Gå til innhold
  • Bli medlem

Superenkel spritbrenner


Tor Magnus

Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...
Annonse

Zelph designet Fancee Feest Stove i 2007, en vid beholder nederst, med en smaler og høyere sentrert inni som kjelestøtte, og med veke mellom beholderveggene. Det er etterhvert mange som bygger denne med veke av karbonfilt, litt tykkere enn Zelphs design.

Enkelte mener dette er den ultimate spritbrenneren:

Den er altså ganske lett, den er enkel å lage, kjelestøtten er integrert, små konsekvenser ved velt om den ikke er alt for fylt opp, den trenger ingen forvarming eller venting før kjelen settes på, den trenger ikke en gang forvarming på vinterstid (i videoen over vises hvordan en brenner som har stått ute i -19°C (-3°F) sammen med spritflasken i flere timer enkelt tennes med en vanlig lighter uten noe dilldall).

Derfor bestemte jeg meg for å kjøpe to remser (kr 90,- pr stk inkl frakt, så ikke rimelig...) med karbonfilt av denne karen på eBay:

Mottok dem i går, de var 4mm tykk, med lengde 18cm og bredde 4cm. Jeg gikk omgående til innkjøp av kattemat og tomatpure :D
Kattemat: (Nestle Purina) Gourmet Gold (85g) til kr 8,20.
Tomatpure: Rema1000 Tomatpure (140g) til kr 5,10.

Gjorde omtrent som vist i videoen, men brukte boksåpner for å åpne kattematen, slik at kanten innover ikke ble stående igjen. Rengjorde og bløtla boksen, og fjernet papir og lim da det var bløtt opp. Da var den klar. Tomatboksen åpnet jeg som i videoen (bortsett fra at jeg snudde boksen opp ned for å bruke bunnen som topp pga riv-av-lokk). Den hadde ikke papir utenpå, etiketten var nærmest lakkert - jeg tok fram en drill og satte på stålbørste for å ta av "lakken" - vet ikke om det er nødvendig, men men. Siden drillen først var fremme (og jeg ikke har hullmaskin), brukt jeg bor for å ta "ventilasjonshullene". Åpningene i bunn gjorde jeg med V-formede utklipp med saksen etter å ha klippet til rette høyde (jeg ville ha den 2,5 cm høyere enn kattematboksen). Montering gikk som en lek - lengden på remsen var nøyaktig som den skulle være, men på bredden bestemte jeg meg for å skjære av ca 5 mm for å senke veken ned til kanten på kattematboksen. Vekten ble 25g. :thumbsup:

Etter litt innledende leking, ble det testfyring: 25ml rødsprit ble helt i brenneren, en GSI Halulite Minimalist (0,6ltr) kjele med 0,5 ltr vann målt til 10°C ved siden av på arbeidsbordet. Kjelen ble satt på toppen, lighteren fyrte i gang og jeg hold øye med klokka. Det ble raskt god fyr, og jeg burde nok ha hatt en bredere kjele, flammene gikk godt oppover sidene på Minimalisten. Etter 6:40 kokte vannet, ved 8 minutter var piffen begynt å minske, og ved 10 minutter var den praktisk talt slukket. Syntes å merke litt eksoslukt, og det ble soting på Minimalisten. Helt greit resultat, synes jeg - dette er altså min aller første spritbrenner noensinne :D Regnet litt på hvor mye effekt som i snitt ble tilført vannet ila de 6:40, og kom til at det var ca 470W - da tipper jeg at makseffekten som ble avgitt fra brenneren ikke var veldig langt unna 800-1000W :? 

