Gå til innhold
  • Bli medlem

Utskilt fra "Fiaskotur" - Lage spade


Tom42

Anbefalte innlegg

Ingen tur over dørstokken er fiaskotur !

Hva tar du for torøspaden ?

Svar på ditt spørsmål kommer til slutt, men den er meget enkel å lage.

Rundstokk. I utgangspunktet kjøpte jeg en furu rundstokk hos en trelasthandler 75 cm lang ca 40 mm i diameter.

Limte staver. Fordi jeg var redd rundstokken skulle brekke ved belasting, limte jeg istedet sammen 4 staver og rundet den med båndsliper. Ikke perfekt men brukbart, og knallsterkt. Skulle hatt en dreibenk, men rundet vha båndsliper. Ikke perfekt, men godt nok. Lim med Polyutetan (ekspanderende kokelim), epoxy (husk god ventilasjon eller vanlig utelim som også tåler væte. Husk tvinger.

Rundstokk forsterket. Du kan også bruke en rundstokk og splitte den på langs og deretter lime sammen igjen. Sett gjerne inn en tynn list som kompensasjon for sagkuttet. Dette vil også forsterke skaftet. Trelasthandleren har vanligvis en splittsag. Der kan du også ribbe opp staver om du foretrekker det.

Spissen. Brukte det korte skaftet som mal. Har fremdeles ikke dreibenk, så jeg spisset også den med en båndsliper. For å få den til å passe optimalt "fargela" jeg spissen med en rødblyant. Når du setter spissen inn i spaden og roter, forsvinner fargen der du må pusse mer. Gjenta prosessen til den bunner. Skru så en skrue i stokken lik den som er på den originale.

Håndtaket. En liten lektebit ca 3 x 3 cm. Litt lim og en skrue i senter + et par skruer på skrå fra skaftet inn i håndtaket. Bruk skrue med grove gjenger. Alle skruehull forsenkes.

Skrue og håndtak i senter før du skrur fast håndtaket. Pass på at skruene som skal inn i sporet på spaden og håndtaket er overett. Sett derfor skaftet på plass før du endelig fester håndtaket.

Maling og lakking. Deretter hvitmaler jeg stokken! og sprayer med orange fluoriserende lakk et par ganger om nødvendig. Ferdig!

---------------------------------------

PS. Jeg kan godt lage et skaft til deg. Selvkost + porto!

post-6671-0-01357400-1359628018_thumb.jp

post-6671-0-36308600-1359628032_thumb.jp

Endret av torø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.