra Sulitjelma til Abisko @brage ? Ser du skriver at du har brukt hyttene - har du ikke hatt med eget telt i det hele tatt og kun benyttet deg av hytter og mat som er å få kjøpt på hyttene?

 

Jeg skjønner at jeg må se an værforholdene før jeg bruker Katterat som utgangspunkt - men Hunddalshytta tenkte jeg meg strengt tatt ikke innom. Men ser det er bro der om jeg tar en avstikker dit. Uansett blir det å ha med telt i starten der. Jeg ser det er tegnet inn 3 stier opp fra Katterat og innover. En går i høyden - mens de to andre går på hver side av elva i Sørdalen. Får som nevnt se det litt an når jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Da vi gikk etappen fra kvilebua i Oallavaggi til Katterat, gikk vi den østlige stien som kommer ned i Djevlepasset. Når vi kom ned til hyttene, tok vi av fra stien og gikk til venstre langs foten av Nordbergryggen og tok en meget lett kryssing av Hundalselva mellom der den gjør en sving og høyde 667, og fulgte anleggsveien gjennom Sørdalen ned til Katterat.

Vi gikk i månedskiftet juli/august, og så sent på året er det bare enkle vadinger såfremst det ikke blir ekstrem nedbør. Når du kommer litt sør for Røysvatn hvor stien deler seg, har du jo valget mellom å gå via Ritsem eller Hellemobotn/Vaisaluokta. Jeg vet ikke hvordan vadingene er mellom Røysvatn og Ritsem, men hele ruta fra Katterat til Sulis via Hellemobotn/ Vaisaluokta var "piece of cake" selv med litt nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har gått i deler av området du har planer om å gå i. I de svenske stugan gjelder det medlemspriser for DNT-medlemmer. Går du sørover Kungsleden så har Abiskojaure, Alesjaure, Sälka et godt utvalg på proviant. Hukejaure på Nordkalottleden har et mindre utvalg. Maten blir transportert ut vinterstid, så utvalget er deretter. Unna Allakass har også proviant. Lengre sør har jeg ikke gått, det selges dagligvare på Ritsem ifølge en Norge på langs vandrer vi møtte. Proviantsalg sjekker du på www.svenskaturistforeningen.se

 

Sommeren 2012 gikk jeg fra Gautlis, Hukejaure, Sälka, Nallo, Vistas, Alesjaure, Unna Allakass, Cunojavrre, Cahnavagge, Gautlis og på turen opplevde vi å måtte vade flere plasser i august. Hadde vært mye nedbør i området. Strekket Alesjaure- Tjäkta hadde vært stengt et par dager pga flomstor elv. Og ei bru i Norddalen i Skjomen var tatt, slik at for oss ble det bare et alternativ å gå til Cahnavagge. Nå var nok dette veldig spesielt, men vi opplevde å følge merket sti over vad ikke var å anbefale, måtte krysse elevene mye høyre opp. Det er stor forskjell å gå på Norsk kontra Svensk side. På Norsk side, er merkinga mye dårligere, terrenget mye mer kupert og du bruker den tiden som er anbefalt. Hyttene har bedre comfort, men er uten mat, tørkepapir, vaskemidler. På Svensk side er Kungsleden godt opptråkket, mye folk, men de fleste går fra hytte til hytte og siden etappene ikke er så altfor lange går man lett to etapper i slengen. Det er greit med plass i hyttene også høysesongen. Mange telter utenfor. De fleste rom er 6 eller 8 manns. Badstuene på Alesjaure, Sälka og Hukejaure anbefales :-P

 

Telefondekning finnes ikke i området, du må som regel svært nært vei for å oppnå kontakt. Starter du turen fra Katterat vil jeg si at turen innover Narvikfjellene er moderat, mens fra Abisko og sørover Kungsleden er lettgått. Men uansett hvilken rute du velger så er det mange fine naturopplevelser i området :) Og har man ti etapper i beina og skal gå fra Cahanavagge til Gautlis så må man grave dypt i sin indre motivasjon, førr det var mye stein i området....

 

Ønsker deg en riktig god tur og del gjerne hvor du gikk etterpå, har selv planer om samme tur i 2014 :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode tips begge to. Hvor mange dager vil du påregne som normalt fra Sulitjelma til Abisko @brage ? Ser du skriver at du har brukt hyttene - har du ikke hatt med eget telt i det hele tatt og kun benyttet deg av hytter og mat som er å få kjøpt på hyttene?