Største snagsen med denne brenneren synes jeg er vekevolumet, som igjen setter krav til minimum spritpåfylling. Med en veke som er 0,4*18*3,5cm³ i volum og veier 5g av tilnærmet grafitt (ca 2,2g/cm³), så betyr det at veken i utgangspunktet består av 22ml luft. For å få fyr på spriten på toppen av veken, må du altså få inn 22ml sprit inn i stedet for luften i veken - med andre ord er det ikke enkelt å få fyr dersom du fyller i mindre enn 25ml, helst bør man vel opp mot 30ml for å være sikker. Skal du koke en halv liter vann eller mer, er dette greit nok - men skal du ha 2,5dl til en liten kopp kaffe, blir det sløsing med brennstoff. Fyren i den øverste videoen løste dette med å lage en lav versjon for kortere koking/sommerbruk, det kan kanskje være lurt? Eller ser jeg at den av en eller annen grunn ikke har brent opp all spriten når den slukker med kjele på toppen - tar man da av kjelen og fyrer en lighter ned i pureboksen, brenner det videre i 3-10sek, vet ikke hvorfor.

Alt i alt, slett ikke dumt - jeg har tenkt å teste hvordan det går med snøsmelting på en dagstur i vinter, da får vi se om det kan bli spritfyrt snøkaffe :D 

Endret av a_aa
Hmmm... her sliter jeg, trodde BBCode fungerte... Ble bedre nå? + en klargjøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har byggt nästan samma typ av brännare som TS, men av två bottnar istället för en topp och en botten.

http://www.thesodacanstove.com/alcohol-stove/how-to-build.html

Linken visar till en lite överarbetad modell, slitsar och tejp behövs faktiskt inte, och hålen i innerväggen på dessa bilder är ordentligt överdimensionerade.

Till denna typen behövs ett separat grytstöd. Har skrivit tidigare om min lösning på detta i denna tråden.

 http://www.fjellforum.no/topic/36883-lett-kokkit/

Denna kan jag dock inte kalla superenkel. ;-) Bränsleeffektiv är den däremot.

 

@Tor Magnus burkar med ovanliga dimensioner brukar gå att hitta på t.ex asiatiska butiker och delikatessbutiker.

 

Mina erfarenheter är att många hål ger rask kok, men dålig bränsleekonomi. 10-12 hål (gjort med stift till korktavlor) har gett mig bäst bränsleekonomi och acceptabel koktid. Färre hål ger så dålig värme att det igen skapar dålig bränsleekonomi och dessutom superlång koktid.

Grytan har jag helst några mm över punkten där lågorna går från blå till gula, enligt min erfarenhet ger det lägst bränsleförbruk och kortast koktid samt minsta mängden sot.

Endret av LightDan
förtydligande och stavfel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zelph designet Fancee Feest Stove i 2007, en vid beholder nederst, med en smaler og høyere sentrert inni som kjelestøtte, og med veke mellom beholderveggene. Det er etterhvert mange som bygger denne med veke av karbonfilt, litt tykkere enn Zelphs design.

Enkelte mener dette er den ultimate spritbrenneren:

Ja, der i blant denne karen (som også nevnes i den første videoen du lenket til), hvis youtube kanal du kan bruke timer på! (dersom temaet fenger altså!!)  :)

 

 

Har laget en slik selv. Kjøpte karbonfilt på ebay. Funker som bare det.

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der i blant denne karen (som også nevnes i den første videoen du lenket til), hvis youtube kanal du kan bruke timer på! (dersom temaet fenger altså!!)  :)

Ser at den gode karen trekker fram manglende mulighet for simring/småkoking som en svakhet, men Zelph har faktisk funnet en veldig enkel løsning for det også - ser ut som en bitteliten vindskjerm som skal få plass under kjelen, med fire V-formede kutt fra toppen og ned til høyde med kattematboksen. Diameter ca 1 cm større enn kattematboksen, høyde ca 0,6 cm levere enn toppen på kjelestøtten. Tror tanken er at mengden oksygen nede ved filten skal begrenses sånn at mengden sprit som antenner også begrenses, men samtidig øke på med oksygentilførselen oppover for at det som faktisk har antent får nok til å forbrenne fullstendig. Her er en kar som fikk 90ml sprit til å brenne i nesten 2 timer med 4,5dl småkokende vann oppå: http://www.whiteblaze.net/forum/showthread.php/27262-Fancyfeast-Stove?p=1921819&viewfull=1#post1921819  :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den gode karen trekker fram manglende mulighet for simring/småkoking som en svakhet, men Zelph har faktisk funnet en veldig enkel løsning for det også - ser ut som en bitteliten vindskjerm som skal få plass under kjelen, med fire V-formede kutt fra toppen og ned til høyde med kattematboksen

Man kan også spe litt vann i spriten for å få svakere effekt. Som når man bare vil holde maten varm. Skjønt så varmt blir det jo ikke alltid  :)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker en løsning hvor kjelen står stødigere enn å balansere på selve brennertoppen.

