Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt bekledning ved minus 30 grader


trugepetter

Anbefalte innlegg

Hei, hvis jeg bruker den forrige Norrøna dovre jaktdressen Goretex XCR som skall, og en tynn Norrøna fleece genser som mellomplagg + Brynje netting undertøy med tynn aclima ullundertøy over. Er dette riktige klær å ha på seg i -30 grader når jeg går på jakt med ski eller truger?

Jeg leste et sted om at gore tex plagg slutter å virke ved minus 20, er dette sant eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tex virker ikke som i reklamen uansett temperatur.

Du får kondens og is inne i dressen lenge før -30. Og da kan du like gjerne se på bomull eller ull.

Undertøyet høres fint ut. I tvil om hvor tynn den fleece genseren kan være i sånne temperaturer eller hvor frossen du er. En tykk genser eller dunjakke i sekken er nok å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Membraner funker ulikt fra person til person. Noen svetter som bare det og er plaget av kondens og isdannelse uansett. Andre har bare positive erfaringer. De som hevder at membraner bare er sludder og juks evner ikke å innse at andre kan være forskjellige fra dem selv. UIl under er alltid bra så fremt man ikke er allergisk. Støtter det med flere lag tøy. Min erfaring sier at det er bedre å være litt kald framfor litt for varm. Ved -30 så er jeg selv i en jaktsituasjon iført laftet tømmer med innebygget vedovn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så at du har Norrøna Dovre allerede, så hadde jeg beholdt den. Det er en av de bedre membran-dressene.

Det opprinnelige spørsmålet ditt er begrenset til -30. Hvis du jakter på høsten og har 3-4 dager i -30, bruk Dovre-dressen og ta rimet/isen som det kommer. Dressen vil fortsatt være vindtett og det er lagene under som holder på varmen.

Trango: "Tex virker ikke som i reklamen uansett temperatur." Ser ikke hva kommentaren din til "de" endrer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Membranplagg er ikke det beste valget i mange minusgrader. Men det fungerer om du ikke har noe annet, eller ikke vil investere i noe annet. Å ha lufteåpninger åpne hvis man ferdes i tett, snøtung skog, er kanskje ikke så lurt heller. Mellomlagene du nevner fungerer bra så lenge du er i aktivitet, men du må ha noe varmt å trekke over når du stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket at jeg frøs litt nå på vinteren i minus 8 grader og vind på fjellet etter at jeg stoppet for å ta en kaffe. Da hadde jeg Dovre dressen med Bionic energizer undertøy og en tynn Norrøna Bitihorn Equalizer fleece genser over.

 

Jeg har vanligvis en Bergans Expedition Down Duun jakke og en Gore Tex Scott Scooterbukse til å sitte ute i kulda. Duun Jakka tar opp alt plass i jaktsekken og Scooterbuksa må i så fall bindes på utsiden. Hva med å bruke den digre Duun Jakka og scooterbuksa til forflytning i 25-30 minus? På Himalaya expedisjoner har de jo sånt på seg, når de stresser opp fjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket at jeg frøs litt nå på vinteren i minus 8 grader og vind på fjellet etter at jeg stoppet for å ta en kaffe. Da hadde jeg Dovre dressen med Bionic energizer undertøy og en tynn Norrøna Bitihorn Equalizer fleece genser over.

 

Jeg har vanligvis en Bergans Expedition Down Duun jakke og en Gore Tex Scott Scooterbukse til å sitte ute i kulda. Duun Jakka tar opp alt plass i jaktsekken og Scooterbuksa må i så fall bindes på utsiden. Hva med å bruke den digre Duun Jakka og scooterbuksa til forflytning i 25-30 minus? På Himalaya expedisjoner har de jo sånt på seg, når de stresser opp fjellene.

Å gå med dunjakke blir veldig mye svetting..

Ser du bruker bare syntetiske klær under jakka. Ville absolutt brukt ull i ett av lagene. Hadde du hatt med en ullgenser i tillegg til det du hadde på deg så hadde det trolig vært nok, også under pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kalde jaktturer bruker jeg bomull eller softshell. Som ytterlag, men alt som er vindtett og ikke membran funker bra (evt. trenger ikke være vindtett en gang om du jakter i skogen). Under bruker jeg kraftig ullundertøy og til å starte med en ullgenser, men denne kommer av ganske fort. Du trenger overraskende lite isolasjon når du går uansett hvor kaldt det er, men det viktige er å raskt få på seg klær når du stopper.

