Gå til innhold
  • Bli medlem

Økt bruk av snøskuter for fornøyelseskjøring.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Annonse

Egentlig litt vanskeligere enn vi faktisk tror, dette.

Mitt inntrykk er at uansett hvor jeg starter en tur står det senhøstes snøscootere startklare på parkeringsplassene og "uansett hvem" jeg snakker med har de tilgang på scootertransport, "fordi de bare må ha det". Fra min side er dette subjektv synsing og inntrykk, men jeg kan ikke begripe at alle jeg snakker med som har tilgang på og bruker scooter virkelig har bruk for det. For ikke å snakke om alle motorsagene....

Vel, er det ikke alltid slik at de som har hytte lengre inne i marka irriterer de som nettopp har bragt sitt til trammen med scooter? Og er det ikke slik at de samme motsetter seg vei til neste hyttefelt osv? Så har vi elgtrekk. Traktoruttak av vilt og gudene vet hva.

På den andre siden leser vi jevnt og trutt om hvor deilig det er å treffe på disse scootersporene, også her i forumet...

Så er det jo mulig å se sørover til skjærgården på sørlandet og rundt om som på en måte er parallellen til f.eks snøscooterproblematikken i den nordligste halvdelen av landet.

Ikke lett dette, dessuten har jeg ingen sterke meninger om det, bortsett fra at all dobbelmoralen irriterer meg. 90% av all ved hjemme sager jeg med håndmakt og kløver med øks. Det er trivelig, sunt og gir en god og velbegahende følelse. Jeg kan ikke begripe at nær alle må bruke motorsag og ihvertfall ikke hvorfor det må brukes en bensinvaraiant når det allerede er strøm der.

Men så er jeg sær også da!

:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med hytte på sørlandskysten og hørte skjelden noen klage over fornøyelseskjøring med små hissige speedbåter om sommeren, men om vinteren skal det være forbudt med motorisert ferdsel der folk ferierer.

Missforstå meg rett. Jeg hater både hissige småbåter og snøskutere. Jeg liker fred og ro når jeg har fri. Støy er det nok av i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går lite på fjellet, men jeg er en helårspadler og nå kommer vi til å få vannscooter flyvanes rundt ørene på oss til sommeren. Lurer på når den første ulykken skjer mellom kajakk og vannscooter.

Det er jo klart verden går fremover og vi har fått motorsag for å kutte ned trær og kutte opp ved, jeg er en svoren tilhenger av motorsag.(Synes i grunnen det holder at veden varmer en gang)

Jeg personlig synes man kan gjerde inn hele Hardangervidda og lage Norges største offroadpark der, snøscooter om vinteren og mc, quad og bil om sommeren.

Dere som klager over støy på fjellet får ta dere en tur på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av å gå til fots i stille omgivelser. Helst i dagevis, og jeg har noen turer bak meg. Men jeg er også stor fan av å kjøre offroad, da ikke gjørmebryting, men på tur i villmarka. Har gjort Sahara med bil og telt. Det samme med Botswana, Kenya og Andesfjellene. Har kjørt Island på kryss og tvers med firehjulstrekker, og har gjort 1000 km offroad på Kolahalvøya. Var senest forrige uke i Sverige og kjørte snøscootersafari. Fantastiske turer jeg ikke ville vært foruten. Men den dagen jeg parkerer og vil gå til fots vil jeg ha det stille.

Dette er to uforenelige fornøyelser, hvor ingen vinner. I Norge er derimot regelverket strengere enn noe annet sted jeg veit om, så vi har minst å klage over av alle. Det i seg selv kan jo være en trøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hytte i Os kommune (Hedmark) er der er det heldigvis restriksjoner på snøscooterkjøring. Et på stykker i bygda kan leies til leiekjøring hvis man trenger det. I tillegg ser jeg noen ganger samer på fjellet som ser etter rein. Det er noe transportkjøring over fjellet og kjøring av skispor. Men stort sett er det stille og det setter jeg veldig pris på.