Jeg ble nok mest inspirert av pepsi-can-stove som rett og slett ligner på trangia, stort hull i midten, og en ring med små hull (dyser)

En noe skuffende observasjon (etter å ha bygget flere komplisere brennere) var at en bit brusboks (5-6 cm) fylt med vanlig bomull også gav rimelig bra effekt, og selv etter flere gangers bruk var bomullen litt svart på toppen, men ellers like bra.

Noe bedre var brenneren laget av en AXE deo (aluminium) kuttet 7 cm høy, og utstyrt med 6 8mm hull i en ring ca 1 cm fra toppen.  Fylles med sprit, og flammene drar greit ut av de store hullene. 

:???: og jeg som hadde laget så mye "hightech" greier. 

 

Uansett, blir det ordentlig kaldt må man forvarme, da er veke, eller et lokk med sprit som brenner under selve brenneren en mulig løsning.

 

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkel en rødspritbrenner kan bli i design og brukervennlighet.

Nettopp! Da jeg fikk lyst til å skrive noen ord om den, var trådtittelen allerede tatt ;-) 

 

Man kan også spe litt vann i spriten for å få svakere effekt. Som når man bare vil holde maten varm. Skjønt så varmt blir det jo ikke alltid  :)

Tru dat. Men med en ring kan du jo først koke/steke raskt opp, så sette på ringen, og mot slutten kjøre på igjen - det kan jo være kulinariske spissfindigheter som fordrer noe sånt :? 

 

Jeg foretrekker en løsning hvor kjelen står stødigere enn å balansere på selve brennertoppen.

Men da er det vel bare å sette brenneren inn i et eller annet kjelestativ? Kan til og med spare litt vekt på selve brenneren ved å minimer eller kanskje helt fjerne tomatpure-boksen?

En noe skuffende observasjon (etter å ha bygget flere komplisere brennere) var at en bit brusboks (5-6 cm) fylt med vanlig bomull også gav rimelig bra effekt, og selv etter flere gangers bruk var bomullen litt svart på toppen, men ellers like bra.

 

Det blir vel egentlig en slag vekebrenner det også, men med en veke som fyller hele bokstverrsnittet istedet for bare ut mot kanten - hvis jeg forstår deg riktig? Og så må man vel forvente at bomullen fortere mister funskjon enn glassfiber eller karbonfilt. Men jeg må innrømme at jeg er litt usikker på om karbonfilt istedet for glassfiber i spritbrenner er en smule hypet, selv om jeg har sett at folk sier at fine glassfibre kan smelte av temperaturen i en spritflamme, og lage glasur over veken. Men han der Zelph slår meg ikke som en amatør som velger feil materieler, for å si det sånn... :logik: 

 

Noe bedre var brenneren laget av en AXE deo (aluminium) kuttet 7 cm høy, og utstyrt med 6 8mm hull i en ring ca 1 cm fra toppen.  Fylles med sprit, og flammene drar greit ut av de store hullene. 

:???: og jeg som hadde laget så mye "hightech" greier. 

 

Uansett, blir det ordentlig kaldt må man forvarme, da er veke, eller et lokk med sprit som brenner under selve brenneren en mulig løsning.

