Gå til innhold
  • Bli medlem

Mor med pulk på slep. Smørefrie ski eller smøreski?


trudep

Anbefalte innlegg

For første gong på 25 år skulle eg prøve langrenn, prøve å like vinteren. Og i samme slengen kjøpte pulk og dro avgårde. Hadde smøre ski som min samboer smørte (nybegynner på smøring) før eg dro på tur med min 1 år gamle sønn i pulken ilag med min 13år gamle sønn som selskap. Skia var såpeglatte! Rann meir bakover enn framover, og tok til slutt av skia begge to, og gikk bakkane opp. Over skulle eg!!

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2013/02/frste-langrennstur-pa-25ar.html

Turen, korleis den vart.......

Da lure eg på, siden eg ikkje skal renne fort, men ha pulk på slep på tur, er det bedre med smørefrie ski??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis. Kan hende det holder å smøre litt større del av skiene. Mulig du har litt stive ski og ikke får skikkelig nedtråkk. Det man kan gjøre er å ta på seg skia inne på gulvet. Stå helt rett med like mye vekt på begge skiene. Få noen til å føre ett ark under skiene. Merk med tusj hvor arket stopper/ikke har plass, fram og bak. I mellom merkene har du smørefeltet ditt. Om du vil ha ekstra feste kan du smøre utenfor det også men da begynner det fort å gå utover gliden. Så må man jobbe med skiteknikken. Hjelper ikke med hverken god smøring eller smørefritt om man ikke klarer å tråkke ned skikkelig. Om det er bratt så er nok feller det beste alternativet. Men er det mye opp og ned så er det kjedelig med feller også.

Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gong på 25 år skulle eg prøve langrenn, prøve å like vinteren. Og i samme slengen kjøpte pulk og dro avgårde.

Kjøp deg selskinnsfeller og nyt turen samt tren på teknikk. Når du har skikkelig skiglede så kan du heller begynne med "smøreglede".

De som sier du skal smøre, er de som smører selv - de vil stort sett at alle skal smøre. Jeg mener det er viktigere med skigleden først, så kan heller smørefrustrasjonen som inkluderer mye prøving og feiling, komme senere.

Selskinnsfeller kjøper du her: www.skifeller.no

De er perfekte i ny/løs snø og når man drar pulk. Stålfeste oppover, og kan renne med dem og kjenne vinden i håret nedover :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd (uten å skape forvirring) er å skaffe deg et par Åsnes ski med fellelås for kortfeller. Uten topp skiferdigheter, får du godt feste hvis du ikke skal i de aller bratteste bakkene, og moderat fart nedover. Da kan småen sitte trygt og godt bak i pulken. Skibredden må du velge ut i fra om du skal gå i løyper eller utenom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de som anbefaler feller. Det er ideelt for å gå med pulk da du vil ha suppert feste oppover, samtidig som de vil bremse og hjelpe deg holde kontrollen nedover. De vil gjøre det mye lettere og sikrere for deg.

Kortfeller kan fungere da de gir nok feste samtidig som de ikke tar vekk all glid, men det kan kreve nye ski.

Selskinnsfeller som dekker hele skien gir masse feste og glir urolig mye bedre enn andre feller. Da trenger du ikke kjøpe nye ski som er tilpasset kortfeller og gliden blir minst like god.

@Larsdx Feller er en grei løsning selv i preppa løyper i nærområdet for noen uten god teknikk og smørekunskaper som skal dra pulk da de alltid vil ha feste og vil hjelpe på kontrollen nedover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel smøring av ski:

Smør fra rett bak helen, og ett godt stykke fram på skien. Velg en tørrvoks som passer temperaturen, eller litt kaldere og smør på i ca 4 tynne lag. Mellom hvert lag gnikker du med en syntetkork for å glatte ut lagene og få det til å sitte bedre (hvis det er gammel våt "vårsnø" bruker man universalklister).

Hvis skiene er bakglatte kan du legge over ett par lag med en varmere tørrvoks og se om du får feste. Funker ikke dette, legger du på ett par leg med en enda varmere voks. Det er best å begynne med den kaldeste voksen, og heller legge over en varmere voks hvis festet er dårlig. Legger du først på en for varm voks, kan det hende at det klabber litt. Gratis tips: legg ett par varmere vokser og en syntetkork i lommen, så legger du på litt ny voks på 2 minutter :)

Får du fortsatt ikke feste, så har du ikke smørt stort nok areal på skien. Du kan smøre litt lengre bak, men helst lengre framover på skien. Smører du alt for langt bak kan du risikere at det glir ganske dårlig i forhold til hvis du velger å smøre lengre fram.