 

Jeg skjønner at jeg må se an værforholdene før jeg bruker Katterat som utgangspunkt - men Hunddalshytta tenkte jeg meg strengt tatt ikke innom. Men ser det er bro der om jeg tar en avstikker dit. Uansett blir det å ha med telt i starten der. Jeg ser det er tegnet inn 3 stier opp fra Katterat og innover. En går i høyden - mens de to andre går på hver side av elva i Sørdalen. Får som nevnt se det litt an når jeg er der.

Hei !

Den første gangen jeg gikk i Lappland - det er mange år siden nå- da brukte jeg 10 dager, så vidt jeg kan huske, fra Abisko til Sulitjelma. Jeg mener også å huske at det var bare den ene av hyttene som jeg ikke overnattet på. Jeg "tok" m.a.o.en hytte hver dag, kan jeg vel si. Jeg hadde med mat hjemmefra , ca. 0,5 kg pr dag bestående av hovedsakelig brød,havregryn , pasta og noe spekemat. Jeg var den gang ikke helt klar over at "stugvaerden" selger mat (hermetikk og pasta etc)  Svenske "køttbullar" er noe av det beste jeg kan få. Sammen med pasta med litt sukker og smør i smaker det utmerket syns jeg, og det er meget lett å tilberede.

De svenske "fjellstasjonene" er nesten som hoteller å regne. Disse har imidlertid også en avdeling for "sjælvhushåll" som kan sammenlignes med våre selvbetjeningshytter. Fjellstasjonene har butikker med proviantsalg. De selger også  noe klær og utstyr.

Det er trivelig og greit å gå i Lappland. Jeg overveier faktisk å ta en tur dit nå igjen til sommeren.

S.R.

 

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Da er jeg ferdig med denne turen - takker for alle innspill her i tråden - som var veldig nyttig.

Av 12 overnattinger ble 3 i hytte (tørke opp) og resten i telt.

 

Jeg kan nevne at jeg fyller 50 år i høst. Jeg ønsket meg kun en ting i presang fra min samboer og det var å kunne ta en slik tur alene i fjellet i høst. Jeg kunne tatt en uke til, men når jeg ringer hjem og jenta på 3 bare vil klemme telefonen var valget lett etter nesten 2 uker :)

 

Jeg har tatt en del bilder - og er usikker på om jeg skal lage noen turrapport. Det er ikke det mest spennende området - spesielt den svenske Padjelantaleden. Været var også ymse

 

Ruten ble Katterat og Sørdalen  og inn på stisystemet via Gautelisområdet, Ivarsteinen, Hukejaure, Ritsem osv - Vaisaloukta osv til Staddajåkkå. Gikk ut fra Staddajåkkå til Ny- Sulitjelma i går. Totalt 230 km ca hele turen.

 

Summa - summarum:

Turruten ble som planlagt - jeg visste på forhånd at jeg burde prioritert den norske kuperte fjellheimen - tatt det litt mer med ro, fisket mer. Samtidig så var dette et valg jeg gjorde for å bli kjent med området (Lappland) og det svenske systemet. Mange steder som jeg bare har lest om som jeg nå er litt mer kjent med. Jeg vet nå selv hvor jeg nsker å dra tilbake og hvor jeg ikke ønsker å dra tilbake.

 

Dette var også en test på om kroppen fortsatt fungerer greit, og det gjør den. Ingen lettpakking heller, men kanskje jeg dro på litt for mye mat i starten. .

Utstyret fungerte helt fint, og selv med lange dager i regn/vind og svært våte forhold var jeg tørr over alt. Vadet til over kneet ved Ivarsteinen og berget allikevel skoene tørre. Det var mange slike små gleder underveis.

 

Nyttig info kan være at det ikke er lov med hund i Padjelanta NP. Dette blir håndhevet strengt, og folk fikk ikke gå i land med hund i Vajsaloukta. Dette gjelder ikke trekkhunder på vinteren - eller for samene. Hadde inntrykk av at hyttevertene ogsåvar ganke opptatt av dette.

 

Alt i alt en kjempefin tur og jeg skal tilbake, men kanskje ikke akkurat til de svenske områdene, uten at jeg helt har planene klare enda. Får satse på å ta en femtiårsfeiring neste år også :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel gjennomført, Kjell Iver! Sikkert mange som kan tenke seg en liten turrapport med bilder, inkludert meg! :smile:

Jeg skulle gjerne visst hvor du fikk proviantere på turen. Har hørt at kiosken i Staloloukta nå er stengt. Stemmer det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.