Jeg har hørt noen skiglade finnmarkinger snakke om det. De sier at det finnes snøscootertraseer i Finnmark og hvis du som skiløper plages av støy, er det bare å gå et annet sted. Men de sier at kjøretraseene er lagt på de stedene som har lettest vei og som tidligere var skiløyper. Derfor er det ikke så naturlig for skiløpere å gå et annet sted...

Nei, jeg synes det er bekymringsfullt at det stadig blir mer støy de fleste steder. Da er det bedre å tillate det på noen steder, men andre steder har totalforbudt. Men så snart man begynner å dele ut konsesjoner går det veldig fort veldig skjevt. Jeg har også hørt fra Finnmark om noen som hadde søkt om konsesjon for scooterkjøring for å besøke en gamme langt inn på fjellet. For å unngå at saksbehandleren skulle få flere slike forespørsler fra samme person, fikk denne personen en 5 års konsesjon for fri kjøring overalt. Total idioti. Du sier det jo i Nordmarka. Alle som har hytte der, eller som jobber på maxbo, kan kjøre bil til hytta. Det betyr at de også kjører til fiskevannet sitt med bil. Plutselig er marka fullt med biler. Hvis du sykler der på en ukekveld må du passe på som syklist for å ikke bli påkjørt, fordi billistene forventer å ha veiene alene.

Min mann har også fisket mye i Finnmark og truffet på folk som kjører 4-hjuling til et vann, kaster ut fiskestang og etterpå kjører 10 meter lenger bort for å kaste på nytt. Det er også lite fisk igjen der det er lett tilgjengelig med kjøretøy, men det er godt med stort fisk igjen på de stedene der du bare kan kommer til fots. Det er bekymringsfullt.

Nei, jeg skulle gjerne ha en verden som var litt mer primitiv, slik at folk måtte være ut sitt elgkadaver på ryggen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøscooterentusiaster er jo kjent for å besitte en dyp kompetanse om vurdering av skredterreng og andre potensielle farer som naturen har å by på vinterstid. Ser ingen problemer med å åpne for fri ferdsel. Nå som det har blitt kjent at hvis man trener for mye, så kan må få hjerteproblemer og andre lumske ting som ikke kommer over en om man velger bort ski og spark til fordel for bil og snøscooter. Onde tunger vil jo ha det til at dette vil føre til økt bruk av fossilt brennstoff, som visstnok igjen skal ha en ringvirkning på miljøet vi lever i, men når vi først har muligheten til å både skape nye frivillige arbeidsplasser i hjelpemannskap og kanskje bli kvitt noe av den utenlandske innvandringen de så fint kaller turisme som herjer rundt i fjellheimen på leit etter en stille plass, ja da må vi være snare om å ta på oss skylappene, bli kvitt dette kulturelle makkverket vi kaller friluftsliv og heller mane opp til snøscooterkamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En natur uten motorisert ferdsel er vel og bra, men vi må for all del ikke bruke forurensing fra fossilt drivstoff som argument. Da tapes kampen før den har startet, for utslippet av motorsag, snøscooter og annet utgjør i dette tilfellet mikroskopiske andeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter som knyttes til bruk av fossilt drivstoff hadde vært vel og bra, om de ble presentert på andre måter. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke fler argumenter med endring av folk sine holdninger, holdninger i forhold til bruk av nettopp fossilt drivstoff eller ressurser generelt. Selv om det er mikroskopiske andeler at jeg kaster batteriene i feil bøtte eller tar bilen istedenfor å gå de 500 meterne det er til butikken, så er det holdningene i seg selv som gjør den største skaden. For disse holdningene vil igjen og igjen gjøre mikroskopiske skader på forskjellige områder, som etter et langt liv vil være en bøtte med "søppel" som jeg har lagt igjen etter meg. Jeg alene gjør ingen stor skade, men når dette er den generelle holdningen blant fler millioner mennesker, da ganges de samme skadene, med fler millioner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått så mye på fjellet om vinteren, men har vært litt på Blefjell. Der er det noen få hytter oppe på snaufjellet og det som er av scooter-kjøring er varelevering til hyttene, oppkjøring av løyper og røde kors som trener eller er på vei til en av hyttene for å ha vakt når det er mye folk på fjellet (f.eks i påsken). Denne formen for snøskuterkjøring synes jeg er helt ok.