Når det er sagt, så har jeg sett folk smøre hele skien med stort hell. Når det er kald og tørr snø, så glir det ganske bra med smurning.

Når du går med lett pulk skal det gå bra med smurning i relativt flatt terreng. Men er det en del bakker, kan det være greit med feller. Da er du ihvertfall garantert godt feste, og ikke så veldig god glid. Men uansett, feste går alltid foran glid. Så sikre deg godt nok feste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel smøring av ski:

Smør fra rett bak helen, og ett godt stykke fram på skien. Velg en tørrvoks som passer temperaturen, eller litt kaldere og smør på i ca 4 tynne lag. Mellom hvert lag gnikker du med en syntetkork for å glatte ut lagene og få det til å sitte bedre (hvis det er gammel våt "vårsnø" bruker man universalklister).

Når du går med lett pulk skal det gå bra med smurning i relativt flatt terreng. Men er det en del bakker, kan det være greit med feller. Da er du ihvertfall garantert godt feste, og ikke så veldig god glid. Men uansett, feste går alltid foran glid. Så sikre deg godt nok feste!

Takk :) ser i allefall 1 ting feil, han smurte kun 1 lag i full fart før han dro. Notert bak øret. Trur eg skal lære meg å smøre sjøl. Når han drar på sjøen og er vekk i 5 uker så må eg smøre sjøl.

Feller, hadde nok vært tingen! Skal sporenspleks høre med sporten her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Kan hende det holder å smøre litt større del av skiene. Mulig du har litt stive ski og ikke får skikkelig nedtråkk. Det man kan gjøre er å ta på seg skia inne på gulvet. Stå helt rett med like mye vekt på begge skiene. Få noen til å føre ett ark under skiene. Merk med tusj hvor arket stopper/ikke har plass, fram og bak. I mellom merkene har du smørefeltet ditt. Om du vil ha ekstra feste kan du smøre utenfor det også men da begynner det fort å gå utover gliden. Så må man jobbe med skiteknikken. Hjelper ikke med hverken god smøring eller smørefritt om man ikke klarer å tråkke ned skikkelig. Om det er bratt så er nok feller det beste alternativet. Men er det mye opp og ned så er det kjedelig med feller også.

Tapatalk

Et utrulig godt råd! :-D Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har dårlig feste helt fra starten av, så er ikke problemet antall lag med smøring, men at det er feil smøring, eller smurt for kort. Poenget med flere lag er at du ikke må stoppe og smøre underveis fordi smøringen er blitt slitt av.

Hvor langt man må smøre kommer litt an på teknikken osv. Når jeg smører for dama blir det gjerne 5-6cm ekstra i lengde for at hun skal få ok feste i forhold til det jeg smører for meg selv.

Det er svært enkelt å smøre ski, og det kan godt gjøres midt i løypa - da trenger du bare hive på ett lag for å se om det hjelper. Det tar som nevnt over bare et par minutter og gjør at du lærer deg hvilken smøring som fungerer mye fortere.

En ting som er verdt å få med seg er at skismørning har to temperaturområder de gjelder for. F.eks vanlig blå har -3 til -10 på nysnø, men -5 til -15 på gammel snø. Som jeg ser det så er "gammel snø" snø som har blitt varmet opp til over null og så frosset igjen, mens nysnø er nypreparerte løyper i minusgrader - eller snø som faller.

Favorittføret mitt er rundt -5 grader og et par dager gammel snø. Da er det perfekt feste for swix blå ekstra og det er god glid. Jo kaldere det blir, jo bedre feste får du og dårligere glid. Varmere vær gjør at det er litt vanskeligere å få godt feste også har man god glid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi først er inne på skismørning, så har jeg et kort spørsmål:

Vanligvis når jeg har gått på ski så har jeg bittelitt kladder i festesonen på skiene. Det er ikke noe jeg merker mens jeg går og heller ikke noe som plager meg merkbart når det kommer til glid. Har jeg smurt feil på noen måte? Skulle jeg ha smørt med en hardere voks? Eller er det helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har dårlig feste helt fra starten av, så er ikke problemet antall lag med smøring, men at det er feil smøring, eller smurt for kort. Poenget med flere lag er at du ikke må stoppe og smøre underveis fordi smøringen er blitt slitt av.

