Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel som framkomstmiddel


TV Sindre

Anbefalte innlegg

Sykkel er for meg et veldig praktisk framkomstmiddel. Det gir meg mye frihet til å komme meg fram, uten å måtte vente på bussen. Jeg skulle gjerne hatt med meg sykkelen på en telttur, men jeg har ingen tur-venner og prioriterer fritiden til mye annet enn turer. Jeg har ikke bil og vil aldri ha det.

Jeg hører av og til på musikk når jeg sykler, men ikke hver gang. Det kan være litt mer motiverende for meg å komme ut i friluft når jeg kan høre på musikk.

Jeg har ingen erfaringer med telttur i fjellet, men skulle likt å prøvd det, ihvertfall med sykkel. I Haugesund tror jeg det blir vanskelig å få det til, så jeg måtte i det tilfellet syklet ut av byen. På grunn av at jeg er uten erfaringer med dette vil jeg ha en med meg på turen. Nesten ingen av vennene mine har de samme interessene, ihvertfall ikke friluftsliv.

I Haugesund er det godt utbygget med sykkel-parkering, fortau og underganger. Skogsområder og fjellområder egnet til telting vet jeg ikke noe om, men i distriktene rundt byen er det bedre. Å sykle med tilhenger ut av Haugesund vil jeg ikke prøve.

Telttur med sykkel krever mye trening på forhånd. Jeg tror det hadde vært bra å våkne opp en morgen og det er helt stille :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Måtte kjærleiken din til sykling vara livet ut! Sjølv er eg snart førti og lever fint utan bil. Etter å ha jobba nesten ti år som bussjåfør er bilkøyring forbunde med jobb, mens sykkel er fridom, trim og høve til å oppleva verda i sjeletempo.

 

Livet som syklist byr på visse kampar, både mot seg sjølv, mot naturen og mot ein og annan tullebukk i bil. Men gevinstane ved sykling er langt fleire og større enn dei trøblete opplevingane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt sykkel noe. I marka med liten sekk på ryggen og sidevesker. En ulempe er at sykkel blir baktung så den steiler klart lettere. Må ofte gå oppover bakker når de blir litt bratte. Får og vesker til å montere på forgaffel men har ikke testet disse. Mulig de gir litt dårligere styring på ujevn underlag.

Alternativt kan man bruke henger. Finnes etthjulshengere både med og uten demper. De følger sykkel bra. Dog koster de ganske mye. http://www.sykkelsport.no/index.php?main_page=product_info&products_id=725

Har og prøvd å bare sykle med sekk men fort gjort at sekken sitter så høyt at den dytter hjelemn ned i ansiktet nedover, hvertall på stier.

Men det er jo en super måte å komme frem på. Siden jeg bor i Oslo har jeg jo brukt sykkel en del i marka, spesielt i skoleårene når vi var på telttur og ingen hadde bil. Tog til Stryken eller Grua og syklet gjennom marka og hjem med noen overnattinger.

Finnes en del grusveier over fjell her i Norge så det er mange muligheter. KJenner dog ikke vestlandet så godt. Stier på fjellet derimot er ofte "små", steienet, vått og tunge og syklet. Har syklet en del som trening men da uten bagasje. Var tungt nok det selv om jeg sykler mye.

Sykler og til jobb mye av vintern men her er det og mye sukkersnø på fortau og mange isvuller etter tidligere mildvær. PLeier ikke være så ille som nå heldigvis.

Uansett, skal du sykle med mye bagasje enten på sykkel eller i henger så er gode bremser viktig. Med lange nedoverbakker så må de jobbe ganske mye. Anbefaler hydrauliske skivebremser. De er kraftige og mindre utsatt for skitt.

Lykke til med mange fine sykketurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.