Jeg ser jo hvorfor folk synes det er moro å kjøre snøskuter og godt kunne tenke seg å gjøre det for moro skyld, men jeg tror det hadde ødelagt for mye flere enn de som får utbytte av det. Ser derfor ikke noen god grunn til at det burde åpnes opp for mer snøskuterkjøring. Som nevnt over, så er det plenty med muligheter for å kjøre snøskuter i fine områder hvis du vil. F.eks kan du hjelpe skiforeningene med å holde løypene kjørt opp, eller bli med i røde kors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Backflash.... Dette var i grunnen til at jeg meldte meg inn i FF for en del år tilbake, da skuterdebatten var som hardest.

Jeg er for skuter, sneskuter er en del av min livskvalitet. Er oppvokst med skuter.

Men.......jeg går sikkert mer på ski enn de fleste her inne. Noen turer på fjellski i året og 3-5 dager i uka på klassisk og skøyteski. Det blir noen mil hver uke, denne uka passert 3,5 så langt.

Det skal sies at på den tiden (kom inn i FF) var jeg først aktiv på sneskuterforum og var på FF for å diskutere skuterdebatt. Nå er jeg kun på FF..........

Jeg forventer ikke (vinterstid) at jeg har fjellet totalt for meg selv. De fleste argumentene for sneskuterkjøring husker jeg godt fra den laaange tråden, men de får eventuelt vente. Se hva som kommer ut av denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Min mann har også fisket mye i Finnmark og truffet på folk som kjører 4-hjuling til et vann, kaster ut fiskestang og etterpå kjører 10 meter lenger bort for å kaste på nytt. Det er også lite fisk igjen der det er lett tilgjengelig med kjøretøy, men det er godt med stort fisk igjen på de stedene der du bare kan kommer til fots. Det er bekymringsfullt.

Nei, jeg skulle gjerne ha en verden som var litt mer primitiv, slik at folk måtte være ut sitt elgkadaver på ryggen...

Nå blander du hummer og kanari. Det er de færreste som kjører skuter som også kjører atv. Hva angår det mannen din opplevde så regner jeg med han var i "sameland". Der er dette mer normalenn enn unormalen.

Mange ønsker bedre løypenett og bedre muligheter for sneskuterkjøring, men atv....... Sneskuter gjør ingen skade på naturen, vinterstid. ATV derimot, en tur kan lage uopprettelige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også blitt mer og mer sær tydeligvis...

Jeg har sett folk betale for å få utendørstrening i høst. De betalte rundt 500,- i timen for å dra tunge dunker med tau opp og ned bakkeskråninger. Kunne de ikke tenke selv?

Folk kjører bil til treningsstudioet, for å trene en time, i stedenfor å gå dit på 10 minutter, når poenget er å trene og bruke energi..

Jeg selv vurderte å kjøpe nye langrennski fordi de var gamle og hadde så mange riper.

Jeg vurderte også kjøpe ny sykkel fordi den gamle var for tung.

Poenget mitt er at folk tenker ikke over at når de skal ut i naturen så er det egentlig for å bruke egen kropp - bruker man kroppen får man mer energi, man er mer i naturen og man føler seg bedre og man blir glad. Det virker som mange ikke tenker så langt lenger - over at motgang og kroppsbruk/trening er det man trenger for å bli sterkere, friskere, mer fornøyd og glad. De skal gjerne så fort frem som mulig - akkurat som det er ett poeng i seg selv. Poenget med å dra på tur kan vel ikke være å bli så fort ferdig som mulig?