Dette stemmer nok ikke helt.

Legger man på bare ett tynt lag, så virker den dårligere. Jeg kan komme med en lengre mulig teoretisk forklaring på hvorfor, men det blir å forsøple tråden. 3-4 tynne lag er etter min erfaring mye bedre enn ett tynt eller ett tykt lag, og hvis du i tillegg bruker en lit kald voks får du ett veldig bra resultat om du drar smørejernet over det første laget. Legger du på varmere/mykere voks oppå dette holder det med 2 tynne lag.

Men det er helt riktig, som du sier, at smørningen varer lengre om du bruker flere lag.

Mens vi først er inne på skismørning, så har jeg et kort spørsmål:

Vanligvis når jeg har gått på ski så har jeg bittelitt kladder i festesonen på skiene. Det er ikke noe jeg merker mens jeg går og heller ikke noe som plager meg merkbart når det kommer til glid. Har jeg smurt feil på noen måte? Skulle jeg ha smørt med en hardere voks? Eller er det helt normalt?

Jeg har opplevd mye klabbing tidligere selv, og dette kom av dårlig rensing av skiene.

Hvis du har brukt smørning på skiene, og spesielt klister, så er det ikke godt nok å bruke skrape, skirens og fiberlene. Det ligger en tynn "hinne" igjen med svakt klister som blander seg lett med den nye voksen du tar på.

Den enkleste måten å rense skiene skikkelig på er å bruke skrape, skirens og fiberlene. Etterpå tar du å veter skien godt med skirens, og bruker en god tørkerull til å tørke dette godt av. Fiberlene suger ikke like godt til seg, og "smører" driten mer utover skien.

Men det kan også være som du sier, at du har brukt en litt for myk voks. Ved nullføre er dette verst. Derfor, begynn med en litt kaldere voks, og a med ett par varmere i lommen hvis det skulle glippe for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd (uten å skape forvirring) er å skaffe deg et par Åsnes ski med fellelås for kortfeller. Uten topp skiferdigheter, får du godt feste hvis du ikke skal i de aller bratteste bakkene, og moderat fart nedover. Da kan småen sitte trygt og godt bak i pulken. Skibredden må du velge ut i fra om du skal gå i løyper eller utenom.

Så på skredkurset i fjor at kursholderen danset rundt på sine Fischer E109. Han løp nærmest sagt oppover, og rant som en alpinkjører nedover igjen. Skikkelig skilek. Jeg skjønte ingenting, for jeg spant oppover og lugget nedover med mine syntetiske kortfeller. Da jeg så hva han hadde under skiene, bestilte jeg også umiddelbart.

Skilivet mitt ble regelrett revolusjonert...! Har nå kjøpt til kona og ungene. Ut med skismurning, inn med skiglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For denne bruken støtter jeg også forslaget om feller. Det gjelder bare å finne rett bredde og være vågal nok til å kutte på lengden.

Å gå på ski uten pulk i preparerte løyper en noe helt annet, da gjelder skiteknikk og basale smørekunnskaper!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra bildene ser det ut til å være en type lette fjellski du har? Er det bratte bakker eller lange bakker du skal opp er feller tingen. Til mest bortoverbruk skal det normalt sett fungere greit med smurning. Nye ski er ofte meget glatte er nærmest umulig å få smurning til å sitte på. Kan være der problemet ligger. I tillegg ser det ut til å være ganske mildt og da er det ofte vanskelig å få godt feste med vanlig tørrvoks. Og klister er noe kliss. Tror nok du vil ha glede av feller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både smørefrie ski og smøreski. Bruker mest de smørefrie. Går mellom tre til fem timer i uka fra november og ut i april/mai så teknikken er vel grei... Må gå med bedre kontakt med underlaget for å unngå glipptak på smøreskia selv om det er smurt etter alle kunstens regler. Mer moro med smørefrie. Eneste er glien... Passer på å bruke glider og "smurning" for smørefrie for å unngå klabb ved nysnø rundt 0 grader. Jeg hadde ikke gått så mye på ski hvis ikke jeg hadde de smørefrie skia (Fisher E99).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på skredkurset i fjor at kursholderen danset rundt på sine Fischer E109. Han løp nærmest sagt oppover, og rant som en alpinkjører nedover igjen. Skikkelig skilek. Jeg skjønte ingenting, for jeg spant oppover og lugget nedover med mine syntetiske kortfeller. Da jeg så hva han hadde under skiene, bestilte jeg også umiddelbart.