Jeg ville unngått å bruke skallklær fordi de vil rime på innsiden i denne temperaturen uansett hvor mye du lufter og du vil for en hver pris unngå å bli våt på slike temperaturer fordi det gjør det veldig vanskelig å holde varmen med en gang du stopper.Forøvrig blir rimingen verre hvor løsere membranen sitter da membranen blir mer varmet opp hvor nærmere den er kroppen.

Angående forskjellig skall er Dermizax bedre i kulda enn GoreTex IMO, men alt av skall slutter å funke under 15-20 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket at jeg frøs litt nå på vinteren i minus 8 grader og vind på fjellet etter at jeg stoppet for å ta en kaffe. Da hadde jeg Dovre dressen med Bionic energizer undertøy og en tynn Norrøna Bitihorn Equalizer fleece genser over.

 

Jeg har vanligvis en Bergans Expedition Down Duun jakke og en Gore Tex Scott Scooterbukse til å sitte ute i kulda. Duun Jakka tar opp alt plass i jaktsekken og Scooterbuksa må i så fall bindes på utsiden. Hva med å bruke den digre Duun Jakka og scooterbuksa til forflytning i 25-30 minus? På Himalaya expedisjoner har de jo sånt på seg, når de stresser opp fjellene.

Når det gjelder ferdsel i stor høyde så blir ikke det direkte sammenlignbart. I store høyder så stresser du ikke. Du beveger deg for det meste så sakte at du ikke går deg varm. Du må kle kulda ute. Samtidig så gjør høyden at blodsirkulasjonen blir mye dårligere slik at du fryser mye lettere. Spesielt på hender og føtter. På tv har vi også sett at moderate temperaturer på Everest kombinert med sterk sol og vindstille gjør disse dundressene til ordentlige badstuer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis jeg bruker den forrige Norrøna dovre jaktdressen Goretex XCR som skall, og en tynn Norrøna fleece genser som mellomplagg + Brynje netting undertøy med tynn aclima ullundertøy over. Er dette riktige klær å ha på seg i -30 grader når jeg går på jakt med ski eller truger?

Jeg leste et sted om at gore tex plagg slutter å virke ved minus 20, er dette sant eller?

Har ikke prøvd den dressen du nevner. Og jeg er ikke sikker på, om gore tex i sterk kulde er det rette. Ville heller brukt tykk bomulls dress. Men på ski i fjellet, med  vind/noe utforkjøringer, må du jo ha noe som er vindtett ytterst. Og kler du deg ikke litt "for varmt" må du kanskje ha noe i sekken, for kortere pauser. Er terrenget noe tungt, har jeg noe i sekken. Hvis ikke, kler jeg meg "litt varmt" og bekledningen "fikser" fukten.

 

Men, for meg så høres dette ut til å være bekledning for temp, ned til ca, -20 og ikke -30. I første omgang ville jeg byttet ut den tynne fleece genseren, med en tykkere jakke/genser alla HH fleece jakke, eller noe tykkere av ull. Selv bruker jeg polly- produkter fra innerst og ut til ytterbekledning. Men samme prinsipp, bl.a. med polly-brynje innerst.

 

Selv jakter jeg lite på fugl, med temp under -20, da finner du ikke fuglen likevell. Da er den normalt i "dokk", eller i skogen. Hva er det du jakter på, i slike temperaturer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på rypejakt, men tenker også på bekledning ved forflyttninger i ekstrem kulde.

På rypejakt, er det jo ikke ekstrem kulde. Men uansett, så gjelder det jo å kle seg etter forholdene og aktivitet!

 

Jeg sjekker alltid temp om morgenen før jeg går ut, kler med deretter og har gjerne et ekstra plagg/dress i sekken, for temperaturen kan endre seg. Og har jeg bommet med bekledning, eller forholdene blir vanskelige, snur jag bare og går hjem. På rypejakt går de fleste uten sikring, og da er vi aldri langt unna bil/hytte/camp.

 

På campen/hytta bør du jo ha assortert utvalg av (spessielt) mellomlags klær, så du har valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.