Etter å ha tenkt en stund kjøpte jeg meg aldri nye ski, de gamle gav meg jo mer motstand og dermed bedre trening. Hva gjør toppidrettsutøvere? De trener i høyden = mindre oksygen = mer motstand for kroppen. De trener i tunge motbakker, de trener intervaller - de trener jo ikke i nedoverbakker for å bli sterkere hvertfall!

Skal folk på tur syns jeg de serriøst bør tenke over hva som egentlig gjør dem best - er det å være på tur i naturen og bruke egne sanser - eller er det å være minst mulig del av den og bringe med seg all unaturen og bråket fra byen??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv vurderte å kjøpe nye langrennski fordi de var gamle og hadde så mange riper.

Jeg vurderte også kjøpe ny sykkel fordi den gamle var for tung.

Som jeg skulle sagt det selv. Jeg skulle trene meg opp litt ekstra før jeg skulle gå Kilimanjaro, og tok blant annet sykkelen fatt. Men en offroader triller dårlig på asfalt, så jeg vurderte ny sykkel. Det var til jeg tok meg i tenke at det er jo nettopp motstanden jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på akkurat det samme når jeg ser folk med superlette ski og kondomdress. Det må da være mer trening å bruke fjellski og ryggsekk.

Men tilbake til snøskutere. Jeg er meget glad over å kunne gå i skuterspor der løypemaskinen enda ikke har vært. Men de smartingene som kjører skuteren sin i oppoverbakker og kjører med høy rpm slik at de lager store groper i bakken kan brenne i helvete. Er noe av det verste jeg vet med skuterløyper når man skal opp en bakke og møter på alle disse gropene.

Har også litt følelsen at ved økt skuterbruk så øker også slitasjen på naturen. Er litt det samme som at jeg står som en tulling og fisker med stang ved ett vann, imens en hytteeier råner rundt i båten sin og fisker opp all fisken med garn slik at det ikke er mulig å få noe fisk.

Men der igjen, regner med at skuterkjørere heller tar med seg søppla si fremfor å legge den igjen siden de slipper å bære på den. Men er værre med slitasje på plante og dyreliv som det man har sett på f.eks forskjellige nasjonalparker med for stor trafikk med menneseker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld skuterkjøring så e eg litt heldig der ! Her i Storfjord kommune e det mer km med skuterløype enn km med veia :)

Men litt ulovlig kjøring i området blir det alltids, men det e ikke mange. Skuter e en fin måte å suse til fjells på, for så og spenne fast skian å gå rundt på jakt i fjellsien :)

Mye lange og kjedelige transport etappa før man kommer seg til fjells her i dalan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legalisering av fornøyelsenskjøring? Hva er det som tilsier at mennesker og natur trenger folk som raser over fjell og vidde med skuter eller ATV bare for moro? Hvor store skadevirkninger dette har på naturen kan det sikkert utarbeides dusinvis av rapporter på, men at det er noen positive momenter for naturen stiller jeg meg meget tvilende til. En del personer vil sikkert hevde at de vil ha et positivt utbytte i å slippe hestekreftene løs over vidda, men de ville ha større utbytte med å bruke sin egen muskelkraft. Det er ikke mer innaktivitet og motorferdsel som er det akutte behovet for den stadig tyngre nordmannen. Den tidvise lemfeldige konsesjonspraksisen som mange kommuner praktiserer i dag er det i alle fall mulig å stramme inn, et frislipp som det her skissers vil forfølge
oss i all fremtid. 

 

Saken gjelder ikke de skuterne som er i naturen i dag, men alle de ekstra som vil komme.


 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legalisering av fornøyelsenskjøring? Hva er det som tilsier at mennesker og natur trenger folk som raser over fjell og vidde med skuter eller ATV bare for moro? Hvor store skadevirkninger dette har på naturen kan det sikkert utarbeides dusinvis av rapporter på, men at det er noen positive momenter for naturen stiller jeg meg meget tvilende til. En del personer vil sikkert hevde at de vil ha et positivt utbytte i å slippe hestekreftene løs over vidda, men de ville ha større utbytte med å bruke sin egen muskelkraft. Det er ikke mer innaktivitet og motorferdsel som er det akutte behovet for den stadig tyngre nordmannen. Den tidvise lemfeldige konsesjonspraksisen som mange kommuner praktiserer i dag er det i alle fall mulig å stramme inn, et frislipp som det her skissers vil forfølge

oss i all fremtid. 