Skilivet mitt ble regelrett revolusjonert...! Har nå kjøpt til kona og ungene. Ut med skismurning, inn med skiglede.

Hva hadde han under skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Kan hende det holder å smøre litt større del av skiene. Mulig du har litt stive ski og ikke får skikkelig nedtråkk. Det man kan gjøre er å ta på seg skia inne på gulvet. Stå helt rett med like mye vekt på begge skiene. Få noen til å føre ett ark under skiene. Merk med tusj hvor arket stopper/ikke har plass, fram og bak. I mellom merkene har du smørefeltet ditt. Om du vil ha ekstra feste kan du smøre utenfor det også men da begynner det fort å gå utover gliden. Så må man jobbe med skiteknikken. Hjelper ikke med hverken god smøring eller smørefritt om man ikke klarer å tråkke ned skikkelig. Om det er bratt så er nok feller det beste alternativet. Men er det mye opp og ned så er det kjedelig med feller også.

Tapatalk

I det området du finner smørefeltet, er det en veldig god idè å rubbe sålen litt lett med 100-sandpapir. Da sitter smørningen mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde han under skiene?

Selskinnsfeller. Du får også kortfeller i selskinn, men metallklipsene til kortfellene må du stille med selv (ta de av nylonfeller).

Ser også at Åsnes har kommet med kortfeller i mohair. Lurer på om det kan være noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det området du finner smørefeltet, er det en veldig god idè å rubbe sålen litt lett med 100-sandpapir. Da sitter smørningen mye bedre.

For ikke å snakke om å varme inn litt "base wax", mange skipper den biten...

Ad denne smørelommen. Det virker som mange er atfor spesifikt opptatt av på millieteren hvor lang den er og det blir egentlig helt feil siden det er i kombinasjon med skiteknikken resultatet viser seg. For noen kan faktisk en så flat smørelomme at en ikke engang kan rører på dette berømte papiret være passelig. Det er bare noen hundredeler som skiller om en kan flytte papiret eller ikke, eller ett rimelig tynt lag med tørrvoks. Tenk på det ift smøreanbefalinger med f.eks 1-3 lag base wax og 2-4 lag myk blå som "grunnvoks" før dagens festesmøring!

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om å varme inn litt "base wax", mange skipper den biten...

Ad denne smørelommen. Det virker som mange er atfor spesifikt opptatt av på millieteren hvor lang den er og det blir egentlig helt feil siden det er i kombinasjon med skiteknikken resultatet viser seg. For noen kan faktisk en så flat smørelomme at en ikke engang kan rører på dette berømte papiret være passelig. Det er bare noen hundredeler som skiller om en kan flytte papiret eller ikke, eller ett rimelig tynt lag med tørrvoks. Tenk på det ift smøreanbefalinger med f.eks 1-3 lag base wax og 2-4 lag myk blå som "grunnvoks" før dagens festesmøring!

:)

Hvorfor anbefaler du grunnvoks, så blå festevoks før en evt mykere voks?

Hvorfor ikke bare smelte inn den grønne- eller blå grunnvoksen, og så legge dagens smørning over uten å legge blå festevoks først?

Nå er jeg redd at vi går mye lengre enn det som er nødvendig for trådstarter. Man trenger ikke å gjøre alt dette for å få godt feste og god glid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor anbefaler du grunnvoks, så blå festevoks før en evt mykere voks?

Hvorfor ikke bare smelte inn den grønne- eller blå grunnvoksen, og så legge dagens smørning over uten å legge blå festevoks først?

Nå er jeg redd at vi går mye lengre enn det som er nødvendig for trådstarter. Man trenger ikke å gjøre alt dette for å få godt feste og god glid.

Jeg har ikke anbefalt dette, jeg refererer til slike anbefalinger i forhold til manges overdrevne tillit til dette papiret de driver å flytter på. DET er viktig, men hvor mye eller lite og hva de kliner på skiene ofres liten tanke.

Ja, du har rett i at vi går lengre enn trådstarter hadde tenkt, men jeg tror denne klarer å skille ut essensen allikevel. Det kan neppe skade om flere enn trådstarter kan hente et og annet på tråden.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.