Det er det jeg liker med denne brenneren, den er ikke hightec i det hele tatt, den er virkelig superenkel - og den bare fungerer. Den er vel ikke supereffektiv i drivstofforbruk, gir ikke vanvittig output, ei heller er den ultralett - men den er tålelig grei på alt, og fungerer altså enten det er +20°C eller -20°C :thumbsup:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo innrømme at dette har vært mest leking, på ordentlig tur så blir det med en eller annen form for "primus".  Aldri hatt problemer med sprit i kulda, det fyrer alltid, i det minste med ørlitt tørkepapir eller noe annet som veke for å få fyr. Bensin og parafin trenger ofte forvarming (med sprit).  Har aldri ligget ute (uten telt) under -32. Det gikk greit, men frister ikke til gjentagelse. (Bakken føles hardere, og badevannet er kaldere nå enn for 20 år sida...)

dsk

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gode ting: Pakket hoftesekk med spritbrenner, titanfolieskjerm, 1 dl rødsprit, 5 dl vann, Minimalist-kjele, stor StS-kopp, kaffefilter&filterkaffe, lighter og litt ekstra klær (tilsammen 1,75 kg), la i vei opp til nærmeste utsiktspunkt, kokte vann og tok en kopp spritfyrt kaffe - lett å bære, kjapt og lett å lage, godt å drikke :) 

Dagens dårlige ting: Støvlene er utslitt, på turen nedover skled jeg og ramlet bakover på hoftesekken så lang jeg var - med forstuet finger, 3-4 sår og en bulket Minimalist-kjele og krøllet vindskjerm som resultat - nå går støvlene på dynga...

Dagens hell i uhell: Sekken var for liten til å få med kameraet, så det lå igjen hjemme og slapp å få eierens 3-sifrede vekt over seg :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför inte ha den på fjället? Enkelt, bra och pålitlig. Mitt trangia mini har kokat kaffe på ett antal 2000-meterstoppar.

Fordi jeg synes ikke varmen er tilstrekkelig når det i tillegg blåser. Da drar tiden lengre enn min tålmodighet, og jeg vil tro drivstoffeffektiviteten blir ganske dårlig i tillegg.

Ja, jeg brukervindskjerm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.46 ut i denne og han fyrer sin Fancee Feest i -35C (-32F) "https://youtu.be/CTuGJgka1qc?t=166"  men da hadde han med seg spritflaska i køya.

Samme karen : Fancee Feest Alcohol Stove...My Go-To Stove
https://www.youtube.com/watch?v=dKAFAsPfC4s

Og her nok en som viser hvordan lage: DIY Fancy Feast Alcohol Stove
https://www.youtube.com/watch?v=1AP1cO71oI4

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Rema 1000 i går, la jeg merke til 250ml-bokser med Red Bull, de så jo ut til å være temmelig lik tomatpure-bokser i diametermål? En rask tur bort til hermetikken bekreftet at de var temmelig like, ja. Og siden utførelsen var i aluminium istedet for jernblikk, kunne det kanskje gå en å få redusert vekten på Fancee Feest-en? Red Bull-boken ble med hjem for testing. (Aller første test var smak, to slurker og rett i vasken med resten...)

Jeg forsøkte først å åpne toppen som om boksen var en hermetikkboks - med boksåpner. Fikk skrudd åpneren hele veien rundt, men knivhjulene fikk ikke skjært av "lokket" ordentlig - derimot ble det litt småbulker på den øverste centimeteren på boksen. Fant så fram en kort lett krummet saks for personlig pleie, og med den fikk jeg klippet av "lokket" helt ute i kanten samtidig som jeg beholdt den forsterkede toppen. Effekten av denne forsterkningen var imidlertid mindre enn jeg ventet, syntes toppkanten var ganske løs i fisken. Jeg klippet til med rett høyde, borret noen hull og kjørte i gang en testfyring uten kjele på toppen. For å sjekke at den tålte litt, tok jeg en skje og ga den noen slappe dask på toppen mens det brant. Resultatet:

Fancee_Red_UL_v1_(PA210278).thumb.jpg.0f

Ikke å anbefale :(  Toppkanten er for svak, særlig når den blir utsatt for sterk varme. Dette er ikke noe å ha med seg på tur, selv om vekten kom ned fra 25g til 14g.