 

Saken gjelder ikke de skuterne som er i naturen i dag, men alle de ekstra som vil komme.

 

 

Fordi det ikke er alle som er som du, og aldri heller kommer til å bli det ;)

 

Det jeg mener, er at det er forskjell på folk, folk har forskjellige interresser, det er forskjell på Finnmarka og Nordmarka osv osv. Noen liker stillhet og fred, noen liker båt, noen liker kano, noen liker skuter, noen liker ski. Vi er ikke alle like. Så hvorfor skal ikke alle kunne få utøve sine interresser? Sånn som det er i dag, er det ikke noe særlige gode forhold for skuterkjøring i Norge. Den muligheten er det på langt nær alle som har, som er interresert i det. Men det er ikke noe problem å finne stillheten og roen, eller gå seg en skitur i fred og ro, eller ta seg en båttur ute i skjærgården for de som vil det. Egentlig handler det bare om tilrettelegging, og selvfølgelig lovendring. Er personlig velig glad i skuterkjøring, skitur, fjelltur, stillhet og fred og ro. Det  handler i grunn litt om å prøve å forstå seg på andres interresser, og skjønne at ikke alle er som "jeg", og at det "jeg" mener er ikke det beste for alle...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, yexiter, det er etter min mening rom og plass for begge deler. Både regulerte områder for kjøring med snøscooter, og frie naturområder.

Å bruke helseaspektet og folks behov for å bruke muksler som argument blir rent overformynderi, dersom dette skal reguleres ved lovgivning. I tillegg, den som har kjørt snøscooter vet hvor mye jobbing det innebærer.

Ja takk, begge deler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har også litt følelsen at ved økt skuterbruk så øker også slitasjen på naturen.

 

Det er miminalt. Faktisk skader fotturister marka en god del mer. Det er bare å følge en DNT turiststi her i Finnmark om sommeren det, til du kommer til et sted hvor sti og skuterløype skilles, såå ser du forskjellen. Det er nesten umulig å se at det går en skuterløype der, kun stikkene avslører at det går en løype der. Og dette er i tillegg løyper som blir brukt av reindriftssamene, og de starter kjøringen leenge før løypene er lovlig for oss rekreasjonskjørere.

 

Jeg vil si at med unntak av noe brukne kvister og småkratt så er scootern harmløs for naturen(og Norge vokser igjen, så ett par brekte kvister gjør nok heller ikke så mye .)

 

Men der igjen, regner med at skuterkjørere heller tar med seg søppla si fremfor å legge den igjen siden de slipper å bære på den.

 

Man skulle tro det men, eh nei. Er utrolig mange idioter som levner alt slags dritt etter seg. Finner alt fra tomme oljekanner til ødelagte variatorreimer titt og ofte når jeg er ute og ferdes. *gremm*

 

Men tilbake til snøskutere. Jeg er meget glad over å kunne gå i skuterspor der løypemaskinen enda ikke har vært. Men de smartingene som kjører skuteren sin i oppoverbakker og kjører med høy rpm slik at de lager store groper i bakken kan brenne i helvete. Er noe av det verste jeg vet med skuterløyper når man skal opp en bakke og møter på alle disse gropene.

 

Må jo ha høy rpm skal man komme seg fram i løssnøen, ihvertfall opp en bakke  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt MYE scooter (Svalbard har få muligheter for annen transport) og om du mener det er en tung aktivitet, da har du kjørt for mye. Ja, dette gjelder også "lek" med scooter, det er mer slitsomt å spa snø.

 

Tja, hvis du bare kjører på hardpakket snø så er det ikke særlig tungt nei. Men prøv deg på litt sidehilling og "leking" i bratt skogsterreng + 1 meter pudder, så kan du komme tilbake og rapportere .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.