Litt betuttet la jeg fra meg tanken om å lage en lettere versjon av Fancee Feest - inntil jeg skulle hive bunndelen av Red Bull-boksen i dag. Hadde en konisk trinnbor (6-20mm) for plater liggende, og med den lagde jeg kjapt et hull midt på bunnen for å helle sprit gjennom - og selv etter at hullet var tatt, kjentes selve kanten ganske så stiv ut. Klippet til, borret noen hull og har siden testet både med og uten kjele på  toppen. Den ser nå sånn ut:

Fancee_Red_UL_v2_(PA220279).thumb.JPG.f8

Så langt synes det faktisk for meg som at den er fullt brukbar :) "Fancee Red UL" veier 14g. Den delen av Red Bull-boksen som er nederst, støttes av filt og kattematboksen, mens den øverste delen stiver av seg selv - svakeste området er altså fra toppen av filen og opp til et stykke under toppen. Oppbevarer man boksen sånn at den ikke får trøkker i det svake området, tror jeg den kan holde lenge. Og hvis man ønsker større soliditet, er det jo bare å sette inn 11g ekstra ved å bytte ut til fordel for tomatpureboks-løsningen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Rema 1000 i går, la jeg merke til 250ml-bokser med Red Bull, de så jo ut til å være temmelig lik tomatpure-bokser i diametermål? En rask tur bort til hermetikken bekreftet at de var temmelig like, ja. Og siden utførelsen var i aluminium istedet for jernblikk, kunne det kanskje gå en å få redusert vekten på Fancee Feest-en? Red Bull-boken ble med hjem for testing. (Aller første test var smak, to slurker og rett i vasken med resten...)

He he, Gjorde samme observasjonen for noen dager siden, og tok en Red Bull med hjem. Det ble et par slurker og resten i vasken her også....men der stoppet det opp, har ikke fått gjort noe med den. Og i mellomtiden kom jeg på at jeg skulle prøve å kutte av en tom deodorant flaske i stedet, og nå venter jeg bare på en tom sådan.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo testet min Fancee Feest med GSI Halulite Minimalist, som egentlig er for smal (diameter i bunn ca 9 cm) - så da @zimwalker i en annen tråd tipset om en fin pris på Trangia Mini-settet hos CDON.no (264,- inkl frakt), fant jeg ut at Minimalist-kjelen skulle slippe mer spritbrenning, og gå tilbake til gassbrennerteamet sammen med FMS300T.

Har fått Trangia Mini settet, og det virker absolutt å være verdt pengene :) - og det passer ypperlig for min selvbygde brenner og en tilpasset tynn titanskjem med trykknapp:

Fancee_og_Trangia_Mini_(PA250288).thumb.

Fancee-en (i UL-modus) + vindskjemen veier 26g, mens Trangia-brenneren med vindskjerm/kjelestøtte veier 161g - noe som gjør at totalvekten går ned fra 349g til 214g når jeg plasserer originalbrenneren på hylla. :) Kjelen på 8dl har en diameter i bunn på ca 12cm, det gjør den nok mye bedre for en spritbrenner enn Minimalisten, trenger jo litt areal for å få overført varmen når temperaturen ikke er så høy som den blir ved brenning av gass/bensin/parafin. Vindskjermen min er jo veldig enkel målt mot standard Trangia-vindskjermer, men målt mot Trangia Mini-skjermen tror jeg ikke den er noe dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fancee-en (i UL-modus) + vindskjemen veier 26g, mens Trangia-brenneren med vindskjerm/kjelestøtte veier 161g - noe som gjør at totalvekten går ned fra 349g til 214g når jeg plasserer originalbrenneren på hylla.:)

Det ble jo et fint lite sett det der :)

Lærte noe nytt i dag. Å kutte sprayflaske med baufil blir bare krøll, bokstavelig talt! Har bestilt meg en Dremel m/kutteskiver m.m, Får sikkert bruk for den til andre ting også - de kan jo brukes til det meste. (Rart jeg ikke har kjøpt en før!). Lærte også noe annet i dag: Når man skal punktere en sprayflaske som man tror er tom er det lurt å stå utendørs. Spesielt om innholdet på sprayflaksen var (...eh er...) barberskum....

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til alternativ til karbonfiber-veke til fancee feest stoven? Har selv prøvd bomull og det fungerer bra selv om den blir litt svart på toppen. Ser at noen bruker kunstfibertau også. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.